niedziela, 17 grudnia 2017 r.

Chełm

Archeologia: Człowiek gigant z XIII wieku w Chełmie

Dodano: 26 czerwca 2013, 20:34
Autor: Paweł Puzio

Jak mówi archeolog Stanisław Gołub, o chełmskich wykopaliskach jest już głośno w Europie. Przyjeżdża

Kim był dwumetrowy mężczyzna sprzed wieków, którego szczątki odkryto podczas wykopalisk w chełmskiej bazylice?

Od dwóch miesięcy trwają prace archeologiczne w Bazylice Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Chełmie. Kilka dni temu archeolodzy znaleźli szczątki człowieka.

– Przy murze XIII-wiecznej bazyliki natknęliśmy się na nietypowy szkielet – mówi Stanisław Gołub, archeolog nadzorujący wykopaliska w Chełmie.

– Według naszej oceny, mężczyzna miał dwa metry wzrostu. W średniowieczu człowiek o tym wzroście był uznawany za giganta (średni wzrost wówczas to ok. 1,6 m). Ponadto, miejsce pochówku wskazuje na to, że był to ktoś znaczny. Być może duchowny, być może drużynnik z oddziału księcia Daniela. Niestety, przy szkielecie prawie nic nie było. Fragment tkaniny i resztki klamry pasa. Czekamy na antropologa z Łodzi, który przeprowadzi oględziny i dokładnie określi wzrost. Być może wykonamy także badania genetyczne – dodaje archeolog.

Eksploratorzy już odkryli trzy stanowiska wewnątrz bazyliki. Każde z nich jest głębokie na blisko trzy metry. Już widać narożne ściany fundamentowe XIII-wiecznej budowli. Dobrze zachowane mury kryją sporo artefaktów z XVIII, XVII i XIII wieku.

– Przeważnie są to monety i elementy wykończeniowe, bogate zdobione kafle z XVII w., podłogowe płytki szkliwione z XIII w. Odkrywamy także dużo grobów, przeważnie z XVII wieku – wylicza Stanisław Gołub.

W Chełmie pracuje mieszana ekipa polsko-ukraińska. Badania w sporej części są finansowane przez stronę ukraińską, fundację miliardera Petro Poroszenki.

– Dla Ukraińców chełmska bazylika jest tak samo ważna, jak dla nas Gniezno. Naszym celem jest odkrycie i zbadanie fundamentów świątyni ufundowanej przez księcia Daniela I Romanowicza Halickiego. Książę Daniel był nowoczesnym władcą, a bazylika, którą ufundował, należała do najpiękniejszych w naszej części Europy. Dlatego liczymy na ciekawe znaleziska – dodaje Gołub.

Badacze liczą także, że odnajdą sarkofag księcia Daniela oraz pochówki jego synów, dwóch żon oraz wnuczki. – Jesteśmy przekonani, że ten sarkofag gdzieś tu jest. Mamy duże szanse na jego odkrycie – mówi archeolog.
Gość
Michał
to ja

Gość
Gość (27 czerwca 2013 o 19:30) 0

po wzroście można by przypuszczać że to przodek łysego w-ce prezydenta ....

Michał
Michał (27 czerwca 2013 o 16:44) 0

Nawet dla celów naukowych, nie życzyłbym sobie, aby po kilkuset latach od mojej śmierci profanowano moje szczątki. Odkrycie odkryciem, ale kości nikt nie powininen ruszać. Piszę to świadomie. Jestem historykiem, ale pewne względy etyczne powinny w tego typu sprawach obowiązywać.

to ja
to ja (27 czerwca 2013 o 12:06) 0

W XIII wieku nie było Ukraińców. Ukraińców wymyślił Hruszewski w XXw.

olo
olo (27 czerwca 2013 o 09:46) 0

To ktoś z platformy ???

John Snow
John Snow (27 czerwca 2013 o 09:40) 0

Ja wiem kim on był. To Ned Stark.