Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biała Podlaska

22 października 2017 r.
12:09

Jest już koncepcja odbudowy pałacu Radziwiłłów. Kto będzie inwestorem?

Autor: Zdjęcie autora Ewelina Burda
27 21 A A
Prezes gdyńskiej fundacji przekazał miastu koncepcję odbudowy pałacu Radziwiłłów. A czy ktoś się podejmie odbudowy?
Prezes gdyńskiej fundacji przekazał miastu koncepcję odbudowy pałacu Radziwiłłów. A czy ktoś się podejmie odbudowy? (fot. Ewelina Burda)

Fundacja Fundusz Rewitalizacji z Gdyni przekazała miastu koncepcję architektoniczną odbudowy pałacu Radziwiłłów. Ale nie wiadomo kto będzie inwestorem, bo na odbudowę szacowaną na blisko 50 mln złotych, fundacji nie udało się pozyskać środków unijnych.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O tym ambitnym projekcie mówi się w Białej Podlaskiej już od września 2015 roku. Wtedy powiązana z senatorem Grzegorzem Biereckim gdyńska fundacja podpisała list intencyjny z władzami Białej Podlaskiej.

– Po dwóch latach starań o pozyskanie funduszy unijnych na odbudowę pałacu, doszliśmy to wniosku że to opcja mało realna – przyznaje Maciej Bąk, prezes fundacji. – Projekt udało nam się doprowadzić do wersji komercyjnej. Wiemy, że możliwa jest działalność konferencyjno-hotelarska w obiekcie, która przyniesie potencjalnemu inwestorowi oczekiwany dochód – zaznacza Bąk.

Fundacja przekazała właśnie miastu opracowaną koncepcję odbudowy pałacu z wytycznymi konserwatorskimi i architektonicznymi. – Dostajemy dokument, który posłuży nam do konsultacji z mieszkańcami i radą miasta – podkreśla prezydent Dariusz Stefaniuk.

Jego zdaniem, taki obiekt nie może powstać wbrew woli bialczan. – Następnie, musi zostać wytyczona działka, na co konserwator się zgadza, a później ogłoszony przetarg – zapowiada prezydent.

Gdyńska fundacja zamierza wystartować w tym przetargu. – Jesteśmy potencjalnymi inwestorami, ale proces przetargowy jest konieczny – zaznacza Bąk.

Powstała w 2014 fundacja jak dotąd nie ma na swoim koncie podobnych projektów. – To nasz główny projekt obecnie – nie ukrywa prezes.

Za to już od 2014 roku fundacja prowadzi działalność poręczeniową w ramach współpracy ze Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową im. Franciszka Stefczyka. To poręczenia spłaty kredytu lub pożyczki zaciąganej przez członków Kas.

– W naszej koncepcji mamy analizę wykonaną przez eksperta z branży hotelowej który policzył to wszystko i stwierdził że taka działalność się opłaca – zauważa Maciej Bąk.

Obiekt hotelowo-konferencyjny dysponowałby 100 pokojami. – W środku znajdzie się reprezentacyjna sala rycerska, która może też służyć lokalnej społeczności. Do tego strefa SPA i Wellness, restauracja i kawiarnia – wymienia szef fundacji.

Jego zdaniem odbudowany pałac mógłby stać się wizytówką miasta. – My jako miasto nie jesteśmy w stanie wyłożyć takich środków czy zaciągnąć kredyt na odbudowę. Poza tym, sama odbudowa nie załatwia sprawy, pozostaje kwestia utrzymania obiektu, jego administracji. Niech mieszkańcy się wypowiedzą czy tego chcą – podkreśla prezydent.

Miasto póki co przystępuje do kolejnego etapu rewitalizacji parku Radziłowskiego, gdzie kiedyś zlokalizowana była rezydencja magnacka Radziwiłłów. Była jedną z najwybitniejszych realizacji architektonicznych XVII wieku na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Sam pałac ostatecznie rozebrano jednak w 1883 roku. Na miejscu zachowały się m.in. brama wjazdowa, wieża, oficyny czy kaplica zamkowa.  Miasto  zabiega teraz  o przyznanie statusu Pomnika Historii zabytkowemu zespołowi dawnej rezydencji Radziwiłłów.

Komentarze 21

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 22:01
Bardzo dobry pomysł! Jestem na TAK
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 11:03
To po parku już nie pospacerujemy
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 07:06
Nie. Nie chcę pałacu. Chcę więcej przedszkoli i zakładów pracy gdzie znajdą pracę dzieci które szkolą się w naszych szkołach. Pałac budowany przez Pana z Gdyni??? NIE
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 10:10
Wspaniały pomysł. Czy nasze miasto ma za dużo ciekawych miejsc? Jeśli ktoś chce zrealizować coś fajnego to co w tym złego. Miasto nie ma funduszy na odbudowę pałacu a jak znalazł się potencjalny inwestor to od razu hejterzy muszą swoje trzy grosze wsadzić. Czy jesteśmy przeciwni innym prywaciarzom , hotelarzom (POLONIA w rękach Łukowa) nie bo każdy chce zarabiać kasę i inwestor pałacu także co to ma za znaczenie , że powiązany z PiS za kilka lat może opcja się zmienić a pałac zostanie jako ciekawostka kulturalna naszego miasta a nie krzaki i nieużytki od strony rzeki gdzie planowana jest odbudowa. Super pomysł - powodzenia w realizacji.
Wspaniały pomysł. Czy nasze miasto ma za dużo ciekawych miejsc? Jeśli ktoś chce zrealizować coś fajnego to co w tym złego. Miasto nie ma funduszy na odbudowę pałacu a jak znalazł się potencjalny inwestor to od razu hejterzy muszą swoje trzy grosze wsadzić. Czy jesteśmy przeciwni innym prywaciarzom , hotelarzom (POLONIA w rękach Łukowa) nie bo każdy chce zarabiać kasę i inwestor pałacu także co to ma za znaczenie , że powiązany z PiS za kilka lat może opcja się zmienić a pałac zostanie jako ciekawostka kulturalna naszego miasta a nie krzaki ... rozwiń
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 08:43
Reprywatyzacja to sliska sprawa. Darek spytaj sie Jakiego.
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 05:48
Taki Pałac jako zabytek powinien być własnością miasta a nie senatora Biereckiego. Działalność zapewnie będzie zarejestrowana w Gdańsku co raczej nie przyniesie miastu korzyści. Inicjarywa jest dobrym pomysłem ale ograniczy mieszkańcom dostęp do obiektu bo jak ma na siebie zarabiać taki duży hotel to mieszkańcy będą przeszkadzać w funkcjonowaniu gościom hotelu i uczestnikom potencjalnych konferencji. Amfireatr w Parku Radziwilowskim i otaczjacy go Park będzie dla mieszkańców niedostepny.
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 03:45
Funkcja hotelowa zdominuje całe założenie zamkowe,zwykli mieszkańcy Białej będą intruzami na tym terenie. Potrzebna alternatywna koncepcja uwzględniająca potrzeby mieszkańców a nie bajeczki o dziesiątkach miejsc pracy.
Avatar
Mateusz / 22 października 2017 o 22:01
Rekonstrukcja brakującej, zniszczonej niegdyś głównej bryły założenia pałacowego zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków sprawi, że będziemy mieli w mieście perłę architektury unikalną w skali kraju! To, że obiekt będzie funkcjonował jako hotel nie jest niczym złym - przecież utrzymanie takiego obiektu będzie sporo kosztować - jako hotel pałac sam na siebie zarobi. Opcja z prywatnym inwestorem to dobre rozwiązanie - jeżeli rzeczywiście znalazł się ktoś (ktokolwiek by to był) kto zainwestuje w mieście 50 mln, będzie płacił podatki i stworzy dzisiątki miejsc pracy to mieszkańcy Białej Podlaskiej powinni go nosić na rękach.         
Rekonstrukcja brakującej, zniszczonej niegdyś głównej bryły założenia pałacowego zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków sprawi, że będziemy mieli w mieście perłę architektury unikalną w skali kraju! To, że obiekt będzie funkcjonował jako hotel nie jest niczym złym - przecież utrzymanie takiego obiektu będzie sporo kosztować - jako hotel pałac sam na siebie zarobi. Opcja z prywatnym inwestorem to dobre rozwiązanie - jeżeli rzeczywiście znalazł się ktoś (ktokolwiek by to był) kto zainwestuje w mieście 50 mln, będzie płacił podatki i stworz... rozwiń
Avatar
Gość / 22 października 2017 o 21:21
Jakieś to wyjaśnianie pokrętne z tym hotelem w kształcie pałacu.
Avatar
zgroza / 22 października 2017 o 20:49
Dzwon napisał:
Brawo. Dzięki za inicjatywę Panie Prezydencie, senatorze, PIS i wszystkim, którzy przyczynili się do odbudowy pałacu, realizacji wizytówki Białej Podlaskiej. Bedzie pamiątka na wieki. My bialczanie wnosimy, prosimy i żądamy jak najszybciej realizacji projetu. Co do finansowania, to wystarczy ogłosić, społeczną zbiórkę, cegiełki, z prawem udziału w przedsięwzięciu. Każdy, kto czuję się biaczanienem, w mieście, kraju i za granicą, wesprze tą odbudowę i będzie dumny z udzału w odbudowie. Vivat Biała Podlaska, vivat P. Prezydent, vivat ze dożyliśmy czsu realizacji marzeń pokoleń mieszkańców Białej Podlaskiej. Brawo.
 co, zbiórka, no nie, ty jesteś chyba chory, nie dosyć, że pracuję na 500+ i tych innych nierobów to jeszcze mam dawać na odnowę z tej swojej zapracowanej jałmużny, no nie, chyba zemdleję
 co, zbiórka, no nie, ty jesteś chyba chory, nie dosyć, że pracuję na 500+ i tych innych nierobów to jeszcze mam dawać na odnowę z tej swojej zapracowanej jałmużny, no nie, chyba zemdleję rozwiń
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 22:01
Bardzo dobry pomysł! Jestem na TAK
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 11:03
To po parku już nie pospacerujemy
Avatar
Gość / 24 października 2017 o 07:06
Nie. Nie chcę pałacu. Chcę więcej przedszkoli i zakładów pracy gdzie znajdą pracę dzieci które szkolą się w naszych szkołach. Pałac budowany przez Pana z Gdyni??? NIE
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 10:10
Wspaniały pomysł. Czy nasze miasto ma za dużo ciekawych miejsc? Jeśli ktoś chce zrealizować coś fajnego to co w tym złego. Miasto nie ma funduszy na odbudowę pałacu a jak znalazł się potencjalny inwestor to od razu hejterzy muszą swoje trzy grosze wsadzić. Czy jesteśmy przeciwni innym prywaciarzom , hotelarzom (POLONIA w rękach Łukowa) nie bo każdy chce zarabiać kasę i inwestor pałacu także co to ma za znaczenie , że powiązany z PiS za kilka lat może opcja się zmienić a pałac zostanie jako ciekawostka kulturalna naszego miasta a nie krzaki i nieużytki od strony rzeki gdzie planowana jest odbudowa. Super pomysł - powodzenia w realizacji.
Wspaniały pomysł. Czy nasze miasto ma za dużo ciekawych miejsc? Jeśli ktoś chce zrealizować coś fajnego to co w tym złego. Miasto nie ma funduszy na odbudowę pałacu a jak znalazł się potencjalny inwestor to od razu hejterzy muszą swoje trzy grosze wsadzić. Czy jesteśmy przeciwni innym prywaciarzom , hotelarzom (POLONIA w rękach Łukowa) nie bo każdy chce zarabiać kasę i inwestor pałacu także co to ma za znaczenie , że powiązany z PiS za kilka lat może opcja się zmienić a pałac zostanie jako ciekawostka kulturalna naszego miasta a nie krzaki ... rozwiń
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 08:43
Reprywatyzacja to sliska sprawa. Darek spytaj sie Jakiego.
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 05:48
Taki Pałac jako zabytek powinien być własnością miasta a nie senatora Biereckiego. Działalność zapewnie będzie zarejestrowana w Gdańsku co raczej nie przyniesie miastu korzyści. Inicjarywa jest dobrym pomysłem ale ograniczy mieszkańcom dostęp do obiektu bo jak ma na siebie zarabiać taki duży hotel to mieszkańcy będą przeszkadzać w funkcjonowaniu gościom hotelu i uczestnikom potencjalnych konferencji. Amfireatr w Parku Radziwilowskim i otaczjacy go Park będzie dla mieszkańców niedostepny.
Avatar
Gość / 23 października 2017 o 03:45
Funkcja hotelowa zdominuje całe założenie zamkowe,zwykli mieszkańcy Białej będą intruzami na tym terenie. Potrzebna alternatywna koncepcja uwzględniająca potrzeby mieszkańców a nie bajeczki o dziesiątkach miejsc pracy.
Avatar
Mateusz / 22 października 2017 o 22:01
Rekonstrukcja brakującej, zniszczonej niegdyś głównej bryły założenia pałacowego zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków sprawi, że będziemy mieli w mieście perłę architektury unikalną w skali kraju! To, że obiekt będzie funkcjonował jako hotel nie jest niczym złym - przecież utrzymanie takiego obiektu będzie sporo kosztować - jako hotel pałac sam na siebie zarobi. Opcja z prywatnym inwestorem to dobre rozwiązanie - jeżeli rzeczywiście znalazł się ktoś (ktokolwiek by to był) kto zainwestuje w mieście 50 mln, będzie płacił podatki i stworzy dzisiątki miejsc pracy to mieszkańcy Białej Podlaskiej powinni go nosić na rękach.         
Rekonstrukcja brakującej, zniszczonej niegdyś głównej bryły założenia pałacowego zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków sprawi, że będziemy mieli w mieście perłę architektury unikalną w skali kraju! To, że obiekt będzie funkcjonował jako hotel nie jest niczym złym - przecież utrzymanie takiego obiektu będzie sporo kosztować - jako hotel pałac sam na siebie zarobi. Opcja z prywatnym inwestorem to dobre rozwiązanie - jeżeli rzeczywiście znalazł się ktoś (ktokolwiek by to był) kto zainwestuje w mieście 50 mln, będzie płacił podatki i stworz... rozwiń
Avatar
Gość / 22 października 2017 o 21:21
Jakieś to wyjaśnianie pokrętne z tym hotelem w kształcie pałacu.
Avatar
zgroza / 22 października 2017 o 20:49
Dzwon napisał:
Brawo. Dzięki za inicjatywę Panie Prezydencie, senatorze, PIS i wszystkim, którzy przyczynili się do odbudowy pałacu, realizacji wizytówki Białej Podlaskiej. Bedzie pamiątka na wieki. My bialczanie wnosimy, prosimy i żądamy jak najszybciej realizacji projetu. Co do finansowania, to wystarczy ogłosić, społeczną zbiórkę, cegiełki, z prawem udziału w przedsięwzięciu. Każdy, kto czuję się biaczanienem, w mieście, kraju i za granicą, wesprze tą odbudowę i będzie dumny z udzału w odbudowie. Vivat Biała Podlaska, vivat P. Prezydent, vivat ze dożyliśmy czsu realizacji marzeń pokoleń mieszkańców Białej Podlaskiej. Brawo.
 co, zbiórka, no nie, ty jesteś chyba chory, nie dosyć, że pracuję na 500+ i tych innych nierobów to jeszcze mam dawać na odnowę z tej swojej zapracowanej jałmużny, no nie, chyba zemdleję
 co, zbiórka, no nie, ty jesteś chyba chory, nie dosyć, że pracuję na 500+ i tych innych nierobów to jeszcze mam dawać na odnowę z tej swojej zapracowanej jałmużny, no nie, chyba zemdleję rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 21

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

0 0

W weekend znowu nie zabraknie ciekawych wydarzeń sportowych. Już w piątek swój mecz rozegra Speed Car Motor Lublin, który tym razem zmierzy się u siebie z ROW Rybnik

Koncert muzyki cygańskiej w Hades Szerokiej
28 kwietnia 2018, 20:00

Koncert muzyki cygańskiej w Hades Szerokiej 1 0

Co Gdzie Kiedy. W sobotę, 28 kwietnia o godz. 20 w Hades Szerokiej (ul. Grodzka 21) odbędzie się koncert muzyki cygańskiej.

Korupcja w lubelskim szpitalu? Pieniądze i pobyt w domku letniskowym. Są zarzuty

Korupcja w lubelskim szpitalu? Pieniądze i pobyt w domku letniskowym. Są zarzuty 2 1

Dwie osoby usłyszały prokuratorskie zarzuty w śledztwie dotyczącym korupcji w szpitalu wojskowym w Lublinie. Chodzi o ustawianie przetargów na zakup urządzeń. Łapówką miały być pieniądze i pobyt w domku letniskowym.

Ranking Studiów Inżynierskich: Jakie miejsca zajęły lubelskie uczelnie?

Ranking Studiów Inżynierskich: Jakie miejsca zajęły lubelskie uczelnie? 0 1

Lubelskie uczelnie nie trafiły na czołowe miejsca nowego Rankingu Studiów Inżynierskich przygotowanego przez fundację Perspektywy.

Przed sztangistami Orląt Łuków II runda Drużynowych Mistrzostw Polski

Przed sztangistami Orląt Łuków II runda Drużynowych Mistrzostw Polski 0 0

W Łukowie rozegrana zostanie druga runda drużynowych Mistrzostw Polski. Przeciwnikami gospodarzy miejscowych Orląt w grupie 3 będą CLKS Mazovia Ciechanów i KS Klimat Łapy

WpółDrogi Festival w Kazimierzu Dolnym [program]
28 kwietnia 2018, 20:00

WpółDrogi Festival w Kazimierzu Dolnym [program] 2 0

Co Gdzie Kiedy. Fundacja Rozwoju Kultury ArtBiz zaprasza do Kazimierza Dolnego na drugą edycję festiwalu WpółDrogi Festiva, która odbędzie się w dniach 28 kwietnia - 5 maja w zjawiskowym wnętrzu Dawnej Synagogi w Kazimierzu (ul. Lubelska 4).

Koncert Tribute to Ella Fitzgerald w Akwarela Cafe
28 kwietnia 2018, 20:00

Koncert Tribute to Ella Fitzgerald w Akwarela Cafe 0 0

Co Gdzie Kiedy. Akwarela Cafe (Rynek 6) zaprasza na wyjątkowy koncert Tribute to Ella Fitzgerald w wykonaniu Ani Michałowskiej i Michała Iwanka. Wydarzenie odbędzie się 28 kwietnia o godz. 20.

Zaprojektuj logo festiwalu muzycznego w Białej Podlaskiej

Zaprojektuj logo festiwalu muzycznego w Białej Podlaskiej 0 0

We wrześniu w Białej Podlaskiej odbędzie się Festiwal Dziedzictwa Narodowego im. Bogusława Kaczyńskiego. Bialskie Centrum Kultury ogłosiło właśnie konkurs na logo tego wydarzenia.

10-letnia dziewczynka jechała na rowerze. Uderzył w nią kierowca mazdy
galeria

10-letnia dziewczynka jechała na rowerze. Uderzył w nią kierowca mazdy 27 9

Do wypadku doszło przed godz. 15 na skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z Niepodległości w Świdniku.

Ancestors Legacy: Edycja Mieszka 1 na premierę (wideo)
film

Ancestors Legacy: Edycja Mieszka 1 na premierę (wideo) 2 0

Polska gra, w której możemy grać Słowianami, doczekała się specjalnej polskiej wersji. Co znajdziemy - i to już 22 maja w Ancestors Legacy: Edycja Mieszka 1?

Stypendia u progu sportowej kariery. Otrzyma je 327 osób [zdjęcia]
galeria

Stypendia u progu sportowej kariery. Otrzyma je 327 osób [zdjęcia] 0 0

327 osobom z regionu przyznano wczoraj stypendia sportowe. Z budżetu województwa lubelskiego otrzymają oni blisko 900 tys. zł.

Eksplozja w Świdniku. Nie żyje mężczyzna, który miał podpalić swoją dziewczynę
galeria

Eksplozja w Świdniku. Nie żyje mężczyzna, który miał podpalić swoją dziewczynę 32 9

Nie żyje 29-letni Damian K. – podejrzewany o doprowadzenie do tragicznej w skutkach eksplozji, w jednym z mieszkań w Świdniku. Jego znajoma, ranna w wybuchu, zmarła później w szpitalu. 29-latek również był ciężko ranny.

Radny PiS obawia się czy prezydent Żuk "nie ma demencji". Apeluje o badania lekarskie

Radny PiS obawia się czy prezydent Żuk "nie ma demencji". Apeluje o badania lekarskie 57 52

O poddanie Krzysztofa Żuka badaniom lekarskim apeluje miejski radny Tomasz Pitucha, przewodniczący klubu radnych PiS w Radzie Miasta.

Żuk skomentował wybór kandydata PiS na prezydenta. Twierdzi, że nie zna dobrze Sylwestra Tułajewa

Żuk skomentował wybór kandydata PiS na prezydenta. Twierdzi, że nie zna dobrze Sylwestra Tułajewa 1 43

– Jestem gotowy do merytorycznej debaty z każdym kandydatem PiS na prezydenta Lublina – mówi prezydent Krzysztof Żuk

Dr Radosław Starownik dyrektorem szpitala przy Jaczewskiego

Dr Radosław Starownik dyrektorem szpitala przy Jaczewskiego 2 3

Dr n.med. Radosław Starownik został dyrektorem szpitala klinicznego nr 4 w Lublinie. – Członkowie komisji konkursowej po zapoznaniu się z przedstawioną przez niego koncepcją uznali, że spełnia ona wymagania rektora Uniwersytetu Medycznego, stawiane kandydatowi na to stanowisko – mówi Włodzimierz Matysiak, rzecznik Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.