środa, 18 października 2017 r.

Lubelskie

NIK: Inspekcja Transportu Drogowego złym sprzętem ważyła ciężarówki

  Edytuj ten wpis
Dodano: 27 marca 2012, 18:28
Autor: (pap, p.p.)

Pojazd ITD (archiwum/Bartłomij Żurawski)
Pojazd ITD (archiwum/Bartłomij Żurawski)

Najwyższa Izba Kontroli ma zastrzeżenia do ważenia ciężarówek przez Inspekcję Transportu Drogowego m.in. w Lublinie.

– W trakcie kontroli wyszło na jaw, że ITD w Białymstoku i Lublinie do określania masy całkowitej pojazdów używały wag do tego nieprzystosowanych. I na podstawie tych pomiarów naliczane były kary za przekroczenie obciążeń – twierdzą kontrolerzy NIK.

Izba wspiera się w swojej ocenie opinią Głównego Urzędu Miar, według którego wagi mierzące nacisk na koła i osie, nie powinny być wykorzystywane do ustalania masy pojazdów. – Fakt, że inspekcja ignoruje stanowisko Głównego Urzędu Miar, a także instrukcje i świadectwa homologacyjne tych urządzeń, powoduje, że przewoźnicy mogą kwestionować legalność i rzetelność pomiarów – wyjaśnia Paweł Biedziak z NIK.

Lubelscy inspektorzy są zdziwieni zarzutami. – Wagi, których termin badania homologacyjnego upłynął, nie były wykorzystywane do ważenia pojazdów, a jedynie do wstępnej ich selekcji. Dotyczyło to 2 kompletów wag i czterech dni kontroli, na 1165 dni badanych przez NIK – mówi Mariusz Szabała, zastępca wojewódzkiego inspektora transportu drogowego w Lublinie. – Nie może być, zatem mowy o kwestionowaniu legalności i rzetelności pomiarów. W okresie kontroli NIK, tj. w latach 2008–2010, wszystkie kary nałożone w drodze decyzji były w oparciu o wyniki wag z aktualną legalizacją. Nie stwierdzono również przypadków uchylenia naszych decyzji.

Przypomnijmy, że w kwietniu na głównych drogach tranzytowych, czyli na "2” w Worońcu, na "17” w Sitańcu, na "12” w Chojnie i "19” w Mostach staną wagi preselekcyjne, które będą wyłapywać przeciążone pojazdy.

Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, co trzecia ciężarówka jeżdżąca po polskich drogach jest przeciążona. Przejazd jednego samochodu ciężarowego o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w takim samym stopniu, co przejazd 2,5 miliona samochodów osobowych.

NIK o ZDW

NIK zbadała również, jak Zarząd Dróg Wojewódzkich podlegający Urzędowi Marszałkowskiemu troszczył się w latach 2008–2010 o ochronę dróg przed przeciążonymi ciężarówkami. Ocena jest pozytywna, ale znalazły się również nieprawidłowości. Zarząd wybudował tylko jeden parking z miejscem do ważenie ciężarówek, choć natężenie ruchu wzrosło (na niektórych odcinkach o 20–40 proc.), drogi są rozjeżdżone (tylko 32 proc. jest w dobrym stanie) i jest ich dużo (2,1 tys. km). Pracownicy ZDW nie kontrolowali również ciężarówek, które mogą powodować zniszczenie dróg.

rp
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
Gość
Gość
maly1977
(9) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (1 kwietnia 2012 o 14:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='maly1977' timestamp='1333218586' post='616792']
Witam no i co myslicie ze zwrócą kase za mandaty które wystawiły!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Pójdziesz z pistoletem to ci wrócą,nawet z nawiązką,tylko trzeba OSTRO.
Rozwiń
Gość
Gość (1 kwietnia 2012 o 14:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='maly1977' timestamp='1333218586' post='616792']
Witam no i co myslicie ze zwrócą kase za mandaty które wystawiły!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Za to co załadowałeś to i tak za mało dostałeś.
Rozwiń
maly1977
maly1977 (31 marca 2012 o 20:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Witam no i co myslicie ze zwrócą kase za mandaty które wystawiły!!!!!!!!!!!!!!
Rozwiń
Gość
Gość (29 marca 2012 o 09:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Wit' timestamp='1333004555' post='615682']
Czy masz jakieś problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu? Pomiary wagami bez ważnej legalizacji stanowiły (policzyłem sobie) 3 promile ogólnej liczby kontroli i jak twierdzi Główny Krokodyl nie zostały wzięte do "oficjalnych: wyników tylko do preselekcji. Nie było też uchylonych decyzji ze względu na brak legalizacji wag. No to o co ci chodzi? Rozumiem, że dobrze się czujesz z tymi 40 tonami ładunku i zamierzasz tak dalej jeździć?
[/quote]
Po jaką cholerę wagi bez homologacji są używane do czegokolwiek?
W sklepie też byś taką zaakceptował? Do preselekcyjnego ważenia np suszonych grzybów, pierza?
Po co? Jak wynik jest wątpliwy i do podważenia Dla statystyk?
A jak waga fiksuje i ktoś jest niesłusznie zatrzymywany? Załaci ktoś za to ????

A tak starannie dobierali kadry
Rozwiń
Wit
Wit (29 marca 2012 o 09:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy masz jakieś problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu? Pomiary wagami bez ważnej legalizacji stanowiły (policzyłem sobie) 3 promile ogólnej liczby kontroli i jak twierdzi Główny Krokodyl nie zostały wzięte do "oficjalnych: wyników tylko do preselekcji. Nie było też uchylonych decyzji ze względu na brak legalizacji wag. No to o co ci chodzi? Rozumiem, że dobrze się czujesz z tymi 40 tonami ładunku i zamierzasz tak dalej jeździć?
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (9)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!