Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Chełm

2 marca 2014 r.
7:00
Edytuj ten wpis

Sarkofag wyszedł gratis, czyli jak się narobić i nie zarobić

71 16 A A

Właściciel jednoosobowej firmy z Chełma spowodował, że Zarząd Zieleni Miejskiej w Poznaniu na kilka miesięcy trafił do Krajowego Rejestru Długów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Jeszcze latem 2011 r. Arkadiusz Ostasz, właściciel firmy Mesel, specjalizującej się w konserwacji architektury i dzieł sztuki wygrał ogłoszony przez ZZM w Poznaniu przetarg na wykonanie prac konserwatorsko-kamieniarskich przy grobach wojennych na stokach Cytadeli Poznańskiej i na tamtejszym cmentarzu parafialnym na Górczynie. Ze wszystkim miał się uporać do 30 września 2011 r. Poznań: chełmianin zagarnął zabytki - Niestety szybko zdałem sobie sprawę, że termin ten jest nierealny i że muszę się liczyć z karą umowną - opowiada Arkadiusz Ostasz. - Mocując się z ważącymi ponad 120 kg betonowymi płytami nadwerężyłem kręgosłup, co na pewien czas przykuło mnie do łóżka. Na koniec, kiedy większość prac była już praktycznie wykonana przez kilka tygodni musiałem zabiegać o przewoźnika gotowego przetransportować dziewięciotonowy ładunek do Poznania. Gdy minął termin realizacji prac, poznański ZZM zaczął tracić cierpliwość. W końcu, w październiku jednostronnie zerwał umowę z Ostaszem zakazując mu kontynuowania prac. - Przez dwa miesiące trudno nam było się z tym panem skontaktować - mówi Tomasz Lisiecki, dyrektor ZZM w Poznaniu. Doszło do tego, że w pismach adresowanych do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu, Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie i jego chełmskiej delegatury zarzucił Ostaszowi zagarnięcie narodowych zabytków. Zapowiedział też, że sprawę skieruje do prokuratury. Czego jednak nie zrobił. 70 proc. gotowe. I nic - To nie prawda, że byłem nieosiągalny - mówi pan Arkadiusz. - Wręcz przeciwnie, regularnie kontaktowałem się z ZZM. Przesyłałem mu także dokumentację fotograficzną tego, co już zostało wykonane. Najczęściej jednak byłem zbywany. Szczególnie po tym, jak w listopadzie 2011 r. 70 proc. zleconych prac konserwatorskich zgłosiłem do odbioru. Do tej pory nikt z zarządu na to zgłoszenie nie zareagował, ani mi nie zapłacił. Tymczasem w rachubę wchodzi ponad 33,6 tys. zł. Ostasz wielokrotnie proponował polubowne załatwienie sprawy. Był gotów nawet do pewnych ustępstw. Druga strona ograniczyła się jednak do podtrzymywania swojej wykładni, zgodnie z którą po rozwiązaniu umowy nie ma już podstaw do wypłacenia wynagrodzenia. Sarkofag wyszedł gratis - To bzdura - mówi chełmski prawnik, którego Ostasz poprosił o pomoc. - Zgoda, że zgodnie z Kodeksem Cywilnym dopóki dzieło nie zostało ukończone zamawiający może w każdej chwili odstąpić od umowy, płacąc umówione wynagrodzenie. Może przy tym odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu nie wykonania całości dzieła. Pan Arkadiusz zamierza do końca walczyć o swoje. Wyszło na to, że odrestaurował 57 zabytkowych pomników oraz zrekonstruował niemal całkowicie zniszczony sarkofag za darmo. Do tego musiał zapłacić za materiały, maszyny i transport oraz opłacić pracowników. Czując się oszukany poza drogą prawną i współpracą z krajowym Rejestrem Długów porozumiał się już ze znaną ze skuteczności firmą windykacyjną. Obawia się, że mógł paść ofiarą sprytnej manipulacji. W najczarniejszym scenariuszu podejrzewa, że po rozwiązaniu z nim umowy ZZM mógł ogłosić na przykład konkurs ofertowy i powierzyć komuś wykonanie zadania, z którym on zdążył się już w 70 procentach uporać. Jeśli tak miałoby się zdarzyć, to wnioski nasuwają się same. Ostasz zawiesił swoją umowę z Krajowym Rejestrem Długów. Automatycznie ZZM został usunięty z listy dłużników. Wróci na nią, kiedy tylko pan Arkadiusz zdecyduje się ponownie współpracować z KRD. Sprawą zainteresowaliśmy Rafała Łopkę, rzecznika prasowego prezydenta Poznania. Obiecał, że oficjalnie zwróci się do ZZM o wyjaśnienia. Do sprawy wrócimy.

Komentarze 16

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
HydroProtect / 6 marca 2014 o 14:55

Hm...czegos tutaj nie rozumiem! Czy ow przedsiebiorca wywiazal sie z zobowiazania wynikajacego z podpisanej umowy, czy tez nie wywiazal? Czy ukonczyl prace w uzgodnionym terminie, czy tez  ie ukonczyl? Czy Poznaniacy rozwiazali z nim umowe przed, czy tez po uplywie terminu zakonczenia prac konserwatorskich? 70% w zaden sposob nie satysfakcjonuje zleceniodawcy i jest to w pelni naturalne stanowisko!! Stajac do przetargu i wygrywajac tenze w jakims stopniu uniemozliwil innym powazniejszym podjecia sie pracy. Nie widze zadnego powdu do uzalania sie nad nieudacznym przedsiebiorca, bo tak naprawde nie byloby uczciwe wobec podatnikow zaplacenie mu nawet jednej zlotowki... Ba. nawet niezgodne z obowiazujacym prawem!

Hm...czegos tutaj nie rozumiem! Czy ow przedsiebiorca wywiazal sie z zobowiazania wynikajacego z podpisanej umowy, czy tez nie wywiazal? Czy ukonczyl prace w uzgodnionym terminie, czy tez  ie ukonczyl? Czy Poznaniacy rozwiazali z nim umowe przed, czy tez po uplywie terminu zakonczenia prac konserwatorskich? 70% w zaden sposob nie satysfakcjonuje zleceniodawcy i jest to w pelni naturalne stanowisko!! Stajac do przetargu i wygrywajac tenze w jakims stopniu uniemozliwil innym powazniejszym podjecia sie pracy. Nie widze zadnego powd... rozwiń

Avatar
Aśka / 6 marca 2014 o 08:08

Jak ten człowiek załatwia 2 tygodnie przewóz towaru do Poznania to nie powinien prowadzić działalności tylko zamiatać ulicę

no sorry.., ale to nie są worki z cementem. Trzeba miec troszkę pojęcia.

Avatar
123 / 3 marca 2014 o 09:04

nie można było kuriera zamówić?

Avatar
mis / 3 marca 2014 o 06:50

termin to termin i tego trzeba pilnowac.70 procent to nie calosc a troche wiecej niz polowa nie nadaje sie do niczego i tyle 

Avatar
Mariusz / 2 marca 2014 o 17:59

Jak ten człowiek załatwia 2 tygodnie przewóz towaru do Poznania to nie powinien prowadzić działalności tylko zamiatać ulicę

Avatar
piotrek / 2 marca 2014 o 17:56

Urząd wiedział że zrywając umowę zyska i teraz pewnie zaciera ręce bo kasa za wykonaną prace będzie mogła być rozdysponowana miedzy pracowników.To znany przekręt.Zerwanie umowy nie może odbywać się tak ze wykonana praca przepada.Powinien był spisać umowę na każdy obiekt oddzielie.

Zastanów się co piszesz.

Gość spóźnia się ponad 2 miesiące z robotą, 2 tygodnie załatwia przewóz towaru do Poznania gdzie można to zrobić w ciągu 2 dni. 

Znany przekręt? Chyba że ty tak robisz

Zastanów się co piszesz.

Gość spóźnia się ponad 2 miesiące z robotą, 2 tygodnie załatwia przewóz towaru do Poznania gdzie można to zrobić w ciągu 2 dni. 

Znany przekręt? Chyba że ty tak robisz

rozwiń
Avatar
... / 2 marca 2014 o 14:43

Ot i cała prawda. Zgadzam się w 100%

Dokładnie!

Avatar
przedsiebiorca / 2 marca 2014 o 14:42

Tacy wlasnie idioci psuja rynek. Biora udzial w przetargach oferujac skandalicznie niskie, wrecz nierealne kwoty i potem sie dziwia, ze nie dadza rady wykonac prac w terminie lub w okreslonym budzecie.

Trzeba naprawde byc kretynem, zeby zle przekalkulowac czas i budzet przy tak prostym projekcie!

Niech ten artykul bedzie przestroga dla pseudo przedsiebiorcow, ktorzy pozyskuja klienta za wszelka cene. Moze ta sprawa uchroni w przyszlosci innych przed nieuczciwymi biznesmenami (nie ma co ukrywca, ten Pan jest nieuczciwy i zachowal sie jak dzieciak!).

Avatar
Mc / 2 marca 2014 o 11:50

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

Bzdura łaskawy Panie. Jednoosobowa działalność gospodarcza istnieje dla odróżnienia od spółek, gdzie jest więcej niż jeden właściciel (oraz szereg innych różnic). Nie ma żadnytch zakazów zatrudniania pracowników przez jednoosobowe DG.

Bzdura łaskawy Panie. Jednoosobowa działalność gospodarcza istnieje dla odróżnienia od spółek, gdzie jest więcej niż jeden właściciel (oraz szereg innych różnic). Nie ma żadnytch zakazów zatrudniania pracowników przez jednoosobowe DG.

rozwiń
Avatar
Aga / 2 marca 2014 o 11:01

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

mógł zatrudniać podwykonawców.

mógł zatrudniać podwykonawców.

rozwiń
Avatar
HydroProtect / 6 marca 2014 o 14:55

Hm...czegos tutaj nie rozumiem! Czy ow przedsiebiorca wywiazal sie z zobowiazania wynikajacego z podpisanej umowy, czy tez nie wywiazal? Czy ukonczyl prace w uzgodnionym terminie, czy tez  ie ukonczyl? Czy Poznaniacy rozwiazali z nim umowe przed, czy tez po uplywie terminu zakonczenia prac konserwatorskich? 70% w zaden sposob nie satysfakcjonuje zleceniodawcy i jest to w pelni naturalne stanowisko!! Stajac do przetargu i wygrywajac tenze w jakims stopniu uniemozliwil innym powazniejszym podjecia sie pracy. Nie widze zadnego powdu do uzalania sie nad nieudacznym przedsiebiorca, bo tak naprawde nie byloby uczciwe wobec podatnikow zaplacenie mu nawet jednej zlotowki... Ba. nawet niezgodne z obowiazujacym prawem!

Hm...czegos tutaj nie rozumiem! Czy ow przedsiebiorca wywiazal sie z zobowiazania wynikajacego z podpisanej umowy, czy tez nie wywiazal? Czy ukonczyl prace w uzgodnionym terminie, czy tez  ie ukonczyl? Czy Poznaniacy rozwiazali z nim umowe przed, czy tez po uplywie terminu zakonczenia prac konserwatorskich? 70% w zaden sposob nie satysfakcjonuje zleceniodawcy i jest to w pelni naturalne stanowisko!! Stajac do przetargu i wygrywajac tenze w jakims stopniu uniemozliwil innym powazniejszym podjecia sie pracy. Nie widze zadnego powd... rozwiń

Avatar
Aśka / 6 marca 2014 o 08:08

Jak ten człowiek załatwia 2 tygodnie przewóz towaru do Poznania to nie powinien prowadzić działalności tylko zamiatać ulicę

no sorry.., ale to nie są worki z cementem. Trzeba miec troszkę pojęcia.

Avatar
123 / 3 marca 2014 o 09:04

nie można było kuriera zamówić?

Avatar
mis / 3 marca 2014 o 06:50

termin to termin i tego trzeba pilnowac.70 procent to nie calosc a troche wiecej niz polowa nie nadaje sie do niczego i tyle 

Avatar
Mariusz / 2 marca 2014 o 17:59

Jak ten człowiek załatwia 2 tygodnie przewóz towaru do Poznania to nie powinien prowadzić działalności tylko zamiatać ulicę

Avatar
piotrek / 2 marca 2014 o 17:56

Urząd wiedział że zrywając umowę zyska i teraz pewnie zaciera ręce bo kasa za wykonaną prace będzie mogła być rozdysponowana miedzy pracowników.To znany przekręt.Zerwanie umowy nie może odbywać się tak ze wykonana praca przepada.Powinien był spisać umowę na każdy obiekt oddzielie.

Zastanów się co piszesz.

Gość spóźnia się ponad 2 miesiące z robotą, 2 tygodnie załatwia przewóz towaru do Poznania gdzie można to zrobić w ciągu 2 dni. 

Znany przekręt? Chyba że ty tak robisz

Zastanów się co piszesz.

Gość spóźnia się ponad 2 miesiące z robotą, 2 tygodnie załatwia przewóz towaru do Poznania gdzie można to zrobić w ciągu 2 dni. 

Znany przekręt? Chyba że ty tak robisz

rozwiń
Avatar
... / 2 marca 2014 o 14:43

Ot i cała prawda. Zgadzam się w 100%

Dokładnie!

Avatar
przedsiebiorca / 2 marca 2014 o 14:42

Tacy wlasnie idioci psuja rynek. Biora udzial w przetargach oferujac skandalicznie niskie, wrecz nierealne kwoty i potem sie dziwia, ze nie dadza rady wykonac prac w terminie lub w okreslonym budzecie.

Trzeba naprawde byc kretynem, zeby zle przekalkulowac czas i budzet przy tak prostym projekcie!

Niech ten artykul bedzie przestroga dla pseudo przedsiebiorcow, ktorzy pozyskuja klienta za wszelka cene. Moze ta sprawa uchroni w przyszlosci innych przed nieuczciwymi biznesmenami (nie ma co ukrywca, ten Pan jest nieuczciwy i zachowal sie jak dzieciak!).

Avatar
Mc / 2 marca 2014 o 11:50

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

Bzdura łaskawy Panie. Jednoosobowa działalność gospodarcza istnieje dla odróżnienia od spółek, gdzie jest więcej niż jeden właściciel (oraz szereg innych różnic). Nie ma żadnytch zakazów zatrudniania pracowników przez jednoosobowe DG.

Bzdura łaskawy Panie. Jednoosobowa działalność gospodarcza istnieje dla odróżnienia od spółek, gdzie jest więcej niż jeden właściciel (oraz szereg innych różnic). Nie ma żadnytch zakazów zatrudniania pracowników przez jednoosobowe DG.

rozwiń
Avatar
Aga / 2 marca 2014 o 11:01

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

Właściciel jednoosobowej działalności zatrudnia pracowników?? W tedy to już nie jest jednoosobowa. Istnieją zatem bardzo wyraźne przesłanki do tego, że ów Pan prowadził jednoosobową działalność zatrudniając pracowników na czarno.

mógł zatrudniać podwykonawców.

mógł zatrudniać podwykonawców.

rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 16

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Ceny paliw ostro w górę.  Przez "premię strachu"?

Ceny paliw ostro w górę. Przez "premię strachu"? 1 0

Przez rok ceny ropy Brent wzrosły o 61 proc., a benzyna 95 z PKN Orlen podrożała o 11 proc. – poinformował członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen Zbigniew Leszczyński

Od wakacji budynek główny muzeum będzie zamknięty

Od wakacji budynek główny muzeum będzie zamknięty 0 0

Na początku wakacji Muzeum Południowego Podlasia zamknie swój budynek główny. Ma to związek z remontem Obecnie kończy się modernizacja pomieszczeń Oficyny Zachodniej.

Miasto unieważniło ważny przetarg. Ta decyzja dotyczy 40 tys. mieszkańców Lublina

Miasto unieważniło ważny przetarg. Ta decyzja dotyczy 40 tys. mieszkańców Lublina 0 1

Prawie 40 tys. osób dotyczy poniedziałkowa decyzja Urzędu Miasta, który unieważnił przetarg na odbiór śmieci od mieszkańców Czubów Północnych, Węglina Północnego i Węglina Południowego. Ratusz odrzucił ofertę jedynej firmy gotowej obsługiwać te dzielnice. Umowa z obecnym wykonawcą usługi wygasa 30 czerwca

Odebrał sobie życie na znak protestu. Uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Zygielbojma

Odebrał sobie życie na znak protestu. Uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Zygielbojma 0 3

Towarzystwo Jana Karskiego i Urząd Miasta Chełm uroczyście uczcili 75. rocznicę śmierci Szmula Mordechaja Zygielbojma.

Czarne płyty w dobrej formie. Zaoszczędzą 60 tys. zł

Czarne płyty w dobrej formie. Zaoszczędzą 60 tys. zł 1 0

Prawie 60 tys. zł oszczędzi na remoncie Sąd Apelacyjny dzięki użyciu rozbiórkowego materiału

Cofał śmieciarką, potrącił rowerzystkę
galeria

Cofał śmieciarką, potrącił rowerzystkę 0 0

22-letnia rowerzystka trafiła do szpitala po tym, jak potrąciła ją śmieciarka.

Ukradli z kapliczki figurkę Matki Boskiej. "To była dziwna kradzież"

Ukradli z kapliczki figurkę Matki Boskiej. "To była dziwna kradzież" 6 2

We wsi Mateuszowo (gm. Dubienka) z kapliczki wystawionej na prywatnej posesji zniknęła figurka Matki Boskiej. Zbulwersowani mieszkańcy wciąż mają nadzieję, że złodziej się opamięta i zwróci to, co było ważne dla całej społeczności

Nowa droga połączy wschodnią część miasta z ekspresówką

Nowa droga połączy wschodnią część miasta z ekspresówką 3 2

Lada dzień rozpocznie się budowa ul. Kusocińskiego. Miasto podpisało właśnie umowę z wykonawcą -Przedsiębiorstwem Robót Drogowych z Lublina. Prace przy nowej drodze liczącej blisko 2 kilometry mają potrwać do października 2020 r.

Miliony z UE na nowe warsztaty szkolne. Będą tu uczyć siedmiu zawodów

Miliony z UE na nowe warsztaty szkolne. Będą tu uczyć siedmiu zawodów 0 2

Jeszcze w tym roku ma stanąć budynek nowych Warsztatów Szkolnych przy Zespole Szkół nr 3 w Kraśniku. Na przyszły rok zostały zaplanowane zaś prace wykończeniowe i wyposażenie w sprzęt do nauki zawodów. W poniedziałek na miejscu, gdzie ma stanąć hala władze powiatu kraśnickiego podpisały umowę z wykonawcą

Złoto Malwiny Kopron na mistrzostwach Polski AZS

Złoto Malwiny Kopron na mistrzostwach Polski AZS 3 0

W weekend zostały rozegrane Mistrzostwa Polski Akademickiego Związku Sportowego. Z imprezy w Łodzi w dobrych humorach wracały przede wszystkim zawodniczki AZS UMCS: Malwina Kopron, Karolina Kołeczek i Paulina Guba

Rowerem z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Nowa ścieżka

Rowerem z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Nowa ścieżka 0 1

Trwa budowa ścieżki rowerowej, dzięki której będzie można dojechać z Lublina do Lasów Kozłowieckich. Inwestycja prowadzona przez sąsiadują z Lublinem gminę Niemce ma zakończyć się jeszcze w wakacje

Pseudokibice Legii zdemolowali dworzec w Kutnie [wideo]
film

Pseudokibice Legii zdemolowali dworzec w Kutnie [wideo] 0 2

Miało być święto piłki nożnej, skończyło się walkowerem. Finał ekstraklasy został przerwany po chuligańskich wybrykach pseudokibiców Lecha Poznań. Jednak to co działo się na boisku, miało także swoją kontynuację poza nim

Tylko 20 proc. towarów z Chin przechodzi przez Małaszewicze. "Omijają nasz kraj"

Tylko 20 proc. towarów z Chin przechodzi przez Małaszewicze. "Omijają nasz kraj" 1 3

Małaszewicze przyjmują tylko 20 proc. kontenerów z Chin w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Takie informacje otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury poseł Stanisław Żmijan

Krzysztof Żuk oczyszczony z zarzutu ws. biurowca

Krzysztof Żuk oczyszczony z zarzutu ws. biurowca 62 20

Krzysztof Żuk został ostatecznie oczyszczony z zarzutu w sprawie wynajęcia biur w nieistniejącym budynku. Chodzi o głośną sprawę biurowca przy Wieniawskiej. Korzystny dla Żuka werdykt wydała dziś Główna Komisja Orzekająca przy ministrze finansów

Leszek Bartnicki prezesem Motoru przynajmniej do końca sezonu

Leszek Bartnicki prezesem Motoru przynajmniej do końca sezonu 0 9

Po sobotniej porażce z Wisłą Sandomierz (0:1) prezes Motoru Lublin Leszek Bartnicki podał się do dymisji. W poniedziałek Rada Nadzorcza zdecydowała jednak, że szef klubu zostanie na swoim stanowisku przynajmniej do końca sezonu 2018/2019.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.