poniedziałek, 11 grudnia 2017 r.

Lublin

Caracale wciąż nie nadlatują. Co dalej z przetargiem na śmigłowce dla armii?

Dodano: 22 sierpnia 2016, 15:12
Autor: Paweł Puzio

O wart trzy miliardy euro kontrakt biły się trzy firmy. Rząd wybrał EC725 Caracala z konsorcjum Airbus Helicopters<br />
O wart trzy miliardy euro kontrakt biły się trzy firmy. Rząd wybrał EC725 Caracala z konsorcjum Airbus Helicopters

Los kontraktu na zakup 50 wielozadaniowych śmigłowców Caracal dla polskiej armii wciąż jest nieznany. Szczegółów negocjacji nie chce ujawnić żadna ze stron. – Rozmowy mogą zakończyć się fiaskiem. To jedyny sposób na anulowanie kontraktu – prorokuje poseł PiS ze Świdnika

Przypomnijmy, że o kontrakt wart trzy miliardy euro biły się trzy firmy. Amerykański Sikorsky i należące do niego PZL Mielec, proponowały śmigłowiec S-70i Black Hawk. PZL Świdnik należące do włosko-brytyjskiej Leonardo’s Helicopter Division (dawniej AugustaWestland) przystąpiły do wyścigu z modelem AW149. Jednak poprzedni rząd wybrał EC725 Caracala z konsorcjum Airbus Helicopters.

Po zmianie rządu nowa ekipa kontestowała wybór poprzedników. Jednak w obawie przed międzynarodowym skandalem, jaki mogłoby wywołać zerwanie kontraktu z Airbus Helicopters, rozpoczęto rozmowy dotyczące offsetu. Na temat ich przebiegu wszyscy nabierają wody w usta.

–  Negocjacje w sprawie umowy offsetowej Ministerstwa Rozwoju ze stroną francuską nie zostały zakończone. Do czasu zakończenia rozmów przez Ministerstwo Rozwoju, resort obrony narodowej nie podejmuje żadnych decyzji w sprawie zakupu śmigłowców – poinformował nas Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy MON.

– Negocjacje wciąż trwają. Zapisy umowy offsetowej będą przedmiotem rozmów do czasu aż zawarte w niej postanowienia będą w pełni zabezpieczały interesy Skarbu Państwa oraz podmiotów będących jej beneficjentami. Naszym celem jest wynegocjowanie jak najlepszych warunków offsetu. Takich, które będą odpowiadały interesom polskiej gospodarki i obronności –tak na nasze pytania odpowiada Departament Komunikacji Ministerstwo Rozwoju.

Równie powściągliwi są Francuzi. – Airbus Helicopters w pełni angażuje się w trwające rozmowy z Ministerstwem Rozwoju. Celem firmy jest zapewnienie Polsce najlepszych możliwych rozwiązań związanych z zamówieniem na Caracale – informuje Airbus Helicopters.

Tymczasem pochodzący ze Świdnika poseł PiS Artur Soboń nie wyklucza bardziej radykalnego rozwiązania.

– Rozmowy offsetowe mogą się nie powieść. Oczekiwania, jakie ma strona polska, mogą nie zostać spełnione przez stronę francuską. To zresztą jedyny sposób na anulowanie kontraktu. Po prostu nie ma taryfy ulgowej – mówi Soboń.

Nieoficjalnie mówi się o kompromisie. Ja podawał tygodnik Wprost, Francuzi mogliby się zadowolić się dostawą 20 z 50 śmigłowców, zaś polski rząd optuje przy wersji zakupu 10 maszyn Caracal dla Marynarki Wojennej.

Czytaj więcej o: wojsko Caracal
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(23) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (24 sierpnia 2016 o 03:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Możliwość przekazania kodów źródłowych tylko PZLSWIDNIK wyraził chęć. Inwestycja w Świdnik jest to przyszłościowy progres dla gospodarki jak i przemysłu zbrojeniowego.
Rozwiń
Gość
Gość (24 sierpnia 2016 o 03:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W POLSCE( Agusta Westland /Leonardo) proponują produkcję AW149 na czas zamówienia jak i sprzedaż na zagraniczne rynki, ilośc stanowisk pracy około 2000 tys. W tworzeniu i produkcji Polski inżynier ma swoj udział. Możliwość przekazania kodów źródłowych tylko PZLSWIDNIK wyraził chęć. Inwestycja w Świdnik jest to przyszłościowy progres dla gospodarki jak i przemysłu zbrojeniowego.
Rozwiń
Gość
Gość (24 sierpnia 2016 o 03:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Powinni jak najszybciej rozpisać nowy przetarg, gdzie PZL-Świdnik proponuję nowoczesny śmigłowiec, tańszy w eksploatacji, jego warunki sprawdzają się na obecnym polu walki, certyfikat wojskowy jaki otrzymał upoważnia go do wszystkich działań na lądzie oraz morzu. W POLSCE( Agusta Westland /Leonardo) proponują produkcję AW149 na czas zamówienia jak i sprzedaż na zagraniczne rynki, ilośc stanowisk pracy około 2000 tys. W tworzeniu i produkcji Polski inżynier ma swoj udział. Możliwość przekazania kodów źródłowych tylko PZLSWIDNIK wyraził chęć. Inwestycja w Świdnik jest to przyszłościowy progres dla gospodarki jak i przemysłu zbrojeniowego.
Rozwiń
Gość
Gość (24 sierpnia 2016 o 03:05) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Korzysci jakie chce wnieść Airbus Helicopters, nie są niczym zadowalającym, gwarantuje zatrudnienie raptem 200 osób i to tylko na czas montażu, gdzie 35 pierwszych maszyn ma przylecieć gotowych, a więc gdzie w tym interes dla Polski
Rozwiń
Gość
Gość (24 sierpnia 2016 o 03:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Airbus'a zwleka z podpisaniem warunków, myśli, że w ten sposób coś ugra, bo wie, że PL zależy na szybkich dostawach, a czas ucieka.. Więc przerwijcie tą farsę z Airbus'em i rozpiszcie nowy przetarg
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (23)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!