niedziela, 19 listopada 2017 r.

Lublin

Dworzec Główny w Lublinie do przebudowy. PKP ogłosiły już przetarg

Autor: Dominik Smaga

Lubelski dworzec znalazł się na liście 74 dworców objętych przetargiem na „umowę ramową” na komplet dokumentacji projektowej
Lubelski dworzec znalazł się na liście 74 dworców objętych przetargiem na „umowę ramową” na komplet dokumentacji projektowej

Dworzec Główny ma być przebudowany. PKP ogłosiły już przetarg na opracowanie niezbędnych projektów. Kolej z góry zapowiada, że wybierając architektów będzie zwracać uwagę tylko na cenę. Mają wygrać najtańsi

Lubelski dworzec znalazł się na liście 74 dworców objętych przetargiem na „umowę ramową” na komplet dokumentacji projektowej. Polskie Koleje Państwowe mają czekać na oferty architektów do 15 listopada. Wymagają od nich pewnego doświadczenia, ale jednocześnie zastrzegają, że oceniając oferty wybiorą te najtańsze. Zwycięskie pracownie dostaną kontrakt oraz 18 miesięcy na sporządzenie kompletu dokumentów.

Jakie są wymagania co do projektów? W wytycznych czytamy, że odnawiane dworce mają być „bramą do miejscowości”, w pełni dostępną dla niepełnosprawnych, a budynki zyskają iluminację. W dworcach wydzielone mają być atrakcyjne miejsca dla działalności komercyjnej.

Projektanci mają też znaleźć miejsce do zamontowania (ale w dalszej przyszłości) ładowarki dla aut elektrycznych, zaś dla rowerów planowany jest zadaszony parking. Prawdopodobnie powstanie też prysznic dla podróżnych, bo lubelski dworzec jest zaliczony do najwyższej kategorii dworców „premium”. Możliwe jednak, że na czas przebudowy nasze „premium” zostanie przeniesione do kontenerowego dworca tymczasowego.

Na razie powstać ma projekt. Ile poczekamy na przebudowę? – Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania studium wykonalności, dopiero po jego zakończeniu będziemy mogli powiedzieć więcej o zakresie planowanych prac. Aktualnie jest także zbyt wcześnie, by mówić o kosztach tego projektu i terminie zakończenia inwestycji – odpowiada nam Katarzyna Grzduk z centrali Polskich Kolei Państwowych.

Projektanci dość swobodnie będą mogli obmyślać wnętrza. – Budynek nie jest ujęty w rejestrze zabytków województwa lubelskiego – przyznaje Dariusz Kopciowski, wojewódzki konserwator zabytków. Dworzec wpisany jest tylko do gminnej ewidencji zabytków, co daje mu słabszą ochronę. Zmian we wnętrzach nie trzeba uzgadniać z konserwatorem.

Tymczasem już niedługo przy lubelskim dworcu ma się zacząć przebudowa peronów. Te prace prowadzone są w ramach przebudowy linii kolejowej z Lublina do Warszawy. Nie należy się spodziewać rewolucji, chociaż przez krótki czas rozważana była budowa hali peronowej. Nadzieje na jej powstanie kolej rozwiała już w lutym tego roku.

– W trakcie opracowywania dokumentacji wybrano wariant który nie uwzględniał wybudowania hali peronowej – przyznał wówczas Karol Jakubowski ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Rezygnacja z hali była zwyczajnym cięciem kosztów. – Jej budowa bardzo wydłużyłaby realizację inwestycji, a korzyści płynące z jej powstania nie byłyby znacznie większe niż w przypadku budowy zadaszenia peronów.

Czytaj więcej o: Lublin dworzec kolej pociągi
Użytkownik niezarejestrowany
Ml
Użytkownik niezarejestrowany
(31) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (23 października 2017 o 18:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Sprywatyzować lubelskie PKP! Sprzedać to tałatajstwo i wprowadzić zasady rynkowe, wolność ala Korwin-Mikke.
Rozwiń
Ml
Ml (23 października 2017 o 16:30) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gdy sypie śnieg lub wali grad, cieszyć się będziesz także z wiat :)
Rozwiń
Gość
Gość (23 października 2017 o 16:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Najtańszy projekt = najdroższe wykonawstwo. Żeby projekt był tani, projektant zamiast wymyślać wrzuca w projekt gotowe rozwiązania drogich firm wykonawczych.
Rozwiń
2020
2020 (23 października 2017 o 14:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Sprzedac lubelskie PKP do Deutsche Bahn. Innej opcji nie widzę.
Rozwiń
Gość
Gość (23 października 2017 o 13:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Miało być budowane centrum komunikacyjne dla wszystkich rodzajów transportu.Tylko to ma sens, a nie oddzielne przystanki dla autobusów dalekobieżnych, inne dla MPK jeszcze inne dla busów.Oczywiście pojemny parking, hotel i centrum handlowe.Wtedy będą zyski , a nie straty.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (31)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!