wtorek, 22 sierpnia 2017 r.

Lublin

MPK Lublin: Wiosną nowe trolejbusy, stare na złom

Dodano: 13 stycznia 2011, 13:12
Autor: Dominik Smaga

Pierwsza partia solarisów już w miejskich barwach. Pojazdy powstają w Czechach we współpracy ze Skod
Pierwsza partia solarisów już w miejskich barwach. Pojazdy powstają w Czechach we współpracy ze Skod

Nie 15, ale aż 30 nowych, niskopodłogowych trolejbusów wyjedzie w tym roku na ulice Lublina. Wszystko dzięki unijnej dotacji dla MPK.

To będzie prawdziwa rewolucja w zajezdni MPK. Nowe wozy będą trafiać tu w partiach po pięć sztuk co miesiąc. Pierwsza partia w kwietniu, ostatnia we wrześniu.

Stare trolejbusy trafią na złom

– Przy każdej dostawie nowych pojazdów będziemy kasować stare. Przyjęliśmy zasadę: pięć trolejbusów dostajemy, cztery kasujemy. I tak co miesiąc – zapowiada Andrzej Satke, dyrektor eksploatacyjny w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Lublinie.

Dzięki temu do jesieni pożegnamy 24 wysłużone jelcze. Czyli niemal połowę. Z 58 trolejbusów tylko 5 to nowe, niskopodłogowe pojazdy. Pozostałe 53 to starocie – najstarszy ma aż 28 lat.

Jakie trolejbusy kupi MPK

Nowe trolejbusy będą niskopodłogowe i dostępne dla niepełnosprawnych. – Każdy będzie mieć automat do sprzedaży biletów – mówi Weronika Opasiak, rzecznik MPK. Bilety z automatów da się kasować też w innych pojazdach.

Zamiast małych lufcików będą przesuwne okna, co przyda się latem. Za to zimą posłuży nam tzw. tzw. ciepły guzik pozwalający pasażerom samodzielnie otwierać drzwi tak z zewnątrz, jak i od środka. Takie guziki będą przy każdych drzwiach. Jest i zła wiadomość: nie będzie klimatyzacji.

Każdy z trolejbusów będzie dozorowany przez kamery, wyposażony w monitor wyświetlający informacje o trasie przejazdu i system głosowej zapowiedzi przystanków zaprogramowany tak, by kierowca nie mógł go wyciszyć. Na tapicerce malowanych w miejskie barwy wozów będzie logo Lublina.


Nowe trolejbusy dostarczy solaris

Przetarg na dostawę trolejbusów został właśnie rozstrzygnięty. MPK ogłosiło go latem dzieląc zakup na dwie części. Na 15 pojazdów miało własne pieniądze. Te trolejbusy montuje już Solaris. Zakup kolejnych 15 MPK uzależniało od otrzymania unijnej dotacji.

Dotacja jest, przetarg można było rozstrzygnąć, wygrał go Solaris, który dostanie 23,3 mln zł. Do przetargu stanął też kijowski dostawca trolejbusów LAZ, ale jego oferta odpadła. – Zawierała błędy i nie odpowiadała warunkom zamówienia – wyjaśnia Opasiak.

Wystarczy też na podstację

Choć z planowanych 43 mln przewoźnik dostał tylko 26 mln zł, to i tak się cieszy. Dotacja pozwoli też unowocześnić zasilanie trakcji i scentralizować kontrolę nad nią. Teraz większość urządzeń w podstacjach pamięta lata 70.


Czytaj więcej o:
bambosh
Poldek
kolka
(15) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

bambosh
bambosh (22 stycznia 2011 o 18:12) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
To dobrze,że niskopodłogowe -my z elektr.wózkiem inwal. czekamy na takie właśnie :-)
Rozwiń
Poldek
Poldek (22 stycznia 2011 o 17:42) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[color="#000000"][size="4"]Jak zafundujecie opłaty stałe i remonty kapitalne pojazdom które będą tylko w gotowości to można i nie kasować.A na razie nie ma dobrego wujka.[/size][/color]
Rozwiń
kolka
kolka (17 stycznia 2011 o 20:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
MPK nie powinno złomować starych Jelczy-nie są jeszcze takie złe! Jelcz powinien uzupełniać nowy tabor (Solaris). Oczywiście miałem na myśli tabor trolejbusowy.....
Rozwiń
kolka
kolka (17 stycznia 2011 o 20:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
MPK nie powinno złomować starych Jelczy-nie są jeszcze takie złe! Jelcz powinien uzupełniać nowy tabor (Salaris) , być pojazdem tzw. rezerwowym np. w przypadku uruchomienia nowych linii np 154: Węglin przez Orkana, Zana, Głęboką, Wolską ,Fabryczna, Zamojską na Chodźki, 157: Węglin przez Racławickie,Piłsudskiego, Wolską,Fabryczną na Chodźki, 159: Mełgiewska przez Wolską, Piłsudskiego, Narutowicza, Głęboka, Zana , Boh.M.Cassino, Armii Krajowej , Orkana na Węglin, czyli przywróćmy dawne trasy zawieszone przez zamknięcie Krakowskiego Przedmieścia. Teraz już mogą jechać na obecnej trakcji bez dodatkowych kosztów związanych z przebudową lub remontem. Brak tylko taboru! linia 162 też może kursować codziennie, a nie tylko w weekendy - jest potrzebna. ale brak taboru. Więc dlaczego złomować jelcze skoro mogą służuc miastu ilidziom między innymi na tych trasach , które opisałem! Złomowanie jest marnotrawstwem , tak samo jak kasacja starych przegubowych ikarusów , a ludzie tłoczą się w krótkim, ale nowym autobusie np na linii 26 lub 17 lub 18 lub 9 i wielu innych. Ale jeszcze trzeba myśleć, a w ZTM nie ma komu. Ludzie z partyjnego "przydziału" pojęcia o komunikacji miejskiej nie maja , ani o potrzebach pasażerów, którzy ciągle "uciekają" z pojazdów publicznych do własnego auta , bo jak był bałagan tak jest nadal. W MPK tez prezes najlepiej skasować, tylko już te "nówki" będą się psuły , bo elektronika, bo automatyka, bo pneumatyka. Te siermiężne starocia w zimie wyjadą , a nowoczesny solaris juz nie , bo elektronika blokuje układy przy dużych mrozach. Hal do parkowania autobusów na Majdanie Tatarskim MPK nie ma!
Rozwiń
Lubelak
Lubelak (14 stycznia 2011 o 00:00) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Pawel' timestamp='1294928224' post='422181']
Układ był by dobry gdyby nie ten automat, do każdego autobusu jak się wstawi taką skrzynię to będzie ciasno (zajmie prawie połowę miejsc stojących)
[/quote]

Mylisz się. Układ byłby dobry gdyby drzwi środkowe otwierały się na zewnątrz(odskokowo-przesuwne) a nie do środka. Taki układ z drzwiami odskokowymi jest w starszych Mercedesach MPK(O405N2) i na miejsca stojące można się dostać bez problemów. Niestety w MPK pracują d....e więc drzwi będą się otwierać do środka.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (15)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!