niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Lublin

Dawno nie było tak skromnego budżetu województwa lubelskiego. Na co pójdą pieniądze?

Dodano: 1 stycznia 2017, 17:49

20 mln zł to kwota, jaką samorząd dołoży do funkcjonowania Portu Lotniczego Lublin obejmując akcje spółki (fot. Archiwum)
20 mln zł to kwota, jaką samorząd dołoży do funkcjonowania Portu Lotniczego Lublin obejmując akcje spółki (fot. Archiwum)

Blisko 920 mln zł wyniosą tegoroczne dochody województwa lubelskiego. Wydatki kształtują się na poziomie 984 mln zł. Tak skromnego budżetu regionu nie było od sześciu lat.

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty

– Chociaż ten budżet jest niższy od ubiegłorocznych, kiedy prowadziliśmy wiele inwestycji, to dziś mamy wyraźny wzrost wydatków na zadania własne. I to cieszy. Główne wydatki to inwestycje drogowe – podkreśla marszałek Sławomir Sosnowski (PSL).

Nieco ponad połowa z zaplanowanych do wydania 984 mln zł zostanie przeznaczona na zadania związane z transportem. 272 mln trafią w tym roku na prace przy przebudowie 15 dróg wojewódzkich. 20 mln zł to kwota, jaką samorząd dołoży do funkcjonowania Portu Lotniczego Lublin obejmując akcje spółki. Blisko 65 mln zł wyniesie dotacja do przewozów kolejowych. Znaczną kwotę stanowią też dopłaty do biletów autobusowych – w 2017 r. będzie to 44 mln zł.

Wydatki województwa będą przeznaczone także na: administrację (11,18 proc.), ochronę zdrowia (7,01 proc.), kulturę (6,1 proc.), oświatę (4,78 proc.), politykę społeczną (4,72 proc.), rolnictwo (4,68 proc.) oraz na obsługę długu publicznego (3,36 proc.).

W przypadku służby zdrowia kluczową inwestycją będzie dokończenie budowy Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej. Na ten cel zostanie wydanych ponad 30 mln zł, a kolejne 15 mln trafi na wyposażenie placówki. Oba zadania będą współfinansowane z budżetu państwa. Blisko 10 mln zł trafi na modernizację Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Lublinie (także przy współudziale funduszy centralnych).

Podczas piątkowego głosowania projekt budżetu poparło 19 radnych rządzącej koalicji. – Jest to budżet bezpieczny. Wskaźniki zadłużenia mieszczą się w wyznaczonych ramach prawnych – oceniał szef klubu radnych PO Krzysztof Bojarski.

„Za” byli także radni PSL, choć i wśród nich zdarzyły się głosy krytyczne. Chociażby zdaniem Jana Kowalika zbyt wysoka jest kwota, jaką województwo dopłaci do Przewozów Regionalnych. – Do tej pory w sumie wydaliśmy na to 1 mld zł. To wystarczyłoby, żeby każdemu pasażerowi kupić samochód – komentował.

Jeszcze bardziej krytyczna była opozycja. Wszyscy przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości zagłosowali przeciwko projektowi.

– Jednym z powodów było to, że żaden z naszych wniosków nie został uwzględniony. Uznaliśmy więc, że skoro nas się nie słucha, to zwalnia nas od tego, żebyśmy popierali to, co ustala większościowa koalicja – tłumaczył radny Andrzej Pruszkowski, przewodniczący klubu PiS.

mieszkaniec powiatu krasnostawskiego
jaja w górę
Użytkownik niezarejestrowany
(22) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

mieszkaniec powiatu krasnostawskiego
mieszkaniec powiatu krasnostawskiego (2 stycznia 2017 o 18:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Podzielić lubelskie na 2 województwa. Politycy niezależnie od opcji czy są z PiS, PSL czy PO dbają tylko o region lubelski. Nic poza tym się dla nich nie liczy. Wszelkie inwestycje mają jedynie miejsce w Lublinie i dotyczą byłego województwa lubelskiego. S17 do Warszawy, S19 Rzeszów Białystok, lotnisko w Świdniku, modernizacja kolei Lublin Warszawa.  A co z S12 do Chełma i Dorohuska, S17 do Hrebennego, modernizacją kolei do Zamościa? Nie ma tematu. Jest za to rozrost administracji i urzędników. Trzeba powrócić do podziału administracyjnego sprzed 1999 roku, albo przynajmniej województwo lubelskie podzielić na 2 części, takie jakie są okręgi wyborcze do Sejmu. Podobno z województwa mazwowieckiego ma być wydzielona Warszawa wraz z okolicznymi powiatami, czemu tego samego nie uczynić z województwem lubelskim? Lublin po nas nie będzie płakał a my po nim. Lublin niech się dalej rozwija, ale nie naszym kosztem tj. mieszkańców byłych miast wojewódzkich tj. Białej Podlaskiej, Chełma czy Zamościa.
Rozwiń
jaja w górę
jaja w górę (2 stycznia 2017 o 17:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
Nie martwcie sie jak zbudują kopalnie jan karski dzięki której znajdzie pracę około 10 tys. ludzi(kopalnia i firmy związane z kopalnią) dokońcą ekspresówki,budowę nowych torów to w lubelskim bedzie zyło się lepiej
ja pieprze, wolę najebać dzieci i za darmo dostanę wicej jak ty za tą pracę
Rozwiń
Gość
Gość (2 stycznia 2017 o 14:30) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie martwcie sie jak zbudują kopalnie jan karski dzięki której znajdzie pracę około 10 tys. ludzi(kopalnia i firmy związane z kopalnią) dokońcą ekspresówki,budowę nowych torów to w lubelskim bedzie zyło się lepiej
Rozwiń
Gość
Gość (2 stycznia 2017 o 13:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
na: administrację (11,18 proc.) to okolo 100 milionów zł. W tej PL nigdy nie bedzie dobrze.....
Rozwiń
syn pilota
syn pilota (2 stycznia 2017 o 13:06) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Swetru ponoć się gzi z Szmitową w hotelu w Lizbonie...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (22)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!