niedziela, 22 października 2017 r.

Lubelskie

Szybki pociąg z Lublina do Warszawy staje się coraz bardziej realny

  Edytuj ten wpis
Dodano: 5 lipca 2009, 21:59

Rząd sięga do Unii Europejskiej po pieniądze na dokumenty niezbędne do przebudowy linii kolejowej z Lublina do Warszawy. Po przeprowadzeniu inwestycji podróż do stolicy może skrócić się o godzinę. To, czy pieniądze dostanie, okaże się w sierpniu.

O wysłaniu bardzo ważnego dla Lubelszczyzny listu poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Urzędnicy proszą o dofinansowanie siedmiu przedsięwzięć. W tym - na wniosek kolejarzy - o pieniądze na studium wykonalności linii kolejowej nr 7, która wiedzie z Dorohuska (przejście graniczne z Ukrainą) przez Chełm i Lublin do Warszawy.

- Wniosek dotyczy przygotowania niezbędnej dokumentacji przedprojektowej - tłumaczy Teresa Jakutowicz, zastępca dyrektora Biura Informacji i Promocji. Na napisanie dokumentacji trzeba 1,6 mln euro, z czego połowę może dać Unia Europejska z Funduszu TEN-T.

Choć pieniądze nie byłyby jeszcze przeznaczone ani na roboty, ani nawet na plany, z którymi budowlańcy mogliby ruszyć w teren, to i tak przybliżyłyby Lubelszczyznę do przebudowy linii kolejowej. - Studium wykonalności jest niezbędne dla dalszego przygotowania inwestycji - przyznaje Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za tory.

Dla naszego regionu "siódemka” to najważniejsza linia. Jest jedyną alternatywą dla podróżnych, którzy chcą się dostać z Lubelszczyzny do stolicy, a nie chcą, lub nie mogą, skorzystać z samochodu. Podróż pociągiem jest bezpieczna, nie traci się czasu i nerwów, stojąc w korkach.

Teraz jazda z Lublina do Warszawy trwa 2,5 godziny, po remoncie może zająć 90 minut a nawet... niecałą godzinę. Wszystko zależy od tego, który wariant przebudowy wybierze PKP PLK. Autorzy studium wykonalności mają przygotować kilka wersji.

Pierwsza zakłada tylko zabezpieczenie linii przed dalszą degradacją, choć kolej zapowiada, że po tak minimalistyczny wariant nie sięgnie. Drugi przewiduje doprowadzenie torów do dawnej świetności. Realizacja trzeciej wersji umożliwiłaby pociągom pasażerskim jazdę z prędkością 160 km/h. Czwarty, najbardziej śmiały, zakłada umożliwienie przejazdu z prędkością do 200 km/h pociągom z wychylnym pudłem.


Listę projektów, które dostaną pieniądze z TEN-T, unijni eksperci zatwierdzą w sierpniu. Na generalny remont torów potrzeba 700-800 mln euro.

Pieniędzy można szukać w kasie państwa, ale o wiele pewniejszym rozwiązaniem jest zapisanie inwestycji w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Kolejowa inwestycja znalazła się już w tym programie, ale na liście rezerwowej (potem została z niej usunięta).

Jeśli to się nie uda, szybszym pociągiem pojedziemy do Warszawy w najlepszym przypadku w 2015-2016 r.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
antycham
Mario
pasażer
(9) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

antycham
antycham (17 lipca 2009 o 11:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Z jednej strony fajnie ale z drugiej contbusowe wieśniaki przerzucą się na pociągi i będzie jeszcze tłoczniej.
Rozwiń
Mario
Mario (6 lipca 2009 o 15:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Obym sie mylił, ale patrząc na zabierane nam przez "po" środki na remonty dróg na Lubelszczyźnie (w roku 2009 "aż" 66,9 km do remontu)
i zapowiedzi podniesienia podatków, uważam że środki na połączenie kolejowe z Warszawą znowu jakiś minister przekaże na budowę dróg,
czy kolei w zachodniej, lub centralnej Polsce.
Rozwiń
pasażer
pasażer (6 lipca 2009 o 14:58) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Szybka kolej jest niezbędna. Ponadto nalezy bezwzglednie uruchomić w Lublinie i okolicach kolej miejska po istniejacych torach wykorzystujac autobusy szynowe.Powinna być sprawna komunikacja ze Swidnika, Nałęczowa, Zemborzyc Stasina,Motycza,Os Czuby,do Lubartowa. To odciązy zatłoczone drogi,może przynosić zyski,ulzyc pasażerom.To naprawdę jest realne w bardzo krótkim czasie.
Rozwiń
młoda
młoda (6 lipca 2009 o 13:40) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie tak dawno rząd PO-PSL cofną decyzję o przebudowie tej lini kolejowej (projekty strategiczne), a teraz wracają? To po kisgo było wcześniej przesuwać środki z UE na inne województwa i inne cele???? Już by modernizacja ruszyła a tak .........................
Rozwiń
pawelek
pawelek (6 lipca 2009 o 13:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
To by było cudowne mknąć do Warszawy 200 km/h. Modle się o to od dzisiaj.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (9)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!