niedziela, 11 grudnia 2016 r.

Biała Podlaska

Ostrzegał premiera przed protestami

Dodano: 26 lutego 2002, 17:04

Otrzymujemy wiele zapytań od Czytelników w sprawie budowy bialskiego cargo oraz nawet wezwań do zaproponowania form protestu przeciwko decyzji ministra środowiska Stanisława Żelichowskiego (PSL) odmawiającej przeznaczenie lasów pod Białą Podlaską na zlokalizowanie tam strefy gospodarczej.

Przed "Straszną godziną” na Podlasiu, wyprowadzeniem przez Samoobronę ludzi na ulicę ostrzegł premiera Leszka Millera podczas konwencji SLD w Warszawie Jan Bajkowski, przewodniczący Rady Powiatowej SLD w Białej Podlaskiej. Dopytywał się, dlaczego budowa bialskiego portu cargo i strefy gospodarczej o wartości ponad 5 mld USD nie została zapisana w programie gospodarczym rządu oraz dlaczego Polskę omija kapitał zagraniczny, jak w przypadku Toyoty.
- Cierpliwość społeczna jest u kresu wytrzymałości. Jeżeli w najbliższych trzech miesiącach nie zanotujemy jakiegokolwiek sukcesu gospodarczego, przez Polskę przetoczy się fala strajków i protestów. Będziemy mieli kryterium uliczne - ostrzegał Jan Bajkowski. Nie uzyskał odpowiedzi Leszka Millera na wspomnianej konwencji.
Pojawiają się sygnały o torpedowaniu w kilku ministerstwach idei budowy portu cargo. Zamierzające współfinansować bialską inwestycję Alfirst Bank USA i Eximbank otrzymały od Ministerstwa Finansów wiadomość, że resort... nie interesuje się projektem portu cargo i strefy gospodarczej.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów skierowała do Katolickiego Radia Podlasia pismo zaznaczając, że minister skarbu państwa nie planuje żadnego wystąpienia do Rady Ministrów z jakimkolwiek wnioskiem dotyczącym przedsięwzięcia "Lotnisko i Strefa Gospodarcza Biała Podlaska”.
Wczoraj w programie I Polskiego Radia minister S. Żelichowski ponownie zaznaczył, że decyzja pozytywna na strefę gospodarczą może być wydana w przyszłości, jeśli zostanie zbudowane lotnisko cargo i zasadzone lasy rekompensujące wycinkę.
Zdumiony tymi wypowiedziami Ryszard Grabas, wiceprezes turecko-polskiej spółki Epit & Korporacja Wschód-Zachód, przygotowującej inwestycję powiedział nam, że w kilku resortach stwierdził działanie na szkodę interesu gospodarczego kraju. Podkreślił, iż urzędnicy w ministerstwach nie chcą zapoznać się z zasadami metody bild operate transfer - pozyskiwania środków finansowych pod gwarancje udzielane przez przyszłych operatorów obiektów.
- Zespół firm operatorskich ma zapewnić finansowanie lub daje gwarancje finansowania. Operatorzy o renomie światowej będą dążyć do efektywnego eksploatowania lotniska i strefy gospodarczej, aby w ciągu 10-15 lat zwróciły się nakłady - mówi Ryszard Grabas, podkreślając, że jednocześnie musi być realizowana całość przedsięwzięcia (lub nic).
Podlaskie media (w tym Słowo Podlasia, Radio Katolickie Podlasie i Oddział Dziennika Wschodniego) przygotowują publiczne spotkanie wyjaśniające przyczyny blokady wielkiej inwestycji. W imieniu rozgoryczonych mieszkańców regionu mają zaprosić na nie premiera oraz ministrów środowiska, infrastruktury i gospodarki. Kiedy politycy i urzędnicy zajmują się głównie swoimi sprawami, musimy pomóc sobie sami!
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO