piątek, 18 sierpnia 2017 r.

Lublin

MPK kupuje nowe trolejbusy

Dodano: 21 lutego 2010, 17:48
Autor: Dominik Smaga

30 nowych niskopodłogowych trolejbusów chce kupić lubelskie MPK. Przetarg na ich dostawę ma być ogłoszony w przyszłym miesiącu. Spółka stara się o unijne dofinansowanie
do tego zakupu.

– Przetarg ogłosimy w połowie marca – zapowiada Czesław Rydecki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. 15 wozów ma być dostarczonych w tym roku, kolejnych 15 w przyszłym. Wszystkie trolejbusy będą niskopodłogowe.

Wśród wymogów znajdzie się m.in. zapis, że połowa pojazdów ma być wyposażona w urządzenia magazynujące energię elektryczną, które pozwolą trolejbusom na jazdę nawet wtedy, gdy np. dojdzie do awarii sieci. Ale nie tylko. Kilka dni temu linia 155 przez kilka godzin zamiast na Mełgiewską kursowała na Majdanek, bo na ul. Łęczyńskiej ruch utrudniała zepsuta ciężarówka, której trolejbusy nie mogły ominąć, bo nie sięgałyby do trakcji. Tymczasem, autobusy jeździły bez problemów.

W grę wchodzą dwa rozwiązania: superkonsensatory, które pozwalają na przejechanie 500 metrów bez zasilania z sieci albo akumulatory, z którymi można przejechać nawet 5 km. Wadą akumulatorów jest jednak to, że ważą kilkaset kilogramów i trudno je rozmieścić w niskopodłogowym nadwoziu.

– Nie wiemy jeszcze, które rozwiązanie wybierzemy – przyznaje prezes. – Na pewno zastrzeżemy, że także pozostałe trolejbusy muszą być tak skonstruowane, by można było w nich zamontować dodatkowe źródła zasilania.

MPK chce przynajmniej częściowo sfinansować ten zakup z funduszy unijnych. Wniosek został już złożony, pozytywnie przeszedł ocenę formalną, a kolejny etap przejść ma w połowie marca. Rydecki zapewnia, że trolejbusy kupi niezależnie od tego, czy dotacja zostanie przyznana, czy też nie. Chce też doprowadzić do tego, że wozy będą montowane w Lublinie. Mechanicy z Helenowa mają w tym wprawę, składali już m.in. trolejbusy marki Solaris.

Jeśli pieniądze się znajdą, to spółka chce też zmodernizować trzy podstacje zasilające prądem trakcję elektryczną. Teraz w każdej z nich przez całą dobę musi pracować po dwóch ludzi. Po przebudowie całą siecią można by zarządzać z jednego miejsca, w razie potrzeby wyłączając napięcie nad poszczególnymi ulicami.
Czytaj więcej o:
fred
bus
Gość
(10) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

fred
fred (6 marca 2010 o 23:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
a może kupią connecto?
Rozwiń
bus
bus (23 lutego 2010 o 20:19) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
czasami do niepewnego lepiej nie wsiadać, Maz byłby porażką
Rozwiń
Gość
Gość (22 lutego 2010 o 11:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ja z moją żoną na wózku czekamy na te trolejbusy niskopodłogowe jak "ryby na wodę"!!!
Rozwiń
Alpinevirtual
Alpinevirtual (22 lutego 2010 o 10:55) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Bo gościu z wielkopolski musisz wiedzieć że u nas tramwaje nie będą z takiej samej przyczyny z jakiej Bielsko Biała je zlikwidowała.Nie wystarczy tylko wybudować torowisko,trzeba jeszcze tymi tramwajami po górkach jeździć i w razie potrzeby hamować.A tam gdzie nikt nie będzie jeździł ,a jest równo to sobie sam finansuj.
Rozwiń
Virtualnakazia
Virtualnakazia (22 lutego 2010 o 10:47) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jak Solaris da tańszą ofertę to Maz nie przejdzie.Jak oczywiście da,i wszystko jest ok.No i zrozumcie maniacy zachodu że Maz jest na nasze warunki lepszy od tych waszych wychwalanych.Ale żeby to wiedzieć trzeba tym pojeździć a nie mieć uprzedzenia spojrzawszy się tylko na znaczek.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (10)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!