czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Do sklepu ze swoją siatką. Bezpłatne reklamówki znikną, albo będą bardzo drogie

Dodano: 6 lipca 2017, 10:02

Do 2019 roku z naszych sklepów mają zniknąć bezpłatne foliowe torby<br />
Do 2019 roku z naszych sklepów mają zniknąć bezpłatne foliowe torby
(fot. Dorota Awiorko)

Statystyczny Polak zużywa rocznie 510 foliowych reklamówek. Żeby zmniejszyć tę ilość, od 2019 r. z naszych sklepów mają zniknąć bezpłatne jednorazowe torby. A te płatne będą bardzo drogie – nawet po złotówce.

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej w 2019 r. na jedną osobę ma przypadać średnio do 90 toreb rocznie, a w 2025 r. zaledwie 40. Dziś statystyczny Europejczyk zużywa rocznie ok. 200 foliowych toreb. Najmniej, bo po 20, używają mieszkańcy Luksemburga i Irlandii. Na drugim biegunie ze zużyciem 510 toreb rocznie znajdują się mieszkańcy Portugalii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski.

Żeby zmienić tę zawstydzającą statystykę, rząd zajmuje się nowelizacją przepisów. Projekt zakłada, że od 2019 r. z polskich sklepów znikną bezpłatne torby, które zostaną zastąpione reklamówkami nie droższymi niż po 1 zł za sztukę. Zmiana ma wymusić na klientach rezygnację z opakowań, które zanieczyszczają środowisko. To podoba się ekologom.

– Propozycje idą w bardzo dobrą stronę, tylko szkoda, że są to kroki podejmowane tak późno – komentuje Radosław Gawlik z Partii „Zieloni”. – Dlatego walka z opakowaniami jednorazowymi jest słusznym pomysłem, który ma szansę zmniejszyć presję na środowisko.

W Biedronce z bezpłatnych jednorazowych reklamówek zrezygnowano już w 2008 roku. Ale klienci mogą kupić przy kasach reklamówki po zaledwie 8. Są też po 44 gr albo wytrzymałe torby z polipropylenu za 2,99 zł.

– Dodatkowo powtórne wykorzystanie toreb promujemy m.in. poprzez napisy umieszczone na reklamówkach „Nie wyrzucaj toreb, dbaj o środowisko” – podkreślają pracownicy biura prasowego Jeronimo Martins Polska, do którego należy sieć Biedronka. – Z naszych wewnętrznych obliczeń zestawiających liczbę toreb sprzedanych w 2016 r. z szacowaną liczbą toreb, jakie moglibyśmy w tym czasie rozdać, wynika, iż po wprowadzeniu płatności za torby ich zużycie zmniejszyło się kilkukrotnie.

Inne spostrzeżenia mają natomiast pracownicy Stokrotek, w których również od kilku lat nie dostaniemy bezpłatnych reklamówek. – Obserwujemy, że wprowadzenie do obrotu płatnych „reklamówek” nie wpłynęło w szczególny sposób na obniżenie ilości toreb, jakie każdego dnia wydajemy klientom – mówi Urszula Skałecka, kierownik Biura Zarządu Stokrotka.

Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(32) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (8 sierpnia 2017 o 21:31) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
To dla ekologii jak puscza czy dla kasy jak puszcza ? disposable-printed-bags.co.uk
Rozwiń
Gość
Gość (10 lipca 2017 o 09:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
bez siatek zawsze można kupować w internetowych sklepach ***sklep.eo.net.pl/dzial/kable-grzewcze/
Rozwiń
Gość
Gość (9 lipca 2017 o 00:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Taaa...w Stokrotce wręcz namawiają na reklamówki zamiast sprzedawać jak najmniej ich.
Rozwiń
Gość
Gość (6 lipca 2017 o 22:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Pieniadze z foliowych toreb maja isc na srodowisko i gospodarstwo wodne
Rozwiń
Gość
Gość (6 lipca 2017 o 22:37) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ludzie na codzien kupuja torby dziennie kilka tysiecy jest sprzedawanych kazdy woli kupowac niz nosic ze soba
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (32)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!