czwartek, 19 października 2017 r.

Lublin

Dzięki naukowcom z Politechniki Lubelskiej samoloty będą lżejsze

  Edytuj ten wpis
Dodano: 5 sierpnia 2011, 16:44

Jednym z urządzeń do wytwarzania elementów samolotu jest prasa trójsuwakowa opatentowana przez nauko
Jednym z urządzeń do wytwarzania elementów samolotu jest prasa trójsuwakowa opatentowana przez nauko

Naszym naukowcom udało się w tym roku opatentować aż 40 metod i narzędzi do wytwarzania lekkich elementów do budowy samolotów.

– Pracownicy naszego wydziału zarejestrowali w tym roku ponad 40 patentów, w tym trzy międzynarodowe dotyczące m.in. technologii produkcji wałów drążonych – mówi prof. Andrzej Gontarz, prodziekan ds. Nauki z Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej.

I dodaje: Technologie te można wykorzystać do wytwarzania części używanych w lotnictwie, np. wałów przenoszących napęd z silnika do wirnika śmigłowca. Elementy różnią się od powszechnie stosowanych tym, że w środku są puste i przez to są lżejsze. Nie traci na tym ich wytrzymałość i są równie użyteczne, co "pełne” wały.

Naukowcy prowadzą badania nad ulepszeniem elementów konstrukcyjnych samolotu w ramach dużego projektu AERONET – Dolina Lotnicza, współfinansowanego przez Unię Europejską, który lubelska uczelnia prowadzi razem z kilkoma innymi wyższymi szkołami technicznymi w kraju. Badają, w jaki sposób kształtować metale lekkie i wytrzymałe (magnez, aluminium), by powszechnie stosować je w produkcji samolotów.

– Chodzi o metody plastycznego kształtowania stopów metali nieżelaznych. Przykładowo: magnez jest 4 razy lżejszy od stali. Dzięki temu zastosowanie części ze stopów tego metalu pozwala znacząco obniżyć ich masę przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości – tłumaczy prof. Gontarz.

Naukowcy będą mieli okazję do przetestowania swoich pomysłów w praktyce. – Dla Instytutu Lotnictwa mamy wykonać naszymi metodami dwa elementy samolotu: piastę koła i drążek sterowniczy – mówi prof. Zbigniew Pater z Wydziału Mechanicznego. – Jeśli je wyprodukujemy, to Instytut Lotnictwa zleci nam wykonanie kolejnych części z metali lżejszych. Będą mogły być używane w mniejszych samolotach – dodaje profesor.

Specjaliści przyznają, że w produkcji statków powietrznych dąży się właśnie do zmniejszania wagi elementów konstrukcyjnych śmigłowców i samolotów. – Im lżejsza maszyna, tym mniejszy silnik jest potrzebny i na pokład można zabrać więcej paliwa lub ładunku – tłumaczy Jerzy Turek, główny inżynier Wojskowych Zakładów Lotniczych w Dęblinie.
Badania prowadzone przez pracowników Politechniki Lubelskiej dotyczą także wykorzystania materiałów inteligentnych do budowy części maszyn. – Takie materiały pod wpływem otoczenia w sposób ustalony zmieniają np. kształt – mówi prof. Pater. – Dla przykładu: śmigło w helikopterze zmienia kąt nachylenia, co zmniejsza jego drgania – dodaje.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
bellow valve
king
jon
(6) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

bellow valve
bellow valve (9 marca 2012 o 09:06) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
The valve is [url=http://www.valvecompany.org/product/classid52/bellow-valve.html]bellow valve[/url] and [url=http://www.valvecompany.org/product/classid47/steel-globe-valve.html]Steel globe valve[/url] in the fluid transport system control unit has a cut-off regulation [url=http://www.valvecompany.org/product/classid45/pneumatic-butterfly-valve.html]Pneumatic butterfly valve[/url] and [url=http://www.valvecompany.org/product/classid43/flanged-butterfly-valve.html]Flanged butterfly valve[/url] , diversion, to prevent the function of the counter-current [url=http://www.valvecompany.org/product/classid42/wafer-butterfly-valve.html]Wafer butterfly valve[/url] and [url=http://www.valvecompany.org/product/classid40/stainless-steel-check-valves.html]Stainless steel check valves[/url] , voltage regulators [url=http://www.valvecompany.org/product/classid35/lift-check-valve.html]Lift check valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid34/swing-check-valve.html]Swing Check Valve[/url] , shunt or overflow relief. All kinds of valves for fluid control valve of the system [url=http://www.valvecompany.org/product/classid32/forged-gate-valve.html]Forged gate valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid31/cast-iron-gate-valve.html]Cast iron gate valve[/url] , from the most simple cut-off valve to the extremely complex automatic control system [url=http://www.valvecompany.org/product/classid30/stainless-steel-gate-valve.html]Stainless steel gate valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid29/brass-gate-valve.html]Brass gate valve[/url] , its varieties and specifications are quite numerous [url=http://www.valvecompany.org/product/classid28/flanged-gate-valve.html]Flanged gate valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid27/wedge-gate-valve.html]Wedge Gate Valve[/url] . The valve can be used to control the flow of air [url=http://www.valvecompany.org/product/classid24/trunnion-ball-valve.html]Trunnion ball valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid23/high-pressure-ball-valve.html]High Pressure Ball Valve[/url] , water, steam [url=http://www.valvecompany.org/product/classid22/floating-ball-valve.html]Floating ball valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid21/flanged-ball-valve.html]Flanged ball valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid20/3-way-ball-valve.html]3 way ball valve[/url] , and a variety of corrosive media, mud, oil [url=http://www.valvecompany.org/product/classid19/brass-ball-valve.html]Brass ball valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid18/pvc-ball-valve.html]Pvc ball valve[/url]
[url=http://www.valvecompany.org/product/classid16/stainless-steel-ball-valve.html]Stainless steel ball valve[/url] , liquid metal and radioactive media [url=http://www.valvecompany.org/product/classid17/forged-steel-ball-valve.html]Forged Steel Ball Valve[/url] [url=http://www.valvecompany.org/7/company-profile.html]valve OEM[/url] [url=http://www.valvecompany.org]valve company[/url] and other types of fluid
Rozwiń
king
king (8 sierpnia 2011 o 05:37) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
but I think [url=http://www.niketnrequinpascher.com/]nike tn pas cher[/url] there's
[url=http://www.niketnrequinpascher.com/]nike tn requin pas cher[/url]
[url=http://www.niketnrequinpascher.com/]tn requin pas cher[/url] affairs,
[url=http://www.niketnrequinpascher.com/]requin pas cher[/url] sent a
letter to [url=http://www.niketnrequinpascher.com/]tn pas cher[/url]
Rozwiń
jon
jon (7 sierpnia 2011 o 22:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Andrzej' timestamp='1312707780' post='511715']
i tak trzymać Panowie ! brawo, życzę dalszych sukcesów, może część pomysłów da się realizować / produkować w Lublinie ?
[/quote]
proponuje nie podniecać się ! to są tylko 3 międzynarodowe patenty,
a drążek sterowy to prosta rura. Polska , jeszcze paręnaście lat temu produkująca samoloty, stała się
producentem drzwiczek, klapek, lotek, drążków itp. duperelków.
trochę to śmieszne . światowe giganty, koncerny lotnicze posiadające duże pieniądze, doskonale wyposażone laboratoria oraz fachowców , czekają na patenty z Politechniki Lubelskiej.
podejrzewam , że to mało zorientowany autor tak wypromował lubelskich naukowców
Rozwiń
ali z gali
ali z gali (7 sierpnia 2011 o 14:12) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kolejne ekstra wylazki.Jak paliwo z dymu.
Rozwiń
Janek
Janek (7 sierpnia 2011 o 12:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Z jednej strony cieszę się z takich wiadomości, ale z drugiej wręcz smucę... Dlaczego? Bo podejrzewam, że te patenty, podobnie jak wiele innych wcześniejszych, nam polakom, naszemu krajowi nie pomogą. Dlaczego? Bo znowu będzie, że nie ma pieniędzy na rozwój technologii, albo że nie opłacalne, bądź jeszcze jakiś inny "ciekawy" powód i patent odkupi za grosze jakiś zagraniczny inwestor, a później będzie robił na tym fortunę. Choćby światłowody, ale to tylko jedna z wielu rzeczy, które wyszły od nas z kraju i zrobiły karierę na świecie. To tak w skrócie, na szybko co myślę...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (6)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!