Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Użytkownik

W lutym 1923 roku opublikowany został program wojewody poleskiego Stanisława Downarowicza, zakładający uczynienie z Polesia i Poleszuków w przeciągu

Utworzony przez Spolonizować kresy, 19 września 2010 r. o 19:40
Wieś Brzuska to było siedlisko nacjonalistów faszystów ukraińskich.Mordowali po cichu swoich polskich niewinnych sąsiadów.I słusznie dosięgła ich ręka polskiej sprawiedliwości! Smażą się w piekle!
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Hipokryzja napisał:
Mogiła ofiar zbrodni http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/BrzuskaMogi%C5%82a.JPG Zbrodnia w Brzusce - zbrodnia dokonana 11 kwietnia 1945 na ukraińskiej ludności wsi Brzuska przez oddziały poakowskie (przypuszczalnie ze Zgrupowania Warta) i BCh wraz z okolicznymi polskimi chłopami. Zamordowały one około 180 mieszkańców Brzuski, z czego prawie połowę stanowiły kobiety i dzieci. Zamordowano również siekierami miejscowego greckokatolickiego proboszcza, Ołeksija Biłyka, wraz z rodziną. Osoby ocalałe z pogromu zostały wysiedlone na Ukrainę. W tym samym dniu zamordowano również wiele osób w sąsiednich wioskach: Sufczyna - 26 osób, i Bachów - od 70 od 100 osób.
Hipokryzja (od gr. ????????? hypokrisis, udawanie) ? fałszywość, dwulicowość, obłuda. Zachowanie lub sposób myślenia i działania charakteryzujący się niespójnością stosowanych zasad moralnych. Udawanie serdeczności, szlachetności, religijności , zazwyczaj po to, by wprowadzić kogoś w błąd co do swych rzeczywistych intencji i czerpać z tego własne korzyści. Hipokryzja może się przejawiać na kilka sposobów: * oficjalne głoszenie przestrzegania określonych zasad moralnych i jednoczesne ich "ciche" łamanie, gdy nikt ważny tego nie widzi (np. głoszenie przez polityka, że walczy z korupcją i jednoczesne branie przez tego polityka po cichu łapówek), * stosowanie różnych, sprzecznych wzajemnie zasad moralnych przy różnych sytuacjach (np. wymaganie żony, żeby nie zdradzała i jednoczesne zdradzanie żony), * wymyślanie rozmaitych teorii, które w pokrętny sposób tłumaczą stosowanie różnych norm moralnych przy różnych sytuacjach (np. głoszenie, że zabijanie dzieci wroga w czasie wojny jest dobre dlatego, że wróg ten popełnił wcześniej zbrodnię mordując nasze dzieci), * tworzenie obszarów tabu, czyli spraw, o których się nigdy nie rozmawia publicznie; zazwyczaj są to sprawy, które w świadomości wielu ludzi są niemoralne, ale są lub były jednocześnie masowo praktykowane. Hipokryzja jest stałą cechą ludzkich społeczeństw. Wynika ona z jednej strony z konfliktu między indywidualnym interesem poszczególnych osób i normami moralnymi panującymi w danym społeczeństwie, a z drugiej strony z konfliktu między normami obyczajowymi i moralnymi.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Wklej jeszcze raz bo nie mogę odczytać!
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
uniata napisał:
Wklej jeszcze raz bo nie mogę odczytać!
ZAMKNIJ WRESZCIE TWARZ PODŁY FASZYSTOWSKI HIPOKRYTO ! ! !
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Anty Kato Faszysta napisał:
ZAMKNIJ WRESZCIE TWARZ PODŁY FASZYSTOWSKI HIPOKRYTO ! ! !
Powtarzam ci po raz kolejny: z faszystami (a raczej,jak sądzę, masz na myśli nazistów czyli niemieckich narodowych socjalistów czyli hitlerowców) to wspólpracowali przez cały czas wojny wasi ukraińscy,prawosławni,grekokatoliccy batiuszkowie.I wasze zasrane UPA ! które potrafiło mordować niewinnych polskich chłopów,ale bali się Niemców i Sowietów.A przed AK to w gacie srali na sam widok!
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Przed wojną w ,,wolnej,, Polsce ,,święci,, rzymscy łacinnicy w grekokatolickiej diecezji Sokołowskiej Na zachodnim Podlasiu niemal zniszczył kulturę bizantyjską tak zwany ukaz tolerancyjny z 1905 roku ,a rozgromił szowinistyczny narodowo katolicki dekret ,, W 1915 roku kościół został zwrócony na nowo katolikom. Jego rekoncyliacja odbyła się na podstawie dekretu ks. Henryka Ignacego Przeździeckiego (1875-1939), biskupa siedleckiego czyli podlaskiego (1918-1939) z dnia 20 lutego 1919 roku. Dekretem z dnia 9 kwietnia 1919 roku wspomniany ks. Henryk I. Przeździecki erygował tutaj parafię rzymskokatolicką (z dniem 27 kwietnia 1919 r.). Po ,,odzyskaniu ,, katolickiej świątyni pierwszym proboszczem został ks. Stanisław Próchniewicz (1892-1962), który duszpasterzował tutaj w latach 1919-1921.,, http://www.drohiczyn.opoka.org.pl/?action=parafia&id=24 o burzeniu świątyń chrześcijańskich za namową i przy udziale ,,świętego,, kleru w http://www.cerkiew1938.pl/ i nawracanie na rzymski katolicyzm prawosławnych ,,mniejszości,, na Wołyniu, aż ciarki chodzą po plecach mat ich w job z ich szatańsko-katolicką świętością ! Niech smażą się w piekle z takimi,, owieczkami ,,po śmierci! http://www.youtube.com/watch?v=zzz0YVEgT5U...feature=related Behemoth "At The Left Hand Ov God"
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Daj to samo jeszcze raz bo mi się komputer zawiesił na sam twój widok ukraińskiego faszysty...
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Żydzi na Madagaskar !? napisał:
Teraz polskie naziole tak się tłumacza,że zachodnia Białoruś, Ukraina i Litwa były pod polską okupacją ! Beloruss " 1939 Oryginalna Pieśń Radziecka o "wyzwoleniu" Białorusi i Ukrainy w 1939 [media]http://www.youtube.com/watch?v=lTr_e3zv8tg[/media]
Sokolstwo Polskie 1937 r. ( Salut rzymski ) Zlot Sokolstwa Polskiego w 1937 r.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Białoruska RepublikaLudowa napisał:
1 lipca 1919 roku premierzy RP i od kilku miesięcy już faktycznie nieistniejącej BRL Ignacy Jan Paderewski i Anton Łuckiewicz ogłosili w Paryżu projekt budowy federacji dwóch państw ? przewidziano dla nich wspólną politykę zagraniczną i obronną. Do polsko-białoruskiego sojuszu jednak nie doszło ze względu na opory znacznej części białoruskich polityków (13 grudnia 1919 roku Łuckiewicza w fotelu premiera rządu emigracyjnego zastąpił nastawiony z rezerwą wobec Polaków Wacłau Łastouski) oraz postawę polskich nacjonalistów żądających bezwarunkowej inkorporacji ziem wschodnich RP w granicach z 1772 roku. Po rozpoczęciu negocjacji polsko-radzieckich w Mińsku jesienią 1920 roku rząd białoruski w Kownie na czele z Łastouskim podpisał z władzami Litwy umowę o "powstrzymywaniu polskiego imperializmu" (13 listopada 1920). http://pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82oruska_Republika_Ludowa
Umowa Rzeczypospolitej Polskiej i Ukraińskiej Republiki Ludowej [media]http://www.youtube.com/watch?v=H8nBaJlpdV0[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Unicka Diecezja Sokołowska napisał:
Przed wojną w ,,wolnej,, Polsce ,,święci,, rzymscy łacinnicy w grekokatolickiej diecezji Sokołowskiej Na zachodnim Podlasiu niemal zniszczył kulturę bizantyjską tak zwany ukaz tolerancyjny z 1905 roku ,a rozgromił szowinistyczny narodowo katolicki dekret ,, W 1915 roku kościół został zwrócony na nowo katolikom. Jego rekoncyliacja odbyła się na podstawie dekretu ks. Henryka Ignacego Przeździeckiego (1875-1939), biskupa siedleckiego czyli podlaskiego (1918-1939) z dnia 20 lutego 1919 roku. Dekretem z dnia 9 kwietnia 1919 roku wspomniany ks. Henryk I. Przeździecki erygował tutaj parafię rzymskokatolicką (z dniem 27 kwietnia 1919 r.). Po ,,odzyskaniu ,, katolickiej świątyni pierwszym proboszczem został ks. Stanisław Próchniewicz (1892-1962), który duszpasterzował tutaj w latach 1919-1921.,, http://www.drohiczyn.opoka.org.pl/?action=parafia&id=24 o burzeniu świątyń chrześcijańskich za namową i przy udziale ,,świętego,, kleru w http://www.cerkiew1938.pl/ i nawracanie na rzymski katolicyzm prawosławnych ,,mniejszości,, na Wołyniu, aż ciarki chodzą po plecach mat ich w job z ich szatańsko-katolicką świętością ! Niech smażą się w piekle z takimi,, owieczkami ,,po śmierci! http://www.youtube.com/watch?v=zzz0YVEgT5U...feature=related Behemoth "At The Left Hand Ov God"
Barbarzyńskie Burzenie w Polsce cerkwi prawosławnych Ukraińcom, Białorusinom, Rosjanom, Grekom a także prawosławnym Polakom i Litwinom itd http://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_rewindykacji_cerkwi_prawos%C5%82awnych_w_II_Rzeczypospolitej , http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBydzi_na_Madagaskar prześladowanie mniejszości Żydowskiej http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBydokomuna Burzenie cerkwi prawosławnych i grekokatolickich http://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_polonizacyjno-rewindykacyjna_1938_roku
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Informacja o ustaleniach końcowych śledztwa S 28/02/Zi w sprawie pozbawienia życia 79 osób - mieszkańców powiatu Bielsk Podlaski w tym 30 osób tzw. furmanów w lesie koło Puchał Starych, dokonanych w okresie od dnia 29 stycznia 1946r. do dnia 2 lutego 1946 W dniu 30.06.2005r. na podstawie art. 17 § 1 pkt 5 i 7 kpk, art. 322 § 1 kpk w Oddziałowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Białymstoku zostało wydane postanowienie o umorzeniu śledztwa nr S 28/02/Zi w sprawach zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych w celu wyniszczenia części obywateli polskich, z powodu ich przynależności do białoruskiej grupy narodowościowej o wyznaniu prawosławnym, poprzez dokonanie i usiłowanie zabójstw oraz spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, jak również dopuszczenie się poważnego prześladowania osób tej grupy poprzez spalenie należących do nich budynków mieszkalnych i zabudowań. Postanowienie o umorzeniu śledztwa dotyczy następujących zdarzeń przestępczych;
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
[quote name='FASZYZM' date='26 wrzesień 2010 - 00:37 ' timestamp='1285454268' post='352576'] Od Faszyzmu do Nazizmu Relacja z demo anty faszystowskiego w Krakowie Czy wiecie ze w Polsce są już normalni faszyści, którzy wcale nie wstydzą sie iść z ręką niesiona w 'rzymskim pozdrowieniu' a w swej reklamowce na stronie internetowej ich organizacji wyjaśniają ze stosując ten gest nie chodzi im bynajmniej o zamawianie piwa czy zgłaszanie obsłudze muchy w zupie. Wzywają oni do nienawiści na tle rasowym i po swojej stronie maja policje którą przecież przeprowadzenie takiej manifestacji im umożliwiła tak samo jak obroniła ich gdy ci nawoływali do nienawiści rasowej, czyli popełniali przestępstwo w myśl polskiej konstytucji, dziś niestety zastąpionej w praktyce innym prawem. Nigdy nie sądziłem ze w Polsce faszyzm jest tak rozwinięty. ONR jest popierany przez lokalny kościół katolicki, który odprawia nawet msze święta w intencji tej organizacji. Cala demonstracja wyszła spod bodajże kościoła na Skałce prowadzonego przez ojców paulinow. Ochraniana przez policje, nie niepokojona grupa neo nazistów wykrzykiwała liczne treści nawołujące do nienawiści rasowej i stosowania przemocy na tle etnicznym i rasowym. W swych praktykach, takich jak pokazywanie znaku 'Heil Hitler' ni byli niepokojeni przez policje która eskortowała ich na całej długości przemarszu. W normalnym kraju demonstracja ta była by rozwiązana w momencie gdy przerodziła się w skandowanie okrzyków rasistowskich. Zgodnie z obowiązującym polskim prawem, lokalne władze, udzielając zgody na manifestacje która z dużym prawdopodobieństwem może złamać prawo, muszą wysłać z urzędu obserwatora, który w momencie złamania prawa (zakazu nawoływania do nienawiści na tle wyznaniowym, rasowym etc.) ma obowiązek ogłosić rozwiązanie manifestacji i zakończyć ja. To, co się stało, było totalnym złamaniem prawa. Podobnie jak niedawno we Wrocławiu, policja nie reagowała na publiczne wzywanie do aktów przemocy wobec osób innej rasy czy wyznania. Demonstracja miała charakter parady rasistów, chronionych przez udająca ślepą policje. Policjanci oraz przywódcy demonstracji zostali uchwyceni na wspólnych naradach. Nagrano materiały dźwiękowe i wideo dokumentujące rodzaj haseł i ideologii szerzonej na marszu. Maszerującymi byli normalni neonaziści w brunatnych koszulach, jedyna różnicą w stroju był inny kolor i symbol na opasce. Wśród protestujących antyfaszystów również byli skinheadzi- nie każdy skinhead jest nazi-skinem. Byli tam tez skejci, osoby starsze, anarchiści, turyści cudzoziemscy. Policja otoczyła protestujących kordonem by umożliwić neonazistom swobodne wykrzykiwanie ich rasistowskich haseł. Ścisłym kordonem otoczono bojówkę Antify, przygotowana do odparcia ataku neonazistów w przypadku braku lub porażki sil policyjnych. Starcie wyglądało następująco- wg jednej wersji ze strony neonazistów poleciały butelki, które zostały następnie odrzucone przez antyfaszystów. Wg innej wersji to ktoś ze strony antyfaszystów posłał butelki, a neonaziści wyjęli spod kurtek swoje i rzucali w tłum. Wybuchły petardy, cześć osób rzuciła się na ziemie w przekonaniu iż padły strzały z broni palnej. Doszło do przerwania kordonu wokół antyfaszystów i nastąpiły zamieszki, szybko opanowane. Walki uliczne wybuchły na ulicy Poselskiej, rzucano krzesłami. Policja zablokowała ulice z obu stron, toczyła i przetrzymywała pod murem bojówkarzy antify. Trudno rozsądzić kto ma racje. Z jednej strony policja wyraźnie wspierała neonazistów i nie przeszkadzała im w łamaniu prawa poprzez wznoszenie okrzyków rasistowskich. Z drugiej strony bojówki antify usiłujące powstrzymać rasistów mogłyby osunąć się do przemocy wobec osób które szerzyły uprzedzenia rasowe przy tolerancji ze strony ich chroniącej policji.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Od Faszyzmu do Nazizmu Relacja z demo anty faszystowskiego w Krakowie
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
http://www.parafia-drelow-nmp.siedlce.opoka.org.pl/meczennicy/historia.htm
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Polak napisał:
http://www.parafia-drelow-nmp.siedlce.opoka.org.pl/meczennicy/historia.htm
Pomoc dla parafii w Fastach, jest swego rodzaju wchodzeniem w nurt jej długiego i sławnego trwania na tych ziemiach. Fasty pierwotnie stanowiły część dóbr białostockich, nadanych dla Raczki Tabutowicza, a później dla jego syna Jana. Jana niestety zabił jego brat Mikołaj. Według dokumentu z 1498, część przypadającą na Jana wziął król Kazimierz Jagiellończyk, co miało miejsce przed 1462 rokiem i nadał Chodkowi Jurewiczowi. W ten sposób Fasty trafiły w ręce Chodkiewiczów, o czym piszą o. Grzegorz Sosna i matuszka Antonina Troc-Sosna w książce ?Cerkiewna własność ziemska na Białostocczyźnie w XV-XX wieku?. Aleksander Chodkiewicz nadał Fasty, wtedy nazywane Chwosty, monasterowi supraskiemu. I przy tym monasterze pozostawały one do 1796 roku, kiedy to pruski rząd skonfiskował wszystkie monasterskie dobra. Cerkiew w Fastach odnotowana była już pod rokiem 1545. Bolesny ślad na fastowskiej parafii pozostawiło powstanie styczniowe. W nocy z 16 na 17 maja 1863 roku została spalona cerkiew w Fastach. Tymczasową świątynię zbudowano na cmentarzu i poświęcono 24 stycznia 1864 roku. Jedenaście lat później wzniesiono obecną parafialną murowaną. Po krótkim oddechu przystąpiono do budowy nowej cerkwi cmentarnej, wyświęconej 8 listopada 1895 roku, tej która dziś potrzebuje dalszego remontu. Trudny okazał się okres dwudziestolecia międzywojennego. W Fastach parafię zlikwidowano a wiernych dołączono do parafii w Choroszczy. W Fastach Kościół katolicki wspierany przez władze, realizował neounijny eksperyment. Neounicką parafię organizował, na polecenie metropolity wileńskiego, ks. Bazyli Gaponowicz. Ks. Bazylemu w obecności katolickiego dziekana zostało przekazane mienie cerkiewne. Po wojnie w parafialnej kronice zapisano: Swą niechlubna działalność ks. Gaponowicz zakończył w 1944 roku, wyjeżdżając wraz z wycofującymi się wojskami niemieckimi na zachód. I w tym samym roku przybył do Fast o. Anatol Kiryk, na którego barki spadł obowiązek przywracania parafii prawosławnej Cerkwi. Po nim dla tej parafii służyli ojcowie: Aleksander Pańko, Aleksander Żukal, Włodzimierz Żuk, Anatol Szydłowski, aż w 1986 roku proboszczem parafi został Antoni Gutowski, służąc tu najdłużej w powojennej historii parafii.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Co wy dupki nam tu piszecie o jakichś faszystach,skinach,neonazistach? Wy Żydzi macie już to państwo w swoich rękach i jeszcze wam żle? Wasi są w rządzie, w sejmie,wasza jest policja,media,wasze służby specjalne.Czego jeszcze chcecie?
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
BIEŁARUS Z LIPSKA napisał:
A co mianie abchodzit Biełaruś . Ja żywu w Polszczy. http://cybervioska.w.interia.pl/index_w.htm
RYGAŁÓWKA Cerkiew (Przemienienia Pańskiego) Po północnej stronie Biebrzy osadnictwo przekroczyło rzekę Niedźwiedzicę, wchodząc na teren zwany Lipskim. Przed 1506 r. Hrynko Chodkiewicz Wołłowicz z Bali dostał ziemie po obu stronach tej rzeki. Założył tam dwór Lipsko (dziś Lipsk Murowany). Obok dworu powstały wsie: Siółko, Rygałówka, Jaczniki, Dolinczany, Lipszczany i Dulkowszczyzna1. Dobra te należały kolejno do Wołłowiczów, Wojnów, Micutów, Jundziłłów, Bouffałów, Karwowskich i Augustowskich. Chodkiewicz ufundował cerkiew św. Mikołaja w Rygałówce, a w Ponarlicy ufundowali kaplicę właściciele dóbr Makarowicze. Przed 1795 r. do parafii w Rygałówce należały wsie: Brzonosówka, Chorążowce, Dolinczany, Dulkowicze, Jaczniki, Kaczury, Lipszczany, Ponarlica, Rakowicze, Rohożyn, Rygałówka i Siółko. Zgodnie z danymi statystycznymi parafii w Rygałówce liczba wiernych według wielkanocnej spowiedzi bez małoletnich kształtuje się następująco: w 1827 r. - 783 osób, 1838 r. - 988, 1856 r. - 992, 1863 r. - 1165, 1867 r. - 1277, 1868 r. - 1335, 1869 r. - 1378, 1870 r. ? 1407 osób, a według wsi: Chorążowce - 147 osób, Dolinczany - 63, Dulkowszczyzna ? 93, Jaczniki ? 184, Lipszczany ? 130, Ponarlica ? 73, Rohożyn ? 128, Rakowicze ? 359, Rygałówka ? 133, Siółko ? 87 osób, razem 1407 osób. Natomiast w 1874 r. liczba wiernych wzrosła i wynosiła 1957 osób2. W materiale z wizytacji szkół w suwalskiej guberni, przeprowadzonej w 1872 r., czytamy: Szkoły unickie w Kuriance, Rygałówce i Łabnie. Te trzy szkoły należą do lepszych. Organizacja w nich dobra, istnieje podział na grupy. Od samego początku dzieci uczą się równocześnie czytać, pisać i liczyć stosownie do wymagań w każdym oddziale. Starsi uczniowie dobrze czytają, piszą i rachują, znają historię i geografię oraz inne przedmioty, jakie wymienia Paulson w swojej książce. Ponadto są chóry szkolne, występują podczas uroczystości kościelnych. Wyróżnia się w Łabnie. Dyrektor dał nauczycielom nagrody pieniężne, zaś uczniom książki, zeszyty, nożyki itp. Pomieszczenia szkolne są obszerne i wygodne, chociaż w Rygałówce trzeba nieco zmienić. W Łabnie do studni jest ponad kilometr. Dyrektor zwrócił się do naczelnika powiatu, który obiecał wykopać na wiosnę nową studnię3. W 1875 r. parafia Rygałówka powróciła na łono Cerkwi prawosławnej. Świątynia Przemienienia Pańskiego przeszła kapitalny remont, a 23 czerwca 1882 r. uroczyście została wyświęcona4. Odremontowano również dom parafialny5. Tego roku została też odnowiona kaplica świętych apostołów Piotra i Pawła we wsi Ponarlica6. Raportem z dnia 15 listopada 1892 r. dziekan okręgu suwalskiego monitował do władz duchownych ... o otkryti prichodskogo bractva pri sej cerkvi ... W 1896 r. cerkiew wzbogaciła się o ofiary rzeczowe7. Duchowny z Kronsztadu prot. Jan Siergiejew przekazał 100 rubli8. Na terenie parafii w prywatnych mieszkaniach zostały założone cerkiewne jednoklasowe szkoły: we wsi Rakowicze9 w 1897 r., w Chorążowcach10 w 1898 r., w wsi Romanowszczyna ? Lipszczany11 w 1900 roku, a w 1902 r. we wsi Sofiejowo (Zofiowo)12. Naukę w 1910 r. w Rakowiczach pobierało 26 chłopców, w Chorążowcach ? 27 chłopców i 2 dziewczynki, w Romanowszczynie ? Lipszczanach ? 14 chłopców i 6 dziewcząt, a w Sofiejowie ? 12 chłopców13. W 1913 r. na tym terenie istniało 5 szkół cerkiewno-parafialnych14. W 1897 r. parafia za sumę 111 rubli zakupiła dzwon15, a w końcu XX wieku poczyniono starania o budowę murowanej cerkwi w Rygałówce16. Uroczystego wyświęcenia dokonano w 1902 r.17 W 1905 r. ukazał się dekret tolerancyjny, który szczególnie zaważył na liczbie parafian przy rygałowskiej cerkwi. Pokaźna ilość byłych unitów pod wpływem agitacji zmieniła wyznanie na rzymskokatolickie. W 1911 r. parafia skupiająca 489 osób znajdowała się w IV warszawskim okręgu dekanalnym. W 1913 r. poświęcono nową szkołę w Lipszczanach . Po I wojnie światowej cerkiew w Rygałówce, jak i cmentarna kaplica św. Mikołaja, zostały przekazane Kościołowi katolickiemu. W urzędowym druku diecezji rzymskokatolickiej czytamy: ... była tu parafia unicka ... w 1875 r. stała się prawosławna ... w maju 1919 r. utworzono tutaj parafię... Kościół z kamienia i cegły, w stylu bizantyjskim ... Na cmentarzu grzebalnym stara, drewniana kaplica pw. Opieki św. Józefa, w stylu bizantyjskim20... Obecnie po lewej stronie kaplicy zachowało się kilka mogił prawosławnych. W sprawozdaniu z wizytatacji parafii w 1921 r. zostało odnotowano: ... podobnie jak pozostałe, składa się w ogromnej większości z unitów... Te same źródło informuje: ... w 1936 r. na ogólną liczbę 392 rodzin w 212 ojcowie otrzymali chrzest w cerkwi. W pewnej znów części rodzin ojcowie byli chrzczeni w świątyni rzymskokatolickiej, a matki w cerkwi. Na 10 wiosek tej parafii 5 największych było przedtem całkowicie prawosławnych. Przy dawnej wierze pozostało jeszcze kilkadziesiąt rodzin ... Cerkiew została przebudowana, zmieniono kopułę, jednakże wygląd zewnętrzny został zachowany. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Przemienienia Pańskiego z czasów unickich. Sami zaś parafianie na piśmie zaświadczyli przynależność do Kościoła ... wielu z nich złożyło potem wyznanie wiary katolickiej, ale obojętność religijna i brak szacunku dla księdza pozostały. Ci ostatni wymagali wychowawczego wpływu Kościoła... Odnośnie cmentarza obecny proboszcz katolicki odpowiedział: cmentarz nie jest jednowyznaniowym. W związku z przeszłością grekokatolicką i prawosławną są groby tegoż ostatniego wyznania, ale w formie szczątkowej. Duchowieństwo: O. Zygmunt Giejsztor (1867, 1869)24, o. Józef Dochniak (1873?), o. Jan Jarmołowicz (?10.03.1878 dziekan ? 10.01.1891), o. Filip Jarmołowicz (10.01.1891?1.08.1900), o. Włodzimierz Sejbuk (1.08.1900?1903), o. Ksenofont Milkow (1903?16.10.1906), o. Porfiriusz Rudźkow (1.12.1906?21.06.1913), o. A. Głodowski (21.06.1913?), o. Grzegorz Pietraszko (1913?1915 ewakuacja, gubernia Woroneż). Psalmiści: Jerzy Warno (1.10.1877?11.01.1886), Jan Szumiłow (1896?26.09.1899 diakon ? 1915 ewakuacja, Kaługa). Opiekunowie cerkwi: Jan Doroszko, ob. wsi Rakowicze (24.02.1882), Jan Kieczeń, ob. wsi Siełka (1892, 1896, 1899, 1906), Jan Kieczenja, ob. wsi Rakowicze (1910). http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/22231903.jpg
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Wklej jeszcze raz bo coś mi nie wyświetla!
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Ja żywu w Polszczy. http://cybervioska.w.interia.pl/index_w.htm Żywie Biełaruś !!! SZCZE NE WMERŁA UKRAINA
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
uniatasratatata napisał:
Wklej jeszcze raz bo coś mi nie wyświetla!
Dla pseudo uniaty pieśń grekokatolicka ... [media]http://www.youtube.com/watch?v=5DfmuYTMM5g&feature=related[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz

Dodaj odpowiedź:

Przerwa techniczna ... ...