środa, 18 października 2017 r.

Lublin

Drogowa rewolucja w Lublinie: Chcą wygonić kierowców z centrum

  Edytuj ten wpis
Dodano: 21 grudnia 2009, 19:38
Autor: Dominik Smaga

W całym śródmieściu parkowanie ma być płatne. Ważniejsze od aut osobowych staną się autobusy: będą rządzić pracą sygnalizacji i mieć wydzielone pasy ruchu. Tak władze Lublina chcą nas zniechęcić do prywatnych aut.

Miasto miałoby być podzielone na trzy strefy. Im bliżej centrum, tym mniej swobody dla prywatnych aut. W strefie III ta swoboda będzie niemal nieograniczona.

W strefie II znajdą się tereny intensywnej zabudowy poza ścisłym centrum. Tu autobusy mają same wydłużać sobie zielone światło.

– Będą wyposażone w specjalne czujniki – wyjaśnia Anna Adamiak, zastępca dyrektora Wydziału Dróg i Mostów w Urzędzie Miasta. – Spóźniony autobus sam wydłuży sobie zielone światło. Jeśli na to samo skrzyżowanie zechcą wjechać naraz dwa spóźnione autobusy jadące z różnych stron, system da pierwszeństwo temu, który wiezie ludzi do pracy albo temu, który ma więcej pasażerów.

W tej strefie z jezdni wydzielone mają być tzw. buspasy dostępne tylko dla autobusów lub trolejbusów i pozwalające im omijać korki. Tak ma być m.in. na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Jana Pawła II. Jeden buspas pobiegnie przez Jana Pawła II od przystanku "Bociania” do przystanku "Szmaragdowa”. Po drugim autobusy mknęłyby z Jana Pawła II do przystanku "Jutrzenki”.

Największe ograniczenia w ruchu aut osobowych pojawią się w strefie I, obejmującej ścisłe centrum. Jej granice wyznaczałyby: al. Unii Lubelskiej, al. Tysiąclecia, al. Solidarności, ul. Lubomelska, Wieniawska, Lipowa, al. Piłsudskiego i Al. Zygmuntowskie (patrz mapka).

Pomiędzy tymi ulicami płatny ma być postój na wszystkich miejscach przy drogach publicznych. Stanąć ma tu ponad setka parkometrów.

– Jeżeli ktoś mi zagwarantuje, że w takiej strefie rzeczywiście znajdę miejsce i że będzie blisko celu, to mogę płacić. Ale nie wtedy, jeśli będę krążył, szukając miejsca – komentuje Michał Dyrka, lubelski kierowca. – Buspasy też popieram, o ile nie będą wyznaczane kosztem innych kierowców, ale dobudowywane do jezdni.

Ratusz ma dwa pomysły na strefę. Pierwszy, że parkometry kupuje sam. Drugi, że kupi je firma, która później na nich zarobi. Dostawałaby ustalony z miastem procent od przychodu.
Podział Lublina na trzy strefy zakłada Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego uchwalony przez radnych. Wprowadzenie płatnej strefy wymagać będzie ich odrębnej zgody.

Decyzja w tej sprawie może zapaść w przyszłym roku.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
cdn
cdn
nikt
(60) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

cdn
cdn (22 grudnia 2009 o 21:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gość napisał:
Do autorów 3/4 postów w tym wątku:
-bus pas i jeden pas dla ruchu to często praktykowane rozwiązanie nawet w Pl(bus pas poza przyśpieszeniem KM ma zniechęcać do jazdy autem), zauważcie, że są takie miejsca gdzie mogą jeździć tylko autobusy(w Lbn proponowałbym krakowskie przedmieście)
-jazda na rowerze i mokry tyłek? jeśli ważysz ponad 100kg to na pewno może się zdarzyć, ale prędzej Ci się to zdarzy w samochodzie latem. Jakoś w Holandii w większości miast ponad 30% podróży odbywa się rowerami.
-strefa płatnego parkowania i 10zł/godz? czemu nie? płatne miejsca parkingowe mają służyć nie osobom codziennie dojeżdżającym do pracy, ale osobom sporadycznie jeżdżącym do centrum, np. do urzędu, czy szpitala, jak kogoś nie stać to ma KM. Nikt normalny nie pozwala na wykorzystywanie przestrzeni w centrum miasta poniżej ich realnej wartości(popytajcie jakie czynsze są w centrum, szczególnie w tych lepszych kamienicach, w końcu z tego co czytam liczycie na super parkingi). Wolę więcej zieleni w centrum niż więcej parkingów
-wielopoziomowe parkingi? przecież jedyny taki komercyjny-bigmar, miał być tylko parkingiem! Co robi się w środku? Luxmec, Fashion, jakaś drobnica i ma być tego coraz więcej a miejsc parkingowych coraz mniej... Ostatnio wystąpiono o zgodę na utworzenie parkingu w parku koło CK (tudzież DOKP jeśli ktoś nie wie gdzie w Lbn jest centrum kultury). Widzi ktoś w tym sens? A może w tym, że zaraz po otwarciu Bigmaru miasto w okolicy tego parkingu zrobiły ok. 50 nowych miejsc parkingowych. Abstrahując od tego, że cena na parkingu miejskim jest niższa niż w Bigmarze(mówię o cenie przy, której parkingowi nie opłacałoby się zamieniać w Luxmed). Na koniec tego punktu zagadka: kto wydał zgodę na zmianę przeznaczenia Bigmaru?
-Dlaczego KM powinna mieć pierwszeństwo przed autami osobowymi? Ponieważ 12 metrowy autobus(najnowszy mercedes w mpk: 628 CONECTO LF) zabiera 35 pasażerów(tylko miejsca siedzące) a auto 4 metrowe (~opel astra 2) zabiera STATYSTYCZNIE 1,4 osoby dodając 0,5 metra odstępu między samochodami w korku dla 140 osób mamy:


*100 samochodów(na które trzeba 100 miejsc parkingowych o wymiarach minimum(DzU nr 75, poz 690, 2002r) 5x2,3m co daje 11500m^2, czyli skwer z drzewami, ławką i fontanną 100x115m), długości 449,5m
*4 autobusy, bez wymaganych miejsc parkingowych(nie zatrzymują się w centrum na dłużej niż 2 minuty, więc teoretycznie nawet zatok przystankowych nie trzeba, bo nie wpłynie to znacząco na płynność ruchu, szczególnie jeśli jeżdżą same autobusy), długości... 50 metrów?
Więc jak widać, KM ma wiele większą efektywność(ponad to odpada nam czas na odśnieżanie, szukanie miejsca parkingowego[i opłata za nie], ba nawet nie musimy mieć auta!
-nowy tabor? no to niestety naturalna kolej rzeczy, że najpierw więcej ludzi zaczyna jeździć KM->większy wpływ z biletów->nowy tabor. Odwrotna kolejność choć notowana, to rzadko spotykana! (taki przykład z regionu i z pkp: czy wprowadzenie nowych autobusów szynowych, zwiększyło liczbę pasażerów? a jaki był powód ich wprowadzenia[podpowiedź: coraz mniej chętnych])


Taki krótki wywód, oczywiście wiem, że pewnie tych 3/4 nie przekonam, jednak jako osoba, która ma z racji studiów trochę styczności z wiedzą nt. rozwiązań komunikacyjnych, myślę, że mogę chociaż zasygnalizować co i jak. Oczywiście mam świadomość, czemu się denerwujecie, gdyby mi zamknęli sklep pod blokiem, też bym klął, że muszę dalej chodzić(pomimo, że ten sklep ma kosmiczne ceny, ale z lenistwa jest mi tam najbliżej). Co do władz? Cóż władze muszą widzieć to czego przeciętny obywatel nie dostrzega, a czego typowy kretyn nawet nie przyjmie do wiadomości(pewnie duża część ze sfrustrowanych 3/4 autorów). I jakoś muszą zrobić nam tu ten zachód, tą Holandię, te buspasy, trzeba, żeby najpierw było gorzej, żeby potem było lepiej...
Co by ukrócić ew dywagacje nie jestem ani zwolennikiem PO ani PIS, ani nawet JKM:)

" srali muchi bedzie wiosna...
Rozwiń
cdn
cdn (22 grudnia 2009 o 20:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kilka pytań???
1. Czy istnieje w lublinie jakakolwiek rozsądna koncepcja organizacji ruchu drogowego???( obawiam się że nie ma)
2. Kto jest odpowiedzialny ( nazwisko) za przebudowę (czytaj: spie...enie)ul. Kunickiego????( korki niesamowite niezależnie od pory dnia )
3. Com da przedłużenie ul Krańcowej do Kunickiego bez połączenia z ul. Wrotkowską????? ( chyba tylko zablokowanie i tak już niewydolnej ul. Kunickiego i dodatkowe korki sięgające Abramowic) ???
Rozwiń
nikt
nikt (22 grudnia 2009 o 20:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Korki w miescie mozna rozladowac budujac duzy podziemny naziemny lub jakikolwiek darmowy parking,np tam gdzie jest teraz mały przy Lubomelskiej, chcesz jechac dalej i podjechac pod same drzwi ok wtedy plac kase za postoj - takie rozwiazanie ok ale nie tak jak zrobiono na Kunickiego gdzie zablokowano ruch w godzinach szczytu, nie platne parkowanie bo miasto nie ma kasy - nie bo ktos kurde ma koncepcje ale nie dorobiona wszystko kurde z glowa panowie z glowa bo ida wybory - -MOZE SZANOWNY DZIENNIKARZ ZADAŁ BY PYTANIE W I PUBLICZNIE WSKAZAL OSOBE ODPOWIEDZIALNA ZA TEN POMYSŁ CHCE WIEDZIEC.
Rozwiń
smiechu warte
smiechu warte (22 grudnia 2009 o 20:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
– Spóźniony autobus sam wydłuży sobie zielone światło. Jeśli na to samo skrzyżowanie zechcą wjechać naraz dwa spóźnione autobusy jadące z różnych stron, system da pierwszeństwo temu, który wiezie ludzi do pracy albo temu, który ma więcej pasażerów. .... Ciekawe jak te ostatnie słowa sygnalizacja będzie wcielać w życie bo przecież w szczycie jedni jadą do pracy na LSM drudzy na Czechów, a jak pasażerów będzie po równo

swoją drogą to gdzie oni chcą tworzyć te bus pasy, bo chyba tylko poza ścisłym centrum, przecież w śródmieściu są tylko pojedyncze pasy, stąd wniosek, że samochody lub ich właściciele mają nauczyć się latać. Proponuje zatem też wprowadzić taki system na zwężonej ulicy Kunickiego szczególnie po włączeniu do ruchu ul. Krańcowej. Drodzy inżynierowie ruchu kiedy w Lublinie przestaniecie partolić wszystko co tylko można, łącząc urbanistyczną myśl przewodnią rodem z PRL z nowoczesnymi rozwiązaniami z XXI wieku, to wszystko jak na razie doprowadza do totalnego paraliżu komunikacyjnego w godzinach szczytu.

co do płatnych parkingów, to wybudujcie więcej wielopoziomowych parkingów w newralgicznych miejscach

co do komunikacji, niech w końcu przestanie się spóźniać, niech ceny biletów przestaną ciągle rosnąć (to chyba jedyny pomysł na ratowanie zakładu w postaci MPK, po ciągłych wpadkach kolejnych dyrektorów i ich cudownych pomysłach na rozwój i poprawę firmy komunikacyjnej), drodzy urzędnicy popracujcie trochę w Wawie, Wrocławiu (nota bene tak się na nim chcecie ciągle wzorować), czy Poznaniu to może zmądrzejecie,

podsumowując po prostu nie ma siły już nawet płakać nad dokonaniami lubelskich inżynierów ruchu i władz miasta, jedyny wniosek to wynieść się z tego miasta jak najszybciej, już Rzeszów jest o wiele lepiej rządzony, choć nie lubię lewicy za kolejnych 15 lat, to właśnie tamto miasto będzie stolicą wschodniej Polski....
Rozwiń
gosciu
gosciu (22 grudnia 2009 o 18:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W centrum Poznania tez nie zaparkujesz za darmo wiem ze Lublin jest biedniejszy 2 x ,ale kochani kazde placenie b. boli poniewaz nie ma na chleb sok czy piwo dlatego nalezy zalatwic sprawe i uciekac bo licznik bije 2 .W Poznaniu sa 3 strefy parkowania czerwona zolta i zielona i koszty sa zroznicowane .Nalezy budowac parkingi podziemnie np Plac Litewski dlaczego nie kto tam broni parkowania jacy radni i wcentrum scislym ruch jednokierunkowy .Zrobic eksperyment na 3 ulicach 3 pasmowych jak to zdaje egzamin .W prowadzic wyzsze kary za jazde bez biletow .Brac przyklad z miast poukladanych wprost proporcjonalnych do zarobkow .
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (60)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!