środa, 18 października 2017 r.

Lublin

Lublin: Gimnazjum chciało być szkołą podstawową. Ale będzie liceum

Dodano: 3 stycznia 2017, 12:15

Pomnik majora Zapory przed Gimnazjum nr 9, wkrótce liceum ogólnokształcącym (fot. Dorota Awiorko)
Pomnik majora Zapory przed Gimnazjum nr 9, wkrótce liceum ogólnokształcącym (fot. Dorota Awiorko)

Nie pomogła ani internetowa petycja, ani rozmowa z ambasadorem Francji – lubelskie Gimnazjum nr 9 nie zostanie przekształcone w szkołę podstawową. Po reformie oświaty będzie samodzielnym liceum. Nauczyciele liczą, że z dotychczasowym patronem – majorem Zaporą.

Już we wrześniu rozpocznie się reforma oświaty, która doprowadzi do likwidacji gimnazjów i zastąpienia ich ośmioletnimi podstawówkami i czteroletnimi liceami ogólnokształcącymi. Lubelski wydział oświaty i wychowania przygotował nową siatkę szkół po zmianach.
Większość samodzielnych gimnazjów zostanie przekształcone w szkoły podstawowe. Takiego samego rozwiązania spodziewali się nauczyciele Gimnazjum nr 9, którzy liczyli, że uda im się utworzyć szkołę z klasami dwujęzycznymi. Od urzędników usłyszeli jednak inne propozycje. Placówka mogła zostać włączona do SP 7, albo też od stycznia 2018 roku do V lub III LO. Pojawił też taki pomysł: od 2019 roku, kiedy do „ogólniaków” pójdzie zdublowany rocznik, szkoła może wystartować jako samodzielne liceum.

– To był dla nas szok – przyznała kilka tygodni temu Urszula Sławek. – Każda z tych propozycji oznacza, że nie będziemy mogli prowadzić już dwujęzyczności.

O pomoc nauczyciele zwrócili się do ambasadora Francji w Polsce, który przyjechał do Lublina na prezentację osiągnięć i sukcesów związanych z dwujęzycznością szkoły. Wykorzystując to pedagodzy chcieli poprosić ambasadora o wsparcie w ich staraniach o przekształcenie w szkołę podstawową. W mailu skierowanym do naszej redakcji napisali: „Będziemy też prosić pana ambasadora o wstawiennictwo u prezydenta miasta w sprawie wygaszania naszego gimnazjum, jednego z najlepszych gimnazjów w Lublinie”.

– Wprost taka prośba do ambasadora nie padła – prostuje jednak dyrektor szkoły. – Nie możemy oczekiwać, żeby urzędnik innego państwa ingerował w takie sprawy. Pokazaliśmy jednak to, co robimy i poinformowaliśmy ambasadora o czekających nas możliwych zmianach. Nie wręczaliśmy mu jednak żadnej oficjalnej noty. Liczymy jednak na jego zaangażowanie w tej sprawie. Być może będzie to możliwe, bo pan ambasador Pierre Levy był zauroczony naszymi dziećmi i tym, jak się rozwijają.

Z kolei rodzice zaangażowali się w akcję zbierania podpisów pod petycją o przekształcenie szkoły w podstawówkę. Podpisało się pod nią ponad 400 osób.

Ostatecznie jednak szkoła zostanie przekształcona w samodzielne liceum. – To jedyny wariant, który daje nam możliwość dalszego rozwoju – przyznaje dyrektor Sławek. – Niestety w nowej szkole nie będziemy mogli prowadzić kształcenia dwujęzykowego. Nasi nauczyciele nie są przygotowani do prowadzenia takich zajęć na licealnym etapie. Takie przygotowanie zajęłoby około pięciu lat.

Dyrektor podkreśla, że będzie chciała zachowania dotychczasowego patrona szkoły – mjr. Hieronima Dekutowskiego, ps. Zapora.

– Nadanie szkole takiego imienia było inicjatywą wspólną rodziców, grona pedagogicznego i środowiska Zaporczyków. Nie wyobrażam sobie sytuacji, by patron został zmieniony – podkreśla Urszula Sławek.

– Kiedy nie było wiadomo, jaki będzie los szkoły, bardzo się martwiliśmy, bo szkoda byłoby utracić tak wspaniałego partnera w utrwalaniu pamięci historycznej – przyznaje podpułkownik Marian Pawełczak, żołnierz Zapory i inspirator upamiętnienia jego imienia. – Gimnazjum wychowuje w duchu patriotycznym. Uczniowie dbają zarówno o pomnik Zapory przed szkołą, jak i o symboliczną mogiłę na cmentarzu przy ul. Lipowej. Kiedy gimnazjum stanie się liceum imienia Zapory, nasz patron tylko awansuje – uśmiecha się podpułkownik.

Użytkownik niezarejestrowany
renata
Użytkownik niezarejestrowany
(39) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (4 stycznia 2017 o 12:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
a co z uczniami. którzy ukończą w czerwcu I i II klasę tak dobrego gimnazjum?
Rozwiń
renata
renata (4 stycznia 2017 o 09:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wydaje mi sie, ze mocna strona reformy edukacji miało byc postawienie na szkolnictwo zawodowe a niestety widze,ze ginazja nie sa przekształcane w technika czy inne szkoly zawodowe a w licea. Pamietajmy, że liceów i tak jest bardzo duzo a dojdzie w nich tylko jeden poziom klas (ktory juz przeciez kiedys tam spokojnie funkcjonował). Człowiek,ktory konczy liceum nie ma wyuczonego zadnego zawodu - musi uczyc sie dalej w szkole zawodowej albo na studiach - za obie opcje placimy naszymi podatkami. Wiec jaki sens ma tworzenie kolejnego liceum w naszym miescie? Natomiast trzeba stwierdzic,że tak na prawde jest to najtansze w procesie reformowania - nie wymaga zadnych inwestycji i najlatwiej przekwalifikowac pracownikow (nauczycieli). Stworzenie szkoly zawoowej to jest na tomiast duzy problem, bo nawet nauczycieli trzeba by lapac z ulicy.....
Rozwiń
Gość
Gość (3 stycznia 2017 o 22:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie ważne kto do jakiej szkoły chodził ważne to kto co ma w głowie. Znam takich co mają magistra a są głupsi od tych co skończyli podstawówkę.
Rozwiń
Gość
Gość (3 stycznia 2017 o 21:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
a kto wyśle dziecko do zupełnie nowego liceum - ja tego na pewno nie zrobię
Rozwiń
Gość
Gość (3 stycznia 2017 o 20:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie rozumiem dlaczego nie połączyli się z sp.7. To chyba najsensowniejsze.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (39)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!