czwartek, 18 stycznia 2018 r.

Lublin

Drogowe podsumowanie roku: 150 km dróg ekspresowych w budowie. Co w planach?

Dodano: 2 stycznia 2018, 12:11
Autor: Paweł Puzio

(fot. Wojciech Nieśpiałowski / archiwum)

150 km dróg ekspresowych jest w budowie, kolejne 42 km czeka na podpisanie umów – to najkrótszy bilans 2017 roku na drogach krajowych w naszym województwie.

S17 mknie do przodu

W 2017 drogowcy kontynuowali budowę połączenia S17 od węzła Kurów Zachód do mostu na Wiśle w Puławach (11,8 km).

– Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi obecnie ponad 90 proc. Oddamy go do ruchu w połowie 2018 r. – mówi Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Połączenie S17 od węzła Kurów Zachód do mostu na Wiśle [połowa grudnia]

W minionym roku rozpoczęły się także prace na pięciu innych odcinkach S17: od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Kurów Zachód o łącznej długości ok. 71,6 km.

– Najbardziej zaawansowane, na poziomie ok. 50 proc., są odcinki od Garwolina do granicy z naszym województwem. Wykonano już ponad 7 km nawierzchni betonowej przyszłej drogi ekspresowej. Na kolejnych dwóch odcinkach, w stronę węzła Kurów Zachód, zaawansowanie robót wynosi ok. 40 proc., a w okolicy Żyrzyna położono już ponad 3,6 km betonowej nawierzchni – dodaje dyr. Schodziński.

Budowa S17. Odcinek Skrudki - Kurów [grudzień]

Na budowę S17 pomiędzy Garwolinem i Kurowem wraz z połączeniem do mostu na Wiśle w Puławach podpisano umowę o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 2,2 mld zł, w tym wkład unijny wynosi prawie 1,2 mld zł. 
 „Jadąc” dalej w kierunku Warszawy, również spotkamy ekipy drogowe.

– W drugiej połowie roku ruszyły prace na odcinku od końca obwodnicy Kołbieli do Garwolina i tu zaawansowanie wynosi ok. 20 proc. – dodaje Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.

W przyszłym roku prace budowlane prowadzone będą już na całym ponad 95-kilometrowym odcinku S17 pomiędzy węzłami Lubelska i Kurów Zachód.

– Oczekujemy jeszcze na wydanie decyzji ZRID dla dwóch odcinków: Lubelska-Kołbiel oraz obwodnica Kołbieli – dodaje rzecznik.

To powinno nastąpić najpóźniej do końca lutego. Wszystkie odcinki S17 będą gotowe w 2019 roku: do obwodnicy w Kołbieli w pierwszej połowie roku, od Kołbieli do węzła Lubelska – w drugiej połowie.

Budowa S17. Odcinek Garwolin - Gończyce [grudzień]

S19 rozpędza się

Sporo dzieje się także na południowym odcinku S19, od Lublina do granicy z woj. podkarpackim.

– Podpisaliśmy umowy na 33-kilometry S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie, podzielonego na trzy odcinki realizacyjne. Umowa jest także podpisana na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego o długości 9,6 km (oddanie do użytku w 2021 roku – przyp. red.). Wskazaliśmy również najkorzystniejsze oferty na realizację 42-kilometrowego fragmentu S19 od końca obwodnicy Lublina do Kraśnika – dodaje dyr. Schodziński.

Umowy z wykonawcami zostaną podpisane po zakończeniu kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim pojedziemy w połowie 2021 roku.

Lubelska GDDKiA zleciła także przygotowanie dokumentacji kolejnych odcinków S19 stanowiących ciąg przyszłej via Carpatia.

– Podpisaliśmy umowy na opracowanie koncepcji programowej dla ponad 81-kilometrowej trasy od granicy z woj. mazowieckim do Lubartowa. W pierwszym kwartale przyszłego roku planujemy podpisać umowę na koncepcję programową dla odcinka Lubartów-Lublin o długości 24 km – dodaje dyr. Schodziński.

Wcześniej lubelscy drogowcy ogłoszą jeszcze przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej dla ponad 32-kilometrowego odcinka S19 przecinającego woj. mazowieckiego, do granicy z woj. podlaskim. Lubelski oddział GDDKiA przejął realizację i po uzyskaniu decyzji środowiskowej ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie projektuj i buduj.

 – W przyszłym roku ruszą też przetargi na wyłonienie wykonawców koncepcji programowych dla S12 i S17 od Piask do granicy z Ukrainą w Dorohusku o długości blisko 80 km i 113-kilometrowego w Hrebennem – dodaje Krzysztof Nalewajko.

Budowa S17 w stronę Warszawy. Powstaje droga z betonu [październik 2017]

WIDEO

Także i te mniejsze

W mijającym roku położono nową nawierzchnię na 18 odcinkach dróg krajowych o łącznej długości ponad 28 km i wartości robót blisko 24 mln zł. W trakcie przebudowy jest most na rzece Branew w Krzemieniu. Wartość tych prac to 4,2 mln zł, a planowane ich zakończenie to połowa 2018 r.

– Podpisaliśmy już umowę na przebudowę ok. 10-kilometrowego odcinka DK48 od Krępy do Kocka. Na początku roku ogłoszony zostanie przetarg na rozbudowę ponad 7 km DK74 od Frampola do Gorajca – dodaje rzecznik Nalewajko.

Przygotowywana jest też dokumentacja techniczna na rozbudowę kolejnych odcinków dróg, czyi DK74 Jarosławiec – Miączyn (dł. 4,2 km), Gorajec - Szczebrzeszyn (dł. 17 km wraz z korektą przebiegu drogi przez Gorajec), dojazd do mostu w Annopolu (500 m), DK63 od granicy z woj. mazowieckim do Łukowa (dł. 11,4 km) oraz DK17 od Zamościa do Łabuń (dł. 5,5 km).

W mijającym roku Minister Infrastruktury i Budownictwa zatwierdził do realizacji kolejne odcinki dróg wymagające wzmocnienia nawierzchni do 115 kN/oś. o łącznej długości ponad 82 km i wartości ok. 603 mln zł.

– To pozwoli na ogłoszenie w 2018 r. przetargów na dokumentację dla czterech odcinków DK74 – dodaje Nalewajko.

Chodzi o korektę przebiegu 4-kilometrowego odcinka biegnącego przez Szczebrzeszyn i 8,9 km przez Janów Lubelski. Wyremontowany zostanie także 11,8-kilometrowy odcinek Janów Lubelski-Frampol i 7,3 km Zamość-Miączyn. Przebudowany będzie także fragment DK48 na odcinku Dęblin-Moszczanka o długości 7,9 km.

W 2019, wyremontowane będą też kolejne trzy odcinki DK74: Horyszów-Hrubieszów (dł. 18,8 km), Klemensów-Zamość (dł. 14,8 km) i Hrubieszów-Zosin (9 km).

Realizacja w 2018 roku.

Przetargi do ogłoszenia:

• DK63 Biała - ciąg pieszo-rowerowy dł. ok. 3,5 km

• DK19 Turów – Radzyń Podlaski - ciąg pieszo–rowerowy dł. ok. 6,4 km. Realizacja w 2019 roku wspólnie z samorządami Kąkolewnicy i Radzynia Podlaskiego.

• DK82 Łuszczów – Zofiówka – przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową do Kijan, wyznaczenie trzech przejść dla pieszych, chodnik dł. ok. 880 m.

QUIZ

Sprawdź, co wiesz o miastach województwa lubelskiego

Użytkownik niezarejestrowany
anonim
Weteran
(24) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (6 stycznia 2018 o 16:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
do anonim. Człowieku jak samorządy nie doczekały się nowej formy wsparcia? Dużo ci płacą za klakierowanie? Patrz - PiS od 2016 roku rozpoczął nowy program zatytułowany "program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata ..." Poczytaj o nim i o tym czym się różni od programu schetynówek czyli "Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych". Proszę nie pisz kłamstw.
Rozwiń
anonim
anonim (5 stycznia 2018 o 14:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
undefined napisał:
To kolega źle poinformowany bo schetynówki skończyły się w 2015 roku. Więc nie było czego ciąć. Obecnie obowiązuje zupełnie inny program ramach, którego do wykorzystania na lepszych warunkach dla samorządów jest kwota o około 33% wyższa niż w przypadku schetynówek. Ale co ja tam wiem... i tak ktoś niedoinformowany powie inaczej bo tak gdzieś usłyszał od psa babki, stryjecznej siostry, wujka Władka z co się ożenił do Janiny, sąsiadki Krzyśka,  z którego bratem sąsiad Bogusław chodził do podstawówki...
 Właśnie że ma rację. To rząd Beaty Szydło zaraz po objęciu władzy w 2015 r. zadecydował o zakończeniu programu schetynówek. Program był udany i środki były pożądane przez samorządy. Rząd PiS jednak zamknął program obiecując, że powstanie inna forma pomocy w finansowaniu dróg lokalnych. A dlaczego zakończono program? Bo był pomysłem poprzedniej władzy, bo żadnej konkretenj przyczyny nie podano. Niestety... samorządy nie doczekały się do tej pory konkretów nowego wsparcia. Dobrze że jest jeszcze wsparcie unijne, ale to pewnie też już nie długo.
Rozwiń
Weteran
Weteran (3 stycznia 2018 o 17:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Droga Chmiel-Piotrkow, jest jeszcze jak cie moge, najgorszy jest odcinek Piaski- Chmiel, tam juz w ogole nie mozna jeczac szybciej niz 15km na godzine, bez jakiegokolwiek remontu przez tyle lat...
Rozwiń
Gość
Gość (3 stycznia 2018 o 16:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
To kolega źle poinformowany bo schetynówki skończyły się w 2015 roku. Więc nie było czego ciąć. Obecnie obowiązuje zupełnie inny program ramach, którego do wykorzystania na lepszych warunkach dla samorządów jest kwota o około 33% wyższa niż w przypadku schetynówek. Ale co ja tam wiem... i tak ktoś niedoinformowany powie inaczej bo tak gdzieś usłyszał od psa babki, stryjecznej siostry, wujka Władka z co się ożenił do Janiny, sąsiadki Krzyśka, z którego bratem sąsiad Bogusław chodził do podstawówki...
Rozwiń
Gość
Gość (3 stycznia 2018 o 08:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A na tzw. Schetynówki rząd obciął 20 mln. złotych. tym sie nie chwali.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (24)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!