Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie.pl

24 maja 2018 r.
11:16

Most, na który czekaliśmy 76 lat

Autor: Zdjęcie autora KM
0 0 A A

Budowa mostu na Wiśle, w miejscowości Kamień, łączącego województwo lubelskie z mazowieckim, to jedna z największych inwestycji w historii samorządu województwa. Jej koszt, wliczając drogi dojazdowe, wyniósł blisko 210 mln złotych.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Inwestycję wzniesiono w miejscu drewnianego mostu, oddanego do użytku tuż przed wybuchem II wojny światowej. By uniemożliwić Niemcom przeprawę przez Wisłę, został on spalony przez wojsko polskie podczas kampanii wrześniowej. Odbudowę mostu planowano rozpocząć po zakończeniu działań zbrojnych. Jednak dopiero w latach 80. XX wieku wstawiono betonowe konstrukcje pod filary, które zresztą nigdy nie zostały wykorzystane. Jako ciekawostkę mieszkańcy okolic Kamienia przywołują przepowiednię, że „kiedy powstanie nowy most, to na pewno wybuchnie wojna”.

W 2012 roku samorząd województwa lubelskiego ogłosił przetarg na budowę mostu. Symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję odbyło się w lutym 2013 roku, a prace budowlane rozpoczęte 5 października 2012 roku trwały do maja 2015 roku. Potem przeprowadzano testy i próby obciążeniowe. Od listopada 2015 roku kierowcy, piesi i rowerzyści mogą korzystać z nowej przeprawy przez Wisłę.

Most w Kamieniu liczy ponad kilometr długości i prawie 20 metrów szerokości. Jest to element drogi wojewódzkiej nr 747, która łączy się z obwodnicą Lublina. Na tej trasie powstały też obwodnice Bełżyc, Chodla i Opola Lubelskiego, a także nowe chodniki i trasy rowerowe.

Most nosi imię inicjatora jego odbudowy, śp. Edwarda Wojtasa – w latach 2002-2003 i 2005-2006 marszałka województwa lubelskiego. Uchwały w sprawie nadania nazwy przyjęli radni mazowieckich gmin Solec nad Wisłą i Rzeczniów oraz lubelskiej gminy Łaziska.
Każdy z nas widzi, jak bardzo zmieniło się nasze województwo.

Chętnie pokażemy też zmiany, które zaszły w Państwa miejscowości. Nowe drogi, boiska, przedszkola, a może przedsiębiorstwa, które powstały w sąsiedztwie. Pomysły prosimy przesyłać na e-mail: komunikacja@lubelskie.pl

Wspominamy Edwarda Wojtasa

Śp. Edward Wojtas, polityk i samorządowiec. W latach 1998–2007 radny województwa lubelskiego I, II i III kadencji. Od października 1998 do grudnia 2002 członek Zarządu Województwa, w latach 2002-2003 i 2005-2006 marszałek województwa. W wyborach parlamentarnych w 2007 uzyskał mandat poselski z listy PSL. W wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 objął dodatkowy mandat przypadający Polsce na mocy traktatu lizbońskiego.

Jego imieniem nazwano w 2012 r. przebudowany odcinek ulicy Do Dysa w Lublinie, rondo przy drodze wojewódzkiej nr 814 (2017) oraz most na Wiśle w Kamieniu (2015). Zginął w katastrofie smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium