piątek, 18 sierpnia 2017 r.

Biała Podlaska

Z Białej Podlaskiej do Warszawy kolejami regionalnymi?

Dodano: 14 stycznia 2015, 07:30
Autor: Ewelina Burda

Jest szansa, że podróż pociągiem z Białej Podlaskiej czy Terespola do Warszawy będzie szybsza i sprawniejsza. - Na modernizację linii kolejowej z Warszawy do Terespola zainwestowano ponad miliard złotych. Oprócz środków z budżetu państwa, poszły na to środki unijne. Pociągi mogą teraz jeździć szybciej, tymczasem połączenia stale się ogranicza - mówi poseł Adam Abramowicz (PiS).

W marcu z rozkładu jazdy PKP ma na przykład zniknąć międzynarodowe połączenie z Warszawy do Mińska na Białorusi. Pasażerowie z południowego Podlasia też na tym ucierpią. Obecnie, oprócz połączeń PKP Intercity, podróżni z Białej Podlaskiej czy Terespola, nie znajdą w rozkładzie bezpośrednich pociągów osobowych do Warszawy.

- Intercity, jako spółka prawa handlowego kieruje się swoim interesem, twierdząc, że na tym odcinku połączenia są dla nich nieopłacalne - tłumaczy Abramowicz. Problem, zdaniem posła, mogą rozwiązać koleje regionalne. - A one zależą od marszałków województw - dodaje. Poseł proponuje dwa warianty. Przedstawił je na ostatnim posiedzeniu Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego. - Najbardziej sensowne wydaje się przedłużenie linii mazowieckiej kolei aż do Terespola. Chodzi o podpisanie odpowiedniej umowy z marszałkiem woj. mazowieckiego, a to wiąże się z dopłatą od władz woj. lubelskiego - precyzuje Abramowicz. Teraz koleje mazowieckie kończą swoją trasę w Siedlcach, sporadycznie w Łukowie. Natomiast lubelskie Przewozy Regionalne oferują przejazdy z Białej Podlaskiej, przez Łuków, Dęblin, dalej do Lublina lub Chełma, ale do Siedlec czy Warszawy już nie.

Drugi wariant to skorelowanie dwóch linii - mazowieckiej i lubelskiej. - To rozwiązanie mniej komfortowe dla pasażerów. Chodzi jednak o to, by skrócić czas przejazdu i tak dopasować rozkłady, aby przesiadka w Siedlcach czy Łukowie trwała 5 lub 10 minut, a nie godzinę - dodaje poseł. Władze wojewódzkie obiecały pomóc. - Marszałek Sławomir Sosnowski zadeklarował, że jest gotów rozmawiać na ten temat z kolejami mazowieckimi i marszałkiem woj. mazowieckiego. To na razie chęć współpracy. Za wcześnie, by mówić o rozwiązaniach - podkreśla rzecznik Urzędu Marszałkowskiego woj. lubelskiego Beata Górka.

W sprawę zaangażował się też przewodniczący sejmiku woj. lubelskiego Przemysław Litwiniuk (PSL). - Chciałbym, aby w tym roku pilotażowo wprowadzić takie połączenia przy udziale finansowym obu regionów: Lubelszczyzny i Mazowsza - mówi przewodniczący. W tym celu, spotka się w tym tygodniu m.in. z wicemarszałkiem woj. mazowieckiego.

Który z wariantów przedstawionych przez posła PiS Adama Abramowicza wydaje się bardziej prawdopodobny? - Dopóki samorząd woj. lubelskiego nie zaangażuje się w przedsiębiorstwo realizujące przewozy regionalne, tak jak Mazowsze w swoją spółkę, to bardziej efektywne wydaje się porozumienie z mazowieckim operatorem - odpowiada Przemysław Litwiniuk. - Chcę poszukać rozwiązania najtańszego, a przy tym odpowiednio efektywnego - mówi na koniec przewodniczący sejmiku.
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!