Teatr

Letnie Forum Tańca Współczesnego

Dodano: 17 czerwca 2011, 12:46
Autor: agdy

Przez trzy wieczory (23, 24 i 25 czerwca) w lubelskiej Muszli Koncertowej w Ogrodzie Saskim zobaczymy znakomite teatry tańca reprezentujące miasta europejskie, które w przeszłości były stolicami kultury Europy.

Ale nawet gdyby były bez znaczka ESK trzeba to zobaczyć. Tym bardziej, że wszystkie spektakle oglądamy gratis.

Gośćmi tegorocznego Letniego Forum Tańca będą: Dance Works Rotterdam/André Gingras "The Autopsy Project” z Rotterdamu i teatr 420 people z Pragi. W sobotę, ostatniego dnia forum ze spektaklem "NN.Wacławowi Niżyńskiemu” wystąpi Lubelski Teatr Tańca.

Oprócz spektakli, goście forum przywożą swoje umiejętności i wiedzę. Pedagodzy z Holandii, Czech i Norwegii poprowadzą w Lublinie warsztaty tańca współczesnego dla adeptów sztuki tańca z miasta i całej Polski.

Forum zaczyna się w czwartek o godz. 22 spektaklem "The Autopsy Project”. Zaproszenie na godzinny występ tancerzy Dance Works Rotterdam/André Gingras jest opatrzony adnotacją "spektakl tylko dla widzów dorosłych”.

– Nie chodzi nam o tanią sensację lub podstępne zwabienie publiczności. Spektakl pokazujemy w parku, przestrzeni publicznej. Chcemy uniknąć sytuacji, że ktoś jest zaskoczony brutalnością choreografii czy nagością tancerzy – mówi Ryszard Kalinowski z Lubelskiego Teatru Tańca. –

W spektaklu jest 8 czy 9 minutowa sekwencja gdzie artyści są nadzy, ale kontekst pokazywania ludzkiego ciała daleki jest od estetyki. Człowiek odarty z ubrania poddawany jest badaniom, traktowany przedmiotowo, aestetycznie. A problemy poruszane w spektaklu wymagają od widza dojrzałości – dodaje Kalinowski, który uważa, że propozycja gości z Rotterdamu broni się artystycznie i twórcom nie chodzi o epatowanie nagością.

Pozostałe propozycje taneczne zapowiadają się mniej kontrowersyjnie.
Bardziej niepokojące są prognozy pogody, bo synoptycy zapowiadają deszcz i chłód.

Ale bywalcy tanecznych forum w muszli wiedzą, że prawdziwi wielbiciele teatrów tańca siedzą na widowni nawet, jeśli muszą być okutani w sztormiaki i koce.

Program
23 czerwca
Godzina 22.00
Dance Works Rotterdam/André Gingras
"The Autopsy Project” Holandia/ Rotterdam,
60 minut- spektakl tylko dla widzów dorosłych
24 czerwca
Godzina 21.30
420PEOPLE
"Small hour” 15 min, "Golden Crock” 16 min, "REEN” 32min, Czechy/ Praga
25 czerwca
Godzina 21.30
Lubelski Teatr Tańca
"NN. Wacławowi Niżyńskiemu” 50 min, Polska/ Lublin

O spektaklach
The Autopsy Project
Choreografia: André Gingras
Dramaturgia i współpraca: Sue Jane Stoker
Muzyka: Joseph Hyde
Trening fizyczny: Henk Strijdhaftig
Scenografia: Geert van der Velden
Projekt świateł: Bas Vissers
Kostiumy: Carlijn Petermeijer
Wyprodukowane przez: Korzo Productions
Premiera: 1 listopada 2007 r. Holland Dance
Autopsy Project bada pojęcie autopsji w dzisiejszym społeczeństwie. Stosunek pomiędzy bezsilnością ciała a mocą. Jaka jest wartość ciała bez życia i bez siły? Pamięć? Oczyszczenie/Katharsis? W spektaklu, który sam w sobie ma strukturę sekcji, Gingras pokazuje jak uwodzicielska i niewinna może być wiedza.
Gingras pomysłowo splata ze sobą dwa wątki. Jednym z nich jest historia Projektu Manhattan, w którym grupa naukowców, wśród których znajdowały się tak genialne umysły jak Robert Oppenheimer, Enrico Fermi i Niels Bohr spotyka się w celu opracowania pierwszej bomby atomowej. Naukowo dokonali oni wyjątkowego przełomu, ale w tym samym czasie zdali sobie sprawę, że są odpowiedzialni za najbardziej destrukcyjne urządzenie w historii ludzkości.
Druga myśl niesie za sobą badania anatomiczne Leonarda da Vinci, który w swoim czasie był bardzo krytykowane, ale teraz postrzegane jako największe odkrycia w naukach medycznych.
Z jednej strony sekcja atomu, z drugiej sekcja ludzkiego ciała. W obydwu przypadkach: sprawa najnowszych badań naukowych z konsekwencjami, które nie mogą być przewidziane ani przez naukowców ani przez ich przeciwników. Wiedza jak moc, jest igraniem z ogniem.

Small Hor
Choreografia: Kuneą Václav
Muzyka: Robert i Ronald Lippok, Matthew Barley (na motywach Henry Purcella)
Projekt świateł: Loes Schakenbos
Wykonanie: Nataąa Novotná, Kuneą Václav
Premiera: 25.5.2007, Korzo Theater, Den Haag, Holandia
Koprodukcja: Korzo Theatre.
Kiedy dzieje się coś, co zmienia nasze życie na zawsze, nie na godzinę, ale w ciągu tylko jednej godziny...przypominamy sobie te momenty przez wiele dni, miesięcy i lat. Ile to godzin w sumie? Ile godzin spędzamy próbując zapomnieć o tym? Wszystkie godziny później poświęcamy na to, by spróbować to zaakceptować.
Small Hour było prezentowane w trakcie DansClick w Hadze w grudniu 2007 roku dla 30 programistów z Korzo Theatre. Spektakl został wybrany z 10 prac i włączony do programu DansClick w sezonie 2008/2009. Za tą choreografię Václav Kuneą otrzymał nagrodę Theatre Journal w kategorii taniec i balet. Natomiast Nataąa Novotná otrzymała prestiżową nagrodę Thálie za wybitną rolę kobiecą w 2008 roku

Golden Crock
Choreografia: Kuneą Václav
Muzyka: Lajkó Félix (aranż: Harmen Straatman)
Projekt świateł: Loes Schakenbos
Wykonanie: Nataąa Novotná, Kuneą Václav, Odstrčil Milan,
Premiera: 07.12.2008, Teatr Archa, Praga, Republika Czeska
To samo marzenie, ten sam sen wprowadza troje ludzi na tą samą ścieżkę.
Po drodze, tak jak ciągle zmienia się teraźniejszość, zmieniają się też oni i najpierw muszą odkryć samych siebie
Ich własne objawienia przenoszą nas w nieoczekiwane sytuacje i miejsca
I prawdopodobnie te zmiany są prawdziwą teraźniejszością.

REEN
Choreografia: Kuneą Václav
Kompozycja muzyki oraz wykonanie na żywo: Amos Ben-Tal
Kostiumy i scenografia:Václav Kuneą
Projekt świateł: Jackie Shemesh
Wykonanie: Arenbergerová Helena (CZ), Samir Calixto (BRA), Zuzana Herenyiová (CZ), Kenta Kojiri (JPN), Odstrčil Mediolan (CZ), Rei Watanabe (Japonia)
Premiera: 15.11.2010, New Stage of the National Theatre ,Praga, Czechy
Nasze wspomnienia miejsc, z odległej przeszłości są zwykle niewyraźne, w wielu przypadkach nawet mylące: świadomie lub nieświadomie, mamy tendencję do idealizowania ich. Miejsca te zmieniają się i my sami się zmieniamy. Starzejemy się. Dlatego właśnie odkrywamy nowe rzeczy, których nigdy byśmy się nie spodziewali. Czy zatem jest możliwe by wracać do miejsc, które już znamy? Doświadczenie, te same emocje zachowujemy w naszej pamięci z przeszłości.
Zainspirowany przez osobiste doświadczenie: jak powrócić do dobrze znanego miejsca po pewnym czasie? Heraklit powiedział: "Nie można dwa razy wchodzić do tej samej rzeki. Wszystko się zmienia i nic nie pozostaje w bezruchu." Powrót ma wiele różnych form.

"NN”. Wacławowi Niżyńskiemu
Choreografia: Ryszard Kalinowski
Wykonanie: Wojciech Kaproń, Ryszard Kalinowski
Muzyka: Piotr Kurek
Światło: James Clotfelter, Grzegorz Polak
Wizualizacje: Aleksander Janas
Produkcja: Centrum Kultury w Lublinie
Premiera: 19 kwietnia 2008, Centrum Kultury w Lublinie
"NN” wyraża podwojenie i rozdwojenie - jaźni, bytu, rzeczywistości, czasu; to dwoistość, dwojakość, dwutorowość i połowiczność, niepełność, niespełnienie; to nazwanie i nieokreślenie; to bycie tu i bycie gdzieś, wtedy i teraz, bycie pomiędzy; bycie sobą i kimś innym.
W postać Niżyńskiego wcielają się dwaj mężczyźni, którzy próbują zagłębić się w osobowość Bohatera, psychicznie rozbitego i targanego sprzecznościami legendarnego tancerza i choreografa. Wokół krążą duchy osób kochanych przez Niżyńskiego, skąpane w kosmicznej, nierealnej atmosferze muzyki, światła i efektów wizualnych.
(na podstawie info. organizatora)
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

CGK - aplikacja mobilna