Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

21 września 2009 r.
21:16
Edytuj ten wpis

Nie wciśniesz, nie wsiądziesz. Drzwi w autobusie MPK trzeba otworzyć samemu

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 21 A A

Cztery z dziesięciu nowych przegubowców MPK wyjadą dziś po raz pierwszy na ulice. Pasażerowie, którzy będą chcieli wsiąść do tylnej części autobusu za przegubem lub z niej wysiąść będą musieli wcześniej wcisnąć przycisk. Jeśli nie wcisną – drzwi się nie otworzą.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Wprowadzamy to ze względów bezpieczeństwa – wyjaśnia Czesław Rydecki, prezes MPK. – Jeśli na przystanku przegubowiec nie stoi prosto, tylko pod kątem, wtedy kierowca nie widzi w lusterku drzwi w tylnej części pojazdu. Poza tym, w chłodne dni ciepło nie będzie uciekać przez drzwi, które nie muszą być otwarte.

• Uwaga wsiadający! Na zewnętrznej stronie pojazdu przycisk umieszczony jest na ścianie autobusu. Jest okrągły i widać na nim rysunek dłoni. Po zmroku powinien być dobrze widoczny, bo ma wbudowane diody.

• Uwaga wysiadający! Inaczej jest wewnątrz autobusu. Tu drzwi można otworzyć przyciskiem "stop”. Ale nie dowolnym, a jedynie tym umieszczonym przy samych drzwiach. – Raczej powinno być napisane "drzwi” a nie "stop” – przyznaje Piotr Kłak, kierowca autobusu.

MPK miało do dziś umieścić obok drzwi specjalne naklejki wyjaśniające pasażerom, jak je otwierać. Szczególnie potrzebne będą wewnątrz pojazdu.

Drzwi po otwarciu zamkną się samoczynnie, ale jeśli ktoś nie zdąży przekroczyć progu, będzie mógł otworzyć je ponownie tym samym przyciskiem. Specjalne czujniki mają nie dopuszczać do tego, by drzwi przycięły pasażera – jeśli napotkają opór, same się otworzą.

W taki system wyposażonych będzie wszystkich 10 nowych przegubowców mercedes conecto. Podobne rozwiązania MPK chce stosować także w pojazdach kupowanych w przyszłości.


Komentarze 21

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Columbus / 26 września 2009 o 01:44
PK napisał:
W tych autobusach nie ma możliwości sterowania trzecimi i czwartymi drzwiami z pulpitu kierowcy. Jest to informacja wpełni potwierdzona, zresztą mówil o tym sam Rydecki.


OK. Skoro kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to jest to kompletna bzdura i marnowanie pieniędzy i czasu!!! "Ciepły guzik" jak go wielu nazywa to świetne rozwiązanie, ale tylko wówczas, gdy kierowca może sam zamknąć drzwi również. Przydaje się przede wszystkim w sytuacjach, gdy np. jednymi drzwiami wsiada kupa ludzi, a innymi nikt. Drzwi się same zamykają i autobus się grzeje lub chłodzi już, albo jak kierowca sprzedaje na przystanku bilet i nie zwróci uwagi na drzwi... Ale gdy tylko maszyna tym steruje, to często będzie tracić czas bo ktoś nogę wsadzi i go fotokom. złapie, drzwi znów się otworzą i parę sekund się traci etc. Te mercedesy to coś czuję, że najbiedniejsza wersja jaka istnieje, ale cóż. Ważne że są ładne i komfortowe (poza gorącymi dniami).


OK. Skoro kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to jest to kompletna bzdura i marnowanie pieniędzy i czasu!!! "Ciepły guzik" jak go wielu nazywa to świetne rozwiązanie, ale tylko wówczas, gdy kierowca może sam zamknąć drzwi również. Przydaje się przede wszystkim w sytuacjach, gdy np. jednymi drzwiami wsiada kupa ludzi, a innymi nikt. Drzwi się same zamykają i autobus się grzeje lub chłodzi już, albo jak kierowca sprzedaje na przystanku bilet i nie zwróci uwagi na drzwi... Ale gd... rozwiń
Avatar
Columbus / 26 września 2009 o 01:35
pin napisał:
kwestia przyzwyczajenia i zamieszczenia odpowiednich informacji wewnątrz pojazdu

taki system od wielu, wielu lat działa np. w Gdańsku, są w niego wyposażone nawet rozwalające sie ikarusy i jak dla mnie to rewelacyjne rozwiązanie

raz, że nie traci się czasu na przystankach gdzie nikt nie wysiada, dwa, że jest bezpieczniej a trzy, że w zimie cieplej



Z jedną uwagą, że w Gdańsku jest jeden Ikarus, traktowany jako zabytek, jeżdżacy w sezonie na linii turystycznej



Z jedną uwagą, że w Gdańsku jest jeden Ikarus, traktowany jako zabytek, jeżdżacy w sezonie na linii turystycznej rozwiń
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:48
lbn napisał:
System nie do końca działa dobrze: dziś rano w 14 na przystanku lotnicza drzwi nie chciały się zamknąć przez ok 3min chociaż nikogo nie było w pobliżu, dopiero interwencja "siłowa" kierowcy umożliwiła odjazd z przystanku. P.S. Ludzie biegali jak zakręceni do przodu autobusu bo nie potrafili otworzyć tylnych drzwi:)

A nie widzieli przy drzwiach młotków do zbicia szyby???
Avatar
~GOść~ / 25 września 2009 o 23:46
radko napisał:
A propos naszego jedynego gazowego SOLARISA. Nie rozumiem slow pana prezesa "To nie jest pojazd, który by był przyszłościowy dla Lublina".
Jak pojazd ekologiczny i przyjazny srodowisku nie moze byc pojazdem przyszlosciowym. A tak w ogole to szkoda ze MPK zrezygnowalo z takich pojazdow. Mysle ze przy zakupie autobusow z napedem CNG mozna by bylo dostac niezle dotacje ze srodkow unijnych a przy okazji nie truc powietrza w centrum miasta...



Trolejbusy też chyba uznano w Lublinie za pojazdy niezbyt przyszłościowe bo nikt nie inwestuje w nowe pojazdy ani w remont sieci, nie mówiąc już o budowie nowych odcinków. W mieście, w którym stawia się na ekologię 60 - 70% powinna stanowić komunikacja trolejbusowa czy tramwajowa. A Panowie z Helenowa składają jakieś wschodnie g..no. Kupcie od USA kilka 20-letnich f16, zamontujcie odbieraki, napęd MEDCOMU i jazda na lubelskie szlaki!!! Większość ze starych PRów ma koło 20 lat i dzień w dzień robi się wszystko żeby tylko wypchnąć je rano na linie. Podłogi gniją, kratownice się sypią, wszystko ledwo się trzyma kupy. Wstyd i pośmiewisko dla miasta.



Trolejbusy też chyba uznano w Lublinie za pojazdy niezbyt przyszłościowe bo nikt nie inwestuje w nowe pojazdy ani w remont sieci, nie mówiąc już o budowie nowych odcinków. W mieście, w którym stawia się na ekologię 60 - 70% powinna stanowić komunikacja trolejbusowa czy tramwajowa. A Panowie z Helenowa składają jakieś wschodnie g..no. Kupcie od USA kilka 20-letnich f16, zamontujcie odbieraki, napęd MEDCOMU i jazda na lubelskie szlaki!!! Większość ze starych PRów ma koło 20 lat i dzień w dzień robi... rozwiń
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:33
Przydałyby się też odrębne pasy dla pojazdów komunikacji. O ile wiem to jest jeden na Lubartowskiej...
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:31
Przystanki na żądanie to bardzo dobry pomysł - słuszna uwaga. Mniejsze ryzyko spóźnienia a poza tym oszczędność w eksploatacji pojazdów. No i konieczność wytężenia umysłów dla niektórych "śpiących" pasażerów.
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:28
Proponuję żeby w razie jakichkolwiek zastrzeżeń pasażer mógł sam siąść za kierownicę i poprowadzić autobus tam gdzie chce...
Avatar
PK / 22 września 2009 o 14:51
W tych autobusach nie ma możliwości sterowania trzecimi i czwartymi drzwiami z pulpitu kierowcy. Jest to informacja wpełni potwierdzona, zresztą mówil o tym sam Rydecki.
Avatar
alt / 22 września 2009 o 13:49
Jeśli rzeczywiście kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to rzeczywiście jest to nieporozumienie. Jednakże napisała tak tylko jedna osoba na forum więc niekoniecznie jest wiarygodna. Przystanki na żądanie poprzez machanie rączką? Tak jest w stolicy jak i w większych miastach więc można wprowadzić to i w Lublinie. Ale czy szef MPK czyta te komentarze ; ) ?
Avatar
RaPi / 22 września 2009 o 13:34
Ciepły przycisk dobrze sprawdza się np w Warszawie, ale tam kierowca ma również możliwość otwierania i zamykania drzwi z pulpitu i w lubelskich autobusach też tak powinno być.

Przystaniki na żądanie to też dobry pomysł i warto by go uskutecznić w naszym mieście.
Avatar
Columbus / 26 września 2009 o 01:44
PK napisał:
W tych autobusach nie ma możliwości sterowania trzecimi i czwartymi drzwiami z pulpitu kierowcy. Jest to informacja wpełni potwierdzona, zresztą mówil o tym sam Rydecki.


OK. Skoro kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to jest to kompletna bzdura i marnowanie pieniędzy i czasu!!! "Ciepły guzik" jak go wielu nazywa to świetne rozwiązanie, ale tylko wówczas, gdy kierowca może sam zamknąć drzwi również. Przydaje się przede wszystkim w sytuacjach, gdy np. jednymi drzwiami wsiada kupa ludzi, a innymi nikt. Drzwi się same zamykają i autobus się grzeje lub chłodzi już, albo jak kierowca sprzedaje na przystanku bilet i nie zwróci uwagi na drzwi... Ale gdy tylko maszyna tym steruje, to często będzie tracić czas bo ktoś nogę wsadzi i go fotokom. złapie, drzwi znów się otworzą i parę sekund się traci etc. Te mercedesy to coś czuję, że najbiedniejsza wersja jaka istnieje, ale cóż. Ważne że są ładne i komfortowe (poza gorącymi dniami).


OK. Skoro kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to jest to kompletna bzdura i marnowanie pieniędzy i czasu!!! "Ciepły guzik" jak go wielu nazywa to świetne rozwiązanie, ale tylko wówczas, gdy kierowca może sam zamknąć drzwi również. Przydaje się przede wszystkim w sytuacjach, gdy np. jednymi drzwiami wsiada kupa ludzi, a innymi nikt. Drzwi się same zamykają i autobus się grzeje lub chłodzi już, albo jak kierowca sprzedaje na przystanku bilet i nie zwróci uwagi na drzwi... Ale gd... rozwiń
Avatar
Columbus / 26 września 2009 o 01:35
pin napisał:
kwestia przyzwyczajenia i zamieszczenia odpowiednich informacji wewnątrz pojazdu

taki system od wielu, wielu lat działa np. w Gdańsku, są w niego wyposażone nawet rozwalające sie ikarusy i jak dla mnie to rewelacyjne rozwiązanie

raz, że nie traci się czasu na przystankach gdzie nikt nie wysiada, dwa, że jest bezpieczniej a trzy, że w zimie cieplej



Z jedną uwagą, że w Gdańsku jest jeden Ikarus, traktowany jako zabytek, jeżdżacy w sezonie na linii turystycznej



Z jedną uwagą, że w Gdańsku jest jeden Ikarus, traktowany jako zabytek, jeżdżacy w sezonie na linii turystycznej rozwiń
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:48
lbn napisał:
System nie do końca działa dobrze: dziś rano w 14 na przystanku lotnicza drzwi nie chciały się zamknąć przez ok 3min chociaż nikogo nie było w pobliżu, dopiero interwencja "siłowa" kierowcy umożliwiła odjazd z przystanku. P.S. Ludzie biegali jak zakręceni do przodu autobusu bo nie potrafili otworzyć tylnych drzwi:)

A nie widzieli przy drzwiach młotków do zbicia szyby???
Avatar
~GOść~ / 25 września 2009 o 23:46
radko napisał:
A propos naszego jedynego gazowego SOLARISA. Nie rozumiem slow pana prezesa "To nie jest pojazd, który by był przyszłościowy dla Lublina".
Jak pojazd ekologiczny i przyjazny srodowisku nie moze byc pojazdem przyszlosciowym. A tak w ogole to szkoda ze MPK zrezygnowalo z takich pojazdow. Mysle ze przy zakupie autobusow z napedem CNG mozna by bylo dostac niezle dotacje ze srodkow unijnych a przy okazji nie truc powietrza w centrum miasta...



Trolejbusy też chyba uznano w Lublinie za pojazdy niezbyt przyszłościowe bo nikt nie inwestuje w nowe pojazdy ani w remont sieci, nie mówiąc już o budowie nowych odcinków. W mieście, w którym stawia się na ekologię 60 - 70% powinna stanowić komunikacja trolejbusowa czy tramwajowa. A Panowie z Helenowa składają jakieś wschodnie g..no. Kupcie od USA kilka 20-letnich f16, zamontujcie odbieraki, napęd MEDCOMU i jazda na lubelskie szlaki!!! Większość ze starych PRów ma koło 20 lat i dzień w dzień robi się wszystko żeby tylko wypchnąć je rano na linie. Podłogi gniją, kratownice się sypią, wszystko ledwo się trzyma kupy. Wstyd i pośmiewisko dla miasta.



Trolejbusy też chyba uznano w Lublinie za pojazdy niezbyt przyszłościowe bo nikt nie inwestuje w nowe pojazdy ani w remont sieci, nie mówiąc już o budowie nowych odcinków. W mieście, w którym stawia się na ekologię 60 - 70% powinna stanowić komunikacja trolejbusowa czy tramwajowa. A Panowie z Helenowa składają jakieś wschodnie g..no. Kupcie od USA kilka 20-letnich f16, zamontujcie odbieraki, napęd MEDCOMU i jazda na lubelskie szlaki!!! Większość ze starych PRów ma koło 20 lat i dzień w dzień robi... rozwiń
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:33
Przydałyby się też odrębne pasy dla pojazdów komunikacji. O ile wiem to jest jeden na Lubartowskiej...
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:31
Przystanki na żądanie to bardzo dobry pomysł - słuszna uwaga. Mniejsze ryzyko spóźnienia a poza tym oszczędność w eksploatacji pojazdów. No i konieczność wytężenia umysłów dla niektórych "śpiących" pasażerów.
Avatar
Janek / 25 września 2009 o 23:28
Proponuję żeby w razie jakichkolwiek zastrzeżeń pasażer mógł sam siąść za kierownicę i poprowadzić autobus tam gdzie chce...
Avatar
PK / 22 września 2009 o 14:51
W tych autobusach nie ma możliwości sterowania trzecimi i czwartymi drzwiami z pulpitu kierowcy. Jest to informacja wpełni potwierdzona, zresztą mówil o tym sam Rydecki.
Avatar
alt / 22 września 2009 o 13:49
Jeśli rzeczywiście kierowca nie ma możliwości zamykania drzwi z pulpitu to rzeczywiście jest to nieporozumienie. Jednakże napisała tak tylko jedna osoba na forum więc niekoniecznie jest wiarygodna. Przystanki na żądanie poprzez machanie rączką? Tak jest w stolicy jak i w większych miastach więc można wprowadzić to i w Lublinie. Ale czy szef MPK czyta te komentarze ; ) ?
Avatar
RaPi / 22 września 2009 o 13:34
Ciepły przycisk dobrze sprawdza się np w Warszawie, ale tam kierowca ma również możliwość otwierania i zamykania drzwi z pulpitu i w lubelskich autobusach też tak powinno być.

Przystaniki na żądanie to też dobry pomysł i warto by go uskutecznić w naszym mieście.
Zobacz wszystkie komentarze 21

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Pijany 14-latek na rowerze wjechał w samochód. Pisał SMS-a

Pijany 14-latek na rowerze wjechał w samochód. Pisał SMS-a 10 0

14-latek na rowerze wjechał w samochód. Tłumaczył, że nie zauważył auta bo pisał SMS-a. Miał promil alkoholu w organizmie.

Wjechał w ciężarówkę, która cofała. 19-latek w szpitalu

Wjechał w ciężarówkę, która cofała. 19-latek w szpitalu 3 2

Do groźnie wyglądającego wypadku doszło na trasie Chełm - Rejowiec. Ze wstępnych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Focus uderzył w cofający na drodze samochód ciężarowy marki Daf.

Noc Muzeów w Puławach: Gwardziści zatańczyli na dziedzińcu [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Noc Muzeów w Puławach: Gwardziści zatańczyli na dziedzińcu [zdjęcia, wideo] 9 2

W sobotę do północy, za darmo można było zwiedzać sale wystawowe Pałacu Czartoryskich, Świątynię Sybilli, czy Domek Aleksandryjski. Z tej możliwości skorzystały setki mieszkańców miasta i regionu. Na dziedzińcu cztery spektakle pokazała wrocławska Gwardia Gryfa.

Sezon na młode ziemniaki. Które wybrać? Co ugotować? [przepisy]
galeria

Sezon na młode ziemniaki. Które wybrać? Co ugotować? [przepisy] 2 1

Nie ma lepszej rzeczy niż młode ziemniaki z masłem, koperkiem i kwaśnym mlekiem. Czy na pewno? Młode ziemniaki można zapiec w ziołach na patelni. Albo zasmażyć z młodymi listkami szpinaku. W dodatku wcale nie trzeba ich obierać. Z młodych ziemniaków udają się także świetne zapiekanki.

Żyrzyn świętuje dwustulecie swojej oświaty
galeria

Żyrzyn świętuje dwustulecie swojej oświaty 3 1

Pierwsza izba szkolna w Żyrzynie zaczęła działać już w 1818 roku, co oznacza, że była jedną z pierwszych szkół w powiecie. W piątkowych uroczystościach rocznicowych wzięli udział obecni i byli pracownicy placówki im. Adama Mickiewicza oraz samorządowcy wszystkich szczebli.

"Lewiatan" w Miasto movie
30 maja 2018, 19:00

"Lewiatan" w Miasto movie 1 0

Co Gdzie Kiedy. Przed nami ostatni majowy pokaz filmowy w ramach cyklu Miasto movie w Warsztatach Kultury (ul. Grodzka 5a). W środę, 30 maja o godz. 19 zobaczymy film Lewiatan.

Pierwsze grzyby w Lasach Kozłowieckich

Pierwsze grzyby w Lasach Kozłowieckich 14 1

- Informuję, że po majowych deszczach pojawiły się już pierwsze grzyby w Lasach Kozłowieckich - napisał Czytelnik Bernard i przysłał zdjęcie pięknych okazów.

Koniec darmowego biegania na stadionie. Jakie będą ceny?

Koniec darmowego biegania na stadionie. Jakie będą ceny? 2 13

Niebawem, żeby skorzystać z akcji „Biegaj z MOSiR-em” puławscy biegacze będą musieli płacić. To efekt nowej uchwały, która ma pozwolić uchronić miasto przed koniecznością zwrotu 13 mln złotych.

Na kilka godzin zamkną Al. Zygmuntowskie. Przez mecz

Na kilka godzin zamkną Al. Zygmuntowskie. Przez mecz 21 10

W niedzielę od godz. 17.30 do 22 zamknięte mają być Al. Zygmuntowskie z powodu meczu żużlowego na pobliskim stadionie.

Tak ma wyglądać pomnik rektora KUL

Tak ma wyglądać pomnik rektora KUL 0 6

Od zgody radnych zależy to, czy obok Al. Racławickich stanie pomnik pierwszego rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ks. Idziego Radziszewskiego. Projekt jest już gotowy, jego opracowanie zleciła uczelnia, która w tym roku obchodzi 100-lecie swojego powstania.

Festiwal w Cannes. Paweł Pawlikowski najlepszym reżyserem
film

Festiwal w Cannes. Paweł Pawlikowski najlepszym reżyserem 0 2

Cannes, Francja. W sobotni (19.05) wieczór zakończył się 71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Paweł Pawlikowski jako pierwszy Polak w historii otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię.

Noc Muzeów 2018 w Lublinie. Ile osób odwiedziło muzea? Co było hitem? [zdjęcia]
galeria

Noc Muzeów 2018 w Lublinie. Ile osób odwiedziło muzea? Co było hitem? [zdjęcia] 4 3

Tegoroczny hit frekwencyjny – donżon na Zamkowym Wzgórzu. Noc Muzeów była zdecydowanie mniej popularna niż Noc Kultury. – Pewnie duży wpływ miała pogoda – oceniają muzealnicy.  Ale żeby zobaczyć freski w Kaplicy Trójcy Świętej przynajmniej 40 minut w kolejce trzeba było postać

19-latek w audi czołowo zderzył się z ciężarówką. Zginął na miejscu [zdjęcia]
aktualizacja
galeria

19-latek w audi czołowo zderzył się z ciężarówką. Zginął na miejscu [zdjęcia] 18 10

W niedzielę po północy doszło do tragicznego wypadku w miejscowości Paszki Małe (pow. radzyński). Zginął młody kierowca.

Stal Kraśnik wygrała z Ładą Biłgoraj 4:0 i zapewniła sobie awans do III ligi!

Stal Kraśnik wygrała z Ładą Biłgoraj 4:0 i zapewniła sobie awans do III ligi! 13 4

Przed sobotnim meczem z Ładą Stal Kraśnik potrzebowała zwycięstwa, żeby zapewnić sobie awans do III ligi. I podopieczni grającego trenera Daniela Szewca plan zrealizowali w stu procentach. Pokonali ekipę z Biłgoraja 4:0, a po zakończeniu spotkania rozpoczęła się feta

Hetman – Lewart 2:1. W piłce nie ma sprawiedliwości

Hetman – Lewart 2:1. W piłce nie ma sprawiedliwości 1 2

Hetman pokonał w sobotę na swoim stadionie Lewart Lubartów 2:1 i praktycznie przypieczętował drugie miejsce w tabeli. Oczywiście, oczekiwania w Zamościu były zupełnie inne, ale znowu nie udało się wywalczyć awansu do III ligi.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.