czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Nie będzie więcej lasów słupów

Dodano: 5 kwietnia 2009, 19:55
Autor: Dominik Smaga

Mieszańcy ulic, przez które mają biec nowe odcinki trakcji trolejbusowej, nie muszą się martwić. Nie będzie sytuacji jak na ul. Orkana, która została oszpecona słupami. Ratusz: Druty dla trolejbusów i latarnie mają wisieć na tych samych słupach.

"Nie może zaistnieć sytuacja, że na odcinkach projektowanej trakcji trolejbusowej pojawią się słupy trakcyjne, a oświetlenie pozostanie (lub będzie projektowane) na oddzielnych słupach oświetleniowych”.

Taki wymóg Ratusz postawił w ogłoszonym niedawno przetargu na projekt nowych odcinków trakcji. W pierwszej wersji dokumentów nie było tego zapisu. Urzędnicy dodali go później, po pytaniach od wykonawców.

- Zarówno trakcja, jak i lampy muszą być zawieszone na tym samym słupie - potwierdza Marek Kuzaj z Wydziału Inwestycji lubelskiego Urzędu Miasta. To oznacza, że projektanci będą musieli zaplanować przeniesienie lamp na nowe słupy. A stare latarnie o ile będą w dobrym stanie, przydadzą się na innych ulicach.

Miejscy urzędnicy w ten sposób wyciągnęli wnioski z wpadki przy budowie nowej trakcji na Czubach. Przez ich decyzje oszpecona została m.in. ul. Orkana, gdzie obok starych, czarnych latarni robotnicy ustawili nowe, betonowe słupy dla trakcji trolejbusowej. Podobnie wyglądają też: Roztocze, Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, Wileńska i Głęboka od Wileńskiej do Filaretów.

Nikt nie zadbał o to, żeby w projekcie inwestycji zapisać, że lampy mają być przeniesione na słupy dla trolejbusów. Dlatego nie powstała nawet podziemna instalacja, dzięki której można by przyłączyć słupy trakcyjne do kabli zasilających latarnie.

Aby naprawić błąd trzeba by kopać rowy pod nowe kable, a co gorsza, podkopywać się z nimi pod betonowymi słupami. Urzędnicy zatwierdzający ówczesny projekt wychwycili to przeoczenie, ale ścisłe kierownictwo Ratusza poleciło im zatwierdzić dokumenty, by nie przedłużać formalności, tak by budowa mogła się jak najszybciej rozpocząć, żeby MPK nie straciło unijnej dotacji.

Teraz projektanci, którzy wygrają ogłoszony przez miasto przetarg mają zaplanować budowę 32 km nowych odcinków trakcji trolejbusowej. Trolejbusy dojadą m.in. na Czechów.
Czytaj więcej o:
lubelak 2
Arthorious
a7
(11) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

lubelak 2
lubelak 2 (6 kwietnia 2009 o 19:34) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Po pierwsze obiecano że usuną zbędne slupy z Orkana i innych ulic a oprawy uliczne przeniosą na nowe- czekamy wciąż na naprawę tego błędu, tego nie można odpuścić !!!. Po drugie nie wpychać się z nowym projektem trakcji trolejbusowej w al. Tysiąclecia, tego błędu jeszcze trudniej będzie później naprawić, i winnych znów nie będzie. Czy zawsze w tym LUBLYNIE wszystko trzeba spieprzyć ( patrz hala GLOBUS, stadion, lotnisko, tunel pod Racławickimi, trasę ZIELONĄ, skrzyżowanie Sikorskiego - Tysiąclecia, przebudowa Kunickiego, teraz pozwolenie na budowę Alchemi bez gratyfikacji przebudowy skrzyżowania Hanki Świętoduskiej z Tysiąclecia itd ).
Rozwiń
Arthorious
Arthorious (6 kwietnia 2009 o 16:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Otóż to nie jest byle jak i z byle czego. Po prostu nie ma potrzeby i nie opłaca się instalować innego typu słupów na osiedlach na odcinkach prostych bo nie przenoszą one dużych naprężeń. Poza tym w innych państwach np. Francji betonowe słupy z latarniami coś w deseń tych trakcyjno-oświetleniowych są ustawiane i nikt tam nie robi z tego powodu tragedii. Według mnie to szukasz dziury w całym, a ważniejszą sprawą była rezygnacja z trakcji na Krakowskim praktycznie przemilczana przez media nie wiem czemu, oraz wspomniany przeze mnie rodzaj przystanków. Tak więc jeszcze raz powtórzę nie będzie prawie żadnej różnicy in minus po zastąpieniu betonowych latarni betonowymi słupami trakcyjno-oświetleniowymi, a koszty w stosunku do podobnej liczby słupów stalowych będą zapewne znacząco niższe.
Rozwiń
a7
a7 (6 kwietnia 2009 o 15:31) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dbałość o szczegół nawet nie przez wszystkich zauważalny, jest tym co różni nas od krajów zachodnich. Teraz gdy możemy korzystać ze srodków europejskich jest moment do przyjęcia dobrych wzorów. Nie robmy wszystkiego jak dotąd byle jak, z byle czego, a wcale nie zawsze najtaniej.
Rozwiń
Arthorious
Arthorious (6 kwietnia 2009 o 15:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Zapominasz tylko że te słupy trzeba jeszcze utrzymać. Wiesz nie sztuką jest kupić mercedesa ale sztuką jest go utrzymać. Pomijając fakt droższego zakupu słupów metalowych pozostaje jeszcze problem ich malowania i konserwacji, a utrzymanie słupów betonowych jest tańsze. Zresztą na osiedlach to nie będzie stanowić żadnego problemu, zwłaszcza że już teraz znajdują się na nich betonowe latarnie. Dla mnie ważniejszą sprawą jest zmiana wiat i słupków przystankowych i ich utrzymanie, i wolał bym żeby pieniądze zaoszczędzone na utrzymaniu i ewentualnych wymianach słupów metalowych przeznaczyć na ten cel. Zapewniam cię że miasto by na tym zyskało, bo na słupy mało kto zwraca uwagę, a na to jak wygląda wiata już owszem, tak więc jakaś nowoczesna wiata została by na pewno zapamiętana w przeciwieństwie do betonowego słupa jakich pełno przy drodze.
Rozwiń
a7
a7 (6 kwietnia 2009 o 14:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Arthorious napisał:
Proszę nie siać paniki bo latarnie mocowane tak jak ty pokazałeś są montowane na bocznych uliczkach czy na wsiach.

Ale tu nie chodzi tylko o sposób montowania latarni, ale o same słupy. Jak słusznie napisałeś te betonowe słupy nadają się na wieś, ale nawet tam nie powinny być montowane, bo polska wieś zasługuje na coś lepszego. Przecież to jest inwestycja na dziesiatki lat i będziemu musieli na to patrzeć. Dlaczego nie można zastosować słupów takich jak na Lipowej, prostych, metalowych, czarnych, oczywiście w wersji nowoczesnej, czyli bez pastorału. Napewno są trochę droższe od tego badziewia betonowego, ale moim zdaniem warto dopłacić, szczególnie ze teraz w dobie kryzysu można uzyskać dobre ceny.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (11)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!