poniedziałek, 21 sierpnia 2017 r.

Lublin

Lublin: Autobus z bateriami słonecznymi ma zaoszczędzić 10 tys. zł rocznie

Dodano: 27 listopada 2013, 18:45
Autor: Dominik Smaga

Patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych (Wojciech Nieśpiałowski)
Patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych (Wojciech Nieśpiałowski)

Na ulice wyjechał pierwszy autobus wyposażony w baterie słoneczne. Zużywa mniej paliwa, co powinno przynieść 10 tys. zł oszczędności rocznie. MPK zapowiada, że to nie ostatni taki autobus

Baterie słoneczne znajdują się na dachu pojazdu, ich zadaniem jest produkcja energii elektrycznej na potrzeby urządzeń zamontowanych w autobusie. Choćby takich jak np. kasowniki, czy wyświetlacze.

– Energia z baterii słonecznych ma wspomagać zasilanie pojazdów niezależnie od pogody – zapowiada Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Lublin.

Politechnika Lubelska szacuje, że ogniwa będą w stanie pokryć nawet 25 proc. zapotrzebowania pojazdu na energię elektryczną. – Szacuje się, że w ciągu roku autobus z takimi ogniwami zużyje od 4,5 do 5 proc. mniej paliwa, co da w ciągu roku ok. 10 tys. zł oszczędności na jednym pojeździe. Obecnie prowadzone są pomiary w tym zakresie – dodaje Opasiak.

Ogniwa są zamontowane na jednym autobusie, 12-metrowym mercedesie conecto (numer boczny 2310), jednym z dwóch kursujących po Lublinie wozów tego modelu wyposażonych w klimatyzację. Trwa już montaż baterii na drugim pojeździe tego typu (2311).

– Projekt będzie trwać dwa lata i w tym czasie badania prowadzone będą na czterech autobusach, w tym dwóch przegubowcach – zapowiada rzeczniczka MPK.

Całkowity koszt projektu badawczego to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł wykłada Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

W środę autobus obsługiwał linię 2. Pasażerowie nie mieli najmniejszych szans, by zorientować się, że są w pojeździe wyposażonym w takie nowinki. Dopiero patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych.

Są ok. 100 razy cieńsze od standardowych ogniw słonecznych, można je też swobodnie wyginać.
Czytaj więcej o:
. . .
chuck
Irasiad
(11) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

. . .
. . . (28 listopada 2013 o 12:00) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Zwycięstwo techniki nad zdrowym rozsądkiem . . .

Rozwiń
chuck
chuck (28 listopada 2013 o 09:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

kiedy CBA obejrzy  wyczyny "włodarzy" Lublina

Rozwiń
Irasiad
Irasiad (28 listopada 2013 o 09:19) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!

Podwyżkę to może dostać co najwyżej wybitny specjalista ds. promocji od żałosnego programu busbonus - radny miejski na etacie w miejskiej spółce Michał Krawczyk. Kierowcy w MPK są zbędni i niech cieszą się ze są jeszcze zatrudnieni w MPK a nie w MKK na umowach śmieciowych.

Rozwiń
zxm
zxm (28 listopada 2013 o 09:03) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!
Rozwiń
kuba
kuba (28 listopada 2013 o 08:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Jaki jest koszt takich baterii,plus montaż,przegląd okresowy i dodatkowe oprzyrządowanie z tym związane oraz okres trwałości takich baterii.Po ilu latach to się zwróci,bo mówienie,że zaoszczędzi 10 tys.zł rocznie to przypomina mi się kabaret TEY i jedno uszkodzone koło ale inaczej to brzmi jak mówi się,że trzy koła są dobre.

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (11)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!