Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

2 października 2011 r.
21:08
Edytuj ten wpis

Historia trolejbusów w Lublinie: A cóż to za dziwactwo?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 8 A A
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne

Gdyby nie wojna, która 38 lat temu wybuchła na Bliskim Wschodzie, to trolejbusów w Lublinie już by nie było. A przecież stały się już jednym z symboli miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Udostępnij na Facebook


I trudno dziś uwierzyć, że Szwajcarzy pokazali trolejbus władzom Lublina już prawie 100 lat temu i że władze…popukały się wówczas w czoło.

A cóż to za dziwactwo?

Niewiele brakowało, by Lublin był pierwszym polskim miastem z trolejbusami. Ich uruchomienie zaproponowała w 1919 r. władzom miasta genewska firma Austro-Daimler. Mowa była wówczas o "tramwaju bezszynowym”. Ale taki pojazd został uznany w magistracie za dziwactwo i oferta trafiła do kosza.

Obaw nie miał za to Poznań. Tam w 1930 r. powstała pierwsza w Polsce linia trolejbusowa. Trajtki były w tym mieście 40 lat. Na taką sieć zdecydowały się też Warszawa, Olsztyn, Legnica, Gdynia i Wałbrzych.
Próbowały też inne miasta. W Gorzowie Wielkopolskim trolejbusy jeździły w latach 1943–45, była nawet linia towarowa. Podczas walk o miasto sieć została zniszczona. W 1944 r. trakcja zawisła też w okupowanej Jeleniej Górze, ale do miasta nigdy nie dotarł żaden pojazd, a po roku sieć rozebrano. Podobnie w Bydgoszczy: Niemcy zbudowali sieć, sprowadzili wozy, ustalili datę otwarcia linii. Ale weszła Armia Czerwona i z trakcji nie zostało prawie nic.

Dziś system komunikacji trolejbusowej mają jeszcze tylko Tychy i Gdynia.

Radzieckie gruchoty

Lublin długo czekał. Budowa pierwszej linii ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne były trolejbusy, a u nas słuszne było to, co radzieckie. Był też inny powód: wozy na prąd lepiej radziły sobie na stromiznach.

Uroczyste otwarcie linii odbyło się 21 (o dziwo nie 22) lipca 1953 r. Zajezdnia znajdowała się przy ul. Garbarskiej. Trasa łączyła Dworzec Główny PKP z pętlą przy ul. Nowotki (obecna Radziszewskiego). Na trasę ruszyły radzieckie wozy JaTB–2 wyprodukowane w 1937 r. Najpierw jeździły w Moskwie, skąd jako dar trafiły do Warszawy. Stolica dała je nam. Wozy częściej się psuły, niż jeździły; brakowało do nich części.

Ogórek zwija druty

Jeszcze w 1953 r. uruchomiono drugą linię – nr 16 – która z ul. Nowotki jeździła na skrzyżowanie ul. Kunickiego i Mickiewicza. W 1957 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni na Helenowie. Jej część gotowa była w 1960 r., a całość w 1963 r. W taborze były już nie tylko radzieckie wozy, ale i czechosłowackie skody. – Jak na swoje czasy nie były to złe pojazdy – ocenia Bohdan Turżański, który o miejskiej komunikacji nad Bystrzycą wie praktycznie wszystko.

W 1962 r. nad Sławinkiem zawisła trakcja jednotorowa, czyli taka, pod którą nie mogły minąć się wozy jadące w przeciwnych kierunkach. Rok później trajtki dotarły na LSM, w 1965 r. do Fabryki Samochodów Ciężarowych, a w 1967 r. na Majdanek. Cztery lata później było już 15 linii.

– To był okres największej świetności lubelskich trolejbusów – przyznaje Turżański. – Miały wtedy duże znaczenie dla transportu w mieście, przewoziły około połowy pasażerów. Ale wszystko popsuł "ogórek”.
"Ogórkiem” nazywano autobus jelcz 043. Był na tyle dobry i sprawnie wjeżdżał na wzniesienia, że śmiało mógł konkurować z pojazdami na szelkach. I to on sprawił, że w Polsce zaczęto na potęgę likwidować trakcje trolejbusowe. W 1972 r. druty znikły ze Sławinka. W 1982 r. trolejbusy miały całkiem opuścić Lublin.

Wojna ratuje trolejbusy

Trajtki pewnie by nie przetrwały, gdyby nie wojna na Bliskim Wschodzie. W 1973 r. Syria i Egipt zaatakowały półwysep Synaj i Wzgórza Golan. Przez to cena baryłki ropy na światowych giełdach wzrosła dziesięciokrotnie. To ocaliło pojazdy na prąd.

W ślad za decyzją o utrzymaniu w Lublinie komunikacji trolejbusowej nie poszły jednak nowe inwestycje. Miasto rosło, a sieć trakcyjna nie rozwijała się. W efekcie, trolejbusy nie dojeżdżały do największych dzielnic. Dopiero w latach 90. nowe druty pojawiły się nad ul. Wolską i na odcinku al. Kraśnickiej między Zana a Węglinem. W 2007 r. trakcja dotarła na Czuby, dzięki czemu trajtki kursują przez ul. Orkana, Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, Wileńską i Głęboką do Filaretów.
Zrobimy tramwaje

W 2001 r. do użytku wszedł pierwszy w mieście trolejbus niskowejściowy. Złożono go w zajezdni na Helenowie. Tu, przez lata powstała silna kadra fachowców.

– Ten jelcz jeździ do dziś, ma numer boczny 808. Był to pierwszy trolejbus potrafiący oddawać energię do sieci podczas hamowania – opowiada Piotr Hołyszko, zastępca kierownika Zakładu Trolejbusowego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Niedługo później na bazie nadwozia jelcza powstały jeszcze dwa podobne wozy, tym razem jednak wysokopodłogowe.

Aż w końcu zapadła decyzja o rozpoczęciu prac nad trolejbusami z silnikiem asynchronicznym. – Szczegóły jego działania można by długo omawiać. Istotne jest, że taki silnik nie wymaga obsługi. Wystarczy przesmarować łożyska i przedmuchać silnik sprężonym powietrzem. Nie ma za to np. potrzeby szlifowania styków – mówi Hołyszko.

Tak MPK nawiązało współpracę z bolechowską firmą Solaris. Na bazie jej nadwozi zmontowano w Lublinie trzy trolejbusy. A to nie koniec kooperacji. – W najbliższym czasie oddelegujemy pięciu naszych ludzi do pracy dla Solarisa przy produkcji nowych tramwajów dla Poznania – zapowiada Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Na Helenowie powstało też kilka innych trolejbusów. Jeden z nich miał autonomiczny układ zasilania. Wyposażony był w urządzenia magazynujące energię. – Był w stanie przejechać do 8 km ulicami, nad którymi nie ma trakcji – podkreśla Hołyszko. Niestety, z powodów prawnych wóz trzeba było przerobić i bez drutów nie umie już jeździć.

A drutów przybędzie

I to sporo. – Obecnie sieć ma blisko 30 km – informuje Jakub Kozak z Zarządu Transportu Miejskiego.
Do końca września 2015 r. nad ulicami ma zawisnąć w sumie 26 km nowej trakcji. Powstanie też dziewięć nowych podstacji zasilających. Miasto ma zakupić 70 niskopodłogowych trolejbusów, z których 20 będzie mieć dodatkowy, awaryjny układ napędowy w postaci silnika spalinowego. Projekt przewiduje też zakup trzech nowych wozów technicznych oraz budowę nowoczesnej zajezdni trolejbusowej przy ul. Grygowej.

To tylko część projektu budowy systemu miejskiego transportu publicznego, na który magistrat dostał unijne dofinansowanie. Całość, obejmująca także m.in. zakup 100 autobusów, ma kosztować ponad 520 mln złotych, z czego blisko 311 mln zł pokryje unijna dotacja. – To dla nas bardzo ważny projekt – mówi Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta. – Zależy nam na zwiększeniu roli komunikacji miejskiej w transporcie mieszkańców Lublina.

Choć koszt przewozu pasażerów trolejbusem jest droższy od transportu autobusowego, to miasto stawia na wozy na szelkach. – Są bardziej ekologiczne – stwierdza Kozak. – Są cichsze i nie emitują spalin w mieście.

Jak urośnie sieć

Już w maju przyszłego roku trolejbusy kursujące przez ul. Głęboką w kierunku LSM i Czubów nie będą musiały jechać przez ul. Zana. Dobudowana zostanie trakcja nad Głęboką od Filaretów do Wileńskiej i nad samą Wileńską. W zeszłym tygodniu Zarząd Dróg i Mostów otworzył oferty od firm zainteresowanych budową tego odcinka. Miasto ma na to 3,3 mln zł, najtańsza oferta opiewa na 2,4 mln zł.

Jeszcze w tym miesiącu okaże się, ile firm chce budować trakcję nad Diamentową i Zemborzycką oraz przebudować skrzyżowanie tych ulic. Plany zakładają też budowę nowego odcinka nad al. Unii Lubelskiej, ul. Podzamcze i Unicką do istniejącej sieci nad Obywatelską. Przebudowane ma zostać skrzyżowanie al. Spółdzielczości Pracy i Lubartowskiej z Unicką.

Trakcja, która kończy się teraz przy skrzyżowaniu ul. Kunickiego z Sierpińskiego i Głuską, zostanie przedłużona przez ul. Abramowicką do nowej pętli. Sieć kończąca się na pętli na Majdanku przez Drogę Męczenników Majdanka i Doświadczalną będzie doprowadzona do pętli na Felinie. Tuż obok wiszą już druty nad nowym odcinkiem ul. Grygowej.

Nowe odcinki trakcji trolejbusowej obejmą też ulice: Abramowicką, Andersa, Mełgiewską, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Jana Pawła II, Filaretów, Zana, Nadbystrzycką, Krochmalną i Lwowską.

Komentarze 8

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
COOLejaż / 4 listopada 2012 o 13:23
[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]

[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]Nic się nie martw -już niedługo przedłuża trakcję trolejbusową z Lublina aż do Bielska-Białej -i to nawet przez Kraków!
Avatar
Artur M. / 3 listopada 2012 o 22:24
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
Avatar
troley / 5 października 2011 o 21:26
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i to po zaakceptowaniu URE) nie szaleją z dnia na dzień jak paliwa. A tak na stacji paliw codzienne zdziwienie. Jak drogo! Eksploatacja trolejbusu jest tańsza od 20-30% nizsza jak autobusu. Tylko głąby z ZTM po linii PO magą twierdzić inaczej. Czym więcej trolejbusów, tym wieksze rozłożenie kosztów utrzymania trakcji. Wystarczy porównać koszt utrzymania na 20 wozów z szelkami, a 200. Jest różnica? W Lublinie jest produkowany tani prąd w Elektrociepłowni na Wrotkowie, więc koszt przesyłu energii to grosze.
Trolejbus to nie wynalzek komunistyczny, ale USA. Zresztą na całym świecie kursują trajtki od Japonii po Stany. Od Chin po Włochy.
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i ... rozwiń
Avatar
majk / 3 października 2011 o 14:55
Przyznam, że nie rozumiem priorytetów. Moim zdaniem miasto powinno w pierwszej kolejności inwestować w poprawę jakości nawierzchni dróg, wymianę taboru, biletomaty w każdym pojeździe, porządne przystanki z tablicami elektronicznymi i monitoringiem... Trajtki to trochę fanaberia jednak. Rozumiem jeszcze gdyby były tańszym wariantem, ale dopłacać do nich to już przesada.
Avatar
an / 3 października 2011 o 13:31
nie rozumiem jednego po co druty nad ul. Wileńską tak jak jest teraz jest dobrze i tak tą ulicą kursuje l linia trolejbusowa - 153 która była by lepiej zagospodarowana jeżdżąc przez Zana i Filaretów a nie Wileńską . Ominięcie ważnych instytucji przy Zana jak Sąd czy ZUS to nie jest dobry pomysł stąd i tłumy podróżnych niezbyt wielkie. Ktoś chyba na siłę chce mieć trolejbusy na Wileńskiej. Pieniądze z budowy tej trakcji lepiej przeznaczyć w inne miejsca choćby na przedłużenie trakcji do Felina.
Avatar
szary mieszkaniec Lublina / 3 października 2011 o 13:29
A mnie się trajtki podobają,są ciche a te nowe szybkie.Znam tysiące rzeczy które bardziej niż druty szpecą lubelskie ulice.Malkontenci precz
Avatar
deputy / 3 października 2011 o 11:55
A kto w 1944 okupował Jelenią Górę?
Avatar
vincent / 3 października 2011 o 11:15
bez sensu. raz że chcą oszpecić miasto drutami a dwa że rozwieszą je przypadkowo na trasach gdzie będzie mało pasażerów.
Avatar
COOLejaż / 4 listopada 2012 o 13:23
[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]

[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]Nic się nie martw -już niedługo przedłuża trakcję trolejbusową z Lublina aż do Bielska-Białej -i to nawet przez Kraków!
Avatar
Artur M. / 3 listopada 2012 o 22:24
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
Avatar
troley / 5 października 2011 o 21:26
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i to po zaakceptowaniu URE) nie szaleją z dnia na dzień jak paliwa. A tak na stacji paliw codzienne zdziwienie. Jak drogo! Eksploatacja trolejbusu jest tańsza od 20-30% nizsza jak autobusu. Tylko głąby z ZTM po linii PO magą twierdzić inaczej. Czym więcej trolejbusów, tym wieksze rozłożenie kosztów utrzymania trakcji. Wystarczy porównać koszt utrzymania na 20 wozów z szelkami, a 200. Jest różnica? W Lublinie jest produkowany tani prąd w Elektrociepłowni na Wrotkowie, więc koszt przesyłu energii to grosze.
Trolejbus to nie wynalzek komunistyczny, ale USA. Zresztą na całym świecie kursują trajtki od Japonii po Stany. Od Chin po Włochy.
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i ... rozwiń
Avatar
majk / 3 października 2011 o 14:55
Przyznam, że nie rozumiem priorytetów. Moim zdaniem miasto powinno w pierwszej kolejności inwestować w poprawę jakości nawierzchni dróg, wymianę taboru, biletomaty w każdym pojeździe, porządne przystanki z tablicami elektronicznymi i monitoringiem... Trajtki to trochę fanaberia jednak. Rozumiem jeszcze gdyby były tańszym wariantem, ale dopłacać do nich to już przesada.
Avatar
an / 3 października 2011 o 13:31
nie rozumiem jednego po co druty nad ul. Wileńską tak jak jest teraz jest dobrze i tak tą ulicą kursuje l linia trolejbusowa - 153 która była by lepiej zagospodarowana jeżdżąc przez Zana i Filaretów a nie Wileńską . Ominięcie ważnych instytucji przy Zana jak Sąd czy ZUS to nie jest dobry pomysł stąd i tłumy podróżnych niezbyt wielkie. Ktoś chyba na siłę chce mieć trolejbusy na Wileńskiej. Pieniądze z budowy tej trakcji lepiej przeznaczyć w inne miejsca choćby na przedłużenie trakcji do Felina.
Avatar
szary mieszkaniec Lublina / 3 października 2011 o 13:29
A mnie się trajtki podobają,są ciche a te nowe szybkie.Znam tysiące rzeczy które bardziej niż druty szpecą lubelskie ulice.Malkontenci precz
Avatar
deputy / 3 października 2011 o 11:55
A kto w 1944 okupował Jelenią Górę?
Avatar
vincent / 3 października 2011 o 11:15
bez sensu. raz że chcą oszpecić miasto drutami a dwa że rozwieszą je przypadkowo na trasach gdzie będzie mało pasażerów.
Zobacz wszystkie komentarze 8

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Zabójstwo na stacji paliw. Damian S. i Magdalena J. przed sądem
galeria
film

Zabójstwo na stacji paliw. Damian S. i Magdalena J. przed sądem 1 0

Damian S. i Magdalena J. stanęli w środę przed sądem. Odpowiadają za udział w rozboju i brutalne zabójstwo pracownika stacji benzynowej. Mirosława W. napadnięto, kiedy pełnił swój ostatni nocny dyżur na stacji paliw w Pałecznicy-Kolonii (gm. Niedźwiada). Sprawcy zabrali mu 140 zł.

Wojewoda lubelski z wizytą w USA

Wojewoda lubelski z wizytą w USA 0 0

Spotkania z Polonią, odwiedzanie nekropolii, msze święte oraz odsłonięcie tablicy poświęconej prezydentom Lechowi Kaczyńskiemu i Ryszardowi Kaczorowskiemu – to były główne punkty wizyty wojewody lubelskiego Przemysława Czarnka w USA.

Przystanek bez dojazdu? Radni PiS: Taka sytuacja może zaistnieć

Przystanek bez dojazdu? Radni PiS: Taka sytuacja może zaistnieć 0 2

Dojazdu do nowego przystanku kolejowego Lublin Zachód dotyczyć ma uchwała, której projekt chce w czwartek przeforsować w Radzie Miasta opozycyjny klub radnych Prawa i Sprawiedliwości

Świdnik z góry. Zdjęcia miasta
galeria

Świdnik z góry. Zdjęcia miasta 0 1

Zobacz zdjęcia Świdnika z góry.

218 najlepszych studentów z woj. lubelskiego ze stypendiami [lista nagrodzonych]
ZDJĘCIA
galeria

218 najlepszych studentów z woj. lubelskiego ze stypendiami [lista nagrodzonych] 10 3

218 najlepszych studentów z regionu dostało w środę stypendia od marszałka województwa. Sławomir Sosnowski wręczył im decyzje na uroczystej gali w Lubelskim Centrum Konferencyjnym.

Po awanturze na przyjęciu komunijnym restauracja chce wprowadzić nowy rodzaj rosołu
sonda
film

Po awanturze na przyjęciu komunijnym restauracja chce wprowadzić nowy rodzaj rosołu 17 7

Szef restauracji „Krokus” rozważa wprowadzenie do stałego menu nowej zupy o nazwie Kwaśny rosół a'la Sylwia. W ten sposób, z przymrużeniem oka odnosi się do konfliktu z kobietą o tym imieniu, która zakwestionowała jakość przygotowanego dla jej dziecka przyjęcia komunijnego.

Najeźdźcy szykują oblężenie Twierdzy Zamość
25 maja 2018, 21:00

Najeźdźcy szykują oblężenie Twierdzy Zamość 1 0

Już w najbliższy piątek rozpocznie się Szturmu Twierdzy Zamość przez wojska Chmielnickiego. Wielkie widowisko plenerowe potrwa przez trzy dni.

Tak mogą zmienić się górki czechowskie. Najnowsze wizualizacje [zdjęcia]
galeria

Tak mogą zmienić się górki czechowskie. Najnowsze wizualizacje [zdjęcia] 26 60

Właściciel górek czechowskich pokazał w środę koncepcję nowego parku, którego urządzenie oferuje w zamian za zgodę władz miasta na budowę mieszkań na pozostałej części dawnego poligonu. Spółka TBV twierdzi, że gotowa jest wyłożyć pieniądze na park i oddać go miastu za złotówkę. Co na to Ratusz?

IX Święto Wina w Janowcu. Program imprezy
26 maja 2018, 12:00

IX Święto Wina w Janowcu. Program imprezy 1 0

Co Gdzie Kiedy. Muzeum Nadwiślańskie zaprasza na Zamek w Janowcu na 9. edycję Święta Wina. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w sobotę, 26 maja o godz. 12.

PiS ogłosiło kandydatów na prezydentów w miastach woj. lubelskiego

PiS ogłosiło kandydatów na prezydentów w miastach woj. lubelskiego 10 22

Znamy kolejnych kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w wyborach samorządowych. Dzisiaj PiS ogłosił kogo poprze w wyborach na prezydenta Puław, Białej Podlaskiej, Chełma i Zamościa.

Karpiński ostro o Soboniu: Okazał się małym kłamczuszkiem
film

Karpiński ostro o Soboniu: Okazał się małym kłamczuszkiem 0 13

- Mamy do czynienia z dramatycznym rozjechaniem się obietnic wyborczych - powiedział w środę podczas konferencji prasowej poseł PO Włodzimierz Karpiński.

Tu mają powstać nowe fabryki, składy i magazyny w Lublinie. 44 hektary gruntu
galeria

Tu mają powstać nowe fabryki, składy i magazyny w Lublinie. 44 hektary gruntu 14 7

Ratusz wskazuje na Felinie tereny pod nowe fabryki, składy i magazyny. Pod ich budowę chce przeznaczyć ponad 44 ha gruntu zarezerwowanego dziś na pola uprawne i tereny nauki. Zmiany miałyby również dotyczyć terenów dawnej odlewni żeliwa przy ul. Metalurgicznej.

AZS UMCS Lublin zawarł porozumienie z grupą UMCS Biega

AZS UMCS Lublin zawarł porozumienie z grupą UMCS Biega 6 2

LEKKOATLETYKA Tym samym uczelniany klub poszerzył swoje pole działania o kolejną dyscyplinę sportową. Na terenie Parku Akademickiego 5 czerwca odbędzie się 21 Bieg o Puchar Rektora UMCS

Rozebrany mężczyzna na torach. Trzeba było go gonić

Rozebrany mężczyzna na torach. Trzeba było go gonić 0 2

W środę nad ranem 36-letni mężczyzna biegał po torach w Białej Podlaskiej. – Przez tę sytuację został zatrzymany cały skład i były trudności w ruchu – informuje nasz czytelnik.

Pieszy Lublin dostaje z Warszawy argumenty!
Wiersze między newsami

Pieszy Lublin dostaje z Warszawy argumenty! 0 0

O wyższości chodzenia na piechotę pisał poeta już pół wieku temu. Miron Białoszewski o chodzeniu i… pluciu

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.