piątek, 15 grudnia 2017 r.

Biała Podlaska

Jak usprawnić granicę? Pomysły celników, przewoźników i polityków

  Edytuj ten wpis
Dodano: 15 czerwca 2014, 09:00
Autor: Ewelina Burda

Więcej przejść granicznych i sprawniejszych odpraw - postulują przewoźnicy. Celnicy mówią z kolei o poprawie infrastruktury i elektronicznych ułatwieniach na granicy.

Okazją do dyskusji była piątkowa konferencja Służby Celnej oraz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Ci ostatni skarżą się m.in. na kolejki do przejść granicznych. - Tracimy nie tylko my, ale również Skarb Państwa - mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. - Kolejki mogą być niewielkie, ale jeżeli utrzymują się przez cały rok, to z budżetu państwa ulatuje, co najmniej pół miliona złotych - dodaje.

Podczas konferencji w Janowie Podlaskim przewoźnicy dopominali się też o nowe przejścia graniczne, które mogłyby rozładować kolejki. Tu potrzebna jest pomoc rządu. - Z roku na rok zwiększa się liczba ciężarówek przekraczających wschodnią granicę. Trzeba, zatem zadbać o odpowiednią infrastrukturę, m.in. drogi dojazdowe i parkingi. Ale też o wyposażenie służb celnych i granicznych - potwierdza Stanisław Żmijan, poseł z Międzyrzeca Podlaskiego, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Oprócz rozwiązań infrastrukturalnych, celnicy zapowiadają większą informatyzację odpraw. - Chodzi o to, by przewoźnik przyjeżdżając na przejście, miał już otwarty szlaban - mówi w skrócie Jacek Kapica, wiceminister finansów i szef służby celnej. W tym celu powstanie system eBooking truck. Izba Celna w Białej Podlaskiej stosuje już eBooking Bus dla autobusowego ruchu turystycznego. - Idea eBookingu polega na wcześniejszym elektronicznym powiadomieniu celników o planowanym przyjeździe na przejście graniczne - tłumaczy Kapica. - Obecnie pracujemy nad takim systemem rejestracji dla ciężarówek, który pilotażowo uruchomimy na przejściach w Koroszczynie i Grzechotkach - dodaje szef służby celnej. Kiedy? - Najprawdopodobniej pod koniec tego roku lub na początku przyszłego - przypuszcza Kapica. Za to już teraz, działa serwis www.granica.gov.pl, gdzie przewoźnicy mogą m.in. na bieżąco sprawdzić czas oczekiwania na granicy.

Wojewoda lubelski Wojciech Wilk przekonuje, że infrastruktura graniczna jest dobrze dofinansowana, a dzięki temu, może być modernizowana.- Od 2010 do 2014 r. tylko na Lubelszczyźnie wydaliśmy ponad 270 mln zł na przejścia graniczne - precyzuje Wilk. - Staramy się wykorzystać to położenie. Na przykład, pod koniec czerwca otwieramy przejście graniczne z Ukrainą w Dołhobyczowie - dodaje. Będzie to czwarte polsko-ukraińskie przejście na Lubelszczyźnie.

- Ruch tranzytowy może być szansą i zarazem problemem dla regionu. To zależy od jego organizacji - uważa z kolei ekonomista prof. Witold Orłowski członek Rady Gospodarczej przy Premierze RP. - Polska Wschodnia musi się jeszcze nauczyć wykorzystywać swoje położenie - dodaje. - W tym celu można np. sięgnąć po środki unijne. Zdaniem ekonomisty, rozwój gospodarczy przygranicznych terenów polega także na świadczeniu tych usług, których Ukraina i Białoruś nie mają u siebie, a jeżeli już mają, to często ze względu na cenę wybierają Polskę.
  Edytuj ten wpis
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!