wtorek, 12 grudnia 2017 r.

Lublin

Obwodnica Lublina: Zielone światło dla inwestycji to nie koniec kłopotów

  Edytuj ten wpis
Dodano: 19 listopada 2009, 19:41
Autor: Paweł Puzio

Po prawie 11 lat sporów i sądów dobiega końca procedura związana z lokalizacją zachodniej części obwodnicy Lublina. Co wcale nie oznacza, że ta droga powstanie…

Na nic zdały się skargi mieszkańców gminy Konopnica. We wtorek generalny dyrektor ochrony środowiska utrzymał w mocy wydaną 20 marca 2009 roku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S-19 na odcinku węzeł Konopnica (odcinek obwodnicy Lublina) z wyłączeniem węzła Dąbrowica i włączeniem do istniejącej drogi krajowej nr 19.

Mówiąc krótko, drogowcy otrzymali zielone światło na rozpoczęcie przygotowań do budowy tego odcinka obwodnicy.

Sukces i porażka

To, co dla drogowców z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest sukcesem, dla niektórych właścicieli nieruchomości położonych w obrębie zachodniej części obwodnicy, jest porażką.

Przez prawie 11 lat prowadzili oni batalię o zmianę przebiegu obwodnicy.

– W sumie było aż 7 wariantów tej drogi. Wybrano najgorszy – mówi pan Piotr, właściciel posesji położnej 40 metrów od planowanej obwodnicy. – Od samego początku wszystkie działania związane z planowaniem tej drogi są wykonywane z naginaniem lub nawet naruszaniem prawa. Wielokrotnie przekraczano ustawowe terminy. Przykłady? Ostatnia decyzja GDOŚ. Odwołanie od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska złożyliśmy w 8 kwietnia, a odpowiedź mamy w listopadzie. Ustawowy termin to 30 dni, a w szczególnie trudnych wypadkach to 3 miesiące.

Wszystko na opak

Przede wszystkim mieszkańcy Konopnicy zarzucają lubelskiemu oddziałowi GDDKiA nieprawidłową kolejność uzyskiwania decyzji i brak wariantowania przebiegu tej części obwodnicy, jak to miało miejsce w przypadku przebiegu ekspresówki przez gminę Wólka (na odcinku Bystrzyce Jakubowickie).

Najgłośniej przeciwko decyzji środowiskowej protestowało 11 właścicieli domów położonych wzdłuż planowanej obwodnicy oraz Stowarzyszenie "Ekologia dla Lubelszczyzny”.

– Zgodnie z prawem najpierw powinny być uzgodnienia środowiskowe, potem lokalizacja i pozwolenie na budowę. W przypadku zachodniego odcinka obwodnicy wszystko zostało odwrócone, nikt nie przedstawił wariantowania – dodaje pan Piotr.


Siedem wariantów

Tymczasem drogowcy tłumaczą, że zachodnia część obwodnicy była opracowywana na starych przepisach, które nie wymagały innych czynności.

– Według starych regulacji inna była kolejność uzyskiwania decyzji. Najpierw staraliśmy się o ustalenie lokalizacji drogi i na tym etapie rozpatrywano aż 7 wariantów przebiegu zachodniej części obwodnicy. Dopiero po tym mogliśmy starać się o pozwolenie na budowę – tłumaczy Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.

– Wojewoda lubelski, wówczas Andrzej Kurowski, wydał decyzję lokalizacyjną
2 maja 2005 roku. Zgodnie z literą prawa nie było wówczas potrzeby wariantowania przebiegu drogi, bo taki obowiązek wprowadzono dopiero w 2008 roku. Przypomnę tylko, że decyzja wojewody była zaskarżona przez protestujących i 9 sierpnia 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny nie dopatrzył się żadnych uchybień w decyzji wydanej przez wojewodę Kurowskiego.

Wchodzimy na plac budowy

Jednak protestujący mieszkańcy Konopnicy ani myślą o złożeniu broni. Mają prawo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W przypadku przegranej: do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Na razie, to GDDKiA w Lublinie szykuje się do rozpoczęcia procederu inwestycyjnej.

– Do końca tego roku ogłosimy przetarg na wykonanie projektów budowlanego, wykonawczego i dokumentacji przetargowej. Chcemy wejść na plac budowy w 2011 roku – mówi Nalewajko i dodaje, że GDDKiA wznawia wykup pozostałych gruntów i nieruchomości. – Pozostało nam do kupienia ok. 20 procent. Do końca tego toku wydamy na to 12 milionów złotych.

Będziecie rozbierać

Spór dotyczy 10 kilometrów i 361 metrów dwujezdniowej, dwupasmowej drogi ekspresowej, która będzie się zaczynać od węzła Dąbrowica, zlokalizowanego obok obecnej drogi warszawskiej (w sąsiedztwie Florexpolu), a zakończy się węzłem Konopnica, w okolicach wiaduktu kolejowego i "wpinką” do drogi numer 19, tuż za Lasem Konopnickim.

Jedno jest pewne: protestujący nie odpuszczą tak tej sprawy. Mimo przegranych bitew przed sądami i instytucjami krajowymi zapowiadają batalię w instytucjach Unii Europejskiej.

– Podobny przypadek był kiedyś w Hiszpanii. Wybudowano kawałek autostrady, nie przestrzegając kolejności uzyskiwania decyzji. Zapomniano też o wariantowaniu – wyjaśnia pan Piotr. – W efekcie, drogowcy musieli rozebrać kawałek autostrady.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
garBaty
SQBI
sqbi
(34) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

garBaty
garBaty (7 stycznia 2011 o 13:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kto lubi korki niech klinie
http://s1.gladiatus.pl/game/c.php?uid=227111
Rozwiń
SQBI
SQBI (20 grudnia 2009 o 18:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gość napisał:
drogi cwaniaku !! Zapewne mieszkasz w mieście i nie masz zielonego pojęcia o budowie domu, a wogule poczynając od cen działki a kończąc na sumie wypłat odszkodować za zajęte grunty .... Człowireku najpeirw sie dowiedz ile wyplacają a potem pisz że to TAAAKIE PROSTE WYBUDOWAĆ DRUGI DOM.
dwa dni i masz drugi dom tak ?????? a w tym czasie mieszkaj sobie na ulicy

NIE MAM O BUDOWIE DOMU ALE WIDAĆ MAM WIĘKSZE POJĘCIE O STANIU W KORKACH ZA TIRAMI
NIE MOGĘ POJĄĆ PORÓWNANIA SKALI PROBLEMU 11 OSÓB Z NORMALNYM FUNKCJONOWANIEM SETEK TYSIĘCY
Rozwiń
sqbi
sqbi (20 grudnia 2009 o 18:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
przez kilkanaście osób cierpią miliony
OTO POLSKA WŁAŚNIE
Rozwiń
~Karol~
~Karol~ (20 listopada 2009 o 15:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dobra, te wymowki juz znamy.
A dlaczego nie wybudowano odcinka północnego od Jastkowa do Kalinowki ?
Czy cos w tym przeszkadzalo ?
Protesty, warianty ?
Nie, nierobstwo w GDDKiA.
Rozwiń
BLEEEE
BLEEEE (20 listopada 2009 o 14:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jac napisał:
i takiego łacha jak pan piotr to kazałbym rostrzelać ludzie nie mogą żyć w tym mieście bo caly lublin zakorkowany samochodami a tkai chłopek ze wsi co do maista w niedziele na zakupy przyjedzie będize opóźniał iwenstycję. Wysiedlić w pizdu takich popaprańcow gdzieś w okolice poligou żeby mu nikt nigdy nie przeszkadzał będzie sobie sam mieszkał dookoła nikogo nawet drogi to może wkońcu nikt mu przeszkadzać nie będzie. Nie rozumiem tego typu ludzi taki pies ogrodnika Zamiast 11 lattemu sie przeprwaodzć to nie 10 osób będzie uniemożliwiało życie i rozwój całego miasta


!!! LUDZIE !!! LUDZIE !!! OPANUJCIE SIĘ Z TYMI NERWAMI !!!
KORKI SĄ BYŁY I BĘDĄ !!!
TAKI ŚWIAT !!!
JAK KTOŚ SPOWODUJE WYPADEK NA ULICY TO TEŻ TWORZĄ SIĘ KORKI WIĘC PO CO TAKIE UNIESIENIA ?????
NAM MIESZKAŃCOM ZALEŻY NA UCZCIWYM I RZETELNYM PODEJŚCIU DO OBWODNICY.
JAK WCZEŚNIEJ KTOŚ CZYTAŁ TO WIE O CO CHODZI.
DLA NAS DUŻYM PROBLEMEM OPRÓCZ CAŁEGO OBECNEGO PLANU NASZEJ OBWODNICY JEST TO, ŻE CHCIELIŚMY DOJSC DO POROZUMIENIA Z PROJEKTANTAMI TEJ OBWODNICY NP. W ZAKRESIE ZJAZDÓW I WJAZDÓW NA OBWODNICĘĘ, TAK, ŻEBY NIE ODCINAŁA NAM ŚWIATA OD NP. ULICY KRAŚNICKIEJ. ONI SIĘ NIE CHCĄ ZGODZIĆ BO TO DODATKOWE KOSZTY. Z TEGO TEŻ POWODU NIEKTÓRZY BĘDĄ MUSIELI ZAMIAST 5 KM TO JECHAĆ 25 ŻEBY SPOD DOMU DOJECHAĆ DO UL. kRAŚNICKIEJ
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (34)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!