czwartek, 19 października 2017 r.

Chełm

Ruszają wielkie projekty drogowe: S12 i S17 na Ukrainę, A2 do Białej Podlaskiej

Dodano: 18 września 2017, 12:39
Autor: Paweł Puzio

Chełm marzy o obwodnicy. W ciągu roku w ramach ruchu transgranicznego przez miasto przejeżdża około 1,2 mln samochodów osobowych oraz 300–400 tys. ciężarowych. Do tego należy doliczyć ruch lokalny. Na zdjęciu najbardziej obciążona ul. Rejowiecka
Chełm marzy o obwodnicy. W ciągu roku w ramach ruchu transgranicznego przez miasto przejeżdża około 1,2 mln samochodów osobowych oraz 300–400 tys. ciężarowych. Do tego należy doliczyć ruch lokalny. Na zdjęciu najbardziej obciążona ul. Rejowiecka

Ruszają kolejne wielkie projekty drogowe: obwodnica Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne. A w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej.

Obwodnicę Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne umieszczono w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, z perspektywą do 2025. Mamy na to 5,3 mld zł.

– Zatwierdzenie programów inwestycji dla obwodnicy Chełma i odcinka S17 od Lublina do granicy państwa w Hrebennem oznacza zabezpieczenie pieniędzy na realizację prac przygotowawczych dla tych dróg – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Przypomniał, że wcześniej, pod koniec sierpnia 2017 r., zatwierdził program inwestycji dla ciągu S12 od Lublina do Dorohuska. – Dzięki temu obie trasy, które są bardzo potrzebne dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej, będą realizowane – zapewnił.

– Moim zdaniem budowa obwodnicy Chełma jest spóźniona o kilka dobrych lat. Przejazd przez miasto w kierunku granicy to jedna wielka przygoda z dziurami. To wstyd, że tak wygląda ważna polska droga. Dobrze jednak, że w końcu sprawa budowy obwodnicy nabiera kształtów – mówi Jerzy Ostaszewski, kierowca z Chełma.

Obwodnica Chełma powstanie w ciągu S12. Będzie mieć 17 km długości. Rozpocznie się w Tytusinie, ominie Stołpie od południa, dalej pobiegnie do Janisk, a następnie skręci na południowy wschód, przekraczając po drodze rzekę Uherkę i linię kolejową Chełm–Włodawa, dalej podąży ku węzłowi Srebrzyszcze.

Powstaną cztery węzły: Chełm Zachód (nazwa robocza Janów), Północ (Horodyszcze), Wschód (Srebrzyszcze) i Chełm Okszów. Zakończenie budowy i udostępnienie obwodnicy kierowcom przewidywane jest w 2024 r. Na ten sam rok ma być gotowa droga S17 Piaski–Hrebenne – jej długość to aż 113 km.

Wcześniej, bo w pierwszej połowie 2021 roku, oddana zostanie do ruchu obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę tej drogi złożyła firma Mota-Engil Central Europe. Wartość inwestycji to ok. 193,5 mln zł. Umowa z wykonawcą powinna być podpisana jeszcze w tym roku, po zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

W przypadku drogi S12 Lublin–Dorohusk, odcinek Piaski–Dorohusk (63 km), z wyłączeniem obwodnicy Chełma, jest na razie zgoda na rozpoczęcie procesu przygotowawczego. Chodzi o opracowanie koncepcji oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Te prace zaplanowano na lata 2018–2020.

Podczas sobotniego pobytu w Białej Podlaskiej minister Andrzej Adamczyk powiedział: Jestem przekonany, że w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej. Nawiązał w ten sposób do decyzji rządu o zwiększeniu limitu wydatków na program budowy dróg krajowych (ze 109 mld zł do 135 mld zł), dzięki czemu możliwa będzie budowa autostrady A2.

S17 w budowie

Trwa budowa łącznie 73-kilometrowych odcinków S17 od Kurowa do Kołbieli, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina. Te drogi powinny być gotowe do 2019 roku. Jeszcze w tym roku wojewoda mazowiecki wyda zezwolenie na realizację obwodnicy Kołbieli i dalej – odcinka S17 do węzła Lubelska. A ten połączy z 13-kilometrowym fragmentem południowej obwodnicy Warszawy, czyli drogą ekspresową S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska.

Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(34) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (28 września 2017 o 16:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Do Biłgoraja nie ma co robić lepszych dróg bo chamy zaczną jeździć częściej do Zamościa a te tłuczki nie nadają się do życia w cywilizowanym świecie ;)
Rozwiń
Gość
Gość (21 września 2017 o 21:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Droga do Biłgoraja się nie podoba? Przecież tam dla Palikota koledzy z PO wybudowali ekstra drogę podrzędną tylko na mapach względem Piaski-Lublin. Co ty tam chłopie chcesz robić? Autostradę na powiatówce?
Rozwiń
Gość
Gość (21 września 2017 o 10:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Proponuję mniej rysować ( wizualizować ) a więcej robić. Dwa lata mija a ja zamiast jechać do Biłgoraja w granicach godziny jadę dwie .... do Rzeszowa około 3 godzin a Rząd jedynie o co zadbał to o fotoradarowe pułapki zamontowane w autach Inspekcji Transportu Drogowego i usytuowane w miejscach co najmniej dyskusyjnych.
Rozwiń
Robert
Robert (20 września 2017 o 20:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Pamiętam jak w 2002 roku gadali że będzie obwodnica Lublina. Minęło 15 lat ...
Rozwiń
Gość
Gość (20 września 2017 o 07:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W Świdniku na węźle koło ,,Skani" będą instalować światła. Ten zwariowany pomysł zablokuje wjazd i wyjazd do Świdnika od strony Lublina. Gratuluje debilnego pomysłu generalnej dyrekcji idiotów.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (34)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!