poniedziałek, 20 listopada 2017 r.

Lublin

Diesel na gaz? Naukowcy z Lublina dostali 3 mln zł dotacji

  Edytuj ten wpis
Dodano: 17 lipca 2012, 21:21

To wszystko możliwe jest dzięki wynalazkowi Michała Białego, doktoranta PL. Jego silnik Diesla zasil
To wszystko możliwe jest dzięki wynalazkowi Michała Białego, doktoranta PL. Jego silnik Diesla zasil

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej biorą się za instalacje zasilania silników Diesla gazem ziemnym. Dostali na to 3 mln zł rządowej dotacji.

Na całym świecie trwają prace nad wprowadzeniem do transportu sprężonego gazu ziemnego – CNG. Jest tańszy od propanu-butanu, tak samo bezpieczny, ale bardziej ekologiczny. Niestety, jest też bardziej problematyczny. Sprężony pod wysokim ciśnieniem potrzebuje specjalnych butli i stacji tankowania.

Konstruktorzy najwięcej trudności mają z instalacją CNG w silnikach z zapłonem samoczynnym, czyli dieslach. Naukowcy z Lublina rozwiązali ten problem. – Wiemy, jak to inteligentnie zrobić. Chcemy dozować paliwo gazowe bezpośrednio do komory spalania – mówi prof. Mirosław Wendeker z Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. Ale szczegółów na razie nie zdradza.

Naukowcy z PL napisali projekt dalszych badań i zgłosili go do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Z ponad tysiąca różnych pomysłów z całego kraju centrum wybrało 180. Wśród nich jest ten z Lublina. Ekipa prof. Wendekera dostanie 3 mln zł na jego realizację.

Niemały udział w tym projekcie ma Michał Biały, student III roku studiów doktoranckich na PL. – Chodzi o silnik Diesla zasilany olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym – tłumaczy Michał Biały. – Dzięki temu wtryskowi możemy dozować paliwo, a tym samym zmniejszyć zużycie oleju. Powinno być taniej i bardziej ekologicznie.

– Pomysłów dotyczących motoryzacji jest wiele. Co z tego wejdzie do seryjnej produkcji, to oddzielna sprawa. – komentuje Waldemar Czerniak, prezes lubelskiego okręgu Polskiego Związku Motorowego. – Wiadomo, że zasoby ropy kiedyś się skończą. Dlatego trzeba szukać nowych rozwiązań. Jak nie dla nas, to dla naszych dzieci.

Auto na wodór już jest

W maju naukowcy z Politechniki Lubelskiej pokazali samochód z instalacją do spalania wodoru. Auto może jeździć na wodór albo na benzynę. Nie emituje spalin, tylko parę wodną. Wynalazek zbudził wielkie zainteresowanie. Na uczelnię już zgłaszają się firmy, które chcą kupić patent. Problemem we wdrożeniu tego rozwiązania do masowej produkcji jest dość drogi wodór. Dziś 1 litr wodorowego paliwa kosztuje ok. 4 zł (bez akcyzy i podatku VAT). Koszt montażu takiej instalacji w aucie to 6-8 tys. zł.

W autobusach nie wyszło

Wozy zasilane CNG miały być podstawą taboru autobusowego lubelskiej komunikacji miejskiej. W związku z tymi planami na Felinie powstała specjalna stacja do tankowania. Ale na tym się skończyło. W 2006 r. MPK Lublin kupiło napędzanego gazem przegubowego solarisa urbino za 1,2 mln zł. Trzy lata później odsprzedało go bez zysku do MPK Radom. W zajezdni bezczynnie stoją jeszcze dwa mercedesy sprowadzone z Niemiec wiosną 2007 r. Miały wtedy po 9 lat.

(drs)
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
BOSCH
Michael Kors
gazeo
(16) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

BOSCH
BOSCH (15 sierpnia 2012 o 21:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wiedza doświadczenie i umiejętności to cechy, które muszą posiadać mechanicy pojazdów samochodowych. Naprawa wtryskiwaczy common rail wymaga tych cech gdyż są to najbardziej skomplikowane wtryskiwacze jakie dotąd wyprodukowała firma Bosch. Oczywiście trwają cały czas prace nad udoskonaleniem tego typu wtryskiwaczy i pomp choć ciężko powiedzieć kiedy dostana się do masowej produkcji. Naprawa tych wtryskiwaczy i tak na razie nie będzie możliwa ponieważ firmy bronią się jak mogą bo na czym się zarabia dobre pieniądze jak nie na sprzedaży nowych pomp i wtryskiwaczy common rail. Pierwsze generacje wtryskiwaczy i pomp można było naprawiać bardzo profesjonalnie co można zobaczyć w procesach regeneracji na .Bardzo wiele firm zwłaszcza z krajów azjatyckich próbują tworzyć repliki tych części , ale są one bardzo niskiej jakości i nie warto ich montować bo przebiegi na nich są połowę krótsze [url="http://www.wtryskiwacz.com/etapy.html"]http://www.wtryskiwacz.com/etapy.html[/url] niż na oryginalnych częściach boscha. Jedynie części firmy delphi common rail można spokojnie montować i spełnią w samochodzie swoją role prawie jak fabrycznie nowe części, ale to wyjątek. Regeneracja naprawa wtryskiwaczy na częściach delphi jest opisana szczegółowo na [url="http://www.wtryskiwacz.com/"]http://www.wtryskiwacz.com[/url] Doskonały sprzęt daje rewelacyjne efekty , które są nie do zdobycia bez tak precyzyjnych narzędzi które zapewniają dokładność pomiarów nawet do jednego mikrona. Wiele przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej próbuje kopiować te maszyny ale bez powodzenia. Naprawa wtryskiwaczy na tego typu sprzętach jest nie dokładna mało precyzyjna co finalnie przekłada się na efekt końcowy w postaci wielu usterek podczas eksploatacji zwłaszcza samochodów ciężarowych robiących miliony kilometrów rocznie. Bosch Service nie idzie na tania jakość bo wiadomo ,że to się w perspektywie czasu nie opłaci, a dobrze zainwestowane nawet duże pieniądze w naprawę na wysokim poziomie zwróci się wielokrotnie. Adres takich stanowisk naprawczych jest na [url="http://www.wtryskiwacz.com/blisko.html"]http://www.wtryskiwacz.com/blisko.html[/url] i wcale nie tak daleko od siebie jak mogło by się wydawać. Na pewno warto wszystko zobaczyć osobiście do czego zachęcamy.
Rozwiń
Michael Kors
Michael Kors (14 sierpnia 2012 o 08:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
set up an individual, or simply [url=http://www.michaelkors-outlet-handbags.net/]Michael Kors Bags[/url] own an individual created[url=http://www.michaelkorsoutlet--online.com/]Michael Kors Outlet Online[/url] on your behalf by your service provider
[url=http://www.michaelkorshandbagsz.net/]Michael Kors Purses[/url]. An individual's service provider will best[url=http://www.michaelkors-outlet-handbags.net/]Michael Kors Outlet Handbags[/url] supply you with instructions[url=http://www.michael--kors-mk.com/]Michael Kors Purses[/url] on what going
{[url=http://www.michaelkors--outlet.com/]Michael Kors Outlet Handbags[/url]about doing this..
Rozwiń
gazeo
gazeo (23 lipca 2012 o 17:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Zamiast docenić pomysłowość badaczy z Politechniki trolle piszą głupkowate paszkwile. W profesjonalnym portalu gazowym ludzie znający się na rzeczy chwalą lubelskie rozwiązanie.
[url="http://gazeo.pl/lpg/diesel-na-gaz-lpg/Gazodiesel-inaczej,artykul,6362.html"]http://gazeo.pl/lpg/diesel-na-gaz-lpg/Gazodiesel-inaczej,artykul,6362.html[/url]
Rozwiń
realista miejski
realista miejski (19 lipca 2012 o 20:52) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy to nie jest wyważanie otwartych drzwi?????
Popatrzcie ile w naszym mieście jezdzi autobusów zasilanych gazem i przecież te nowe które mają jezdzić po naszym mieście też mają być zasilane gazem. Co w tym nowego? Chyba to że złapali głupiego który daje im kasę na zabawki!!!
Rozwiń
Malkontent
Malkontent (19 lipca 2012 o 09:37) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Diesel na gaz!!! Woooowww! Dzienikarze matołki robią sensację z hitorycznych już rzeczy. Żenujące!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (16)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!