Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

13 stycznia 2017 r.
9:31

Al. Racławickie: Prosty remont byłby lepszy od przebudowy?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
85 42 A A
Jezdnia poszerzana ma być m.in. po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach, Fot. Dorota Awiorko
Jezdnia poszerzana ma być m.in. po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach, Fot. Dorota Awiorko

W nowy etap wkracza spór o przebudowę Al. Racławickich. Złożenie odwołania od decyzji środowiskowej zapowiada Porozumienie Rowerowe. Twierdzi, że raport o trzech wariantach przebudowy zmanipulowano tak, by ten najgorszy wypadł najlepiej

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Wydając decyzję środowiskową Ratusz musiał ocenić skutki każdego z trzech wariantów przebudowy i wybrać najlepszy. Takie są procedury. Wariant „bezinwestycyjny” to zwykły remont, drugi to preferowana przez miasto przebudowa, a realną dla niej alternatywą miał być wariant trzeci. Wersje opisano w raporcie środowiskowym sporządzonym na zlecenie miasta.

Według Porozumienia Rowerowego opisano je nierzetelnie, a wręcz „zmanipulowano”. – To nie jest za mocne słowo – uważa Krzysztof Kowalik z Porozumienia.

Aktywiści wytykają, że tylko w jednym wariancie przewidziano specjalny asfalt, po którym koła mają się toczyć na tyle cicho, by zachowane zostały normy emisji hałasu. I twierdzą, że gdyby taką samą „cichą nawierzchnię” zastosować też w wersji bezinwestycyjnej, to okazałaby się najkorzystniejszą. Dlatego chcą, by oceniło to Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Dlaczego prosty remont miałby być lepszy od przebudowy? Tu rowerzyści powołują się na zapisane w raporcie dane o przepustowości jezdni w poszczególnych wariantach. I wskazują, że zwykły remont da ulicy największą przepustowość.

Na to samo zwracała już uwagę (i wciąż zwraca) Rada Kultury Przestrzeni przy prezydencie miasta, która radzi, by projekt wyrzucić i zamówić nowy.

– Jak to rozumieć, że planuje się wydanie milionów złotych, choć przepustowość przez to się nie zmieni? To jaki jest cel projektu? – pyta Marcin Skrzypek z RKP. – Może wystarczyłoby zmienić nawierzchnię?

Ale do wymiany asfaltu projekt się nie ogranicza, bo zakłada m.in. poszerzenie jezdni na skrzyżowaniach, by powstały tu osobne pasy ruchu dla skręcających w lewo. – Nie tędy droga – podpowiadają krytycy.

– Drogowcy lepiej rozwiniętych miast wiedzą, że, paradoksalnie, poszerzanie ulic nie zmniejsza zasadniczo korków, bo przyciąga kolejne samochody – ocenia Skrzypek.

Jezdnia poszerzana ma być i po to, by na jej środku stworzyć wysepki dla pieszych, które według Ratusza mają poprawić bezpieczeństwo na pasach. – Problem w tym, że wskazane przejścia dla pieszych już są bezpieczne – wytyka w swej opinii Kowalik. – Cieszymy się, że nie są niebezpieczne, ale w ten sposób jeszcze podniesiemy poziom bezpieczeństwa – odpowiada mu Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.

Krytycy twierdzą, że rezygnując z poszerzania jezdni miasto ocaliłoby sporo zieleni (raport zakłada wycinkę 89 drzew). – To głównie ścieżki rowerowe, jako nowy element, kolidują z zielenią – odpowiada Kieliszek.

Ale rowerzyści niespecjalnie zachwycają się ścieżkami, m.in. dlatego, że jedna z nich „urywa się” przed pl. Teatralnym (miasto ma się zgodzić na jazdę po placu), a przejazd rowerowy przy Uniwersytecie Medycznym ma powstać kosztem dwóch sporych dębów. Twierdzą, że dęby te można ocalić rozsuwając tu ścieżkę i chodnik.

Mimo całej krytyki Ratusz nie chce zmieniać swojego projektu. – Gruntowne przemeblowanie jest już niemożliwe – mówi Kieliszek. I podkreśla, że w oparciu o zatwierdzony już projekt miasto wystąpiło o unijne dofinansowanie, więc ciężko byłoby go podmienić. – Jesienią chcielibyśmy ogłosić przetarg na przebudowę.

O tym, czy wcześniej nie będzie konieczna powtórka z postępowania środowiskowego (teoretycznie mogąca się zakończyć wyborem innego wariantu), zdecydować ma Samorządowe Kolegium Odwoławcze, o ile Porozumienie Rowerowe faktycznie złoży odwołanie.

Komentarze 42

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 10:27
+1
"Drogowcy lepiej rozwiniętych miast wiedzą, że, paradoksalnie, poszerzanie ulic nie zmniejsza zasadniczo korków, bo przyciąga kolejne samochody – ocenia Skrzypek"... No bo po to się chyba poszerza i rozbudowuje drogi? Żeby mogło się po nich poruszać więcej aut? Mam pomysł, zamknijmy całe miasto dla samochodów, to nie będzie korków. Geniusze, dla was rozwiązanie problemu to kompletne zlikwidowanie jego powodu, czyli aut? Może właśnie nie reperujmy nawierzchni, niech będzie dziurawa, zniszczona i najlepiej jeszcze wyłożona gwoździami - wtedy kompletnie nie będzie się dało nią jeździć i też nie będzie korków. Kompletnie bez sensu!
"Drogowcy lepiej rozwiniętych miast wiedzą, że, paradoksalnie, poszerzanie ulic nie zmniejsza zasadniczo korków, bo przyciąga kolejne samochody – ocenia Skrzypek"... No bo po to się chyba poszerza i rozbudowuje drogi? Żeby mogło się po nich poruszać więcej aut? Mam pomysł, zamknijmy całe miasto dla samochodów, to nie będzie korków. Geniusze, dla was rozwiązanie problemu to kompletne zlikwidowanie jego powodu, czyli aut? Może właśnie nie reperujmy nawierzchni, niech będzie dziurawa, zniszczona i najlepiej jeszcze wyłożona gwoździami... rozwiń
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 10:17
+1
to wszystkie porozumienia rowerowe są śmieszne - żądają ścieżek rowerowych ale bez wycinania drzew, no to pytam w takim razie jak im dogodzić? puścić ścieżkę w powietrzu czy zamknąć ulice dla ruchu samochodowego i zamienić je w autostrady rowerowe? oni sami nie wiedzą czego chcą, tylko dupę wszystkim zawracają ciągłym narzekaniem
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 10:12
+1
BUSPASY I ZATOKI AUTOBUSOWE MUSZĄ BYĆ
Avatar
kierowca / 13 stycznia 2017 o 10:12
+1
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
gdyby zrobiono 3 pasy ruchu w jedną stronę to można sobie tą przebudowę wyobrazić i to miało by sens. Inaczej będą pieniądze wyrzucone w błoto jak na "inteligentny system kierowania ruchem".
inteligentny system działa o czym wie każdy, kto choć trochę jeździ po mieście - ja ostatnio bardzo często łapię zieloną falę i jeździ mi się po Lublinie coraz lepiej
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:57
+1
Buspasy to podstawa jeśli się myśli o rozwijaniu i generalnie stawianiu na komunikację miejską.
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:49
+1
To może w ogóle nie budować ścieżek rowerowych skoro PR nic nie pasuje?
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:49
+1
Czepianie się aby się czepić.
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:47
+1
Kto prosił aktywistów o zdanie? Jaka jest ich legitymacja do komentowania?
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:38
+1
"– Drogowcy lepiej rozwiniętych miast wiedzą, że, paradoksalnie, poszerzanie ulic nie zmniejsza zasadniczo korków, bo przyciąga kolejne samochody – ocenia Skrzypek" --- GDZIE MYY ŻYJEMYY!!! JA MAM JESZCZE LEPSZY POMYSŁ: PRZEBUDOWAĆ WSZYSTKIE DROGI NA JEDNOPASMOWE, A CO DOBRA ZMIANA...
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 09:36
+1
No oczywiście to poco budować autostrady czy drogi ekspresowe jeśli według tej eminecji to nic nie zmieni?
Avatar
MMa / 22 lutego 2017 o 20:09
Tak buspasy, tak tylko jeden pas dla samochodów na al. racławickich to skutecznie spowolni ruch sam.osob., obiży poziom hałasu, tak dla ograniczenia prędkości. A jak będą stać w korkach to ich problem, przecież będą mogli dokonać wyboru i poruszać się szybko dzięki bus pasom MPK, lub rowerem po nowopowstałych ścieżkach. Ludzie obudzcie się , tyłki wam wrosły w fotele samochodowe.
Avatar
HIP-HO / 25 stycznia 2017 o 11:36
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
Narobili tych pseudo ścieżek, które przez większość roku są bezużyteczne z powodów pogodowych. Pasy rowerowe ze studzienkami i dziurami. Kpina w imię jakich ekoterrorystycznych urojeń. Zamiast na najbardziej niebezpiecznych ulicach zezwolić na ruch pieszo rowerowy na chodnikach ( z bezwzględnym pierwszeństwem pieszych) to wydaje się dziesiątki milionów na ścieżki takie jak wzdłuż obwodnicy na wysokości Skansenu kończące się w krzakach.
Popieram w całej Holandii są pasy pieszo-jezdne (rowerowe) Pierwszeństwo ma pieszy. Tylko w takim Lublinie muszą być po królewsku wijące się jak węże bezsensowne pasy. Zróbcie statystyki ruchu (roczne) na tych ścieżkach rowerowych (wszystkich nie tylko wokoło zalewu) Pogrążą was jak błoto miotającego się łosia. Kolejna sprawa to BUS-PASY . Zobaczcie pod zamkiem co oni tam zrobili. Nie wiem ale drogowców czasem bym wysłał na obozy pracy jako znaki drogowe. Przy takiej długiej zatoce stoi obok pusty bus pas. Wystarczyło zrobić jak na Lipowej i było by ok. Teraz mamy zmarnowany pas za którego remont zapłaciliśmy , a po którym nic nie jeździ, a i przed rondem teraz jeden pas stoi pusty. Marnacja na całego , brawo drogowcy, Panie prezydencie i pańskiemu poparciu w radzie.
Popieram w całej Holandii są pasy pieszo-jezdne (rowerowe) Pierwszeństwo ma pieszy. Tylko w takim Lublinie muszą być po królewsku wijące się jak węże bezsensowne pasy. Zróbcie statystyki ruchu (roczne) na tych ścieżkach rowerowych (wszystkich nie tylko wokoło zalewu) Pogrążą was jak błoto miotającego się łosia. Kolejna sprawa to BUS-PASY . Zobaczcie pod zamkiem co oni tam zrobili. Nie wiem ale drogowców czasem bym wysłał na obozy pracy jako znaki drogowe. Przy takiej długiej zatoce stoi obok pusty bus pas. Wystarczyło zrobić ... rozwiń
Avatar
Gość / 16 stycznia 2017 o 09:36
Bardzo dobrze, koniec z inteligentnymi inaczej inwestycjami ZDiM
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 23:24
Dziwne te pomysły z tym remontem. Ta ulica powinna być "szeroka i prosta jak trasa łazienkowska" cyt. klasyka. A tak serio to mam nadzieję że oszczędzą słupy trakcji trolejbusowej. Tego typu słupy zaczynają być rzadkością w Polskich miastach, a uważam że są ładniejsze a przy tym mniej rzucają się w oczy niż te betonowe, okrągłe metalowe.
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 21:20
Żuk jest mega zapatrzony w inwestowanie w asfalt(drogi). Ja bym wolał, aby zainwestować te środki w działania gospodarcze - ściągnięcie inwestorów, poszerzenie strefy ekonomicznej. Ile w tym roku Prezydent zaplanował w budżecie na działania ekonomiczne? Musimy przy ograniczonych środkach racjonalnie je wydawać!A to co Kieliszek mówi, że już za późno to buta i arogancja!!! A co się stanie - jak społecznicy mają racje? pycha i zarozumialstwo!!!kto nam przywróci unikalny charakter Al. Racławickich???sadzonki?niszczymy nasze dziedzictwo i nie szanujemy, tego co mamy od innych pokoleń!!!Prezydent wykonuje przebudowę, bo tylko na przebudowę może uruchomić środki z kredytu bankowego oraz na wniosek do instytucji unijnych. Na remont - czyli odtworzenie nawierzchni nikt nie da kasy!! a kasa pusta...
Żuk jest mega zapatrzony w inwestowanie w asfalt(drogi). Ja bym wolał, aby zainwestować te środki w działania gospodarcze - ściągnięcie inwestorów, poszerzenie strefy ekonomicznej. Ile w tym roku Prezydent zaplanował w budżecie na działania ekonomiczne? Musimy przy ograniczonych środkach racjonalnie je wydawać!A to co Kieliszek mówi, że już za późno to buta i arogancja!!! A co się stanie - jak społecznicy mają racje? pycha i zarozumialstwo!!!kto nam przywróci unikalny charakter Al. Racławickich???sadzonki?niszczymy nasze dziedzictwo i nie sz... rozwiń
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 20:58
po co robić wysepki jak są światła na przejściach??kolejna kasa? np. na Orkana są wysepki i jest to bardzo niebezpieczne przejście na tak ruchliwej ulicy-lepsze są same światła.A pchanie na siłę buspasów w tak ciasną i ruchliwą ulicę nie jest najlepszym pomysłem. I faktycznie można by było ocalić więcej drzew -wystarczy chcieć i pomyśleć-przynajmniej trochę czyszczą powietrze i chronią od hałasu. Ale i tak zrobią jak będa chcieli, nie posłuchają użtkowników.
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 20:37
Mam szczerą nadzieję, że ktoś pójcie po rozum do głowy i zrobi zwykły remont ulicy. Budowa buspasa żeby go używać przez dwie godziny godziny na dobę kosztem zieleni i mieszkańców to jet nonsens.
Avatar
Konrad / 13 stycznia 2017 o 15:53
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
miały być parkingi przesiadkowe i gdzie są, z chęcią zostawię samochód na granicy miasta i wsiądę do autobusu, wiele innych osób też by tak robiło.
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
Masz Felicity. Zaraz będziesz mieć Ikeę. Ewentualnie przy cmentarzu na Majdanku. Masz Bricoman, Agata Meble. Miejsca do woli - na obrzeżach, za free - i co najważniejsze, w ciągu dnia nie ma tłoku, przez co nikomu nic nie utrudniasz. Dlaczego zatem życzysz sobie żeby miasto marnowało działkę, wyrzucało w błoto pieniądze i budowało parking z którego i tak nikt specjalnie nie skorzysta? Większość to by chciała zostawić auto nie na granicy miasta, a na granicy środmieścia...zobaczcie co się dzieje np na Rusałce.
rozwiń
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 15:32
Sabotaż Żuka i spólki trwa dalej. Kazda inwestycja w Lublinie to doczepianie obciazenia finansowego dla podatnika. Lublin jest na etapie bankructwa.
Avatar
Gość / 13 stycznia 2017 o 14:45
Jak widać grupa lubelskich miłośników rozwiązań z lat 50-tych, dziadostwa, prowizorki i bylejakości trzyma się mocno. Zostawcie to, polatajcie największe dziury i pomalujcie trawę. To wystarczy na jakiś czas. Miasto straci kolosalne dofinansowanie na kompleksowy remont, a potem za lat kilka zapłaci z własnej kasy, czyli naszych podatków.
Zobacz wszystkie komentarze 42

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Miał być przy porodzie swojej córeczki. Zaginął w drodze z Niemiec do domu
galeria
film

Miał być przy porodzie swojej córeczki. Zaginął w drodze z Niemiec do domu 0 0

Mateusz Kawecki zaginął w drodze z Niemiec do Hutkowa pod Zamościem, skąd pochodzi. Od blisko dwóch miesięcy nie skontaktował się z najbliższymi. Rodzina nie wierzy jednak w czarne scenariusze snute przez jasnowidza. Liczą, że 30-latek zostanie odnaleziony zdrowy i będzie mógł cieszyć się z urodzonej już po jego zniknięciu córki.

Pisząc o Lublinie pomylił Bystrzycę z Wieprzem!
Wiersze między newsami

Pisząc o Lublinie pomylił Bystrzycę z Wieprzem! 1 0

Stanisław Barańczak wykorzystał Lublin w wierszu o… Dublinie. Wysyłając znajomym wierszowaną kartkę pocztową przywołał nasze miasto. Ale jak!

Już za chwilę zmiany w przepisach na prawo jazdy. Dodatkowe opłaty i szkolenie dla kierowców

Już za chwilę zmiany w przepisach na prawo jazdy. Dodatkowe opłaty i szkolenie dla kierowców 5 4

Jeżeli po 4 czerwca zdacie egzamin na prawo jazdy kategorii B, to szykujcie dodatkowe 300 złotych. Rząd wprowadza obowiązkowe szkolenia dla młodych kierowców.

Księgarnie się zamykają, ale on otwiera nową. W centrum Lublina

Księgarnie się zamykają, ale on otwiera nową. W centrum Lublina 0 2

Wbrew tendencji do zamykania księgarni stacjonarnych, w budynku Sądu Okręgowego powstała „Księgarnia sądowa”. Ma już pierwszych klientów.

Mieszkańcy chcą ograniczeń w dostępności alkoholu w mieście

Mieszkańcy chcą ograniczeń w dostępności alkoholu w mieście 7 6

W Białej Podlaskiej trwają kilkudniowe konsultacje społeczne w sprawie liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Na pierwszym spotkaniu większość mieszkańców była za ograniczeniem dostępności alkoholu w mieście.

Sąd poprosił o nagrania z TVP i TVN. Chodzi o sprawę Krzysztofa Żuka

Sąd poprosił o nagrania z TVP i TVN. Chodzi o sprawę Krzysztofa Żuka 0 13

Jeszcze w tym tygodniu ma zapaść decyzja, czy sędzia, której prezydent Lublina zarzucił brak obiektywizmu, zostanie odsunięta od wyrokowania w jego sprawie. Chodzi o spór toczący się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, gdzie Krzysztof Żuk broni się przed usunięciem ze stanowiska w Ratuszu przez wojewodę lubelskiego.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 23 maja 2018 r.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 23 maja 2018 r. 0 0

Rząd obiecuje 22 nowe mosty. Jeden ma powstać w woj. lubelskim [lokalizacje]
galeria

Rząd obiecuje 22 nowe mosty. Jeden ma powstać w woj. lubelskim [lokalizacje] 14 20

W ciągu najbliższych lat zaproponujemy program budowy 22 mostów na Wiśle, Odrze, Bugu, Narwi, Pilicy, Warcie i w wielu miejscach Polski – poinformował we wtorek premier Mateusz Morawiecki. Znamy lokalizacje nowych mostów.

Puławy: Lista miejskich zadań do przeglądu

Puławy: Lista miejskich zadań do przeglądu 5 0

Puławscy radni w czwartek przyjmą raport o wykonaniu Programu Zamierzeń Inwestycyjnych. To dokument mówiący o tym, które z dziesiątek zaplanowanych zadań zostały już wykonane, a na które nadal czekamy. Wśród tych ostatnich jest m.in. przedłużenie ul. Powiśle, czy montaż windy w ratuszu.

Przemytnicy stracili 475 podrabianych kurtek. Ale ubrania się nie zmarnują

Przemytnicy stracili 475 podrabianych kurtek. Ale ubrania się nie zmarnują 39 2

Podrobione kurtki trafią do podopiecznych lubelskiego Polskiego Czerwonego Krzyża. Celnicy z Małaszewicz odebrali je przemytnikom.

Lublin: Skradziono wózek inwalidzki, rodzina prosi o pomoc

Lublin: Skradziono wózek inwalidzki, rodzina prosi o pomoc 50 4

Elektryczny wózek inwalidzki został skradziony z klatki bloku przy ul. Skautów w Lublinie.

Karczemna awantura, szarpanie i wyzwiska na przyjęciu komunijnym. O co poszło?
galeria
film

Karczemna awantura, szarpanie i wyzwiska na przyjęciu komunijnym. O co poszło? 125 24

Poszło o rosół, który ponoć miał być nieświeży. Do tego nie wszyscy mieli dostać drugie danie. Przyjęcie komunijne w restauracji „Krokus” w Chełmie zakończyło się karczemną awanturą, szarpaniem i wyzwiskami. Sprawą zajęła się policja i prokuratura.

Burze w woj. lubelskim: Spadł grad, wiele interwencji strażaków

Burze w woj. lubelskim: Spadł grad, wiele interwencji strażaków 41 2

Strażacy kilkanaście razy interweniowali po burzach, które przechodzą nad woj. lubelskim.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.