sobota, 19 sierpnia 2017 r.

Artykuły sponsorowane

Najczęściej stosowane suplementy na masę mięśniową

Dodano: 8 lutego 2016, 02:00
Autor: Promocja

Jedni nie mogą się bez nich obejść, drudzy uważają że to marnowanie pieniędzy. Jeżeli uczęszczasz na siłownię to na pewno słyszałeś o odżywkach i suplementach. Ciągle to temat który budzi wokół siebie wiele kontrowersji. Brać czy nie? Oto jest pytanie.

Jesteś zdeterminowany i zdyscyplinowany, regularnie uczęszczasz na siłownię, pilnujesz dietę, co  3 godziny jesz posiłek, do pracy zabierasz kilka pojemników jedzenia i nic, waga stanęła, masa nie idzie, co robić? Pewnie duży „paker” na treningu podpowie Ci – nie pękaj załatwię Ci parę zastrzyków i będzie OK. No nie będzie.

Po pierwsze: testosteron -  o skutkach ubocznych stosowania tego sterydu anabolicznego w sporcie napisano już setki artykułów a nawet książki, zaczynając od problemów z wątrobą i nerkami kończąc na zaburzeniach erekcji, zwiększeniu agresji, ginekomastii, itd.

Po drugie: hormon wzrostu, zwany również somatotropiną pozyskiwany, był i niektórzy uważają że ciągle jest z mózgów zmarłych niemowląt – jego stężenie jest w tym okresie bardzo duże. W latach 60 XX w największym jego źródłem były kraje afrykańskie, gdzie umieralność ludzi była niezwykle wysoka. Więc pozyskane mózgi sprytni Amerykanie zabierali do siebie i na miejscu „wydostawali” cenny hormon. Dopiero pod koniec lat 90 wyprodukowano pierwszy syntetyczny hormon wzrostu. W Polsce jego sprzedaż jest ściśle kontrolowana, miesięczna kuracja waha się w granicach 1500 zł, na czarnym rynku dostępne są te z Chin lub Rosji, albo nic nie warte podróbki.

Wiedząc o tym producenci odżywek i suplementów wypuszczają na rynek suplementy które mają podnieść poziom hormonów w sposób bezpieczny, bez jakichkolwiek skutków ubocznych. Na pewno słyszeliście o efektach działania Probolanu 50 czy Somatodrolu.

A czym różni się odżywka od suplementu. Termin odżywki nie jest zdefiniowany, dawniej były to środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego, czyli np.: mleko dla niemowląt. Suplementy diety to środki spożywcze złożone z substancji odżywczych które mają uzupełniać dietę, nie leczą chorób. Ich dopuszczeniem na rynek zajmuje się Główny Inspektorat Sanitarny.

Dobrze, przyjmy się tym najpopularniejszym:

Białko serwatkowe

To niekwestionowany lider bywalców siłowni. Jedna z najczęściej wybieranych odżywek. Jego zalety to łatwość przygotowania, jest lekkostrawne, skuteczne i smaczne. Generalnie osoba ćwicząca potrzebuje około 2,5 do 3 gram białka na kilogram masy ciała, więc trzeba by zjeść sporą ilość mięsa aby dostarczyć taką ilość. Dlatego łatwo uzupełnić białko w postaci szejka. Najlepsze pory na przyjmowanie białka to: rano na czczo, zaraz po przebudzeniu około 20 gram ( dla osoby ważącej około 90 kilogramów ), gdyż mięśnie po 8 godzinnym śnie potrzebuje szybkiej dostawy aby wyjść ze stanu katabolicznego. 20 gram przed treningiem, oraz 40 gram po treningu. I okres po treningu jest tu najważniejszy, wtedy do białka dodajcie też 80 gram węglowodanów. W tym czasie organizm 6 krotnie szybciej wchłania składniki pokarmowe. Kupując białko wybierajcie te oznaczone CFM – jest to białko uzyskane bez wykorzystania środków chemicznych dzięki czemu nie jest zdenaturowane. Białko jest drugim budulcem ludzkiego ciała, po wodzie. Potrzebne jest do tworzenia hormonów i enzymów.

Kreatyna

Kreatyna to związek organiczny zbudowany z fragmentów białek, który znajduje się głównie w tkance mięśniowej (95 proc.), jest prekursorem ATP źródła energii dla mięśni szczególnie podczas wysiłków szybkościowo – siłowych i siłowych. Dodatkowa suplementacja ma decydujące znaczenie u kulturystów i trójboistów, skraca okres regeneracji i umożliwia intensywniejszy trening. Aby zagwarantować maksymalny poziom nasycenia należy przyjmować 5 gram kreatyny przed treningiem i 5 gram po treningu łącząc z białkiem i węglowodanami tak jak opisałem wyżej. Natomiast w dzień nie treningowy 5 gram kreatyny rano na czczo na około 30 minut przed pierwszym posiłkiem również z 20 gramami białka i węglowodanów.

BCAA

BCAA to mieszanina wolnych aminokwasów: leucyny, waliny i izoleucyny, mówi się o nich że są prekursorami białek, gdyż stanowią ich podstawowy materiał budulcowy. Generalnie powinny być stosowane głównie jako środki zapobiegające zmęczeniu ośrodkowemu i poprawy zdolności wysiłkowej w długotrwałych wysiłkach wytrzymałościowych (biegi, kolarstwo, piłka nożna) i w tym  celu powinno się je łączyć z węglowodanami. W kulturystyce zażywane aby odwrócić skutki okresu katabolicznego, twój organizm weźmie je za paliwo i wchłonie szybciej od białka. Bcaa przyjęte przed treningiem chroni mięśnie, zaś zażyte po treningu obniży poziom niepożądanego hormonu kortyzolu. Powinno stosować się 1 gram Bcaa na 10 kilogramów masy mięśniowej. Nie łączcie z białkiem, należy zawsze najpierw przyjąć Bcaa a potem dopiero po około 20 minutach białko.

Arginina

Niektórzy twierdzą że to najbardziej niedoceniany suplement, inni że najbardziej przereklamowany.

Alfa-ketoglutaran argininy inaczej kwas 2-amino 5-guanidynowalerianowy to sól uformowana z dwóch cząsteczek: aminokwasu argininy i jednej cząsteczki alfa-ketoglutaranu.  Wielu sportowców stosuje AAKG jako sposób na rozwój masy mięśniowej i siły, choć dowody nie potwierdzają w 100 procentach tej tezy. Uważa się że obniża rozpad białek mięśniowych, zwiększa efektywność wysiłku i poziom wydzielania hormonów, poprawia metabolizm aminokwasów, zwiększa odporność organizmu skraca czas gojenia się ran. Jest prekursorem tlenku azotu który odpowiedzialny jest za rozszerzenie naczyń krwionośnych regulując w ten sposób przepływ krwi. Z tego powodu często jest stosowana w suplementach przedtreningowych, jako mający wywoływać uczucie „pompy” i w preparatach na potencję która dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych pozwala na wtłoczenie większej ilości krwi do penisa co ma skutkować łatwiejszą i większą erekcją. Stosujemy zazwyczaj jednorazowo 2 -3 gramy argininy – zaraz po przebudzeniu, przed treningiem i przed snem. Jeżeli macie ochotę wypróbować argininę w celu zwiększenia masy polecam dołożyć do niej jabłczan cytruliny który jest nośnikiem tlenku azotu. Na rynku można dostać produkty które zawierają oba aminokwasy.

Mam nadzieję że informacje zawarte w artykule przydadzą się wam - szczególnie osobom początkującym.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!