piątek, 20 października 2017 r.

Lubelskie

Skuterem tylko ze specjalnym prawem jazdy

  Edytuj ten wpis
Dodano: 25 września 2008, 19:08
Autor: Paweł Puzio

Statystyki są alarmujące. Coraz częściej uczestnikami wypadków drogowych są kierowcy jednośladów, w tym także skuterów.

Jest to jedna z przyczyn, dla której posłowie Sejmowej Komisji Infrastruktury szykują zmiany w kodeksie ruchu drogowego.

Teraz w Polsce na skuterze mogą jeździć osoby powyżej 13 roku życia, które posiadają kartę motorowerową. Natomiast dowód osobisty wystarczy, by zostać kierowcą skutera, gdy osoba zainteresowana takim środkliem lokomocji ma skończone 18 lat.

Tak absurdalne przepisy to jedna z przyczyn, dla której posłowie z Sejmowej Komisji Infrastruktury szykują zmiany w kodeksie ruchu drogowego.

Z dnia na dzień liczba motorowerów na polskich drogach wzrasta. Są to pojazdy ekonomiczne, a także funkcjonalne. Mówi się nawet o modzie na skutery. Niestety - wzrasta również liczba wypadków drogowych, których uczestnikami są motorowerzyści. Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2007 roku kierowcy motorowerów byli sprawcami 815 wypadków.

Tylko nieznacznie liczniejszą grupę stanowili motyocykliści. Byli oni sprawcami 953 wypadków drogowych. Wbrew powszechnej opinii, liczba wypadków z winy motorowerzystów jest alarmująco duża. Bardzo źle przedstawia się sytuacja na naszym terenie.

- Doświadczenia policjantów jasno wskazują, że kierujący tymi pojazdami wielokrotnie nie potrafią ocenić sytuacji na drodze. Przykładem może być sytuacja, w której motorowerzyści czekają, aż wszyscy opuszczą skrzyżowanie i dopiero wówczas kontynuują jazdę, choć poruszają się drogą z pierwszeństwem przejazdu. Zachowanie takie w sposób oczywisty generuje sytuacje niebezpieczne - mówi Arkadiusz Kalita z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.

Niestety, przekłada się to na ilość zdarzeń drogowych. Taka opinia i dokładna analiza policyjnych statystyk przyspieszyły prace nad nowelizacją kodeksu ruchu drogowego.

Jedną z najważniejszych, planowanych zmian w kodeksie ruchu drogowego będzie wprowadzenie nowej kategorii prawa jazdy - AM (na motorowery do 50 centymetrów sześciennych pojemności silnika).

- Takie zmiany są koniecznie, bo młodzi ludzie często zdejmują blokady prędkości ze swoich skuterów. Motorowery, które mają poruszać się z prędkością 45 km/h, jadą znacznie szybciej, nawet 120 km/h. Obecnie w Polsce takimi pojazdami mogą jeździć osoby powyżej 13 roku życia, które posiadają kartę motorowerową.

Natomiast po ukończeniu 18 roku życia prowadzić skuter może każdy, wystarczy jedynie dowód osobisty. Brak obowiązkowych uprawnień na motorowery podaje w wątpliwość znajomość przepisów ruchu drogowego, a także umiejętności kierowców. Zwiększa to ryzyko wypadków - kończy Kalita.

Kierowcy pojazdów jednośladowych są szczególnie narażeni na obrażenia. Wynika to z samej konstrukcji pojazdów, która nie chroni przed skutkami zderzeń. Dlatego tak ważne jest, by kierowcy motorowerów posiadali odpowiednie umiejętności, tj. utrzymania równowagi i manewrowania pojazdem na zakrętach.

Ponadto niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych. - jest jeszcze jedna luka, którą należy zlikwidować. W obecnym Prawie o ruchu drogowym, nie ma ani słowa o przewożeniu pasażerów.

Wynika z tego, że jeśli 13-latek ma kartę rowerową i skuter zarejestrowany na dwie osoby, wówczas może wieźć pasażera. Kto będzie odpowiadać w razie tragedii - zastanawiają się policjanci.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
zgryźliwy
Michał23
zonk
(6) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

zgryźliwy
zgryźliwy (5 kwietnia 2009 o 10:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
kłania się stare: po dokładnie 20 latach od upadku systemu dalej w nim żyjemy. Nadawanie uprawnień do wszystkiego i nabijanie kasy krewnym i znajomym królika:
Przykład:
uprawnienia żeglarskie w Polsce do 12 m długości kadłuba = sternik jachtowy poprzedzony żeglarzem jachtowym i obowiazkowymi rejsami stażowymi
w Holandii do 20 m kadłuba= nikt mnie nie zapytał o żaden papier, tylko czy umiem to robić i czy jestem świadom odpowiedzialności.
uprawnienia na wózek widłowy w Polsce = kurs
w Szwecji = pytanie pracodawcy, czy w praktyce posiadam tę umiejętność i czy biorę odpowiedzialność za użytkowany sprzęt.
i tak dalej i tak dalej
co do uprawnień na skuter: na nagrobku nie trzeba pisać, czy się miało prawo jazdy, czy też nie
miłego dnia - cokolwiek to znaczy
Rozwiń
Michał23
Michał23 (26 września 2008 o 18:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jak będę miał to specjalne prawko,to będę bezpieczniej prowadził skuter? Bzdury,to jest pretekst do wyłudzenia pieniędzy od ludzi.Młody człowiek,który zdobędzie to prawko,to ono powstrzyma go przed zdjęciem blokady,nie! Na całym świecie skuter traktowany jest na równi z rowerem,tylko u nas musi być inaczej.Niedługo trzeba będzie mieć w Polsce prawko dla pieszych,ponieważ ludzie nie umieją chodzić i zdarzają się wypadki na chodnikach.
Rozwiń
zonk
zonk (26 września 2008 o 08:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
RaPi, ale zauważ, że AM będzie dostępne dla młodzieży od lat 14, a a1 już nie. Łatwiej zrobić komuś prawko AM, kto nie ma, niż drugi raz robić A komuś kto ma A1, a zaniżyli mu kategorię i nie może jeździć tym co ma teraz. Wszystko tylko ładnie wygląda, gorzej jak sie na to popatrzy z kilku stron.
Co do samego przepisu - jak najbardziej jestem za. Dodatkowo - wywaliłbym quady z dróg publicznych!
Rozwiń
Unit03
Unit03 (25 września 2008 o 23:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Popieram przedmówcę, osoby bez odpowiedniej wiedzy nie powinny korzystać z dróg publicznych. Mniejsza już o tą prędkość.

Miejmy nadzieję że ~Ju~ nie porusza się po drogach inaczej, niż jako pieszy na przejściu.
Rozwiń
RaPi
RaPi (25 września 2008 o 22:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jestem za wprowadzeniem ograniczeń jeżeli chodzi o poruszanie się na skuterach ale jestem przeciwny mnożeniu kolejnych kategorii prawa jazdy. Zdobycie każdej z nich wiąże się dla zainteresowanego z kolejnymi kosztami. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste. Osoby które posiadają kategorie B mogłyby poruszać się takimi pojazdami. Dla pozostałych jest kategoria A1. Wystarczy tylko odpowiednio uaktualnić odpowiednie przepisy prawa i po sprawie.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (6)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!