Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

28 grudnia 2017 r.
14:25

Ładowarka do samochodu elektrycznego w latarni? Już wkrótce. Dzięki naukowcom z Lublina

127 8 A A
Projekt wystartował w czerwcu. Na stworzenie gotowego produktu naukowcy z politechniki mają 33 miesiące. Na zdjęciu zespół prof. Wojciecha Jarzyny
Projekt wystartował w czerwcu. Na stworzenie gotowego produktu naukowcy z politechniki mają 33 miesiące. Na zdjęciu zespół prof. Wojciecha Jarzyny (fot. Maciej Kaczanowski)

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej kończą prace nad prototypem szybkiej ładowarki do aut elektrycznych w słupach oświetleniowych. Na początek dwa takie urządzenia zostaną zamontowane w Lublinie

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Elektromobilność nas nie ominie. Musimy się na to przygotować poprzez wybudowanie odpowiedniej infrastruktury – mówi prof. Wojciech Jarzyna, kierownik Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej.

Dzięki funduszom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jego zespół pracuje nad pomysłem pracowników spółki PGE Dystrybucja, która ma siedzibę w Lublinie. Chodzi o stacje ładowania pojazdów elektrycznych w ulicznych latarniach.

Rozwiązanie wydaje się proste, ale jego wdrożenie wymaga wytężonej pracy naukowców z czterech uczelnianych wydziałów. Swoją istotną rolę w projekcie pełni także PGE Dystrybucja. Chodzi m.in. o to, aby operator sieci elektroenergetycznej miał kontrolę nad przepływem energii.

– Układ ładowania będzie miał dużą moc, ok. 50 kW. To nie jest zwykły odbiornik, który możemy włączyć i wyłączyć w dowolnej chwili. Gdyby takich urządzeń pojawiło się dużo, mogłoby to spowodować zagrożenie dla układu zasilania – tłumaczy prof. Jarzyna.

Opracowywaną na lubelskiej uczelni ładowarkę będzie wyróżniać coś jeszcze. – Nasze układy będą umożliwiały także konwersję energii w drugą stronę - z samochodu do systemu. Spodziewamy się, że osoby, które zgodzą się na przekazywanie swojej energii zakładowi energetycznemu, będą mogły liczyć na preferencyjne ceny na ładowanie aut – dodaje naukowiec.

Na początku stycznia powinny rozpocząć się testy laboratoryjne. Prototyp ładowarki jest już prawie gotowy, choć jeszcze nie powstał w ostatecznej wersji. Przyczyna jest dość prozaiczna.

– Obecnie jest taki boom na auta elektryczne, że na rynku brakuje części. Na niektóre elementy musimy czekać nawet pół roku. Nawet taki potentat jak Tesla z tego prostego powodu nie jest w stanie wybudować większej liczby samochodów – tłumaczy dr inż. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej, jeden z konstruktorów.

W 2019 r. dwie stacje ładowania w ulicznych latarniach mają stanąć w Lublinie. Jedna w okolicach kampusu Politechniki Lubelskiej przy ul. Nadbystrzyckiej, druga na terenie PGE Dystrybucja przy ul. Garbarskiej. Wynalazek ma być gotowy do sprzedaży na początku 2020 r.

– Końcowy produkt będzie posiadał licencję, z której będzie można korzystać nieodpłatnie. Dopiero w przypadku osiągnięcia zysków, będzie trzeba dzielić się nimi z nami i z PGE Dystrybucja – tłumaczy prof. Jarzyna. – Już dziś naszym wynalazkiem interesują się operatorzy energii elektrycznej z całej Polski i firmy działające m.in. w branży elektronicznej.

• Brak gęstej sieci stacji ładowania to jedna z głównych przyczyn dlaczego nasz kraj omija elektromobilna rewolucja. W całej Polsce jest obecnie tylko 150 stacji ładowania, podczas gdy w Niemczech blisko tysiąc razy więcej, a w Holandii aż 30 tys. (na 120 tys. aut elektrycznych)

• Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych w pierwszych 10 miesiącach 2017 r. wzrosła o 50 proc. Szacuje się, że ma ona wzrosnąć do 31,5 miliona sztuk w 2035 r. (z 1,2 mln z 2017 r). Według rządowych prognoz do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć około miliona samochodów elektrycznych.

• Wzrost ten napędzają Chiny, które od 2019 r. będą wymagać od producentów samochodów stopniowego zwiększania limitów na energooszczędne samochody. Indie planują sprzedaż wyłącznie pojazdów elektrycznych od 2030 r.

• 40 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego, gdyby był on tańszy, a 64 proc. chciałoby za niego zapłacić maksymalnie 70 tys. zł – wynika z raportu PwC „Czym i jak chcą jeździć Polacy?

Komentarze 8

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
KK / 16 stycznia 2018 o 08:18
Rzeczywiście konieczne jest zapewnienie wydzielonej linii zasilającej do ładowarki. Istotą jest to, że może ona pełnić rolę dodatkową, jaką jest oświetlenie przestrzeni publicznej, monitoring terenu itd. Dodatkowo możliwe będzie ograniczenie mocy maksymalnej ładowania, jak również (i to jest najciekawsze) pobranie przez system energii z pojazdu elektrycznego. Zakładając, że liczba pojazdów elektrycznych znacząco wzrośnie mozna spodziewać się chwilowego deficytu podaży mocy. W takiej sytuacji, o ile dysponent auta wyrazi taką wolę, może on stać się źródłem energii np dla innego pojazdu, lub innych elementów systemu el-energetycznego. W czasie, w którym system będzie dysponował nadwyżką jego auto zostanie doładowane.
Rzeczywiście konieczne jest zapewnienie wydzielonej linii zasilającej do ładowarki. Istotą jest to, że może ona pełnić rolę dodatkową, jaką jest oświetlenie przestrzeni publicznej, monitoring terenu itd. Dodatkowo możliwe będzie ograniczenie mocy maksymalnej ładowania, jak również (i to jest najciekawsze) pobranie przez system energii z pojazdu elektrycznego. Zakładając, że liczba pojazdów elektrycznych znacząco wzrośnie mozna spodziewać się chwilowego deficytu podaży mocy. W takiej sytuacji, o ile dysponent auta wyrazi taką wolę, może on st... rozwiń
Avatar
Absolwent PL / 29 grudnia 2017 o 12:01
Pracuję w branży i też się zastanawiam jak sieć oświetlenia ulicznego ma przesłać 50 kW do pojedyńczej ładowarki (dla porównania transformatory montowane na stacjach transformatorowych w małych miejscowościach mają moc np. 63kVA albo nawet 40 kVA). To po pierwsze. Po drugie, to chyba ładowanie byłoby możliwe tylko w nocy, bo w dzień sieć oświetlenia jest bez napięcia. Może ktoś z Politechniki mógłby się odnieść do moich wątpliwości? Bardzo proszę o merytoryczną dyskusję. Pozdrawiam.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 18:22
50 kW z sieci zasilającej oświetlenie uliczne? Coś tu McGyver'em zalatuje. To ile razy na dobę takie urządzenie będzie w stanie ładować pojazd? Co z trwałością i jaka jest żywotność ładowarki w cyklach?
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 17:27
U chińczyka kupiłem takie coś wkręcane w żarówkę za 2zł. Podłączam prostownik w piwnicy i też mam ładowarkę że tak powiem z lampki.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 17:07
No i to jest POMYSŁ i wdrożenie a nie jakiś sławiony polski grafen, srafen, pierdziafem, którego nike nie widział a tylko nieliczni słyszeli .... :) Zupełnei jak w baśniach i legendach.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 15:32
Naukowiec mówi: "Nasze układy będą umożliwiały także konwersję energii w drugą stronę - z samochodu do systemu." Nie wyobrażam sobie aby stojące przy słupie energetycznym auto, z włączonym silnikiem, przekazywało energię z alternatora czy z akumulatora do urządzeń zainstalowanych na słupie i przetwarzających ją na energię prądu przemiennego. Jaka byłaby sprawność energetyczna takiego układu? Czy redakcja może rozszerzyć tę informację?
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 14:44
Kluczem są ładowarki indukcyjne takie które mogą ładować pojazd podczas jazdy, lub podczas postoju na skrzyżowaniu. Rozwiązanie przewodowe to już przeżytek. A u nas to dopiero dopiero nowość. No i mamy takie odgrzewane wynalazki, starocia !!!
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 14:44
"– Obecnie jest taki boom na auta elektryczne, że na rynku brakuje części. " - balcerowicz przewidział i wygasił nasze fabryki w odpowiednim momencie. Brawa!
Avatar
KK / 16 stycznia 2018 o 08:18
Rzeczywiście konieczne jest zapewnienie wydzielonej linii zasilającej do ładowarki. Istotą jest to, że może ona pełnić rolę dodatkową, jaką jest oświetlenie przestrzeni publicznej, monitoring terenu itd. Dodatkowo możliwe będzie ograniczenie mocy maksymalnej ładowania, jak również (i to jest najciekawsze) pobranie przez system energii z pojazdu elektrycznego. Zakładając, że liczba pojazdów elektrycznych znacząco wzrośnie mozna spodziewać się chwilowego deficytu podaży mocy. W takiej sytuacji, o ile dysponent auta wyrazi taką wolę, może on stać się źródłem energii np dla innego pojazdu, lub innych elementów systemu el-energetycznego. W czasie, w którym system będzie dysponował nadwyżką jego auto zostanie doładowane.
Rzeczywiście konieczne jest zapewnienie wydzielonej linii zasilającej do ładowarki. Istotą jest to, że może ona pełnić rolę dodatkową, jaką jest oświetlenie przestrzeni publicznej, monitoring terenu itd. Dodatkowo możliwe będzie ograniczenie mocy maksymalnej ładowania, jak również (i to jest najciekawsze) pobranie przez system energii z pojazdu elektrycznego. Zakładając, że liczba pojazdów elektrycznych znacząco wzrośnie mozna spodziewać się chwilowego deficytu podaży mocy. W takiej sytuacji, o ile dysponent auta wyrazi taką wolę, może on st... rozwiń
Avatar
Absolwent PL / 29 grudnia 2017 o 12:01
Pracuję w branży i też się zastanawiam jak sieć oświetlenia ulicznego ma przesłać 50 kW do pojedyńczej ładowarki (dla porównania transformatory montowane na stacjach transformatorowych w małych miejscowościach mają moc np. 63kVA albo nawet 40 kVA). To po pierwsze. Po drugie, to chyba ładowanie byłoby możliwe tylko w nocy, bo w dzień sieć oświetlenia jest bez napięcia. Może ktoś z Politechniki mógłby się odnieść do moich wątpliwości? Bardzo proszę o merytoryczną dyskusję. Pozdrawiam.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 18:22
50 kW z sieci zasilającej oświetlenie uliczne? Coś tu McGyver'em zalatuje. To ile razy na dobę takie urządzenie będzie w stanie ładować pojazd? Co z trwałością i jaka jest żywotność ładowarki w cyklach?
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 17:27
U chińczyka kupiłem takie coś wkręcane w żarówkę za 2zł. Podłączam prostownik w piwnicy i też mam ładowarkę że tak powiem z lampki.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 17:07
No i to jest POMYSŁ i wdrożenie a nie jakiś sławiony polski grafen, srafen, pierdziafem, którego nike nie widział a tylko nieliczni słyszeli .... :) Zupełnei jak w baśniach i legendach.
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 15:32
Naukowiec mówi: "Nasze układy będą umożliwiały także konwersję energii w drugą stronę - z samochodu do systemu." Nie wyobrażam sobie aby stojące przy słupie energetycznym auto, z włączonym silnikiem, przekazywało energię z alternatora czy z akumulatora do urządzeń zainstalowanych na słupie i przetwarzających ją na energię prądu przemiennego. Jaka byłaby sprawność energetyczna takiego układu? Czy redakcja może rozszerzyć tę informację?
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 14:44
Kluczem są ładowarki indukcyjne takie które mogą ładować pojazd podczas jazdy, lub podczas postoju na skrzyżowaniu. Rozwiązanie przewodowe to już przeżytek. A u nas to dopiero dopiero nowość. No i mamy takie odgrzewane wynalazki, starocia !!!
Avatar
Gość / 28 grudnia 2017 o 14:44
"– Obecnie jest taki boom na auta elektryczne, że na rynku brakuje części. " - balcerowicz przewidział i wygasił nasze fabryki w odpowiednim momencie. Brawa!
Zobacz wszystkie komentarze 8

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19 czerwca 2018 roku

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19 czerwca 2018 roku 0 0

Mundial 2018: Tunezja – Anglia 1:2. Wielkie męczarnie faworyta

Mundial 2018: Tunezja – Anglia 1:2. Wielkie męczarnie faworyta 1 0

Świetna pierwsza połowa, ale z fatalną skutecznością. A w drugiej wielkie męczarnie. Anglia ostatecznie wygrała jednak z Tunezją 2:1 po dwóch golach Harry’ego Kane’a. Ta druga padła w doliczonym czasie gry,

To kino dostało wyróżnienie. Może się pochwalić frekwencją

To kino dostało wyróżnienie. Może się pochwalić frekwencją 1 0

Centrum Kultury Filmowej Stylowy zostało wyróżnione za najlepsze wyniki frekwencyjne w rozpowszechnianiu filmów europejskich i światowych. Nie pierwszy raz CKF ma się czym chwalić

Wkrótce marszałek zarobi mniej. "Będę dodatkowo przekazywał ok. 1 tys. zł na cele charytatywne"

Wkrótce marszałek zarobi mniej. "Będę dodatkowo przekazywał ok. 1 tys. zł na cele charytatywne" 3 10

O 545 zł brutto mniej będzie zarabiał od 1 lipca marszałek województwa lubelskiego. To efekt rządowego rozporządzenia, którego celem było zmniejszenie zarobków samorządowców o 20 proc. Ale obniżka w przypadku naszego marszałka będzie niższa niż zakładał PiS

Kto może dostać mieszkanie od miasta? Wkrótce zasady mogą się zmienić

Kto może dostać mieszkanie od miasta? Wkrótce zasady mogą się zmienić 11 2

Zmienione mają być zasady przyznawania mieszkań od miasta. Ratusz chce wpuścić do kolejki po lokal osoby o nieco wyższych dochodach. Sama kolejka rządziłaby się nieco innymi prawami niż obecnie. Osoby, które samowolnie zajęły inny lokal, trafiałyby na dalsze miejsca, przez co dłużej czekałyby na klucze

MKS Perła musi powalczyć o Ligę Mistrzyń w kwalifikacjach

MKS Perła musi powalczyć o Ligę Mistrzyń w kwalifikacjach 1 0

MKS Perła Lublin nie zagra w fazie grupowej. Podopieczne Roberta Lisa do elity będą musiały przebijać się przez turniej kwalifikacyjny. Losowanie eliminacji jest zaplanowane na 27 czerwca.

Skręcała w lewo, ale ją wyprzedzał. Jedna osoba ranna

Skręcała w lewo, ale ją wyprzedzał. Jedna osoba ranna 1 2

Jedna osoba trafiła do szpitala po wypadku w Czemiernikach (pow. radzyński).

MUNDIAL 2018. Belgia – Panama 3:0. Opór tylko do przerwy

MUNDIAL 2018. Belgia – Panama 3:0. Opór tylko do przerwy 1 0

MUNDIAL 2018 W pierwszym meczu grupy G Belgia nie bez problemów pokonała na stadionie w Soczi Panamę 3:0

Ekspresówka z Lublina do Rzeszowa coraz bliżej. Podpisali umowy na kolejny odcinek S19

Ekspresówka z Lublina do Rzeszowa coraz bliżej. Podpisali umowy na kolejny odcinek S19 105 7

W poniedziałek podpisano trzy umowy na prawie 25-kilometrowy odcinek S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe. Tym samym ekspresowe połączenie Lublina z Rzeszowem nabiera coraz bardziej realnych kształtów

Miasto movie w Warsztatach Kultury: "Ucieczka z Nowego Jorku"
20 czerwca 2018, 21:00

Miasto movie w Warsztatach Kultury: "Ucieczka z Nowego Jorku" 1 0

Co Gdzie Kiedy. W środę, 20 czerwca o godz. 21 w Warsztatach Kultury (ul. Grodzka 5a) w ramach cyklu Miasto movie analogowo zobaczymy film Ucieczka z Nowego Jorku.

Trudna sytuacja plantatorów. Wojewoda obwinia PSL, a PSL partię rządzącą

Trudna sytuacja plantatorów. Wojewoda obwinia PSL, a PSL partię rządzącą 0 9

Będzie więcej kontroli owoców miękkich, w tym malin wjeżdżających do Polski zza wschodniej granicy – zapowiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej wojewoda lubelski Przemysław Czarnek. To reakcja na fatalną dla producentów malin sytuację na rynku i niskie ceny skupu tych owoców, które są zdecydowanie poniżej kosztów produkcji.

Motor odmłodzi skład? Decyzje do końca czerwca

Motor odmłodzi skład? Decyzje do końca czerwca 0 6

Kolejny sezon i kolejne rozczarowanie w Lublinie. Motor po raz czwarty z rzędu nie wywalczył awansu do upragnionej II ligi. W lecie znowu zanosi się na zmiany w klubie. Wydaje się, że najbardziej prawdopodobny jest wariant z odmłodzeniem kadry zespołu

Lublin: Oto laureaci Wielkiego Testu Języka Angielskiego [zdjęcia]
galeria

Lublin: Oto laureaci Wielkiego Testu Języka Angielskiego [zdjęcia] 0 0

Za nami kolejna edycja Wielkiego Testu Języka Angielskiego „Challenge Accepted”.

Kadrę Nawałki stać na sukces. Rozmowa z Nataszą Górnicką, kapitan piłkarek Górnika Łęczna
Lubelskie Ekstra

Kadrę Nawałki stać na sukces. Rozmowa z Nataszą Górnicką, kapitan piłkarek Górnika Łęczna 0 0

Rozmowa z Nataszą Górnicką, kapitan piłkarek Górnika Łęczna, aktualnych mistrzyń Polski.

Policjanci i strażacy jeżdżą od miasta do miasta. Chcą pomóc swoim kolegom
zdjęcia
galeria

Policjanci i strażacy jeżdżą od miasta do miasta. Chcą pomóc swoim kolegom 17 7

Ponad 4 tysiące kilometrów, kilkuset uczestników – peleton złożony z funkcjonariuszy policji i straży pożarnej przemierza Polskę, aby pomóc rannym kolegom. W poniedziałek dotarł do Lublina, a lubelska sztafeta wyjechała w trasę do Opola Lubelskiego.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.