sobota, 23 maja 2015 r.

Prawo jazdy: Zielony listek dla początkujących. Utrudnienia dla motocyklistów

Dodano: 15 czerwca 2009, 20:49
Autor: Paweł Puzio

To już niemal pewne. Od przyszłego roku zniknie dożywotnie prawo jazdy, a na szybkie motocykle będą wymagane specjalne uprawnienia. Mało tego. Wrócą zielone listki dla świeżo upieczonych kierowców.

- Wszyscy kierowcy będą musieli wymieniać prawo jazdy co 15 lat. Nie oznacza to jednak konieczności przeprowadzania badań lekarskich - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. - Chodzi o uaktualnienie danych i o to, żeby w dokumencie była w miarę aktualna fotografia kierowcy.
- To wyciąganie kasy od kierowców, bo wymiana prawa jazdy kosztuje 70 zł - obrusza się Jan Kiciak, kierowca z Lublina.

Za wymianą prawa jazdy, ale połączoną z obowiązkiem przeprowadzenia badań lekarskich, jest Roman Saj, instruktor nauki jazdy z Lublina. - Z wiekiem stan zdrowia się zmienia, dlatego kierowcy co pewien czas powinni przechodzić podstawowe badania okresowe. Tak jak w przypadku zawodowych szoferów.

- Badania lekarskie tak, ale po 60 roku życia, kiedy odruchy psychomotoryczne ulegają osłabieniu - uważa z kolei Arkadiusz Kalita z lubelskiej drogówki.
Wymiana dokumentu i dostosowywanie do unijnych wymogów to jedno. Ale chodzi także o poprawę bezpieczeństwa. Dotyczy to m.in. świeżo upieczonych kierowców.

- Tuż po egzaminie czeka ich dwuletni okres próbny. W tym czasie będą musieli jeździć z przyklejonym na szybie auta zielonym listkiem. Dwukrotne złamanie przepisów wydłuży okres próbny o kolejne dwa lata. Oznacza też skierowanie na kurs i badania psychologiczne. Trzy wykroczenia bądź uchylanie się od tych obowiązków wiążą się z odebraniem dokumentu oraz powtórzeniem całego cyklu szkolenia i egzaminu - dodaje Karpiński.

- Zielony listek to dobry pomysł - ocenia pan Jurek, kierowca z Lublina. - Będzie wiadomo, na kogo trzeba trochę bardziej uważać na drodze.

W planach jest też wprowadzenie specjalnej kategorii prawa jazdy (AM) dla 14-latków na motorowery i lekkie quady (do 350 kg.) Z kolei, 18-latkowie będą mogli się ubiegać o kategorię A2, pozwalającą na jazdę lekkim motocyklem o mocy do 50 koni mechanicznych. 

Kolejna nowość to ograniczenie dostępu do prowadzenia ciężkich, szybkich motocykli, czyli obecnej kategorii A. - Limit wieku ustalono na 24 lata dla osób bez żadnych uprawnień na motocykl i 20 lat dla tych, którzy co najmniej 2 lata posiadają prawo jazdy kategorii A2 - dodaje Karpiński.

- To krok w dobrym kierunku. 19 lat, brak doświadczenia plus duża moc, to niebezpieczna mieszanka - komentuje Kalita.

O ostatecznym kształcie nowych przepisów zdecyduje Sejm. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2010 roku.
Czytaj więcej o:
0 komentarzy
Skomentuj
Na czas ciszy wyborczej wyłączyliśmy możliwość
komentowania na naszym forum. Zapraszamy do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.
Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje