sobota, 19 sierpnia 2017 r.

Lubelskie

Unia skraca dystans i łączy rodziny

Dodano: 23 kwietnia 2014, 17:10
Autor: TOMA, PP

Jeszcze kilka lat temu podchodzący do lądowania odrzutowy samolot pasażerski czy równa jak stół Mełgiewska, to było w Lublinie marzenie. Dziś to nic niezwykłego. Dzięki unijnym funduszom mieszkańcom Lubelskiego żyje się łatwiej

Gładko na lotnisko Tadeusz Możdżeń każdego dnia jeździ swoją taksówką na trasie Lublin-nowe lotnisko w Świdniku. Codziennie pokonuje tę trasę po nowej, bezpiecznej, bezkolizyjnej i gładkiej drodze. Jeszcze rok temu podróż na krótkiej, kilkukilometrowej trasie Lublin-Świdnik przypominała mękę. - Wcześniej, przed oddaniem nowych dróg na lotnisko, nie byłem w stanie oszacować, czy przejazd na tej trasie zajmie 15 minut czy godzinę. Warto było czekać dwa lata na nową Mełgiewską i drogę wojewódzką 822. Teraz, gdy już są nowe drogi, z zegarkiem w ręku, punktualnie niemal co do minuty podjeżdżam na lotnisko po pasażera. Bez nerwów, komfortowo, słowem - po europejsku - mówi Tadeusz Możdżeń z lubelskiej korporacji "Ale Taxi”. - Codziennie wożę ludzi na tej trasie. Goście z zagranicy i z innych rejonów Polski przecierają oczy. "Tu na Wschodzie jest tak ładnie. I takie piękne drogi macie” - często słyszę takie opinie. I jeszcze jedno. Moi klienci dzięki nowym drogom płacą niższe rachunki, bo już nie ma korków, jak dawniej. Oni się cieszą i ja też, bo już nie wstydzę się dziur w drodze - dodaje Możdżeń. Najszybsze połączenie Lublin-Port Lotniczy Lublin w Świdniku jest możliwe dzięki budowie nowej ulicy Metalurgicznej oraz drogi wojewódzkiej 822. Budowa 2,5-kilometrowego odcinka nowej Mełgiewskiej wraz z drogami serwisowymi oraz nowym wiaduktem kosztowała ponad 131 mln zł, z czego ponad 67 milionów dołożyła Unia w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Gruntowna przebudowa 6,5-kilometrowego odcinka trasy 822 Lublin-Port Lotniczy kosztowała prawie 62 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosła ponad 52,6 mln zł. Przejazd taksówką z centrum Lublina na lotnisko w Świdniku zajmuje nie więcej niż 15-20 minut.

Lubelskie okno na świat Port lotniczy to jedna z najważniejszych, długo wyczekiwanych przez mieszkańców regionu inwestycji. - Moi rodzice mieszkają pod Londynem. Wcześniej po trzy, cztery razy w roku musiałem jeździć po nich na lotnisko do Modlina lub Rzeszowa. Teraz droga zajmuje mi pół godziny - mówi Rafał Borkowski z Lublina. - Dzięki nowemu lotnisku także i ja częściej latam do Londynu, aby się z nimi spotkać. Czas, który kiedyś traciłem na dojazd do Rzeszowa czy Modlina teraz spędzam w samolocie - dodaje. Z usług portu w Świdniku chętnie korzystają także przedstawiciele biznesu. - Przeciętnie około 100 razy w roku latam do Włoch. Niedawno uruchomienie połączenie do Mediolanu bardzo ułatwiło mi życie - dodaje Rafał Stachura, wiceprezes firmy Agromarina z Kulczyna pod Włodawą. Loty pięciu przewoźników w siedmiu kierunkach oferuje swoim pasażerom Port lotniczy po niespełna półtora roku działania. Realizacja inwestycji, na którą mieszkańcy województwa lubelskiego czekali od lat, była możliwa dzięki funduszom unijnym. Budowa lotniska ruszyła w listopadzie 2010 roku. Dwa lata później, 17 grudnia, z lotniska w Świdniku wystartował pierwszy samolot. Budowa kosztowała 432 mln zł. 144 miliony wyniosło dofinansowanie unijne. - Podstawą decyzji o budowie była perspektywa rozwoju regionu, dla którego lotnisko, a w efekcie poprawa dostępności komunikacyjnej to warunek konieczny - mówi Piotr Jankowski, rzecznik spółki Port Lotniczy Lublin. Z Lublina latają obecnie samoloty linii Ryanair (Londydn Stansted), Wizz Air (Londyn Luton i Oslo) i Eurolot (Mediolan, Gdańsk). Wkrótce na rynek wejdzie dwóch nowych graczy. Jeszcze w kwietniu loty do Rzymu rozpocznie rumuński Carpatair, a od 3 lipca połączenia z Frankfurtem, który jest jednym z największych w Europie portów przesiadkowych, uruchomi Lufthansa. Władze Lublina prowadzą obecnie rozmowy w sprawie uruchomienia kolejnych kierunków lotów z lubelskiego lotniska.

Najważniejsze inwestycje komunikacyjne realizowane obecnie w woj. lubelskim przy wsparciu środków unijnych

Budowa S17

Do końca czerwca ma być ukończona budowa blisko 70 kilometrów drogi ekspresowej S17/12 od węzła Kurów do końca obwodnicy Piask. Już teraz kierowcy korzystają z dwóch oddanych odcinków drogi. Koszt budowy to 3,343 miliarda złotych, z czego unijne wsparcie wynosi 2,25 miliarda złotych - ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Budowa drogi wojewódzkiej nr 747 z nowym mostem na Wiśle 

Krajową "dziewiętnastkę” (Białystok- Lublin-Rzeszów) z krajową "dziewiątką” (Radom-granica ze Słowacją w Barwinku). Przebudowa wraz z obwodnicami trzech miejscowości pochłonie 306 mln zł, z czego 204 mln zł to unijna dotacja. Wartość budowy mostu to 215 mln zł z dofinansowaniem 126 mln zł. Prace na "747” mają się zakończyć do końca 2014 roku. Inwestycja jest współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

Kolejne rozdanie RPO

Ponad 2 miliardy euro otrzyma województwo lubelskie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Lubelskie jest wśród regionów, które dostaną najwięcej. Kolejne rozdanie unijnych funduszy będzie różniło się od tego prowadzonego w latach 2007-2013. W Lubelskim dominować mają trzy główne kierunki. - Chcemy postawić na rozwój przedsiębiorczości. Chodzi o dotacje dla firm i pieniądze dla samorządów, które tę przedsiębiorczość mają pobudzać. Ponadto stawiamy na odnawialne źródła energii oraz na komercjalizację wyników badań realizowanych na lubelskich uczelniach - wylicza marszałek województwa Krzysztof Hetman. W ramach RPO Województwa Lubelskiego w najbliższych latach realizowane będą projekty "twarde”, związane z infrastrukturą (budowa dróg, oczyszczalni ścieków, kanalizacji itp.), ale też "miękkie”, polegające na inwestowaniu w człowieka. Chodzi tu głównie o podnoszenie wiedzy i kompetencji mieszkańców regionu oraz wsparcie zatrudnienia i zakładanie nowych firm. Istotny ma być gospodarczy rozwój regionu i tworzenie miejsc pracy. Na pomoc będą mogły liczyć nie tylko nowe firmy. Wsparcie otrzymają także przedsiębiorstwa korzystające z nowych technologii, dysponujące wysokiej jakości produktem, ale niewidoczne na regionalnym, krajowym czy zagranicznym rynku. (jsz)
Czytaj więcej o: s17 Unia Europejska
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!