wtorek, 22 sierpnia 2017 r.

Lublin

Co i gdzie boli komunikację miejską w Lublinie

Autor: Dominik Smaga

 (Archiwum)
(Archiwum)

Rozkłady jazdy trzeba poprawić. Do takiego wniosku doszli eksperci wynajęci przez Zarząd Transportu Miejskiego. Wytykają m.in. za drogie bilety nocne i zmuszanie pasażerów do biegania między przystankami leżącymi po dwóch stronach ulicy.

Analiza przygotowana przez wrocławską firmę ma trzy części. Pierwsza ocenia stan obecny. Druga mówi, jak zmieniać układ tras już teraz i w przyszłości (w miarę rozbudowy trakcji trolejbusowej). Trzecia to propozycje docelowego układu sieci w 2015 r.

ZTM najpierw nie chciał pokazać dokumentu tłumacząc, że nie widział go prezydent. Po interwencji w Ratuszu dostaliśmy plan na 2015 r. Po drugiej – propozycje zmiany tras. Dopiero po trzeciej interwencji ZTM przysłał ocenę tego, co już mamy. I nie jest to laurka.

Eksperci firmy Trako krytykują m.in. taryfę. Radzą wprowadzić:
•bilet 90-minutowy za 3,60 zł
•bilet na 2 linie za 68 zł (zamiast na 1 linię za 62 zł)
•karnety z 10 biletów w cenie 9
•bilety 10-dniowe zamiast 7-dniowych.

Ich zdaniem nocne bilety powinny kosztować 4 zł (90-minutowy za 6 zł), bo teraz kilku osobom taniej wychodzi taksówka.

Chwalą za to wprowadzenie droższych biletów u kierowcy (za 2,80 zł) i biletu 30-minutowego.
Trako krytykuje sytuację na ul. Filaretów, gdzie linie do centrum odjeżdżają z przeciwnych stron ulicy (26 i 31 kontra 39). Tak jest też na Armii Krajowej (26 i 44 kontra 9 i 57).

Fachowcy z Wrocławia proponują zmiany tras: linia 1 do Chłodni zamiast "dziesiątki”, linia 5 z Ruskiej przez Popiełuszki na Willową, a w zamian przez Solidarności i Sikorskiego linia 20, linia 18 w obie strony przez Unicką, linia 26 skrócona do Poręby, 32 przez Sowińskiego, później Walecznych, 39 z Poręby przez Filaretów na Turystyczną, 44 z Nadbystrzyckiej skręca w Zana, dalej Filaretów, Bohaterów Monte Cassino i al. Kraśnicką na Węglin, 55 przez Kompozytorów Polskich, Szeligowskiego, Północną i 3 Maja.

Linie 23, 31, 36 i 40 do likwidacji.

Firma radzi też likwidację linii 152 i zastąpienie jej szczytową 161 z Abramowic na Helenów kursującą co 30 min, skrócenie 153 do Leclerca, a na Węglin jeździłaby nowa 159 z Mełgiewskiej przez Głęboką i Orkana.

– Ale, to tylko propozycje do dyskusji. Nie będziemy wprowadzać gwałtownych zmian, bo chodzi o zadowolenie pasażerów, nie ekspertów – zastrzega Lech Pudło, dyrektor ZTM.

Część dotycząca roku 2015 zakłada więcej linii trolejbusowych i poważne zmiany tras autobusowych. Jeden wariant zachowuje tradycyjną numerację linii, drugi daje trolejbusom numery 1–10, a autobusom trzycyfrowe od 100.

Eksperci szacują też, że wprowadzenie sygnalizacji dającej na skrzyżowaniach zielone światło komunikacji miejskiej pozwoli oszczędzić 16 mln zł na taborze i ok. 1 mln zł rocznie na jego eksploatacji. Przetarg na taki system już rozstrzygnięto, opracuje go rumuńsko-polskie konsorcjum.

Dzielą linie
Dokument sugeruje podział linii na:
• priorytetowe kursujące w szczycie 8 razy na godzinę (9, 15, 18, 26, 158),
• podstawowe, kursujące co 15 minut (6, 10, 13, 17, 29, 32, 34, 39, 44, 55, 57, 150, 151, 153, 155, 156, 157, 159 i 160),
• uzupełniające, kursujące co 30 minut (1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 14, 20, 28, 37, 42, 45 i 47) i dodatkowe, kursujące co 60 minut (0, 4, 12, 16, 19, 21, 22, 25, 50, 54, 56, 73, 78, 79, 85, 161, z wyjątkiem 74 co 45 min., 8 i 27 co 30 min.).
Czytaj więcej o:
Anka
marzena
Pablo
(22) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Anka
Anka (13 października 2011 o 15:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Już po raz kolejny wszyscy zainteresowani wskazują tym "ekspertom", że likwidacja linii nr 31 to błąd. Autobus łączy dwie strony miasta, jeździ nim codziennie wiele osób, w tym studentów. Kiedy oni zaczną słuchać mieszkańców Lublina?
Rozwiń
marzena
marzena (13 października 2011 o 13:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Porażka z linią 27. Powinna być wpisana jako podstawowa i kursować co 15 minut. Proszę niech urzęnicy wsiądą około 16 w mały autobus kursujący na linii 27. powodzenia
Rozwiń
Pablo
Pablo (13 października 2011 o 12:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy ktoś z Was potrafi trzeźwo przeczytać tekst od początku do końca? Bo chyba nie?
Zamiast 40tki co 15 minut, to na nałkowskich byłaby 15tka nie co 15 minut tylko co 7 minut.
Tak samo zamiast 31 co 15 minut i 26 co 15 minut byloby 26 co 7 minut
Rozwiń
rr
rr (13 października 2011 o 12:00) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy "fachowcy" z zeszmaconego Wrocławia raczyli by się od nas wreszcie odpieprzyć?Wara wam od linii 31!
Rozwiń
domyślny
domyślny (13 października 2011 o 09:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Jurgenn' timestamp='1318482394' post='546777']
[size="5"]Mnie najbardziej wkurza jak autobusy i trolejbusy wyjeżdżają z opóźnieniem z przystanku początkowego !!! Nie wiem dlaczego kierowcy celowo opóżniają wyjazd . :-([/size]
[/quote]
Bo mają zbyt rozciągnięte czasy przejazdu między kolejnymi przystankami, więc musieliby jechać bardzo wolno lub długo na nich stać żeby nie odjeżdżać z przystanków przed czasem rozkładowym. A pasażerom chyba lepiej poczekać parę minut na "spóźniony" autobus niż przyjść na przystanek zgodnie z rozkładem jazdy, żeby się dowiedzieć, że jego autobus już pojechał a następny będzie za pół godziny.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (22)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!