Festiwale

Wielkopostne śpiewanie u Dominikanów

  Edytuj ten wpis
Dodano: 28 lutego 2012, 20:37

Wielkopostne śpiewanie
Wielkopostne śpiewanie

Przez pięć niedziel (między 4 marca a 1 kwietnia) zawsze o godz. 15 zaczynać się będą koncerty w ramach cyklu Wielkopostne Śpiewanie.

– Już po raz jedenasty organizujemy cykl wielkopostnych koncertów i zapraszamy do wysłuchania słowa, muzyki i do udziału w mszy świętej. W tym roku myślą przewodnią rekolekcji jest modlitwa "Ojcze nasz”. Do tej pory nie komentowaliśmy tej modlitwy. Jedynej, której nas nauczył Pan Jezus. Nie traktujmy jej tylko do przeganiania snu, ale zastanówmy się nad każdym jej słowem, przeżywajmy je, niech ona nas nasyci na cały dzień i będzie drogowskazem – mówi ojciec Robert Głubisz, przeor Dominikanów w Lublinie.

W programie tegorocznego Wielkopostnego Śpiewania w świątyni przy ul. Złotej wystąpią zespoły bardzo różne – od klasyki po folk.

– Chcemy pokazać różną tradycję śpiewu. Żyjemy w świecie wielowątkowym, tylko paradoks życia i śmierci jest doświadczeniem każdego człowieka. Przestrzeń klasztoru jest przestrzenią dialogu i szukamy go poprzez muzykę. Liturgia to pewien rodzaj dramatu, a temu zawsze towarzyszyła muzyka. Jest też potrzeba pewnego rodzaju mistyki, żeby poruszyć naszą wrażliwość. Boga odbieramy każdym zmysłem, a muzyka jest w stanie wydobyć to, czego gest i słowo nie dopowiedzą – dodaje przeor.
(Kmo)

Program Wielkopostnego Śpiewania

Przed każdym koncertem słowo głoszone będzie dotyczyło modlitwy "Ojcze nasz”. Po koncercie msza święta. Bazylika o. Dominikanów (ul. Złota 9 w Lublinie) Wstęp wolny.

4 marca, "Ojcze nasz”

Słowo: o. Grzegorz Kluz OP. Wystąpi Kapela Brodów w składzie: Ania Broda – śpiew, cymbały, Witek Broda – lira korbowa, skrzypce, portatyw, śpiew, Anatol Broda – basetla, Iwona Sojka – skrzypce.
W programie: "Pieśń Łabędzia konającego”, barokowe pieśni: z tradycji wiejskiej, miejskiej i szlacheckiej, pasyjne, katechizmowe, piety, żywoty Świętych Pańskich, lamenty.

11 marca, "Bądź wola Twoja”
Słowo: o. Sławomir Brzozecki OP. Wystąpi zespół wokalny Flores Rosarum: s. Suzana Ferfoglia, Anita Pyrek, Katarzyna Płoszczyńska, Katarzyna Stanik, Joanna Oleniak, Barbara Serwatka, Sylwia Olszyńska, s. Magdalena Putyra, Aleksander Tomczyk – renesansowe i barokowe instrumenty dęte i perkusyjne.
W programie: Laudario di Cortona – pieśni z rękopisu zawierającego laudy (starowłoskie pieśni religijne) z drugiej połowy XIII wieku.

18 marca, "Chleba naszego...”
Słowo: o. Stanisław Nowak OP. Wystąpi Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej przy Fundacji Muzyka Kresów w składzie: Anastazja Bernad, Zofia Bernad, Magdalena Flak, Magdalena Jakubowska, Olga Kozieł, Hanna Linkowska, Bartłomiej Drozd, Jakub Korona, Edmund Kuryluk, Tomasz Sawicki, Ewa Grochowska. Paweł Grochocki – przygotowanie koncertu, Jan Bernad – prowadzenie zespołu.
W programie "Ojcze Boże Wszechmogący” (XIX w.), "O duszo wszelka nabożna” (XVIII w.), "Zbliżam się k Tobie Jezu mój kochany” (XVIII w.), "Klęcząc w Ogrójcu” (XIX w.), "Rozważajcie proszę chrześcijanie” (XIX w.), "Jużem dość pracował dla Ciebie człowiecze” (XIX w.), "Same się muszą kruszyć twarde skały” (XIX w.), "Witaj Matko Uwielbiona” (XVIII w.), "Płaczcie Anieli” (XVIII w.).

25 marca, "Odpuść nam nasze winy”
Słowo: o. Artur Hącia OP. Wystąpią: Anna Nehrebecka – recytacje, Jacek Ścibor –tenor, Jolanta Münch – fortepian.
W programie: Lodovico Siadana – "O dulcissima Maria (Concerto Ecclesiastico)”, Alessandro Stradella – "Pieta, Signore”, Jan Sebastian Bach – "Lasset uns mit Jesu ziehen BWV 481”, "Die bitt're Leidenszeit beginnet BWV 450”, "Brich entzwei, mein armes Herze BWV 444”, Stanisław Moniuszko – "Modlitwa (O Maryjo, bądź pozdrowiona)”, "Hymn do Matki Boskiej”, oraz wiersze współczesnych poetów polskich.

1 kwietnia, "Spraw abyśmy nie ulegli pokusie”
Słowo o. Ludwik Wiśniewski OP. Wystąpi Zespół Muzyki Dawnej Perfugium w składzie: Natalia Kucia, Joanna Przybyłowska, Bożena Solarz – sopran, Anna Iwan, Zofia Nowak, Magdalena Rychlak – alt, Paweł Iwan, Mateusz Solarz – tenor, Michał Kłos, Piotr Przybyłowski – bas.
W programie: "Krzyżu Chrystusa” – melodia tradycyjna, "Boska dobroci” – melodia tradycyjna, "Hymn ku czci Krzyża Świętego” – Paweł Bębenek, "Crux Fidelis” – hymn gregoriański (druga połowa VI w. ), "Adoramus te, Christe” – Orlando di Lasso (1532 - 1594 ), "Krzyżu Święty” – melodia tradycyjna, "Adoramus te, Christe” – Giovanni Pierluigi da Palestrina (ok. 1525-1594), "Bądź pozdrowion, Krzyżu Święty” – melodia XV w., "Krzyżu Święty i chwalebny” – na podstawie hymnu Crux Fidelis, Anonim XVI w., "Motteto de Sancta Cruce (Adoramus te)” – Mikołaj Zieleński (1550-1616), "Króla wznoszą się znamiona” – hymn Vexilla Regis, "Vexilla Regis” – hymn gregoriański, "Żołtarz Jezusów” – melodia według przekazu bł. Władysława z Gielniowa (druga poł. XV w.), "Per Tuam Crocem” – Cristobal de Morales (ok. 1500-1553r)
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

CGK - aplikacja mobilna