wtorek, 24 października 2017 r.

Chełm

Rowerem przez wschodnią Polskę. Lubelski odcinek już gotowy

Dodano: 9 grudnia 2015, 19:20

Miejsce Obsługi Rowerzystów przy ul. Kąpieliskowej w Chełmie jest już gotowe, jedno z wielu takich miejsc na całej trasie
Miejsce Obsługi Rowerzystów przy ul. Kąpieliskowej w Chełmie jest już gotowe, jedno z wielu takich miejsc na całej trasie

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje, że finansowany ze środków unijnych projekt trasy rowerowej, która połączy pięć województw Polski Wschodniej może nie zostać ukończony w terminie, czyli do końca roku. Tymczasem lubelski odcinek Green Velo jest już gotowy.

Projekt Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej zakłada stworzenia jednej z najdłuższych w Europie autostrady rowerowej. Cała trasa ma liczyć blisko 2 tysiące kilometrów. Biegnie przez województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Lubelski fragment ma ponad 413 km długości.

Projekt jest finansowany z funduszy unijnych. Wartość inwestycji to ponad 297 mln zł, z czego ponad 236 mln zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Na zakończenie przedsięwzięcia i zatwierdzenie wydatków Polska ma czas do końca roku.

NIK: Nie zdążycie!

Jak wynika z materiałów opublikowanych na początku grudnia przez NIK powodem podjęcia kontroli projektu był niski poziom realizacji płatności. Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. wynosił on zaledwie 2,7 proc. Zdaniem NIK istnieje realne ryzyko na ryzyko niedokończenia budowy w planowanym terminie, a co za tym idzie utrata unijnego dofinansowania.

„Według stanu na koniec marca 2015 r., tj. na dziewięć miesięcy przed ostatecznym terminem zakończenia projektu, ani jeden regionalny odcinek trasy nie został odebrany, a prace budowlane prowadzono wówczas na zaledwie 105 km z przewidywanych 2 tys. Do końca marca 2015 r. wydano niespełna 18 z blisko 300 mln przeznaczonych na ten cel (ok. 6 proc.)” – czytamy w komunikacie. Inspektorzy wypominają również, w czterech województwach te wydatki nie przekroczyły 3,5 proc., jedynie w Lubelskiem wydano 21 proc. przyznanych środków.

W Chełmie gotowe od lipca

Kontrolerzy docenili postawę Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, który „w celu sprawnej realizacji zadań zwiększył skład osobowy zespołu wdrażającego projekt z 10 do 17 osób i dodatkowo do ich wykonywania upoważnił kolejnych ośmiu pracowników. W ocenie NIK było to bardzo efektywne rozwiązanie”.

Na tle innych ośrodków powody do satysfakcji może mieć także Zarząd Dróg Miejskich w Chełmie, na który lubelski ZDW scedował wybudowanie odcinka trasy w granicach miasta.

– W ramach całego projektu pierwsze prace zostały wykonane w Chełmie jeszcze w 2013 r. – mówi Krzysztof Tomasik, dyrektor chełmskiego ZDM. – Wszystkie pozostałe zakończyliśmy i rozliczyliśmy jeszcze w lipcu tego roku.

Green Velo: Spokojnie, zdążymy

Od końca marca, kiedy to NIK zakończył kontrolę projektu minęło już ponad osiem miesięcy. Czy obawy NIK nadal są zasadne?

– Podstaw do takich obaw już nie ma – zapewnia Jarosław Panek, rzecznik projektu z kieleckiej firmy Green Velo, która zajmuje się także promocją rowerowych tras wschodniej Polski. – W czterech województwach zaawansowanie prac znacznie przekroczyło 90 proc., a w Lubelskiem te roboty już zostały zakończone. Beneficjenci mają jeszcze miesiąc na ostatnie prace wykończeniowe, odbiory techniczne i rozliczenie zadań.

Lubelskie liderem

Koszt całego projektu to w sumie 300 mln zł. Powstanie szlaku w naszym województwie pochłonęło 54 mln zł, z czego 51 mln pochodziło z funduszy unijnych.

Ze wszystkich uczestników projektu Lubelskie skończyło prace jako pierwsze. Wszystkie prace wykonano zgodnie z planem, choć kilku rzeczy nie wybudowano, m.in. kładki na Bugu. Powód? Jej projekt wykonano zbyt późno.

– Przez to zrobiliśmy nieco więcej, niż planowano, bo nie mając tej kładki musieliśmy część trasy przenieść na stronę województwa mazowieckiego – mówi Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie we wtorek na konferencji podsumowującej projekt w Lubelskiem.

Czytaj więcej o: Lublin Green Velo
Kariol
Olej
Gość
(15) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Kariol
Kariol (23 grudnia 2015 o 23:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Są lepsze i gorsze odcinki to prawda, ale myślę, że tam nie pociągnięto dalej ze względu na brak środków, gdyż skoro droga ma małe natężenie ruchy, osobna ścieżka nie była proirytetem.

  

Dokładnie, nie należy łączyć inwestycji, których wykonawcy są różnymi podmiotami, bo to nie ma sensu :)

Rozwiń
Olej
Olej (17 grudnia 2015 o 17:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Ta ścieżka wygląda ładnie tylko w reklamach.Pojedźcie z aparatem do Nowin w gminie Chełm.Do połowy jest nowy asfalt i ścieżka na poboczu a dalej wszystko po staremu-dziury na drodze,wąsko i bez pobocza.Pieniędzy zabrakło?

Są lepsze i gorsze odcinki to prawda, ale myślę, że tam nie pociągnięto dalej ze względu na brak środków, gdyż skoro droga ma małe natężenie ruchy, osobna ścieżka nie była proirytetem.

Rozwiń
Gość
Gość (17 grudnia 2015 o 01:12) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

I strasznie słabo, że eksploatuje się drogi rowerowe do użytku samochodowego. W wielu województwach szlaki rowerowe stały się drogami dojazdowymi do posesji, bo mieszkańcy tak je sobie zaadaptowali. Kciuk w dół. 

Rozwiń
Gość
Gość (17 grudnia 2015 o 01:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Chodniki to już nie jest kwestia GV, tylko samorządów, takie prace budowlane nie były przedmiotem projektu "Wschodni szlak Rowerowy"
Rozwiń
Gość
Gość (16 grudnia 2015 o 20:52) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Oddany, w sensie przejezdny, gonią ich terminy, dlatego oddali w stanie "znośnym". Prace wykończeniowe w poszczególnych województwach mają wciąż trwać, nawet aż do wiosny, do rozpoczęcia sezonu rowerowego. Radzę najpierw poczytać, potem oskarżać :)
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (15)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!