piątek, 20 października 2017 r.

Lublin

Centrum Lublina bez samochodów?

  Edytuj ten wpis
Dodano: 5 kwietnia 2012, 19:23

Buspasy powstałyby na kilkudziesięciu ulicach, m.in. Lipowej, Solidarności, Zamojskiej, Piłsudskiego
Buspasy powstałyby na kilkudziesięciu ulicach, m.in. Lipowej, Solidarności, Zamojskiej, Piłsudskiego

Krakowskie Przedmieście, 3 Maja czy Królewska z zakazem wjazdu dla osobowych aut. I specjalne buspasy dla autobusów, które byłyby głównym środkiem transportu po Śródmieściu.

Takie zmiany proponuje firma, która opracowuje nowy system komunikacyjny dla Lublina

Biuro Projektowo-Konsultingowe TransEko z Warszawy, na zlecenie lubelskiego magistratu, pracuje nad studium rozwoju komunikacji w mieście. M.in. nad koncepcją nowej organizacji ruchu w obszarze śródmiejskim. To strategia, która ma być realizowana w ciągu najbliższych lat.

Bo jest źle

Po co? Na lubelskich ulicach jest gigantyczne natężenie ruchu. Z danych już zebranych przez TransEko wynika, że średnio na dobę drogami wlotowymi do Lublina wjeżdża 22–27 tysięcy samochodów. Przy czym dolna granica opłacalności autostrady to 20 tys. pojazdów na dobę. Wiele ulic w Lublinie to drogi krajowe i wojewódzkie.

To częściowo rozwiąże obwodnica Lublina, która przejmie dużą część ruchu tranzytowego. Ale Ratusz chciałby "wyprowadzić” część samochodów z rejonów Śródmieścia.

M.in. stawiając na komunikację miejską. Z tego powodu miasto kupuje nowe autobusy i trolejbusy, rozbudowuje trakcję trolejbusową. To wszystko powinno być gotowe za 2–3 lata. Za to już jesienią tego roku w Śródmieściu zacznie obowiązywać strefa płatnego parkowania, po której wprowadzeniu w centrum Lublina będzie można jeździć autobusem za 1 zł.

– Zmierzamy do ograniczenia ruchu prywatnymi autami na rzecz środków transportu zbiorowego – zapowiada prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Rzeczy kontrowersyjne

To wszystko znalazło się także w propozycjach firmy TransEko. Warszawskie biuro w tym tygodniu przedstawiło analizę obecnego stanu systemu komunikacyjnego Lublina i propozycje nowej organizacji ruchu, głównie w Śródmieściu.

– Mam świadomość, że proponujemy rzeczy kontrowersyjne – powiedział Andrzej Brzeziński z TransEko, rozpoczynając swoją środową prezentację w sali obrad lubelskiej Rady Miasta. Nie mylił się.
TransEko proponuje całkowite zamknięcie dla ruchu samochodów niektórych ulic w centrum. Na tej liście są: Krakowskie Przedmieście (od Kołłątaja do deptaka), ul. 3 Maja (od Krakowskiego Przedmieścia do I Armii Wojska Polskiego), ul. Kołłątaja, ul. Hempla i ul. Królewska. Lista może być powiększona, np. o ulice: Bernardyńską, Kapucyńską i część Narutowicza.

Będzie tam można łatwo wjechać autobusem, a trudno autem. Za to na innych ulicach pojawiłyby się buspasy.

Stawiamy na autobusy

To drugie rozwiązane, które ma poprawić sytuację komunikacyjną w Śródmieściu. W tej chwili, jak wskazuje TransEko, komunikacja miejska w Lublinie nie jest uprzywilejowana (jest tylko jeden buspas).

– Trzeba stworzyć system, by trolejbusy i autobusy były atrakcyjne – podkreśla Brzeziński.
Na razie jeżdżą wolniej niż samochody: trolejbusy ze średnią prędkością 16,8 km/h, autobusy – 21,6, a auta prywatne – ok. 30 km/h. Brak buspasów powoduje, że zamiast stać w korku w autobusie, kierowcy wolą czekać we własnym aucie z klimatyzacją.

Buspasy powstałyby na kilkudziesięciu ulicach, m.in. Lipowej, Solidarności, Zamojskiej, Piłsudskiego, Unii Lubelskiej czy Bernardyńskiej. To odbiłoby się na kierowcach aut osobowych. Po utworzeniu buspasów np. na ul. Lipowej z czterech pasów ruchu dla samochodów zostałyby dwa.

Mniej parkingów

To wszystko zmniejszyłoby też liczbę miejsc postojowych, np. wzdłuż ulic. W tej chwili w Śródmieściu jest ok. 2,4 tys. miejsc. Strefa płatnego parkowania zakłada 1,7 tys. miejsc. Zmiany proponowane przez TransEko doprowadziłyby do tego, że pozostałoby tysiąc, a w najgorszym wypadku nawet 880 miejsc parkingowych. To, jak wskazuje TransEko, oznacza konieczność budowy nowych parkingów.

Konieczna jest też infrastruktura dla rowerzystów. To rowery były drugim oprócz komunikacji miejskiej środkiem transportu forowanym w Śródmieściu.

Zaczynamy dyskusję

Co na to wszystko Ratusz? – To początek dyskusji – podkreśla Stanisław Kalinowski, wiceprezydent Lublina. Dodaje, że władze miasta nie zgadzają się z częścią propozycji TransEko. Ale konkretów Kalinowski na razie nie chciał wskazać.

Z kolei prezydent Żuk zaznacza, że zmiany są konieczne, ale wymagają przygotowania, czasu i dyskusji.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
alfa
aaa
stefan
(40) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

alfa
alfa (19 czerwca 2012 o 08:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W Autobusie można złapać Grypę i Gruźlicę. To jest poroniony pomysł, jakiegoś gryzipiórka. Autobusami jeżdżą ludzie co się nie kąpią z rana i śmierdzą! Ja nie mam zamiaru wsiadać do takiego syfu. A kiedy miasto zamierza zainstalować w centrum więcej stojaków na rowery?
Rozwiń
aaa
aaa (6 kwietnia 2012 o 15:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wydaje mi sie, że Brzeziński z TransEko mógł nawet nie widzieć jak wygląda ruch na tych ulicach w porannym i popołudniowym szczycie. Pozatym zamknięcie ulic 3 Maja, Bernardyńskiej i Królewskiej doprowadzi to paraliżu na Unii Lubelskiej oraz Lubomelskiej. Według mnie ten "specjalista" albo wyciągnął błedne wnioski, z pomiarów które dokonał albo (wg mnie bardziej prawdopodobne) nie zmierzył natęrzenia ruchu i na oko oszacował liczbę przejeżdzających samochodów. Może niech ten specjalista powie jak wyobraża sobie buspasy na Lipowej dla ułatwienia mu podpowiem, że nie ma tam dwóch pasów jezdni w jednym tylko kierunku a skręcający w prawo i tak skutecznie zatrzymają autobusy. Jak dla mnie to kasę wziął a pracy nie wykonał należycie oraz rozwiązania, które ta firma proponuje pogorszą i tak już fatalną jakość komunikacji kołowej w mieście.
Rozwiń
stefan
stefan (6 kwietnia 2012 o 14:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
no to teraz będzie jeszcze bardziej śmierdząco w autobusach...
Rozwiń
tomek
tomek (6 kwietnia 2012 o 14:03) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
rozwiazanie wg mnie dobre jesli autobusy beda jezdzic odpowiednio czesto, ale dodatkowo poszerzylbym ulice w centrum i pobudowal parkingi
Rozwiń
Gość
Gość (6 kwietnia 2012 o 12:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ilu trzeba badań, analiz i burzy mózgów aby opracować taką koncepcję nowej organizacji ruchu w obszarze śródmiejskim? Dokładnie jednej: nic nie opracowujemy tylko zamykamy ruch.
Taki pomysł nie przejdzie, ale zapłacić będzie trzeba i tak cwani krawaciarze wezmą grubą kasę za nicniezrobienie i wydupcą władze "metropolii".
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (40)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!