niedziela, 22 października 2017 r.

Lublin

Kolej przyspiesza. Pociągiem z Lublina do Warszawy w 90 minut

Dodano: 25 kwietnia 2016, 12:14
Autor: Dominik Smaga

Zwiększenie do 160 km/h dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich to tylko jedna ze spodziewanych korzyści
Zwiększenie do 160 km/h dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich to tylko jedna ze spodziewanych korzyści

Jest komplet pieniędzy na modernizację torów między Lublinem a Warszawą. Kredytu w wysokości ćwierć miliarda euro udzielił Europejski Bank Inwestycyjny. Podróż pociągiem do stolicy zajmie tylko półtorej godziny, ale dopiero za pięć lat

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty

Dziś okaże się, ile firm jest zainteresowanych kontraktami na przebudowę linii do Warszawy, bo właśnie dziś mija termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu. Sama modernizacja torów może trwać 43 miesiące, a jej głównym efektem ma być znaczące skrócenie podróży do stolicy.

– Dzisiaj do Warszawy jedziemy 2,5 godziny, a będziemy jechać tylko 90 minut – podkreśla Grzegorz Muszyński, członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, który odpowiada za realizację inwestycji.

Zwiększenie do 160 km/h dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich to tylko jedna ze spodziewanych korzyści. Między Otwockiem a Pilawą dobudowany zostanie drugi tor, a na całym szlaku będą nowe perony i bezpieczniejsze przejazdy. Pasażerowie dostaną też nowy przystanek kolejowy Lublin Zachód, który powstać ma na wysokości osiedla Poręba.

Koszt modernizacji szlaku szacowany jest na 3,5 miliarda złotych. Większość kosztów miałaby pokryć dotacja z Unii Europejskiej, ale część pieniędzy musi wyłożyć polska kolej, która z tego powodu zaciąga w Europejskim Banku Inwestycyjnym kredyt w wysokości 250 mln euro.

Kredyt ten został przyznany nie tylko na modernizację szlaku do Warszawy, ale też na przygotowanie objazdu przez Łuków. Nie bez powodu – z planowanym na kwiecień 2017 r. zamknięciem torów do stolicy trzeba czekać do momentu przygotowania zastępczej trasy.

Wykonawcę objazdu wyłonić ma ogłoszony pół roku temu przetarg, którego rozstrzygnięcie ciągle się opóźnia. W miniony piątek znów przesunięty został termin składania ofert, tym razem na połowę maja. Ponadto Krajowa Izba Odwoławcza orzekła, że Polskie Linie Kolejowe nie mogą wymagać wykonania prac w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy. I nakazała kolei, by wydłużyć ten okres do 14 miesięcy.

– Damy radę zrobić to szybciej niż w 14 miesięcy – twierdzi Muszyński. – W naszym przekonaniu z tą inwestycją można zdążyć do wiosny. A wiosną weszlibyśmy z pracami na linię do Warszawy.
Wysyp inwestycji

To nie koniec kolejowych inwestycji w naszym regionie. W toku jest już przetarg na przebudowę linii z Lublina do Stalowej Woli, która ma być zelektryfikowana, a na wymienionym torze pociągi będą mogły się rozpędzać do 120 km/h. Prace mają pozwolić na uruchomienie pociągów pasażerskich w relacji Olsztyn-Białystok-Lublin-Rzeszów oraz sprawić, że bardziej opłacalny stanie się transport towarów, w tym przede wszystkim przewóz węgla z kopalni w Bogdance do elektrowni w Połańcu. Na zaprojektowanie i realizację prac kolej da wykonawcy 34 miesiące.

Czytaj więcej o: kolej pociąg Lublin - Warszawa
Gość
Gość
prezydent Żuk jest thebest
(18) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (12 maja 2016 o 15:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Znakomita wiadomość , ale jest pewien kłopot : linia nr 68 też powinna być w całości dwutorowa , żeby wykorzystać wszystkie możliwości , które z tą linią się wiążą .
Rozwiń
Gość
Gość (26 kwietnia 2016 o 01:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
90 min na 180km to jakies 120 na godz. Prawda? OK, musi sie na paru stacjach zatrzymac ALE..... Teraz jedzie ok 130min wiec roznica, nioroac pod uwage KOSZT, troche mala. Powinno jechac 180 na godz, Nie zatrzymywac sie w Naleczowie (Autobusy ze stacji Lublin prosto do kurortow), postoje zredukowac do 3 min i wtedy by mozna w 70 min dojechac. A to szybciej niz z Zoliborza do pracy na Ochote. A TO to juz cos :):):)
Rozwiń
prezydent Żuk jest thebest
prezydent Żuk jest thebest (25 kwietnia 2016 o 20:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Super. Będzie można na codzień mieszkać w Lublinie i dojeżdżać do pracy w Wawie. Lubelaki przestaną uciekać do stolicy a miasto przestanie się wyludniać.Dzięki Ci Panie Prezydencie  i Platformo Obywatelska!

Rozwiń
pm
pm (25 kwietnia 2016 o 19:35) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie bedzie elektryfikowana.W obecnej chwili trwa wycinka zadrzewienia w pasie kolejowym.
Rozwiń
pm
pm (25 kwietnia 2016 o 19:33) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Ciekawe czy zelektryfikowana będzie trasa objazdowa z Lublina przez Łuków? (linia kolejowa nr 30)

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (18)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!