czwartek, 17 sierpnia 2017 r.

Lublin

Komunikacja miejska: 80 nowych autobusów będzie jeździć po Lublinie

Dodano: 12 listopada 2010, 18:18

Pierwsze wyjadą na ulice Lublina latem przyszłego roku, ostatnie w 2013 roku. Wszystkie niskopodłogowe i z klimatyzacją. Ratusz właśnie ogłosił przetarg na dostawę nowych miejskich autobusów.

– Planujemy kupić 27 przegubowców i 53 krótsze, jednoczęściowe pojazdy – mówi Justyna Góźdź, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Mają kosztować 66 mln zł bez vat.

Pierwsze 12-metrowe autobusy powinny pojawić się w Lublinie w połowie lipca przyszłego roku. – A ostatnie pojedyncze pojazdy miałyby przyjechać do nas do 15 sierpnia 2013 – dodaje Justyna Góźdź. Autobusy będą dostarczane przez najbliższe trzy lata, zawsze latem.

Z kolei pierwsze 18-metrowe przegubowce przyjadą do Lublina we wrześniu przyszłego roku. Wszystkie będą na miejscu jesienią 2012 roku. ZTM planując zakupy postawił na wygodę pasażerów. W każdym pojeździe będzie klimatyzacja, zarówno w kabinie kierowcy, jak i w części dla pasażerów. To nowość w Lublinie, bo do tej pory kupowane przez MPK pojazdy klimatyzacji dla pasażerów – poza nielicznymi wyjątkami – nie miały.

Rozstrzygnięcie przetargu pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Czy ZTM przekaże nowe autobusy MPK, czy będzie organizował przetargi na obsługę linii i przekazywał autobusy zwycięzcom, tego jeszcze nie wiadomo.

Zakup taboru to część zaplanowanej z rozmachem reformy transportu miejskiego w Lublinie. Cały program ma być wprowadzony do 2015 roku. Oprócz 80 autobusów miasto dokupi w tym czasie jeszcze 20. Będzie też inwestować w pojazdy na prąd. – Stawiamy na rozwój komunikacji trolejbusowej – mówi Grzegorz Wójcikowski, doradca prezydenta Lublina ds. polityki informacyjnej o projektach unijnych. – W mieście trakcja trolejbusowa będzie powiększona o 28 km. Trolejbusy będą dojeżdżały na Kalinowszczyznę czy Czechów.

Co jeszcze? * Miasto m.in. kupi kolejnych 70 trolejbusów. Razem z 30 zamówionymi w tym roku będzie ich 100. * Przy ul. Grygowej powstanie nowoczesna zajezdnia. * Na ul. Krochmalnej będzie baza postojowa dla 40 pojazdów.

Cały projekt rozpisany na najbliższe lata ma kosztować nawet do pół miliarda zł. – 270 milionów dofinansowania mamy otrzymać z programu Rozwój Polski Wschodniej, resztę pożyczymy z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – wyjaśnia Wójcikowski.

W ostatnich latach do Lublina przyjeżdżały głównie polskie solarisy (z lewej) i produkowane w Turcji mercedesy (z prawej)


Czytaj więcej o:
bambosh
gość
t17
(19) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

bambosh
bambosh (15 listopada 2010 o 12:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie będzie żadnych nowych autobusów!-nie bądźcie naiwni! -przecież już we wrześniu miały być nowe trolejbusy...-i co: są??? A jeśli będą jakieś nowe,to co najwyżej kilka,ale nie aż tyle...
Rozwiń
gość
gość (14 listopada 2010 o 20:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy nowe autobusy będą obsługiwały wszystkie trasy czy tylko te "najpopularniejsze"? Mam dość jeżdżenia gratami!!
Rozwiń
t17
t17 (14 listopada 2010 o 18:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Weźcie darujcie sobie trolejbusy! Wystarczy zablokować 2 pasy i przejazd obok np. kolizji szlag trafił! Dwa dni po kolei byłem świadkiem dziadostwa jakim jest trolejbus! W środę po kolizji na Piłsudskiego od MPWiK do Victorii stało prawie 20 trolejbusów! W czwartek na Męczenników Majdanka wywróciły się dwa słupy trakcyjne i gdyby nie to że było święto to pewnie też by stało z 15 trolejbusów! Skończcie z tym!
Poza tym to jest w naszym kraju równie ekologiczne jak nasze elektrownie...
Rozwiń
Towarzysz Pułkownik
Towarzysz Pułkownik (13 listopada 2010 o 22:25) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kolega zapomina, że pierwszy był białostocki BKM ze swoimi 48 solarisami (i to najprawdopodobniej jeszcze nie koniec). Zachęcam do zapoznania się z tym przypadkiem
Rozwiń
;)
;) (13 listopada 2010 o 22:20) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jeszcze jedna sprawa. ZTM musi się poważnie zastanowić nad trasami nowych linii, na których 80 nowych autobusów będzie kursować.
W Lublinie, który jest drugim miastem w Polsce (po Kielcach), gdzie to organizator (ZTM) a nie przewoźnik kupuje tabor. Nikt w Lublinie nie chce się na kieleckich błędach uczyć.
W Lublinie funkcjonuje już urynkowiony model komunikacji - są prywatni przewoźnicy wyłonieni z przetargu, a MPK ma długoterminową umowę z gwarancją kilometrów.
Nie można ot tak sobie przekazać dla MPK autobusów, żeby kursowały na istniejących liniach (nie można ich przekazać żadnemu przewoźnikowi).
Aby mogły kursować, trzeba ogłosić przetarg, który wyłoni przewoźnika. Zgodnie z przepisami, nowe autobusy nie będą mogły kursować na istniejących liniach - identyczny przypadek mamy właśnie w Kielcach, gdzie ZTM musiał uruchomić nowe linie, aby zakupione tam solarisy mogły wyruszyć w trasy.
Z tego, co wiem, lubelski ZTM bardzo "lubi się" z kieleckim. Szkoda, że w Lublinie biorą przykład z miasta, które ma najgorzej funkcjonującą komunikację miejską.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (19)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!