piątek, 20 października 2017 r.

Lubelskie

Połączą Bałtyk z Morzem Czarnym? Duże korzyści dla woj. lubelskiego

  Edytuj ten wpis
Dodano: 5 lutego 2015, 12:15

Międzynarodowe konsorcjum zbada możliwość odtworzenia drogi wodnej łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym. Jego część miałaby przebiegać przez województwo lubelskie, co przyniosłoby nam ogromne korzyści gospodarcze

Chodzi o drogę wodną E40 pomiędzy Gdańskiem a Chersoniem na Ukrainie. Jej trasa przebiega przez Wisłę, Bug, Prypeć i Dniepr. Według ekspertów odtworzenie szlaku pozwoliłoby na transport do czterech milionów ton towarów rocznie.

Marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski wylicza ewentualne korzyści, jakie z tego tytułu mógłby osiągnąć nasz region.

- Byłyby ogromne. To podatki dla samorządów, rozwój obszarów nadbrzeżnych, budowa zbiorników retencyjnych, czy rozwój turystyki. Ale celem nadrzędnym byłoby racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi, którego w naszym kraju nigdy nie było - przekonuje Sosnowski. Jak dodaje, odtworzenie szlaku najprawdopodobniej związane by było z budową portów rzecznych w Dęblinie i Terespolu.

To, czy rewitalizacja drogi ma sens pod względem ekonomicznym, technicznym, ekologicznym, finansowym i prawnym ma wyjaśnić zamówiona właśnie ekspertyza. Przygotuje ją konsorcjum pięciu firm, na czele którego stoi Instytut Morski w Gdańsku. Opracowanie ma być gotowe w ciągu 11 miesięcy, Unia Europejska przeznaczy na ten cel prawie 500 tys. euro.

- Ogromne doświadczenie, którym dysponują uczestnicy konsorcjum, przełoży się na otrzymanie wysokojakościowego studium. Instytut Morski w Gdańsku od ponad pięćdziesięciu lat zajmuje się badaniem transportu wodnego - podkreśla Nikołaj Kotecki, dyrektor białoruskiej firmy "Dniepro-Bużański Szlak Wodny”, która kieruje projektem rewitalizacji szlaku E40.

Przygotowywana ekspertyza ma ustalić m. in. dokładną trasę szlaku, w tym także jego przebieg w granicach województwa lubelskiego.

O rewitalizacji drogi E40 w trakcie ostatniej kampanii wyborczej mówił też poseł do Parlamentu Europejskiego Mirosław Piotrowski, który pisał w tej sprawie do ministra środowiska. W odpowiedzi możemy przeczytać m. in., że szlak na odcinku od Warszawy do Brześcia "nie ma znaczącego uzasadnienia transportowego”. Mimo to europoseł planuje kolejne działania w tym celu.

- Zamierzam drążyć ten temat i pokazywać możliwości, jakie ten szlak stwarzałby nie tylko dla Polski, ale też dla innych krajów europejskich - zapewnia Piotrowski.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o: droga wodna e40
Gość
karol
leoncio
(6) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (5 lutego 2016 o 19:55) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Za 500 tysięcy euro można studium wyprodukować. Tylko, że kasa pójdzie w gwizdek. Nic z tego nie będzie. Zieloni różnej maści nie dopuszczą. Bo to oznacza uczynienie Wisły żeglowną od Gdańska do Warszawy a więc prostowanie koryta, pogłębianie, możliwe iż zbudowanie dalszych stopni wodnych przed i za Włocławkiem. To samo tylko na jeszcze większą skalę z Bugiem gdzie trzeba by zbudować zupełnie nową rzekę odpowiednio prostą, głęboką z wyprofilowanymi zakrętami. Zupełnie nowe mosty o odpowiednich światłach przęseł żeglownych. Żeby się opłaciło parametry rzek muszą przepuszczać barki min. 1000 ton. A tu różne natury 2000, siedliska ptaszków, ważek, mielizny, brody lokalne. Pomysł nie przejdzie tylko ktoś ładnie łyknie 500 tysięcy bo twardy dysk i papier pomysł na żeglowną Wisłę i Bug przyjmą. Aha sam pomysł to kopia wielkich planów Gierka i jego ekipy pt. Wisła 2000 z lat 70-tych tamtego wieku. Im też marzyła się żegluga po Wiśle od Krakowa po Gdańsk. Kanał Śląski Wisła-Odra. Remont Kanału Bydgoskiego. Łącznik do Brześcia. Kanał węglowy spod ujścia Wieprza do Wisły do kopalni w okolicach Łęcznej. Łączniki z Wisły do Pregoły. Kanał Odra-Dunaj z Czechosłowacją. Ech mieli rozmach Gierek z kumplami. Jak ktoś znajdzie te ich plany to gotowiec murowany. Dla 500 tysięcy euro ktoś znajdzie.
Rozwiń
karol
karol (5 lutego 2015 o 19:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

tak samo wyjdzie jak wszystko inne w tym kraju kto rano wstaje ten rządzi górnikom daj rolnikom daj elektrowniom daj zakładom energetycznym daj a Kopacz stoi w rozkroku i zabiera najbiedniejszym 

była fajna inicjatywa z fotowoltaiką to ją uwalają bo zmniejszy się wydobycie węgla elektrownie nie dostaną dofinansowania za zieloną energię kłopot dla zakładów energetycznych i.t.p i.t.d.

tylko nam podniosą za prąd sami nic nie inwestują bo jak brak konkurencji to niby po co a jak trzeba będzie płacić za emisję to trochę cena do góry o po bólu  

Rozwiń
leoncio
leoncio (5 lutego 2015 o 19:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

tankowce będą pływać ?

Rozwiń
opklowany
opklowany (5 lutego 2015 o 16:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

 może źle widzę ale ta zielona linia na mapce nie jest nawet w naszym województwie  :blink:

Rozwiń
charlton
charlton (5 lutego 2015 o 16:37) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Świetny pomysł!!! Dzięki naszemu prezydencikowi port już na Krochmalnej mamy, aby kanał do Bystrzycy wykopać

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (6)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!