czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Jak miasto chce walczyć z reklamami? W marcu pokaże pomysły na "uchwałę krajobrazową"

Dodano: 16 lutego 2016, 19:04
Autor: Dominik Smaga

W marcu poznamy pomysły Ratusza na „uchwałę krajobrazową”, która ma oczyścić miasto z zalewu billboardów i szyldów. Wtedy też mają się odbyć duże konsultacje z branżą reklamową, mieszkańcami i przedsiębiorcami. Uchwała może być przyjęta latem, a jej efekty zobaczymy rok później

Elewacje kamienic gęsto oblepione różnej jakości szyldami zlewającymi się w jeden chaos, zabytki skryte za reklamami, główne drogi przytłoczone ścianami z billboardów. Receptą na te problemy ma być powstający w Ratuszu spis zasad zwany w uproszczeniu „uchwałą krajobrazową” lub „kodeksem reklamowym”. Na ustalenie takich zasad pozwala samorządom tzw. ustawa krajobrazowa.

Kodeks określi m.in. reguły umieszczania nośników reklamowych, dotyczyć będzie całego miasta i w pewnych obszarach wręcz całkowicie zakaże stawiania billboardów, a nawet wymusi (choć nieprędko) demontaż już istniejących. Nie wszędzie jednak reguły będą tak ostre.

– Dzielimy miasto na strefy – wyjaśnia Hubert Mącik, miejski konserwator zabytków. – Jedną ze stref, jakie powinniśmy przyjąć jest centrum historyczne. Podobne zasady jak w śródmieściu powinny obowiązywać również w takich przestrzeniach, jak ul. 1 Maja, gdzie też mamy zwartą zabudowę historyczną, do której należy podejść podobnie. Zupełnie inne zasady powinny dotyczyć osiedli mieszkaniowych, czy obszarów przemysłowych – wymienia konserwator. Jako istotną kategorię traktuje też otoczenie głównych szlaków komunikacyjnych. – To bardzo ważne wizerunkowo miejsca, zwłaszcza tzw. bramy do miasta.

Na marzec Mącik zapowiada zorganizowanie dużych konsultacji społecznych – Nie wyobrażam sobie, żeby tego typu działania mogły być podejmowane bez konsultacji – podkreśla. Ale nietrudno też wyobrazić sobie, że ostro zetrą się tu bardzo sprzeczne interesy: mieszkańców wolących ulice bez setek billboardów, branży reklamowej i przedsiębiorców potrzebujących przyciągnąć klientów.

Jednym z punktów wyjścia do marcowych konsultacji mają być zasady opisane w dwóch uchwalonych niedawno planach zagospodarowania: tym dotyczącym Podzamcza i tym obejmującym pedet i okolice. Na pedecie (jak i budynku, który w jego miejscu powstanie) nie można umieszczać dużych reklam na elewacjach, ograniczona jest nie tylko powierzchnia szyldów, ale i długość znajdujących się na nich napisów a wręcz wielkość liter.

– Te plany będą przedstawione jako pewien wzorzec do działania – potwierdza Mącik. Choć zastrzega, że miasto musi też wziąć pod uwagę doświadczenia z funkcjonowania tych planów, a jeden zgrzyt już się na Podzamczu pojawił. Chodzi o nieznaczną rozbudowę salonu Renault, która co do zasady jest zgodna z planem, ale przez jego rygorystyczny zapis, nie będzie możliwe umieszczenie szyldów z dwóch stron budynku (choć estetyka by na tym nie ucierpiała), a tylko z jednej.

Efektem marcowych konsultacji ma być projekt nowych uregulowań, który będzie musiał być wyłożony do publicznego wglądu na podobnej zasadzie, co plany zagospodarowania. Ostatecznie trafi do Rady Miasta mającej w tej sprawie decydujące zdanie. To wyłącznie w drodze uchwały mogą być wprowadzone zasady umieszczania reklam.

Głosowanie może nastąpić w czerwcu, choć to scenariusz optymistyczny. Na dostosowanie się do nowych zasad właściciele nieruchomości i urządzeń reklamowych będą mieć rok. Uchwała wprowadzi też opłatę reklamową, a kara za niezgodne z przepisami reklamy ma być 40-krotnością tejże opłaty.

Gość
Gość
Gość
(7) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (19 lutego 2016 o 14:52) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kiedy w końcu ci przedsiębiorcy zrozumieją, że ludzie szukają informacji o produktach i usługach W INTERNECIE? Czy ktoś idąc ulicą zapamięta, że o tu są gładzie gipsowe, bo cały budynek jest obklejony tą informacją, a tu najniższe ceny opon? Nie, jak mu będzie trzeba to wklepie w internet i pojedzie do pierwszego wyniku wyszukiwania. Same billboardy nie są najgorsze, najgorsze są plandeki na płotach i balkonach, zaklejone okna kamienic, przypadkowe kartki na słupach i poręczach i powielenie 200 razy tego samego sygnału reklamowego na 4 metrach (patrz: APTEKA ZIKO na Krakowskim Przedmieściu - chyba 12 (!) świecących i nieświecących szyldów, że jest to APTEKA, i 2 ledowe krzyże, oprócz tego z witryny widać że to nie warzywniak)
Rozwiń
Gość
Gość (17 lutego 2016 o 11:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Tam, gdzie wszyscy krzyczą, nie słychać nikogo.
Rozwiń
Gość
Gość (17 lutego 2016 o 09:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
natłok reklamowego haosu jest tak duży, że ich przekaz moim zdaniem jest żaden, mało kto zwraca na to teraz uwagę jak czegoś potrzebuję to szukam w necie w centrum miasta wystarczą małe szyldy z krótkim przekazem, przecież jak jest sklep spożywczy to wiadomo co tam się kupi, nie trzeba całej litanii wypisywac, ze można tam kupić pieczywo, nabiał i napoje
Rozwiń
Gość
Gość (17 lutego 2016 o 09:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
wczoraj szedłem królewską i wielka szyba jednego ze sklepów spożywczych wyklejona była kolorowymi kartkami a na każdej z nich wymieniony jakiś produkt w promocji i jego cena. Czy ktoś kto tak sobie wykleił szybę myśli, że ludzie idąc zwrócą na to uwagę? Że to przyciągnie klienta? Nie. Ludzie od czegoś takiego odwracają głowę, bo oczy bolą. A czy nie lepiej wyeksponować witrynę, w której wyeksponowane będą wybrane produkty w promocji, czy zrobiona gustowna kompozycja tak by właśnie witryna sama w sobie była reklamą?
Rozwiń
Gość
Gość (17 lutego 2016 o 09:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Miasto znowu walczy z czymś nieistotnym zamiast walczyć z dziurawymi drogami, albowiem wizerunkowi tych głównych arterii komunikacyjnych będących bramami do miasta nie reklamy szkodzą, ale dziury.   

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (7)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!