sobota, 16 grudnia 2017 r.

Lublin

Alarmowy numer 112 w jednym miejscu. Tak wygląda Centrum Powiadamiania Ratunkowego

  Edytuj ten wpis
Dodano: 11 stycznia 2014, 12:45

Od początku roku osoby dzwoniące z terenu całego województwa pod numer 112 łączą się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie. To ono decyduje, czy i jakie służby uruchomić.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie zaczęło obsługiwać alarmowy numer 112 w październiku ubiegłego roku. Na początku obejmowało swym zasięgiem sam Lublin, ale stopniowo przejmowało kolejne powiaty. Od 1 stycznia, kiedy w życie weszły nowe przepisy, operatorzy odbierają połączenia z terenu całego województwa. - Wcześniej osoby dzwoniące pod ten numer z telefonów stacjonarnych łączyły się ze strażą pożarną, a z komórek - z policją - mówi Anna Karman, zastępca kierownika CPR w Lublinie. Nowy system ma odciążyć służby mundurowe i ograniczyć liczbę niepotrzebnych telefonów. A tych, jak się okazuje, nie brakuje. - Od samego początku mieliśmy ponad 100 tysięcy zgłoszeń, z czego tylko około 20 procent zostało przekazanych dalej. Wśród tych nieuzasadnionych najwięcej jest połączeń od dzieci, którym rodzice dali do zabawy telefon bez karty, z którego można dzwonić tylko pod numer alarmowy 112. Dzwonią także osoby z zaburzeniami psychicznymi, będące pod wpływem alkoholu lub środków odurzających - mówi Anna Karman. Zdarzają się sytuacje, w których osoby dzwoniące chcą zamówić pizzę, wezwać taksówkę, zapytać o numer telefonu, czy o... własny kod PIN. Jak dodają operatorzy, najwięcej nieuzasadnionych zgłoszeń ma miejsce w okresie świąt. A także w czasie... pełni księżyca. Jednak żadna osoba, która dzwoni pod numer 112 nie jest anonimowa. - Operator widzi, na kogo jest zarejestrowany telefon i skąd jest wykonywane połączenie. Nie pomoże, że ktoś dzwoni z zastrzeżonego numeru - zaznacza Karman. W CPR zatrudnionych jest 45 operatorów. Na każdej zmianie pracuje średnio dziewięć osób. Wszyscy pracownicy znają języki obce, takie jak: angielski, niemiecki, rosyjski, ukraiński, włoski. W sytuacji, gdy na numer 112 zadzwoni osoba posługująca się numerem telefonu obsługiwanym przez zagranicznego operatora, system sam to wychwyci i połączy ją z osobą, która mówi w danym języku. Nowy system miał m. in. odciążyć służby mundurowe. - To dla nas duże ułatwienie, bo po wstępnej selekcji trafiają do nas tylko te właściwe zgłoszenia - mówi Kamil Gołębiowski z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. Mimo zmian, numery 997, 998 i 999 nadal działają według starych zasad, czyli są obsługiwane przez odpowiednie służby.

Kiedy dzwonić na "112”?

• pożary • wypadki drogowe • kradzieże • włamania • przypadki użycia przemocy • nagłe omdlenia i utrata świadomości • poważne uszkodzenia ciała i silne krwawienie • przypadki porażenia prądem • rozpoznanie osoby poszukiwanej przez policję • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Źródło: www.112.gov.pl

WIDEO

  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o: 112 Lublin 112
gosc
Przemysław
Gość
(7) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

gosc
gosc (22 maja 2017 o 23:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Osoby przyjmujace zgloszenie powinny byc odpowiednio szkolone do przeprowadzania tak istotnych rozmow. Dzwoniac na 112 przekierowuja  do pogotowia ratunkowego a dla przykladu( chociazby z dnia dzisiejszego ) operator diagnozuje bole przez telefon !  Malo tego, udziela mi wykladu jak powinnam zajmowac sie tata i ze najlepiej oddac go do hospicjum !  Zenujace jak bardzo trzeba prosic o przyjecie zgloszenia i wysluchiwac tego wszystkiego ! Oczywiscie rozmowa nie doprowadzila do wyslania ambulansu. A po kolejnym zawiadomieniu padlo z kolei pytanie czy tata jest umierajacy ?!  Zenujace zachowanie przyjmujacych zgloszenia. Jednym slowem porazka, bo bezczelnosc operatorow czasem nie zna granic ! 
Rozwiń
Przemysław
Przemysław (31 stycznia 2014 o 13:23) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Wszystko fajnie, ale nie zostało napisane jedno że to mimo wszystko odpowiedzialna praca. Operatorzy pracują zmianowo po 12h w świątek piątek i niedzielę a zarobki kształtują się około 1600zł + jakieś śmieszny dodatek za pracę w nocy. Ale jak się zwraca do budżetu dziesiątki milionów złotych to i na wynagrodzenie nie ma.

Rozwiń
Gość
Gość (24 stycznia 2014 o 10:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Najlepszy radar komórkowy już dostępny w sieci. Teraz nikt ani nic się przed tobą nie ukryje.   http://fw.pl/radardokladny    
Technologia sił specjalnych dostępna dla każdego.

Rozwiń
kochliwa
kochliwa (12 stycznia 2014 o 13:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Chciałaby zobaczyć szefa WCPR, a nie zastępczynię. Szef jest przystojnym facetem - tylko przystojnym.
 
Rozwiń
Ania 76
Ania 76 (12 stycznia 2014 o 00:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Mam pytanie:

Czy dzwoniąc na numer 112, osoby odbierające tel. mają obowiązek odebrać i przekazać informację do konkretnych jednostek jak zgłaszam że biega pies po ruchliwej ulicy i stwarza realne zagrożenie na drodze?

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (7)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!