wtorek, 24 października 2017 r.

Naukowcy z Lublina pomogą policji rozwiązać zagadki kryminalne

Dodano: 9 lutego 2012, 19:22

Senat Uniwersytetu Przyrodniczego zdecydował właśnie o powołaniu nowej specjalności: biologii sądowej. UMCS szykuje się do otwarcia kryminalistyki. A Politechnika Lubelska będzie pomagać policjantom przy wypadkach drogowych.

Wszystko to w ramach umów z Komendą Wojewódzką Policji w Lublinie, które lubelskie uczelnie podpisały w ostatnim czasie. Przyrodnicy – w grudniu.

Studia magisterskie z biologii sądowej powstaną tu na Wydziale Biologii i Hodowli Zwierząt. Jej absolwenci będą przygotowani do współpracy z lekarzami medycyny sądowej oraz prokuratorami i policjantami przy wykonywaniu ekspertyz w oparciu o materiał biologiczny.

– Biologia sądowa to interdyscyplinarna specjalność, obejmująca szeroki zakres kształcenia – podkreśla dziekan prof. Eugeniusz Grela. – Co za tym idzie, przedmioty realizowane w jej ramach prowadzone będą przez specjalistów z zakresu biologii, genetyki, medycyny sadowej, kryminalistyki, a nawet prawa.

Studenci będą przy tym mieli dostęp do policyjnych laboratoriów. A pracownicy Laboratorium Kryminalistycznego lubelskiej KWP będą prowadzili zajęcia z takich przedmiotów, jak: kryminalistyczne ślady biologiczne, technika kryminalistyczna, techniki badawcze w genetyce sądowej, podstawy osmologii czy daktyloskopii.

– Unikatowość tej specjalność na rynku edukacyjnym (pierwszej takiej w naszym regionie i jednej z pierwszych w kraju – red.) może być szansą dla jej absolwentów na znalezienie atrakcyjnej pracy – mówi dziekan Grela.
Z kolei lubelski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej szykuje się do uruchomienia studiów z kryminalistyki. To efekt umowy podpisanej w połowie zeszłego roku.
Dzięki niej pracownicy UMCS będą szkolili policjantów z języków obcych i praw człowieka. Wydział Socjologii może prowadzić badania dotyczące poczucia bezpieczeństwa przez mieszkańców czy badania okoliczności zdarzeń drogowych. Wydział Psychologii – badania profili psychologicznych przestępców.
Uniwersytet odda do dyspozycji policji swoje laboratoria, w których będą prowadzone specjalistyczne badania biologiczne czy chemiczne. Np. antyterroryści już korzystali z pomocy uniwersyteckich chemików w sprawie materiałów wybuchowych. Z kolei policja udostępni uczelni swoje bazy danych, na podstawie których studenci czy naukowcy będą mogli pisać prace naukowe lub prowadzić badania.
Ostatnią lubelską uczelnią, która zwiera szyki z policją, jest Politechnika Lubelska. Jej rektor i komendant wojewódzki podpisali porozumienie o współpracy na początku lutego. Współpraca ma dotyczyć rozwoju badań naukowych mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek publiczny naszego regionu oraz jego mieszkańców.
– Politechnika dysponuje odpowiednią kadrą naukową oraz zapleczem badawczym, które będą służyły do rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych m.in. badania pojazdów po wypadkach drogowych – wyjaśnia Iwona Czajkowska-Deneka, rzecznik PL. – W takich sytuacjach wyniki ekspertyz bywają często jedynym sposobem ustalenia faktycznego przebiegu zdarzeń.
Lubelscy naukowcy mogą również analizować dane dostarczane przez policję np. dotyczące wypadkowości.
BrandonSl