niedziela, 17 grudnia 2017 r.

Artykuły sponsorowane

Polska Wschodnia dba o komunikację

Dodano: 26 listopada 2016, 00:00

Coraz dłuższe korki i coraz mniejsze średnie tempo jazdy to problemy, z którymi boryka się wiele polskich miast. Wynika to z faktu, że układy komunikacyjne projektowano ponad pół wieku temu, kiedy posiadanie samochodu było luksusem. Do tematu poprawy komunikacji trzeba więc podejść kompleksowo, z jednej strony modernizując najważniejsze węzły komunikacyjne i budując nowa, a z drugiej zachęcając do korzystania z komunikacji publicznej, która powinna stać się wygodą alternatywą dla przejazdu samochodem.

Samorządy mogą pozyskać środki na ten cel z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Działanie 2.1 Zrównoważony transport miejski (http://popw.parp.gov.pl/zrownowazony-transport-miejski/dzialanie-2-1-zrownowazony-transport-miejski) ma zwiększyć wykorzystanie transportu miejskiego w miastach wojewódzkich makroregionu Polski Wschodniej (Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów, Kielce), natomiast celem działania 2.2 Infrastruktura drogowa (http://popw.parp.gov.pl/infrastruktura-drogowa/dzialanie-2-2-infrastruktura-drogowa)  jest poprawa dostępności miast wojewódzkich Polski Wschodniej, ich lepsze skomunikowanie z drogami krajowymi.

Białystok – lider komunikacji

Białystok zawsze plasował się w czołówce beneficjentów, korzystających ze środków unijnych. Pierwsze fundusze na duże inwestycje drogowe miasto otrzymało już przedakcesyjnego programu – Phare. Pierwszą inwestycją była budowa tunelu, który poprawił komunikację między południowo-zachodnią częścią miasta i śródmieściem. Miasto postawiło na zintegrowane działania, systemowo zaspokajające potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Stworzono nowoczesne ciągi komunikacyjne ułatwiające przejazd przez Białystok oraz łączące drogi lokalne z krajowymi. Włodarze miasta zachęcają także mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Tabor jest cały czas rozbudowywany o nowe, ekologiczne pojazdy. Powstał także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Specjalne, elektroniczne tablice zapewniają pasażerom bieżące informacje dotyczące komunikacji publicznej. Wprowadzono także e-kartę miejską (e-karta) będącą jednocześnie biletem i rodzajem portmonetki, za pomocą której można płacić za różnego typu usługi miejskie. Białystok stworzy również Intermodalny Węzeł Komunikacyjny, który ma zintegrować komunikację miejską z regionalną i kolejową. Inwestycja będzie opłacona z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Inteligentny System Transportowy i Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie

ITS jest rozwiązaniem poprawiającym efektywność ruchu, ograniczającym emisję zanieczyszczeń i zwiększającym bezpieczeństwo uczestników ruchu. W Lublinie system obejmuje 69 skrzyżowań  i 303 kamery. Zostało także uruchomionych 10 specjalnych tablic informacyjnych, dzięki którym kierowcy dowiadują się o utrudnieniach i możliwych objazdach. Miasto również podejmuje działania, zachęcające do korzystania z transportu publicznego. Rozbudowano sieć połączeń trolejbusowych a obecnie jest testowany nowatorski system ładowania, który ma skrócić jego czas nawet dziesięciokrotnie. Władze miejskiej postanowiły także wydzielić buspasy, które usprawniają przejazd autobusów. W planach jest także stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie, któ®e miałoby połączyć komunikację kolejową oraz autobusową: miejską, dalekobieżną i regionalną. W planach jest także budowa kolei metropolitarnej.

Rzeszów – ograniczenie tranzytu i wprowadzenie strefy płatnego parkowania

Również Rzeszów zainwestował w system ITS z priorytetem dla autobusów. System obejmuje także dynamiczne tablice informacyjne , system automatycznego ważenia pojazdów i bilet elektroniczny. Żeby upłynnić komunikację publiczną stworzono także buspasy. Te rozwiązania, wraz z wprowadzeniem strefy płatnego parkowania, przyczyniają się do 10% wzrostu liczby pasażerów komunikacji zbiorowej. Jest ona także wygodna i bardziej ekologiczna, dzięki wymianie taboru (70 nowych pojazdów, w tym 30 autobusów zasilanych wysokosprężonym gazem ziemnym). Centrum zostało uwolnione od ruchu samochodowego nie tylko dzięki wprowadzeniu strefy ograniczonego parkowania, ale także dzięki domknięciu północnej pętli obwodnicy śródmieścia, co wyprowadziło dużą część ruchu tranzytowego z centrum. Dzięki temu była możliwa rozbudowa sieci tras rowerowych.

Olsztyn – uspokojenie komunikacji w centrum

19 grudnia 2015 r. do Olsztyna po ponad półwieczu wróciła komunikacja tramwajowa. Jej przywrócenie było jednym z priorytetów władz samorządowych. Wraz ze stworzeniem linii tramwajowej, wdrożono także system ITS, traktujący priorytetowo komunikację miejską.  Tak, jak w innych miastach, pozwala także na bieżąco sterować ruchem. W jego skład wchodzą również tablice informacje, biletomaty oraz karta miejska. Dzięki tym rozwiązaniom poprawiła się także komunikacja autobusowa. Tramwaje przejęły bowiem część ruchu w centrum, dzięki czemu więcej autobusów może obsługiwać inne kierunki. Budowa trakcji zmieniła też ulice, które stały się bardziej przyjazne pieszym, przybyło przejść, poszerzono chodniki, powstały pasy dla rowerów. Władze miasta chcą dalej podążać tą drogą. Stworzyły Zintegrowany Plan  Rozwoju Śródmieścia, obejmujące działania, które uwolnią centrum od nadmiaru spalin, a pozwolą na powiększanie terenów zielonych. W planach jest także rozbudowa sieci tramwajowej i stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu PKS/PKP. Inwestycje mają być częściowo sfinansowane ze środków programu operacyjnego Polska Wschodnia, z którego miasto otrzymało 54,67 mln euro.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!