niedziela, 22 października 2017 r.

Lublin

Matura 2009 (język polski) - ZOBACZ ODPOWIEDZI i arkusze egzaminacyjne - poziom podstawowy i rozszerzony

  Edytuj ten wpis
Dodano: 2 maja 2009, 13:35

W poniedziałek o godz. 9 rozpoczęła się matura z języka polskiego. Arkusze egzaminacyjne dotarły do szkół kilka godzin wcześniej. - Nie spuszczę ich z oczu. - Włożę do sejfu - zapowiadają dyrektorzy lubelskich szkół.

Wszystkie arkusze zadań wraz z rozwiązaniami z Matury 2009 - już wkrótce znajdziesz na naszej stronie internetowej

Pytania dostarczane przez kurierów o świcie do szkół i zamykane w sejfach. Do tego 80 kontrolerów z kuratorium i nadzwyczajne środki ostrożności. Wszystko po to, by tematy maturalne nie dostały się w niepowołane ręce.

- Co ma być to będzie. Na naukę był czas przez ostatnie kilka miesięcy. W ostatni weekend lepiej się odprężyć - mówiła nam wczoraj Alicja Zdybel z Lublina. Podobnie jak 25 tysięcy jej koleżanek i kolegów z naszego regionu dziś zdaje maturę.

Przedmaturalny weekend Ala spędzała z rodzicami na wsi. Mariusz Adamczuk ze Świdnika postawił na relaks ze znajomymi. - Wycieczka rowerowa to najlepszy sposób na dotlenienie mózgu - tłumaczy.

Dziś o godz. 9 zaczyna się pisemny egzamin z języka polskiego. - Ale my ruszamy z przygotowaniami już bladym świtem - tłumaczy Ryszard Kowal, dyrektor II LO w Lublinie. Arkusze z zadaniami docierają do szkół między godz. 5 a 7. Przywożą je kurierzy prosto z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.

- Każdy arkusz jest zapieczętowany, a wszystkie są bardzo dokładnie policzone - wyjaśnia Renata Janicka z krakowskiej OKE. - Jeżeli jakiś człowiek nie złamie tych zabezpieczeń, nie ma szans na przeciek.

Organizatorzy matury dmuchają na zimne, zwłaszcza po wycieku pytań z ostatniego egzaminu gimnazjalnego. Dzień przed egzaminem zadania można było znaleźć w Internecie.

W szkołach nad pytaniami czuwają dyrektorzy. - Będą je miała w swoim gabinecie, cały czas przed oczami - wyjaśnia Anna Suszyna, dyrektor lubelskiego III LO.

- A ja włożę je do sejfu. Wyjmę je tuż przed egzaminem: w obecności przedstawicieli komisji egzaminacyjnej i uczniów - tłumaczy Małgorzata Markowska, dyrektor VII LO w Lublinie.

Dodatkowo arkuszom przyjrzą się kontrolerzy kuratorium. - Robimy to na prośbę minister edukacji - mówi Krzysztof Babisz, lubelski kurator oświaty. Tuż przed rozpoczęciem dzisiejszego egzaminu 80 inspektorów odwiedzi szkoły w regionie. Sprawdzą, czy żadna z kopert nie była wcześniej otwierana albo uszkodzona.

W ub. roku maturę w województwie lubelskim zdało 82,6 proc. uczniów. To jeden z lepszych wyników w kraju.

Matura 2009 - język polski - poziom rozszerzony - sugerowane odpowiedzi

Zadanie 1. (1 pkt)

Wymień dwie dziedziny życia, których wzajemne relacje autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań.

Autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań wzajemne relacje między polityką, a sztuką.
Zadanie 2. (1 pkt)

W jaki sposób muzyka wpłynęła na strajkujących (akapit 1)?

Strajkujący pod wpływem muzyki porzucili polityczne dyskusje i skupili się na doświadczeniu zmysłowym.

Zadanie 3. (1 pkt)

Podaj przykład występującej w tekście opozycji: góra - dół. Wyjaśnij symboliczne znaczenie elementów tworzących wskazaną opozycję.

góra: kościół św. Anny; symboliczne znaczenie: religia, metafizyka, sacrum wyrażające się przez sztukę, duchowość, "troska o miarę ostateczną naszego życia", ponadczasowość, uniwersalność

dół: trasa W-Z; symboliczne znaczenie: polityka, materialność, fizyczność, namacalność, "troska o doczesne dobro wspólne", aktualność, przemijający konkret


Zadanie 4. (1 pkt)

Nazwij dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi. Każdy z nich zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.

- reminiscencja/retrospekcja: "a naszym słowom, które teraz odtwarzam, a raczej wymyślam, bo nie zachowały się w pamięci, towarzyszyła muzyka", "przypominam sobie to wszystko",

- przypuszczenie: "wydaje mi się, że", "być może uwertura... pozostała dla mnie",

- pytanie retoryczne: "Co zostaje z książek i filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?"

Zadanie 5. (1 pkt)

Wypisz z tekstu i nazwij dwa środki artystyczne, którymi posłużył się autor, by nadać swojej wypowiedzi funkcję estetyczną (poetycką).

-alegoria: "[sztuka] jako schody ruchome, przewożące z niższego poziomu na wyższy",

-epitet: "["Chimera" - jedno] z najpiękniejszych czasopism"


Zadanie 6. (2 pkt)

Podaj przykład posługiwania się przez autora konkretem w celu zbudowania uogólnienia.

Konkret: słuchanie uwertury do "Tannhausera" w czasie strajku na uniwersytecie,

Uogólnienie: "tak właśnie wieczność i wartości absolutne - na przykład piękno muzyki - wpływają na sprawy doczesne..."


Zadanie 7. (1 pkt)

Jaką funkcję, zdaniem autora, powinna pełnić sztuka?

Sztuka powinna stanowić pomost pomiędzy konkretnym doświadczeniem a ostatecznymi, uniwersalnymi wartościami; dzieło sztuki powinno wchodzić w dialog pomiędzy artystą a odbiorcami, którzy często są odlegli od twórcy zarówno w czasie, jak i w przestrzeni.

Zadanie 8. (2 pkt)

Co, zdaniem autora, jest zagrożeniem dla suwerenności sztuki? Wymień dwa zagrożenia.

Zagrożenie 1.
Służebność wobec polityki, która zamienia dzieło sztuki w agitkę

Zagrożenie 2.
Oderwanie od codziennego życia, od konkretnego doświadczenia, powodujące brak emocjonalności dzieła

MATURA 2009 - HARMONOGRAM

Część pisemna:

4 maja poniedziałek - język polski
5 maja wtorek - język angielski i język angielski w klasach dwujęzycznych
6 maja środa - wiedza o społeczeństwie
7 maja czwartek - język niemiecki i język niemiecki w klasach dwujęzycznych, geografia w języku obcym
8 maja piątek - geografia, język łaciński i kultura antyczna
11 maja poniedziałek - biologia, wiedza o tańcu
12 maja wtorek - historia, chemia w języku obcym, matematyka w języku obcym
13 maja środa - matematyka, biologia w języku obcym, historia w języku obcym
14 maja czwartek - fizyka i astronomia, historia sztuki
15 maja piątek - chemia, historia muzyki
18 maja poniedziałek - język rosyjski, kultura Hiszpanii
19 maja wtorek - język francuski i język francuski w klasach dwujęzycznych
20 maja środa - języki mniejszości narodowych, język kaszubski, filozofia
21 maja czwartek - język hiszpański i język hiszpański w klasach dwujęzycznych, informatyka

Część ustna:

Od 4 do 29 maja - część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
ania :)
~Martyna~
ania :)
(120) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

ania :)
ania :) (4 maja 2010 o 19:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[dokładnie taki sam błąd popełniłam ;p
z tego cosię dowiadywałąm, to będzie to potraktowane jako zła interpretacja fragmentu ale czekam na to co inn powiedzą.
Im więcej opinii tym lepiej
Więc jeżeli wiecie coś na ten temat to piszcie
Rozwiń
~Martyna~
~Martyna~ (4 maja 2010 o 13:22) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ludzie pomóżcie , bo stres zje mnie od środka, pisałam dziś maturę z poslkiego ... wybrałam temat pierwszy czyli charkterystykę świętoszka i stosunek Orgona , kleanta i elmiry do niego ....i wszystko idealnie , były dwa fragmenty do analaizy pierwszy dość długi zanalizowałam bezbłędnie , napisałam że orgon jest żaślepiony osobą Tartuffe'a , kleant nie może go zrozumieći nie ma zamiaru zmienic swojego złego nastawienia co do świętoszką, natomiast , drugi przedtsawiał rozmowę Tartufgfe'a i Elmiry ... chodziło tu o moment podstępu , nie wiem jak to się stało ale całkiem wyleciał mi z głowy podstęp przygotowany przez elmirę .... i ... napisałam że podobnie jak orgon uległa tartuffowi .... i za namową świętoszka zgodziła się na zdradę męza ?.... czy anulują mi całe wypracowanie ?... .Proszę o szybką odpowiedz
Rozwiń
ania :)
ania :) (4 maja 2010 o 12:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
czy jeżeli napisałam, że Elmira w Świętoszku dała się zwieżć "Tartuffeowi" to to jest kardynalny błąd czy rzeczowy??? i jak nie napisałam, że to był podsęp bo we fragmencie w sumie w ogóle tego nie było, a mieliśmy bazować na fragmentach // matura 2010 ;p
Rozwiń
~Monia~
~Monia~ (6 maja 2009 o 12:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Hm.. chciałabym dowiedziec sie, jakie macie wrażenia z matury rozszerzonej z języka polskiego. Moim zdaniem pierwsza część czyli tekst "Sztuka jako schody ruchome" była dość trudna, ale za to druga część b.łatwa. Wybrałam Kochanowskiego;-) W ogóle to denerwuje mnie takie ignorowanie rozszerzenia. Wszędzie w internecie, w telewizji mówione jest o podstawie. Fakt, że tylko 7% zdaje rozszerzenie nie znaczy, że nalezy nas ignorowac. Jako jedyna zdawałam język polski rozszerzony w całej szkole dlatego chciałabym skonfrontować swoje wrażenia z innymi, którzy wybrali ten poziom.
Pozdrawiam i licze na szybkie i szczere odpowiedzi;-)
Rozwiń
mf100
mf100 (5 maja 2009 o 22:02) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A czy 4 błędy rzeczowe tzn. notorycznie? W sumie napisalam pod koniec 3 zdania w jednym osobnym akapicie, w ktorych byly akurat wszystkie te bledy
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (120)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!