Jesteś tu: Strona główna Matura 2010 Artykuł

Matura 2010, j. polski: ODPOWIEDZI, pytania, ARKUSZE tuż po egzaminie

Dodano: 4 maja 2010, 7:26 Autor:

Matura 2010 rozpoczyna się 4 maja egzaminem z języka polskiego.

Matura 2010 rozpoczyna się 4 maja egzaminem z języka polskiego. (fot. Archiwum)

Maturę z języka polskiego będzie zdawać 30 tys. uczniów z naszego regionu. Tutaj znajdziesz odpowiedzi, arkusze i pytania z testu na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Matura 2010

Matura to bardzo ważny egzamin. Oceny z niej znajdą się na świadectwie dojrzałości, a także w dużej mierze zadecydują, o tym, czy uczniowie dostaną się na studia. Wynik z matury będzie brany pod uwagę przez uczelnie.

Tegoroczna matura jest wyjątkowa. Po raz pierwszy od 25 lat każdy z maturzystów będzie zdawać matematykę, która odbędzie się w środę.

W lubelskich szkołach stan alarmowy obwiązywał już od kilku tygodni. Nasi maturzyści szczególnie mobilizowali się do egzaminów, bo niezbyt dobrze poszedł im listopadowy egzamin próbny - nie zdał go co trzeci uczeń z naszego regionu.

Zobacz także: Matura 2012 - język polski. Odpowiedzi, arkusze

----------
Obowiązkowa matura 2010 z języka polskiego - już o godzinie 9 ponad 30 tys. uczniów z Lubelszczyzny będzie zdawać jeden ze swoich najważniejszych egzaminów w życiu. W sumie w całej Polsce z językiem polskim zmierzy się ponad 400 tys. osób.

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI Z MATURY 2010

Zad.1
Odpowiedź jest według autora uzależniona od osobistych doświadczeń i nastawienia. To sposób, w jaki korzystamy z internetu, decyduje o tym, czy stanie się on dla nas śmietnikiem, czy sezamem kultury. Zdaniem autora osoba, która zainwestuje w korzystanie z Internetu trochę wysiłku, odnajdzie w nim interesujące go treści.

Zad. 2
śmietnik - chłam; witryna szarlatanów
sezam kultury - dobre miejsce, by znaleźć źródłowe materiały, treści wartościowe

Zad. 3 Rozważnie; krytycznie, mądrze

Zad. 4 Nieprawdziwe stereotypy:
- Nie sposób odróżnić treści wartościowych od bzdur
- Treść w internecie jest nietrwała
- Internet jest narzędziem wynarodowienia, bo zdecydowana większość zasobów sieci jest anglojęzyczna

Zad. 5
Mimo, że większość zasobów sieci jest angielskojęzyczna to Internet nie jest narzędziem wynarodowienia. Wręcz przeciwnie - dla wielu mniej ekspansywnych, a ciekawych kultur Internet stał się szansą na globalną prezentację. "Kto umie szukać, znajdzie perełki."

Zad.6
Podobieństwo akapitów 5. i 6. polega na tym, że w obydwu zastosowano porównania (metafory). W akapicie 5. autor porównuje Internet do Bukowiny z czasów monarchii austro-węgierskiej, a w akapicie 6. do bazaru w Samarkandzie. I Bukowina, i Samarkanda są tu przykładami przestrzeni wymiany wielokulturowej.

Zad.7
Dociekliwy użytkownik internetu potrafi dotrzeć do informacji, których szuka. Wykorzystuje sieć do rozwijania zainteresowań, pogłębiania wiedzy i poszerzania swoich horyzontów. Leniwy - zadowala się czymkolwiek, jest bierny i niewnikliwy, zadowala się stronami www w języku angielskim.

Zad.8
Bazar to miejsce, gdzie nie tylko się handluje. To także miejsce spotkań. Tu ludzie plotkują, kłócą się, czasem nawet biją. Podobnie jak dziś w Internecie. Gdy patrzy się z boku na globalną sieć to przypomina ona chaos. W rzeczywistości jednak to sieć relacji, znaczeń, bogactwo treści - jak na bazarze: nieustanny dialog, wymiana poglądów, nabywanie doświadczeń.

Zad.9
Sieć semantyczna, która zawęzi pole wyszukiwania do oczekiwanych przez internautę rezultatów, według autora będzie kolejnym szczeblem rozwoju wyszukiwarek internetowych. System będzie potrafił odróżnić kontekst o jaki chodzi osobie wpisującej w wyszukiwarce konkretne zapytanie. Autor wyjaśnia działanie sieci semantycznej na przykładzie frazy "król”. Wyszukiwarka będzie potrafiła odróżnić czy osobie poszukującej informacji na temat "króla” chodziło o głowę państwa, czyjeś nazwisko czy też zwierzę. Sposób wyszukiwania informacji będzie bardziej precyzyjny.

Zad. 10
- trójwymiarowe przeglądarki i wyszukiwarki
- wyposażenie komputerów i zasobów sieci o zmysły słuchu i dotyku

Zad. 11
B - amerykanizacji kultury

Zad. 12
Autor porównuje obecność w cyberprzestrzeni do podróży do obcych krajów. Można wyjechać za granicę i mówić wyłącznie po angielsku oraz jadać w McDonaldzie zamiast w jakiejś lokalnej restauracji. Zachowując się w ten sposób możemy uznać że świat się zamerykanizował. Jednak, jeżeli otworzymy się na lokalne kultury i zaczniemy z nimi obcować będziemy mieć na ten temat inne zdanie. Podobnie jest w Internecie. Żeby odkryć prawdziwe bogactwo musimy się wysilić.

Zad. 13
obiektywizacja: - bezosobowa forma wypowiedzi (np. "spodziewać się można", "poszukuje się"), wypowiedź w pierwszej osobie liczby mnogiej (np. "możemy mieć pewność", "zdemaskujmy").

subiektywizacja: - wypowiedzi nacechowanie emocjonalne (np. "tylko zupełny nowicjusz lub analfabeta"), wypowiedź w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. "postaram się pokazać", "sądzę, że")

Zad. 14
charakter dyskursywny (refleksyjny)
- narrator ujawnia stanowisko polemiczne wobec omawianych poglądów - np. "Zdemaskujmy ";
- sformułowania o charakterze uniwersalnym, uogólniającym - np. "Kto umie szukać, znajdzie perełki."

charakter perswazyjny
- orzeczenia o charakterze normatywnym - np. "Podobnie powinniśmy zachowywać się w Internecie";
- posługiwanie się trybem rozkazującym - np. "Nie spodziewajmy się cudów".


Propozycje odpowiedzi do tematu nr 1, części II egzaminu (fragmenty "Świętoszka”) znajdziesz w serwisie edukacja

Propozycje odpowiedzi do tematu 2, części II egzaminu (fragmenty "Zdążyć przed Panem Bogiem”) znajdziesz w serwisie edukacja

Czytaj więcej o:
  • arkusze
  • matura 2010 odpowiedzi
  • matura 2010 przecieki
  • matura maj
  • matura maj odpowiedzi
  • matura maj przecieki
  • matura polski
  • matura polski 2010
  • matura polski odpowiedzi
  • matura z polskiego 2010
  • pytania
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Zadzwoń 81 46 26 800

Napisz maila:

Napisz na Gadu-Gadu: 2231337

Serwisy społecznościowe

Corner Media sp. z o.o. w Lublinie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.dziennikwschodni.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Corner Media i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Corner Media sp. z o.o. w Lublinie. 2001-2014.