sobota, 19 sierpnia 2017 r.

Lublin

Al. Racławickie: Prosty remont byłby lepszy od przebudowy?

Dodano: 13 stycznia 2017, 09:31
Autor: Dominik Smaga

Jezdnia poszerzana ma być m.in. po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach, Fot. Dorota Awiorko
Jezdnia poszerzana ma być m.in. po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach, Fot. Dorota Awiorko

W nowy etap wkracza spór o przebudowę Al. Racławickich. Złożenie odwołania od decyzji środowiskowej zapowiada Porozumienie Rowerowe. Twierdzi, że raport o trzech wariantach przebudowy zmanipulowano tak, by ten najgorszy wypadł najlepiej

Wydając decyzję środowiskową Ratusz musiał ocenić skutki każdego z trzech wariantów przebudowy i wybrać najlepszy. Takie są procedury. Wariant „bezinwestycyjny” to zwykły remont, drugi to preferowana przez miasto przebudowa, a realną dla niej alternatywą miał być wariant trzeci. Wersje opisano w raporcie środowiskowym sporządzonym na zlecenie miasta.

Według Porozumienia Rowerowego opisano je nierzetelnie, a wręcz „zmanipulowano”. – To nie jest za mocne słowo – uważa Krzysztof Kowalik z Porozumienia.

Aktywiści wytykają, że tylko w jednym wariancie przewidziano specjalny asfalt, po którym koła mają się toczyć na tyle cicho, by zachowane zostały normy emisji hałasu. I twierdzą, że gdyby taką samą „cichą nawierzchnię” zastosować też w wersji bezinwestycyjnej, to okazałaby się najkorzystniejszą. Dlatego chcą, by oceniło to Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Dlaczego prosty remont miałby być lepszy od przebudowy? Tu rowerzyści powołują się na zapisane w raporcie dane o przepustowości jezdni w poszczególnych wariantach. I wskazują, że zwykły remont da ulicy największą przepustowość.

Na to samo zwracała już uwagę (i wciąż zwraca) Rada Kultury Przestrzeni przy prezydencie miasta, która radzi, by projekt wyrzucić i zamówić nowy.

– Jak to rozumieć, że planuje się wydanie milionów złotych, choć przepustowość przez to się nie zmieni? To jaki jest cel projektu? – pyta Marcin Skrzypek z RKP. – Może wystarczyłoby zmienić nawierzchnię?

Ale do wymiany asfaltu projekt się nie ogranicza, bo zakłada m.in. poszerzenie jezdni na skrzyżowaniach, by powstały tu osobne pasy ruchu dla skręcających w lewo. – Nie tędy droga – podpowiadają krytycy.

– Drogowcy lepiej rozwiniętych miast wiedzą, że, paradoksalnie, poszerzanie ulic nie zmniejsza zasadniczo korków, bo przyciąga kolejne samochody – ocenia Skrzypek.

Jezdnia poszerzana ma być i po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach. – Problem w tym, że wskazane przejścia dla pieszych już są bezpieczne – wytyka w swej opinii Kowalik. – Cieszymy się, że nie są niebezpieczne, ale w ten sposób jeszcze podniesiemy poziom bezpieczeństwa – odpowiada mu Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.

Krytycy twierdzą, że rezygnując z poszerzania jezdni miasto ocaliłoby sporo zieleni (raport zakłada wycinkę 89 drzew). – To głównie ścieżki rowerowe, jako nowy element, kolidują z zielenią – odpowiada Kieliszek.

Ale rowerzyści niespecjalnie zachwycają się ścieżkami, m.in. dlatego, że jedna z nich „urywa się” przed pl. Teatralnym (miasto ma się zgodzić na jazdę po placu), a przejazd rowerowy przy Uniwersytecie Medycznym ma powstać kosztem dwóch sporych dębów. Twierdzą, że dęby te można ocalić rozsuwając tu ścieżkę i chodnik.

Mimo całej krytyki Ratusz nie chce zmieniać swojego projektu. – Gruntowne przemeblowanie jest już niemożliwe – mówi Kieliszek. I podkreśla, że w oparciu o zatwierdzony już projekt miasto wystąpiło o unijne dofinansowanie, więc ciężko byłoby go podmienić. – Jesienią chcielibyśmy ogłosić przetarg na przebudowę.

O tym, czy wcześniej nie będzie konieczna powtórka z postępowania środowiskowego (teoretycznie mogąca się zakończyć wyborem innego wariantu), zdecydować ma Samorządowe Kolegium Odwoławcze, o ile Porozumienie Rowerowe faktycznie złoży odwołanie.

Czytaj więcej o: Lublin Al. Racławickie
MMa
HIP-HO
Użytkownik niezarejestrowany
(42) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

MMa
MMa (22 lutego 2017 o 20:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Tak buspasy, tak tylko jeden pas dla samochodów na al. racławickich to skutecznie spowolni ruch sam.osob., obiży poziom hałasu, tak dla ograniczenia prędkości. A jak będą stać w korkach to ich problem, przecież będą mogli dokonać wyboru i poruszać się szybko dzięki bus pasom MPK, lub rowerem po nowopowstałych ścieżkach. Ludzie obudzcie się , tyłki wam wrosły w fotele samochodowe.
Rozwiń
HIP-HO
HIP-HO (25 stycznia 2017 o 11:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
Narobili tych pseudo ścieżek, które przez większość roku są bezużyteczne z powodów pogodowych. Pasy rowerowe ze studzienkami i dziurami. Kpina w imię jakich ekoterrorystycznych urojeń. Zamiast na najbardziej niebezpiecznych ulicach zezwolić na ruch pieszo rowerowy na chodnikach ( z bezwzględnym pierwszeństwem pieszych) to wydaje się dziesiątki milionów na ścieżki takie jak wzdłuż obwodnicy na wysokości Skansenu kończące się w krzakach.
Popieram w całej Holandii są pasy pieszo-jezdne (rowerowe) Pierwszeństwo ma pieszy. Tylko w takim Lublinie muszą być po królewsku wijące się jak węże bezsensowne pasy. Zróbcie statystyki ruchu (roczne) na tych ścieżkach rowerowych (wszystkich nie tylko wokoło zalewu) Pogrążą was jak błoto miotającego się łosia. Kolejna sprawa to BUS-PASY . Zobaczcie pod zamkiem co oni tam zrobili. Nie wiem ale drogowców czasem bym wysłał na obozy pracy jako znaki drogowe. Przy takiej długiej zatoce stoi obok pusty bus pas. Wystarczyło zrobić jak na Lipowej i było by ok. Teraz mamy zmarnowany pas za którego remont zapłaciliśmy , a po którym nic nie jeździ, a i przed rondem teraz jeden pas stoi pusty. Marnacja na całego , brawo drogowcy, Panie prezydencie i pańskiemu poparciu w radzie.
Rozwiń
Gość
Gość (16 stycznia 2017 o 09:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Bardzo dobrze, koniec z inteligentnymi inaczej inwestycjami ZDiM
Rozwiń
Gość
Gość (13 stycznia 2017 o 23:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dziwne te pomysły z tym remontem. Ta ulica powinna być "szeroka i prosta jak trasa łazienkowska" cyt. klasyka. A tak serio to mam nadzieję że oszczędzą słupy trakcji trolejbusowej. Tego typu słupy zaczynają być rzadkością w Polskich miastach, a uważam że są ładniejsze a przy tym mniej rzucają się w oczy niż te betonowe, okrągłe metalowe.
Rozwiń
Gość
Gość (13 stycznia 2017 o 21:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Żuk jest mega zapatrzony w inwestowanie w asfalt(drogi). Ja bym wolał, aby zainwestować te środki w działania gospodarcze - ściągnięcie inwestorów, poszerzenie strefy ekonomicznej. Ile w tym roku Prezydent zaplanował w budżecie na działania ekonomiczne? Musimy przy ograniczonych środkach racjonalnie je wydawać!A to co Kieliszek mówi, że już za późno to buta i arogancja!!! A co się stanie - jak społecznicy mają racje? pycha i zarozumialstwo!!!kto nam przywróci unikalny charakter Al. Racławickich???sadzonki?niszczymy nasze dziedzictwo i nie szanujemy, tego co mamy od innych pokoleń!!!Prezydent wykonuje przebudowę, bo tylko na przebudowę może uruchomić środki z kredytu bankowego oraz na wniosek do instytucji unijnych. Na remont - czyli odtworzenie nawierzchni nikt nie da kasy!! a kasa pusta...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (42)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!