Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Kraj Świat

3 sierpnia 2015 r.
15:33

Pomysł MEN: Dwulatki do przedszkola? Zdania rodziców i wychowawców podzielone

0 17 A A

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce żeby od września 2016 r. dwulatki mogły pójść do przedszkoli, a nie do żłobków. Pomysł podzielił rodziców i wychowawców

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Projekt nie jest nowy. MEN zgłaszał go już w 2011 r., ale negatywnie zaopiniowało go wtedy Ministerstwo Pracy. Dziś pomysł wraca i wszystko wskazuje na to, że wejdzie w życie.

– Związane jest to z reformą szkolnictwa i wysłaniem do szkół sześciolatków. Żeby przedszkola nie stały puste i nie trzeba było zwalniać nauczycieli wychowania przedszkolnego postanowiono obniżyć wiek przyjęć do przedszkoli – tłumaczy Wiesław Rożek, właściciel prywatnego przedszkola Strumyk. – Pomysł jest dosyć spóźniony, ale w gruncie rzeczy dobry. Myślę, że przedszkola są gotowe na przyjęcia dwulatków znacznie bardziej niż szkoły na przyjęcie sześciolatków.

– Być może będziemy musieli do grup najmłodszych dzieci zatrudnić dodatkową osobę do opieki – mówi Bogumiła Zamojska, dyrektor przedszkola nr 53 w Lublinie. – W wyjątkowych sytuacjach możemy przyjmować do przedszkola dzieci 2,5-letnie. Nie mamy z nimi żadnych problemów. Dlatego myślę, że i z dziećmi o pół roku młodszymi nie będzie problemu.

Innego zdania są dyrektorzy lubelskich żłobków. Oficjalnie mówić na ten temat nie chcą i odsyłają nas po komentarz do Miejskiego Zespołu Żłobków w Lublinie. A jeśli się wypowiadają to anonimowo.

– Miejsce dwulatka jest przy rodzicach lub w żłobku – przekonuje dyrektorka żłobka, która pracuje z najmłodszymi dziećmi od ponad 20 lat. – Większość dwulatków samodzielnie nie je. Chodzi w pieluchach i potrzebuje dużo snu. Dosyć często, zwłaszcza chłopcy, nie potrafią jeszcze swobodnie mówić. Problemem jest zrozumienie tego, o co proszą, czy co ich niepokoi. I przede wszystkim potrzebują bardziej osobistego kontaktu z opiekunem niż w przedszkolu.

A co na to rodzice?

– Pomysł jest dobry, o ile jednak przedszkola zapewnią dwulatkom takie warunki jak żłobki i nie stworzą grup 25-osobowych z jedną panią – uważa Katarzyna Rząd, mama 2-letniego Antosia. – Oczywiście posłaniu tak małego dziecka do przedszkola nie może być przymusem, tak jak w przypadku sześciolatków do szkół.

– Z jednej strony pomysł jest dobry, bo trudno o wolne miejsca w żłobkach. Z drugiej jednak nie sądzę, żeby przedszkola mogły zapełnić takim maluszkom dobre warunki – uważa Karolina Stadnicka, mama 2-letniej Ewy.

Sonda: Czy dwulatki powinny pójść do przedszkola?

Liczba głosów: 332
76.2%
Nie, niech zostanie tak jak jest
22.29%
Tak, to dobry pomysł
1.51%
Nie mam zdania

Komentarze 17

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 25 sierpnia 2015 o 11:13
Proponuje wysłać dziecko do przedszkola zaraz po urodzeniu a do szkoly od 3lat , emerytua 80lat i jest git.
Avatar
Gość / 11 sierpnia 2015 o 14:09
To nie jest reforma szkolnictwa tylko emerytalna-ciąg dalszy.
Avatar
Gość / 8 sierpnia 2015 o 01:13
A po co w ogól e rodzicom dzieci - od razu MOn niech zabiera po urodzeniu a rodzice w internecie swiatlowodowym sobie je bedom opglondac.
Avatar
vice / 4 sierpnia 2015 o 12:03

To świetny POmysł, zapewne tej ministry-bo tylko o takim POziomie intelektualnym można się tego sPOdziewać.

Czy widzicie w tym artykule zdanie normalnego samorządowego nauczyciela/dyrektora placówki? Takiego, który dziś ma na 25 mkw SALI grupę 35 dzieci?

Takiego, który na zabawę z dziećmi nie ma nawet 4 mkw sali, tylko wokoło meble?

Takiego, który nie ma woźnej w sali przy takiej liczbie malutkich dzieci?

POdpisanie przez rodzica oświadczenia o samodzielności dziecka zwolni placówkę, ale z ubierania maluszka przed spacerem, po wc, po spacerze, z pomocy w karmieniu, przebieraniu. Takie oświadczenie gwarantuje rodzicom telefon, że dziecko ma opuszczone gacie i trzeba je dziecku nałożyć.

To świetny POmysł, zapewne tej ministry-bo tylko o takim POziomie intelektualnym można się tego sPOdziewać.

Czy widzicie w tym artykule zdanie normalnego samorządowego nauczyciela/dyrektora placówki? Takiego, który dziś ma na 25 mkw SALI grupę 35 dzieci?

Takiego, który na zabawę z dziećmi nie ma nawet 4 mkw sali, tylko wokoło meble?

Takiego, który nie ma woźnej w sali przy takiej liczbie malutkich dzieci?

POdpisanie przez rodzica oświadczenia o samodzielności dziecka zwolni placówkę, ale z ubierania maluszka... rozwiń

Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 10:31
Pomysł jest świetny. Może skończą się problemy z zapisaniem dziecka do żłobka, mamy w ciąży już zapisują dzieci do żłobka w obawie, że nie będzie dla malucha wolnego miejsca, i tak jest, po roku od zapisania dziecka do żlobka nadal jest ona na jakims tysięcznym miejscu. Reforma ułatwi zycie rodzicom i to bardzo.
Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 09:28
Myślę że to nie jest dobry pomysł, szczególnie że teraz jest problem żeby dziecko dostało się do przedszkola, mimo nowego systemu przyjęć dalej obowiązują zasady po znajomości a w tych co są wolne miejsca to czasem na drugim końcu miasta, więc o czym my mówimy.
Avatar
również mama / 4 sierpnia 2015 o 08:44

A pytałeś ją o to i czy rozumiała pytanie?

Po co ta złośliwość? Z mojego doświadczenia 2.5-latki to dość rozumne dzieci - czyżbyś miała inne?

Nie każdy rodzic ma "zgięcie" na punkcie trzymania dziecka przy sobie, inni z kolei korzystają z rozwiązań typu żłobek, bo oboje mają pracę. Tak się składa, że znam kilkoro dzieci w takim wieku chodzących do żłobka czy przedszkola, i każde z zapałem opowiada o tym, że tam chodzi o jak tam jest.

Z pewnością są i dzieci, dla których nawet pójście do szkoły jest okupione stresem i łzami (sama pamiętam taką dziewczynkę z moich lat szkolnych - straszna beksa i mazgaj - pomyślałam), ale nie tyle ma to związek z wiekiem, co z socjalizacją i cechami osobniczymi.

Od rodziców zalezy jednak bardzo dużo - czy potrafią budować w dziecku pewnośc siebie w kontaktach z innymi ludźmi/rówieśnikami, czy też panicznie boją się oddać je pod opiekę/pozwolić im na zabawę z kimś innym niż mama (w ostateczności tata), wpajając im strach przed światem.

A jaką wizję świata sprzedajesz Ty swemu dziecku, "mamo"?

Po co ta złośliwość? Z mojego doświadczenia 2.5-latki to dość rozumne dzieci - czyżbyś miała inne?

Nie każdy rodzic ma "zgięcie" na punkcie trzymania dziecka przy sobie, inni z kolei korzystają z rozwiązań typu żłobek, bo oboje mają pracę. Tak się składa, że znam kilkoro dzieci w takim wieku chodzących do żłobka czy przedszkola, i każde z zapałem opowiada o tym, że tam chodzi o jak tam jest.

Z pewnością są i dzieci, dla których nawet pójście do szkoły jest okupione stresem i łzami (sama pamiętam taką dziewcz... rozwiń

Avatar
mama / 4 sierpnia 2015 o 00:38

Moja córka poszła do przedszkola jako 2,5 latek i nie ma z tym żadnego problemu

A pytałeś ją o to i czy rozumiała pytanie?

Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 00:09
A może niemowlaki do Przedszkoli !!????- a co!!. Jestem nauczycielem, ojcem a również dziadkiem. Jestem zdecydowanie przeciw. W MEN-ie siedzą jakieś - jak dobrze ktoś napisał ĆWOKI. A może to pomysł (pożal się Boże) Pani minister
Avatar
Gość / 3 sierpnia 2015 o 22:47
Zgadzam się z Guest'em "Warunkiem przyjęcia dziecka do przedszkola jest samodzielność w pewnych sferach" . Parafrazując... Warunkiem objęcia posady w MEN jest zachowanie umiaru w pewnych sferach... tego umiaru i rozsądku brak ćwokom w MEN-ie.
Avatar
Gość / 25 sierpnia 2015 o 11:13
Proponuje wysłać dziecko do przedszkola zaraz po urodzeniu a do szkoly od 3lat , emerytua 80lat i jest git.
Avatar
Gość / 11 sierpnia 2015 o 14:09
To nie jest reforma szkolnictwa tylko emerytalna-ciąg dalszy.
Avatar
Gość / 8 sierpnia 2015 o 01:13
A po co w ogól e rodzicom dzieci - od razu MOn niech zabiera po urodzeniu a rodzice w internecie swiatlowodowym sobie je bedom opglondac.
Avatar
vice / 4 sierpnia 2015 o 12:03

To świetny POmysł, zapewne tej ministry-bo tylko o takim POziomie intelektualnym można się tego sPOdziewać.

Czy widzicie w tym artykule zdanie normalnego samorządowego nauczyciela/dyrektora placówki? Takiego, który dziś ma na 25 mkw SALI grupę 35 dzieci?

Takiego, który na zabawę z dziećmi nie ma nawet 4 mkw sali, tylko wokoło meble?

Takiego, który nie ma woźnej w sali przy takiej liczbie malutkich dzieci?

POdpisanie przez rodzica oświadczenia o samodzielności dziecka zwolni placówkę, ale z ubierania maluszka przed spacerem, po wc, po spacerze, z pomocy w karmieniu, przebieraniu. Takie oświadczenie gwarantuje rodzicom telefon, że dziecko ma opuszczone gacie i trzeba je dziecku nałożyć.

To świetny POmysł, zapewne tej ministry-bo tylko o takim POziomie intelektualnym można się tego sPOdziewać.

Czy widzicie w tym artykule zdanie normalnego samorządowego nauczyciela/dyrektora placówki? Takiego, który dziś ma na 25 mkw SALI grupę 35 dzieci?

Takiego, który na zabawę z dziećmi nie ma nawet 4 mkw sali, tylko wokoło meble?

Takiego, który nie ma woźnej w sali przy takiej liczbie malutkich dzieci?

POdpisanie przez rodzica oświadczenia o samodzielności dziecka zwolni placówkę, ale z ubierania maluszka... rozwiń

Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 10:31
Pomysł jest świetny. Może skończą się problemy z zapisaniem dziecka do żłobka, mamy w ciąży już zapisują dzieci do żłobka w obawie, że nie będzie dla malucha wolnego miejsca, i tak jest, po roku od zapisania dziecka do żlobka nadal jest ona na jakims tysięcznym miejscu. Reforma ułatwi zycie rodzicom i to bardzo.
Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 09:28
Myślę że to nie jest dobry pomysł, szczególnie że teraz jest problem żeby dziecko dostało się do przedszkola, mimo nowego systemu przyjęć dalej obowiązują zasady po znajomości a w tych co są wolne miejsca to czasem na drugim końcu miasta, więc o czym my mówimy.
Avatar
również mama / 4 sierpnia 2015 o 08:44

A pytałeś ją o to i czy rozumiała pytanie?

Po co ta złośliwość? Z mojego doświadczenia 2.5-latki to dość rozumne dzieci - czyżbyś miała inne?

Nie każdy rodzic ma "zgięcie" na punkcie trzymania dziecka przy sobie, inni z kolei korzystają z rozwiązań typu żłobek, bo oboje mają pracę. Tak się składa, że znam kilkoro dzieci w takim wieku chodzących do żłobka czy przedszkola, i każde z zapałem opowiada o tym, że tam chodzi o jak tam jest.

Z pewnością są i dzieci, dla których nawet pójście do szkoły jest okupione stresem i łzami (sama pamiętam taką dziewczynkę z moich lat szkolnych - straszna beksa i mazgaj - pomyślałam), ale nie tyle ma to związek z wiekiem, co z socjalizacją i cechami osobniczymi.

Od rodziców zalezy jednak bardzo dużo - czy potrafią budować w dziecku pewnośc siebie w kontaktach z innymi ludźmi/rówieśnikami, czy też panicznie boją się oddać je pod opiekę/pozwolić im na zabawę z kimś innym niż mama (w ostateczności tata), wpajając im strach przed światem.

A jaką wizję świata sprzedajesz Ty swemu dziecku, "mamo"?

Po co ta złośliwość? Z mojego doświadczenia 2.5-latki to dość rozumne dzieci - czyżbyś miała inne?

Nie każdy rodzic ma "zgięcie" na punkcie trzymania dziecka przy sobie, inni z kolei korzystają z rozwiązań typu żłobek, bo oboje mają pracę. Tak się składa, że znam kilkoro dzieci w takim wieku chodzących do żłobka czy przedszkola, i każde z zapałem opowiada o tym, że tam chodzi o jak tam jest.

Z pewnością są i dzieci, dla których nawet pójście do szkoły jest okupione stresem i łzami (sama pamiętam taką dziewcz... rozwiń

Avatar
mama / 4 sierpnia 2015 o 00:38

Moja córka poszła do przedszkola jako 2,5 latek i nie ma z tym żadnego problemu

A pytałeś ją o to i czy rozumiała pytanie?

Avatar
Gość / 4 sierpnia 2015 o 00:09
A może niemowlaki do Przedszkoli !!????- a co!!. Jestem nauczycielem, ojcem a również dziadkiem. Jestem zdecydowanie przeciw. W MEN-ie siedzą jakieś - jak dobrze ktoś napisał ĆWOKI. A może to pomysł (pożal się Boże) Pani minister
Avatar
Gość / 3 sierpnia 2015 o 22:47
Zgadzam się z Guest'em "Warunkiem przyjęcia dziecka do przedszkola jest samodzielność w pewnych sferach" . Parafrazując... Warunkiem objęcia posady w MEN jest zachowanie umiaru w pewnych sferach... tego umiaru i rozsądku brak ćwokom w MEN-ie.
Zobacz wszystkie komentarze 17

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Lublin: Restauracje powalczą o tytuł "Miejsce Inspiracji". Dwa miesiące imprez nad talerzem

Lublin: Restauracje powalczą o tytuł "Miejsce Inspiracji". Dwa miesiące imprez nad talerzem 0 3

Przez całe wakacje lubelscy restauratorzy mają organizować imprezy walcząc o miejsce na liście lokali polecanych turystom przez władze miasta. Wczoraj rozpoczął się nabór chętnych do tej rywalizacji. Każdy, kto przejdzie do drugiego etapu, będzie musiał zorganizować własne, otwarte wydarzenie.

Młodzi posłowie oburzeni na Sejm

Młodzi posłowie oburzeni na Sejm 6 1

Ten wyjazd do Warszawy to była dla nas nagroda, którą nam odebrano – mówią Mateusz Sroka i Adam Sygocki, posłowie tegorocznego XXIV Sejmu Dzieci i Młodzieży, którzy w środę w Lublinie zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie. Kancelaria Sejmu odwołała posiedzenie młodych parlamentarzystów, przekładając je z 1 czerwca na wrzesień.

List minister zdenerwował niektórych rodziców. "Zaklinanie rzeczywistości"

List minister zdenerwował niektórych rodziców. "Zaklinanie rzeczywistości" 2 6

– To zaklinanie rzeczywistości – tak mama siódmoklasisty ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Lublinie komentuje list do rodziców wystosowany przez minister edukacji narodowej. Anna Zalewska pisze w nim, że rekrutacja do zdublowanych klas pierwszych szkół średnich „nie spowoduje istotnych problemów”.

Hol w szpitalu dziecięcym zamienili w salon kosmetyczno-fryzjerski

Hol w szpitalu dziecięcym zamienili w salon kosmetyczno-fryzjerski 1 0

Kosmetyki do makijażu, lokówki i suszarki, szczotki do włosów, lakiery do paznokci, pędzle oraz lusterka i lampy. W środę hol na parterze Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie zamienił się w salon kosmetyczno-fryzjerski

Unia Hrubieszów – Eko Różanka 1:0. Pierwszy finał w historii!

Unia Hrubieszów – Eko Różanka 1:0. Pierwszy finał w historii! 0 1

Najniżej notowany zespół z całej czwórki półfinalistów Pucharu Polski sprawił niespodziankę i ograł u siebie Eko Różanka 1:0

Lublin: Szykują strefę kibica na mundial. Ma być trzy razy większa niż podczas Euro 2016

Lublin: Szykują strefę kibica na mundial. Ma być trzy razy większa niż podczas Euro 2016 74 6

Nie czekając na telewizyjną licencję MOSiR zamawia już wielki ekran, na którym obok Areny Lublin chce wyświetlać mecze zbliżających się Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Planowana przy stadionie strefa kibica ma być trzykrotnie większa od tej, którą przygotowano na Euro 2016 obok Aqua Lublin

Powiślak - Orlęta Spomlek 2:5. Finał Pucharu Polski dla trzecioligowca

Powiślak - Orlęta Spomlek 2:5. Finał Pucharu Polski dla trzecioligowca 0 0

Piłkarze Powiślaka robili co mogli, ale kończą przygodę z Pucharem Polski na etapie wojewódzkiego półfinału. W środę lepsze okazały się Orlęta Spomlek, które wygrały w Końskowoli 5:2

Kalarepa w menu może być groźna

Kalarepa w menu może być groźna 0 1

Przedwojenny amerykański poeta zajął się pewnym bardzo popularnym warzywem. Kto używa kalarepy w kuchni może być zaskoczony

Zabójstwo na stacji paliw. Damian S. i Magdalena J. przed sądem
galeria
film

Zabójstwo na stacji paliw. Damian S. i Magdalena J. przed sądem 2 0

Damian S. i Magdalena J. stanęli w środę przed sądem. Odpowiadają za udział w rozboju i brutalne zabójstwo pracownika stacji benzynowej. Mirosława W. napadnięto, kiedy pełnił swój ostatni nocny dyżur na stacji paliw w Pałecznicy-Kolonii (gm. Niedźwiada). Sprawcy zabrali mu 140 zł.

Wojewoda lubelski z wizytą w USA

Wojewoda lubelski z wizytą w USA 0 4

Spotkania z Polonią, odwiedzanie nekropolii, msze święte oraz odsłonięcie tablicy poświęconej prezydentom Lechowi Kaczyńskiemu i Ryszardowi Kaczorowskiemu – to były główne punkty wizyty wojewody lubelskiego Przemysława Czarnka w USA.

Przystanek bez dojazdu? Radni PiS: Może być taka sytuacja

Przystanek bez dojazdu? Radni PiS: Może być taka sytuacja 0 26

Dojazdu do nowego przystanku kolejowego Lublin Zachód dotyczyć ma uchwała, której projekt chce w czwartek przeforsować w Radzie Miasta opozycyjny klub radnych Prawa i Sprawiedliwości

Świdnik z góry. Zdjęcia miasta
galeria

Świdnik z góry. Zdjęcia miasta 2 1

Zobacz zdjęcia Świdnika z góry.

218 najlepszych studentów z woj. lubelskiego ze stypendiami [lista nagrodzonych]
ZDJĘCIA
galeria

218 najlepszych studentów z woj. lubelskiego ze stypendiami [lista nagrodzonych] 47 7

218 najlepszych studentów z regionu dostało w środę stypendia od marszałka województwa. Sławomir Sosnowski wręczył im decyzje na uroczystej gali w Lubelskim Centrum Konferencyjnym.

Po awanturze na przyjęciu komunijnym restauracja chce wprowadzić nowy rodzaj rosołu
sonda
film

Po awanturze na przyjęciu komunijnym restauracja chce wprowadzić nowy rodzaj rosołu 49 10

Szef restauracji „Krokus” rozważa wprowadzenie do stałego menu nowej zupy o nazwie Kwaśny rosół a'la Sylwia. W ten sposób, z przymrużeniem oka odnosi się do konfliktu z kobietą o tym imieniu, która zakwestionowała jakość przygotowanego dla jej dziecka przyjęcia komunijnego.

Najeźdźcy szykują oblężenie Twierdzy Zamość
25 maja 2018, 21:00

Najeźdźcy szykują oblężenie Twierdzy Zamość 1 0

Już w najbliższy piątek rozpocznie się Szturmu Twierdzy Zamość przez wojska Chmielnickiego. Wielkie widowisko plenerowe potrwa przez trzy dni.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.