wtorek, 17 października 2017 r.

Lubelskie

"Szkoły nie oddamy". Gimnazjum padnie ofiarą reformy edukacji?

Dodano: 8 marca 2017, 13:38

Gimnazjum w Radawczyku Drugim
Gimnazjum w Radawczyku Drugim

Nauczyciele Gimnazjum w Radawczyku Drugim (gm. Konopnica) oraz miejscowa społeczność walczą o to, by ich szkoła nie padła ofiarą reformy oświaty. Jeśli samorządowcy nie zmienią decyzji, placówka zostanie wygaszona. Nieoficjalnie mówi się, że atrakcyjny budynek ma zostać sprzedany

Szkoła stoi na hektarowej działce, którą wydzielono po tym, jak okoliczni mieszkańcy w 1950 r. odpisali na ten cel po kilka należących do nich arów. Sam budynek także powstał w głównej mierze w tzw. czynie społecznym.

– Przed poprzednią reformą w budynku funkcjonowała szkoła podstawowa, która w 1990 r. została przekształcona w gimnazjum. Wszyscy liczyliśmy na to, że od września tego roku w związku z kolejną reformą placówka będzie znowu funkcjonowała jako ośmioletnia podstawówka – mówi Elżbieta Kawecka, nauczycielka. – Okazało się jednak, że gmina nie chce takiego rozwiązania.

Informacje zbulwersowały mieszkańców. Pod listami poparcia za przywróceniem podstawówki w miejsce dzisiejszego Gimnazjum im. Wincentego Pola podpisało się 240 osób, głównie mieszkańców Radawca Małego, Radywczyka Drugiego, Tereszyna i Zemborzyc Tereszyńskich. Około 80 kolejnych zadeklarowało wstępnie, że pośle do tej placówki swoje dzieci.

– Jesteśmy przekonani, że jeśli dopuścimy do wygaśnięcia gimnazjum to w tym miejscu już nigdy nie powstanie palcówka oświatowa – podkreśla jeden z rodziców obecnego gimnazjalisty. – Chodzą plotki, że budynek zostanie sprzedany. Nie chcemy się z tym pogodzić. Mamy wspaniałych nauczycieli, doskonałą infrastrukturę, wspaniale wyposażone klasopracownie. Nowe szkolne boiska, a w szkole prowadzonych jest wiele projektów unijnych. Wiemy, że tam dzieci są dobrze prowadzone. Szkoda, żeby to wszystko przepadło.

– Jesteśmy oburzeni tym, że samorządowcy chcą utrzymać szkoły, które nie mają perspektyw na rozbudowę. Taką jest m.in. podstawówka w Radawcu Dużym, która już teraz jest przepełniona, a ścisk będzie w niej jeszcze większy – uważa inny z rodziców. – Jednocześnie likwidują placówkę, w której panują najlepsze warunki. To jakiś absurd.

Nauczyciele boją się utraty pracy, ale nie chcą też obojętnie patrzeć, jak to co budowali przez wiele lat przepada. – Pracę straci 30 osób, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych – wylicza Dorota Hawryluk, nauczycielka. – Wszyscy wcześniej czy później znajdą pracę, ale żal szkoły budowanej takim trudem mieszkańców i takim wkładem nauczycieli. Zniknie miejsce, które jest nie tylko szkołą, ale i centrum życia kulturalnego i dbania o tradycję.

Dlatego do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wojewody lubelskiego, posłów i senatorów rozesłano pismo o pomoc. – Zwracamy się z wielką prośbą o zapoznanie się i podjęcie interwencji w sprawie likwidacji placówki oświatowej – piszą. – Pani Minister Edukacji Narodowej deklarowała, że żadna szkoła nie zostanie zlikwidowana. Niestety, władze Gminy Konopnica postanowiły, że gimnazjum wygaśnie z mocy prawa, gdyż to obecny rząd wprowadził likwidację szkół gimnazjalnych, a nie „oni” (…) Efektem takiej postawy władz Gminy Konopnica jest to, że odmówiły one społeczności lokalnej możliwości posiadania szkoły podstawowej, w ogóle i w najbliższym sąsiedztwie, i nie podjęły żadnej uchwały o zmianie obwodów szkół podstawowych na terenie Gminy Konopnica, nawet nie odpowiedziały na pismo pracowników gimnazjum, nie wyszły naprzeciw oczekiwaniom i jasno wyrażonym żądaniom społeczności lokalnej. (…) Bardzo prosimy o pomoc, bo jesteśmy bezradni.

Nastroje próbują ostudzić samorządowcy. – Owszem, pojawił się pomysł, by przekształcić gimnazjum w szkołę podstawową, ale radni nie zdecydowali się na to – przyznaje Anna Olszak, zastępca wójta gminy Konopnica. – Radni musieli brać pod uwagę nie tylko emocje i nastroje, ale i np. sytuację ekonomiczną, czy to, że poprzez utworzenie nowej podstawówki dotychczasowe szkoły tego typu utracą część uczniów. Decyzja nie jest jednak ostateczna. Nikt nie powiedział ostatecznie „nie”. Temat zostanie teraz dokładnie zbadany i wrócimy do niego za kilka miesięcy.

Rafał Czarnecki
Użytkownik niezarejestrowany
zero argumentu
(144) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Rafał Czarnecki
Rafał Czarnecki (29 lipca 2017 o 08:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dla przypomnienia .... pamiętam. Przypilnuję tematu. 
Rozwiń
Gość
Gość (3 kwietnia 2017 o 20:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Też mi na to wygląda: cała masa linijek napisanego postu i zero rzeczowych argumentów, tylko jakieś pomówienia i obraźliwe stwierdzenia!
Rozwiń
zero argumentu
zero argumentu (2 kwietnia 2017 o 22:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Sarkazm niskich lotów!
Rozwiń
x
x (2 kwietnia 2017 o 18:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Panie Rafale- co pan robi w tej Konopnicy! Z taką ,,wszechstronną" wiedzą na temat edukacji- to od razu na Ministra Edukacji Narodowej! Zaczyna pan swoją wypowiedź od finansów i budżetu- jak to strasznie gmina by ucierpiała w wyniku utworzenia szkoły podstawowej. Będąc ministrem szybko by pan pozamykał te ,, nieopłacalne" szkoły- czyli większość.Widzę, że finanse dla pana najważniejsze! Gratuluję takiego myślenia.
Rozwiń
Czarnecki Rafał
Czarnecki Rafał (2 kwietnia 2017 o 00:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[justify]Droga Pani, myli się Pani w wielu punktach. Po kolei, utworzenie dodatkowej szkoły podstawowej miałoby duży wpływ na finanse, budżet gminy. Mija się Pani z prawdą, twierdząc, że przecież szkoła podstawowa weszłaby w miejsce likwidowanego gimnazjum. Dlaczego? W obecnym systemie jest to 6 lat nauczania podstawowego + 3 lata gimnazjum, co daje 9 roczników pobierających naukę w sieci szkół zarządzanych gminą. Po reformie będzie 8 lat nauczania podstawowego, później nasi uczniowie pójdą do szkół średnich Lublina. Czy nie rozumie Pani i cała reszta zarzucająca mi brak podstawowego rozumienia zasad ekonomii, że to jednak zasadnicza różnica? Tracimy jeden rocznik![/justify] [justify]Ochłońcie, zastanówcie się i zrozumcie to. [/justify] [justify] Utworzenie kolejnej szkoły podstawowej wygeneruje takie koszty, że stosunek kosztów będzie na poziomie 40% (subwencja) - 60% (budżet gminy).  I nie stanie się inaczej, choćby Pani zaklinała rzeczywistość na wszystkie sposoby. [/justify] [justify]Pani wytłumaczenie – osłabić pozostałe szkoły podstawowe, tak aby:  cyt. „ ewentualna podstawówka nie będzie tą nieszczęsną szkołą, która powoduje aż takie obciążenie finansowe, tylko jedną z 6 szkół podstawowych, które będą w podobny sposób „obciążać” budżet gminy .” Brawo, bardzo rozsądne działanie. Szkoda, że strasznie egoistyczne.[/justify] [justify] Stwierdzeniem „marne gimnazjum” nikogo nie obrażam. Wystarczy odrobina asertywności by zrozumieć, że oceniam szkołę, nie jej absolwentów! Ocena odnosi się do poziomu nauczania, które ma odzwierciedlenie w wynikach, rankingach gimnazjum województwa lubelskiego. Tak obiektywnie na całym świecie ocenia się szkoły i uczelnie, z każdego poziomu nauczania. Czy Pani nie spotkała się z tym do tej pory? To, że Pani dzieci odniosły sukces w dalszym życiu po ukończeniu tego gimnazjum oznacza nie mniej czy więcej, że ma Pani inteligentne dzieci. Tak samo jak wiele innych absolwentów tego gimnazjum, o których Pani wspomina. Uzdolnione dziecko poradzi sobie nawet po marnej szkole, ja martwiłbym się o te mniej zdolne. Może gdyby poziom nauczania w tym gimnazjum byłby wyższy, mniej osób skończyłoby na bezrobociu, mniej byłoby tych, którym się nie udało, a których sama Pani wspomina. [/justify] [justify] Tak trudno zrozumieć, że nikogo nie obrażam? [/justify] [justify] Mówi Pani o tym, że macie ogromny problem, gdyż syn kończy szkołę podstawową i nie wiecie co dalej. A dlaczego nie wiecie? Co w tym trudnego? Nie utworzyli podstawówki w Radawczyku i już nie wie Pani co robić? A zapytam, gdzie do tej pory syn uczęszczał do klasy 1-6? Czy dalej tam nie może uczyć się w klasie 7 i 8? Do tej pory wiedzieliście co robić a teraz macie wielki problem? [/justify] [justify] Wydumany i urojony to problem, proszę Pani! [/justify] [justify] Gimnazja działają od 1 września 1999 roku, kilkanaście lat. Przez ten czas rodzice z Radawczyka wiedzieli co robić, gdzie posyłać swe dzieci, a teraz sugeruje Pani, że wszyscy mają ogromny problem?! Przez 16 lat Wasze dzieci miały prawo do nauki i z niego korzystały, jak każde inne w tym kraju, a teraz nie będą miały? [/justify] [justify] Pisze Pani o uczciwych Waszych działaniach, jakoby nie były podstępne, na wskroś uczciwe. Proszę mnie nie rozśmieszać. A składane donosy na pracowników innych szkół podstawowych. A rozsiewane pogłoski o zamykaniu innych szkół podstawowych. Nie podbieranie uczniów z innych szkół? A wszem i wobec głoszenie, że część uczniów z Radawca, Zemborzyc, Stasina przejmiecie. Jesteście tak uczciwi jak … [/justify] [justify] Przeciwko komu planuje swe działania? Nie przeciwko Waszym dzieciom, ale przeciw chorym pomysłom ich rodziców. Choć znaczna część z Was to nie rodzice, lecz bezpośrednio zainteresowani pracownicy obecnego gimnazjum i ich rodziny. I tych więcej niż rodziców. [/justify] [justify]   [/justify] [justify] I jednak pofatyguję się za 10 miesięcy na sesję rady gminy. Nie sam, będzie nas wielu. I dokładnie tak, przypilnuję by Wasze działania nie powiodły się.  [/justify]
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (144)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!