Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

14 lipca 2017 r.
14:28

Parowóz prezydenta Lublina. Co miasto zrobi z lokomotywą?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
64 22 A A

Miasto wydzierżawiło od kolei 67-letni parowóz stojący koło Dworca Głównego PKP. Niszczejąca lokomotywa będzie odnowiona. Możliwe, że uda się ją również uruchomić. Parowóz będzie upamiętniać strajk w pobliskiej lokomotywowni w 1980 r.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Lokomotywą po prostu nie miał się kto opiekować – przyznaje Mirosław Oleszczuk z kolejarskiej „Solidarności”, który zabiegał o to, by miasto przejęło parowóz. Maszyna jest jedną z lokomotyw, którymi w lipcu 1980 r. strajkujący zablokowali tory lubelskiego węzła kolejowego. Od 1998 r. parowóz jest traktowany jako pomnik poświęcony pamięci lubelskich kolejarzy. Niedaleko stoi też monument przypominający o strajku.

Teraz parowozem będzie się opiekować miasto.

– Planujemy odrestaurowanie i wyeksponowanie lokomotywy jako swego rodzaju symbolu będącego elementem pamięci o wydarzeniach z lipca 1980 r. – informuje Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta. Samorząd Lublina wydzierżawił maszynę na 10 lat wraz z fragmentem terenu. – Rocznie będziemy płacić tysiąc złotych netto.

Odmalowany parowóz-pomnik zostanie uroczyście odsłonięty podczas zaplanowanych na niedzielę uroczystości w 37. rocznicę strajku w lokomotywowni. Był to jeden z pierwszych protestów robotniczych, które w 1980 r. przetoczyły się przez Polskę. Te najbardziej znane to strajki na Wybrzeżu, ale nie tam zaczęła się formować fala społecznego niezadowolenia.

W naszym regionie najpierw zastrajkowali robotnicy z PZL Świdnik, gdzie czarę goryczy przelała podwyżka w zakładowej stołówce. Było to 8 lipca. Protesty rozszerzyły się na kolejne zakłady, m.in. Polmozbyt, Agromet, Lubelskie Zakłady Naprawy Samochodów, czy też Fabrykę Samochodów Ciężarowych. Kolejarze dołączyli później i strajkowali przez trzy dni.

Ratusz zapowiada, że nie ograniczy się do pomalowania lokomotywy. – Zamówimy jesienią ekspertyzę, która powie nam w jakim stanie jest parowóz i za jaką kwotę dałoby się go uruchomić – deklaruje Krzyżanowska.

Kolejarze wprost mówią, że na razie nie ma szans na to, by 67-letnia lokomotywa o własnych siłach ruszyła z miejsca.

– Jej najistotniejszym elementem jest kocioł, a ten jest w złym stanie. Być może udałoby się go odpalić na chwilę, żeby trochę podymił, zobaczymy – mówi Oleszczuk. – Czy jest szansa, żeby kiedyś pojechał? Wszystko zależy od pieniędzy. W Poznaniu przy stadionie Lecha jest podobny parowóz, jego remontem zajęły się zakłady Cegielskiego i zrobiły to solidnie.

– Jesienią, gdy już będziemy mieli ekspertyzę, będziemy też znali koszty ewentualnej naprawy – stwierdza rzeczniczka Ratusza. – Wtedy będziemy mogli zdecydować, czy uda się sprawić, że lokomotywa będzie jeżdżącym eksponatem.

37. rocznica „Lubelskiego Lipca 1980”

W niedzielę 16 lipca o godz. 10 w Trybunale Koronnym zacznie się uroczyste posiedzenie Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność”. O godz. 11.30 – msza w Archikatedrze Lubelskiej. Po której o godz. 12. 45 zacznie się przemarsz uczestników na teren byłej Lokomotywowni Lublin, gdzie zaplanowano odsłonięcie Pomnika-Parowozu – symbolu Lubelskiego Lipca 1980 i wystąpienia zaproszonych gości. Przed pomnikiem Doli Kolejarskiej zostaną złożone kwiaty.

Komentarze 22

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 16 października 2017 o 21:06
byłoby dobrze mieć pod parą taki eksponat tak jak w Wolsztynie a póki co to mamy pomalowanego i łatanego taśmą papierową trupa. Żal patrzeć z bliska - po drugiej stronie, niewidocznej od stronu stacji mamy to co było w komunie - dziury i lipa totalna a z drugiej odpicowany pomnik. Czy komuna wciąż trwa? Czy dobrze potrafiliśmy robić tylko przed wojną?
Avatar
kolejarz / 17 lipca 2017 o 14:38
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru metalu, ale malowano je też na biało. Parowozy towarowe całe na czarno, jedynie koła na czerwono. Spotykało się też czerwone podwozie w towarowych.
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru... rozwiń
Avatar
kolejarz / 17 lipca 2017 o 14:37
undefined napisał:
Przepiękna lokomotywa brawo Panie Prezydencie tylko proszę ja przemalować z powrotem na czarno!
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru metalu, ale malowano je też na biało. Parowozy towarowe całe na czarno, jedynie koła na czerwono. Spotykało się też czerwone podwozie w towarowych.
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być nat... rozwiń
Avatar
Andy / 15 lipca 2017 o 13:02
Nie mają pracy i nie ma już stołówki.
Avatar
Gość / 15 lipca 2017 o 05:51
Niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego wszelkie uroczystości o charakterze historycznym mają oprawę religijną w postaci mszy? Co ma piernik do wiatraka?
Avatar
myk myk / 15 lipca 2017 o 00:27
undefined napisał:
Jak miasto i Łysy wyobrażają sobie utrzymanie w stanie gotowości takiego parowozu, skoro parowozownia/lokomotyownia jest zrujnowana i idzie do rozbiórki, zwrotnica nieczynna, a stanowiska wodowania brak. Nie ma też "kanału" do zrzutu popiołów spalinowych czy węglarki i najważniejsze jak zamierzają skompletować drużynę dla parowozu. Kolejny pomysł aby dać zarobić jakimś szwindlarzom na rzekomej ekspertyzie i organizować fikcyjne przetargi na pseudo remonty. Przecież ten parowóz od ponad 30 lat pełnił rolę pomnika i nie był w żaden sposób zabezpieczony czy konserwowany prócz pomazania kilka razy farbą. On nie ma prawa być używany w ruchu. Raz że to jest nie wykonalne a dwa nieopłacalne i mało bezpieczne, po tak długim przestoju "pod chmurką" to naprawa główna staje się niewykonalna gdyż większość maszyny musiała by być zbudowana od nowa. Żuk jak zwykle wraz ze swoimi lizusami z ratusza pokazuje że jest megalomanem.
Widzisz drogi forumowiczu/czko kolejny "MIŚ" się szykuje na wybory aby załapać troszkę poparcia, podobnie jak z obrazem Św. Antoniego (nagle prezydent sobie o nim przypomniał że wisi) i będzie odnowiony a nawet patronat nad miastem ma sprawować. Z deklaracją "uchodźczą" nie wyjszło do końca to trzeba PR 'a poprawić. A pewnie i tak się skończy jak z obiecanym remontem ul. Kalinowszczyzna i paroma projektami z budżetu obywatelskiego (nie będzie forsy).
Widzisz drogi forumowiczu/czko kolejny "MIŚ" się szykuje na wybory aby załapać troszkę poparcia, podobnie jak z obrazem Św. Antoniego (nagle prezydent sobie o nim przypomniał że wisi) i będzie odnowiony a nawet patronat nad miastem ma sprawować. Z deklaracją "uchodźczą" nie wyjszło do końca to trzeba PR 'a poprawić. A pewnie i tak się skończy jak z obiecanym remontem ul. Kalinowszczyzna i paroma projektami z budżetu obywatelskiego (nie będzie forsy). rozwiń
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 23:21
Przecież lokomotywa miała stać na zabytkowym wiadukcie nad ulicą Kunickiego, tam ją dać!
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 19:33
Dorobkiem NSZZ "S" Regionu Środkowo - Wschodniego i miasta Lublina jest wspomnienie o byłej lokomotywowni, byłym Polmozbycie, byłym Agromecie, byłych Lubelskich Zakładach Naprawy Samochodów, czy też byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Mamy za to w Lublinie związek wybierany z członków komisji zakładowej powołanej w zarządzie regionu i prezydenta, który zawarł umowę na wynajem biurowca, który dopiero miał wybudować były likwidator jednej z największych komunalnych firm budowlanych w mieście.
Avatar
KUDŁATY / 14 lipca 2017 o 19:11
undefined napisał:
Jak miasto i Łysy wyobrażają sobie utrzymanie w stanie gotowości takiego parowozu, skoro parowozownia/lokomotyownia jest zrujnowana i idzie do rozbiórki, zwrotnica nieczynna, a stanowiska wodowania brak. Nie ma też "kanału" do zrzutu popiołów spalinowych czy węglarki i najważniejsze jak zamierzają skompletować drużynę dla parowozu. Kolejny pomysł aby dać zarobić jakimś szwindlarzom na rzekomej ekspertyzie i organizować fikcyjne przetargi na pseudo remonty. Przecież ten parowóz od ponad 30 lat pełnił rolę pomnika i nie był w żaden sposób zabezpieczony czy konserwowany prócz pomazania kilka razy farbą. On nie ma prawa być używany w ruchu. Raz że to jest nie wykonalne a dwa nieopłacalne i mało bezpieczne, po tak długim przestoju "pod chmurką" to naprawa główna staje się niewykonalna gdyż większość maszyny musiała by być zbudowana od nowa. Żuk jak zwykle wraz ze swoimi lizusami z ratusza pokazuje że jest megalomanem.
ty Jaki jesteś piękny, owłosiony, łysy, opalony, czarny - żeby obrażać Prezydenta (może sam zostaniesz prezydentem Miasta Lublin i zrobisz "coś" dla jgo Mieszkańców)m a narazie to proponuję "domknąć zgryz, bo ci rozum przecieka" (cytat wielkiego polskiego satyryka Pana Jana Pietrzaka)
ty Jaki jesteś piękny, owłosiony, łysy, opalony, czarny - żeby obrażać Prezydenta (może sam zostaniesz prezydentem Miasta Lublin i zrobisz "coś" dla jgo Mieszkańców)m a narazie to proponuję "domknąć zgryz, bo ci rozum przecieka" (cytat wielkiego polskiego satyryka Pana Jana Pietrzaka) rozwiń
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 18:39
A na koniec niech lokomotywa wywiezie prezydenta miasta.
Avatar
Gość / 16 października 2017 o 21:06
byłoby dobrze mieć pod parą taki eksponat tak jak w Wolsztynie a póki co to mamy pomalowanego i łatanego taśmą papierową trupa. Żal patrzeć z bliska - po drugiej stronie, niewidocznej od stronu stacji mamy to co było w komunie - dziury i lipa totalna a z drugiej odpicowany pomnik. Czy komuna wciąż trwa? Czy dobrze potrafiliśmy robić tylko przed wojną?
Avatar
kolejarz / 17 lipca 2017 o 14:38
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru metalu, ale malowano je też na biało. Parowozy towarowe całe na czarno, jedynie koła na czerwono. Spotykało się też czerwone podwozie w towarowych.
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru... rozwiń
Avatar
kolejarz / 17 lipca 2017 o 14:37
undefined napisał:
Przepiękna lokomotywa brawo Panie Prezydencie tylko proszę ja przemalować z powrotem na czarno!
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być naturalnego koloru metalu, ale malowano je też na biało. Parowozy towarowe całe na czarno, jedynie koła na czerwono. Spotykało się też czerwone podwozie w towarowych.
Na czarno maluje się parowozy towarowe. Poczytaj trochę literatury (np. Terczyński "Atlas Parowozów") i pogrzeb w historii, a zobaczysz jak powinny być pomalowane parowozy pasażerskie i towarowe. Oryginalne malowanie Pt47 (pasażerski i dodatkowo pospieszny): Góra tendra, budka, kocioł na kolor ciemnooliwkowy. Dach budki, dymnica (część kotła z kominem), wiatrownice (te blachy obok komina) pomosty, sprężarka i orurowanie na czarno, Podwozie, koła i zgarniacze na czerwono. Zewnętrzna płaszczyzna obręczy powinna być nat... rozwiń
Avatar
Andy / 15 lipca 2017 o 13:02
Nie mają pracy i nie ma już stołówki.
Avatar
Gość / 15 lipca 2017 o 05:51
Niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego wszelkie uroczystości o charakterze historycznym mają oprawę religijną w postaci mszy? Co ma piernik do wiatraka?
Avatar
myk myk / 15 lipca 2017 o 00:27
undefined napisał:
Jak miasto i Łysy wyobrażają sobie utrzymanie w stanie gotowości takiego parowozu, skoro parowozownia/lokomotyownia jest zrujnowana i idzie do rozbiórki, zwrotnica nieczynna, a stanowiska wodowania brak. Nie ma też "kanału" do zrzutu popiołów spalinowych czy węglarki i najważniejsze jak zamierzają skompletować drużynę dla parowozu. Kolejny pomysł aby dać zarobić jakimś szwindlarzom na rzekomej ekspertyzie i organizować fikcyjne przetargi na pseudo remonty. Przecież ten parowóz od ponad 30 lat pełnił rolę pomnika i nie był w żaden sposób zabezpieczony czy konserwowany prócz pomazania kilka razy farbą. On nie ma prawa być używany w ruchu. Raz że to jest nie wykonalne a dwa nieopłacalne i mało bezpieczne, po tak długim przestoju "pod chmurką" to naprawa główna staje się niewykonalna gdyż większość maszyny musiała by być zbudowana od nowa. Żuk jak zwykle wraz ze swoimi lizusami z ratusza pokazuje że jest megalomanem.
Widzisz drogi forumowiczu/czko kolejny "MIŚ" się szykuje na wybory aby załapać troszkę poparcia, podobnie jak z obrazem Św. Antoniego (nagle prezydent sobie o nim przypomniał że wisi) i będzie odnowiony a nawet patronat nad miastem ma sprawować. Z deklaracją "uchodźczą" nie wyjszło do końca to trzeba PR 'a poprawić. A pewnie i tak się skończy jak z obiecanym remontem ul. Kalinowszczyzna i paroma projektami z budżetu obywatelskiego (nie będzie forsy).
Widzisz drogi forumowiczu/czko kolejny "MIŚ" się szykuje na wybory aby załapać troszkę poparcia, podobnie jak z obrazem Św. Antoniego (nagle prezydent sobie o nim przypomniał że wisi) i będzie odnowiony a nawet patronat nad miastem ma sprawować. Z deklaracją "uchodźczą" nie wyjszło do końca to trzeba PR 'a poprawić. A pewnie i tak się skończy jak z obiecanym remontem ul. Kalinowszczyzna i paroma projektami z budżetu obywatelskiego (nie będzie forsy). rozwiń
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 23:21
Przecież lokomotywa miała stać na zabytkowym wiadukcie nad ulicą Kunickiego, tam ją dać!
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 19:33
Dorobkiem NSZZ "S" Regionu Środkowo - Wschodniego i miasta Lublina jest wspomnienie o byłej lokomotywowni, byłym Polmozbycie, byłym Agromecie, byłych Lubelskich Zakładach Naprawy Samochodów, czy też byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Mamy za to w Lublinie związek wybierany z członków komisji zakładowej powołanej w zarządzie regionu i prezydenta, który zawarł umowę na wynajem biurowca, który dopiero miał wybudować były likwidator jednej z największych komunalnych firm budowlanych w mieście.
Avatar
KUDŁATY / 14 lipca 2017 o 19:11
undefined napisał:
Jak miasto i Łysy wyobrażają sobie utrzymanie w stanie gotowości takiego parowozu, skoro parowozownia/lokomotyownia jest zrujnowana i idzie do rozbiórki, zwrotnica nieczynna, a stanowiska wodowania brak. Nie ma też "kanału" do zrzutu popiołów spalinowych czy węglarki i najważniejsze jak zamierzają skompletować drużynę dla parowozu. Kolejny pomysł aby dać zarobić jakimś szwindlarzom na rzekomej ekspertyzie i organizować fikcyjne przetargi na pseudo remonty. Przecież ten parowóz od ponad 30 lat pełnił rolę pomnika i nie był w żaden sposób zabezpieczony czy konserwowany prócz pomazania kilka razy farbą. On nie ma prawa być używany w ruchu. Raz że to jest nie wykonalne a dwa nieopłacalne i mało bezpieczne, po tak długim przestoju "pod chmurką" to naprawa główna staje się niewykonalna gdyż większość maszyny musiała by być zbudowana od nowa. Żuk jak zwykle wraz ze swoimi lizusami z ratusza pokazuje że jest megalomanem.
ty Jaki jesteś piękny, owłosiony, łysy, opalony, czarny - żeby obrażać Prezydenta (może sam zostaniesz prezydentem Miasta Lublin i zrobisz "coś" dla jgo Mieszkańców)m a narazie to proponuję "domknąć zgryz, bo ci rozum przecieka" (cytat wielkiego polskiego satyryka Pana Jana Pietrzaka)
ty Jaki jesteś piękny, owłosiony, łysy, opalony, czarny - żeby obrażać Prezydenta (może sam zostaniesz prezydentem Miasta Lublin i zrobisz "coś" dla jgo Mieszkańców)m a narazie to proponuję "domknąć zgryz, bo ci rozum przecieka" (cytat wielkiego polskiego satyryka Pana Jana Pietrzaka) rozwiń
Avatar
Gość / 14 lipca 2017 o 18:39
A na koniec niech lokomotywa wywiezie prezydenta miasta.
Zobacz wszystkie komentarze 22

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

MUNDIAL 2018 Serbia – Szwajcaria 1:2. Zabójcza końcówka Helwetów

MUNDIAL 2018 Serbia – Szwajcaria 1:2. Zabójcza końcówka Helwetów 1 0

Po kapitalnym meczu i niezwykle emocjonującej końcówce Szwajcaria pokonała w Kaliningradzie Serbię i jest bardzo bliska awansu do 1/8 finału mistrzostw świata

Noc św. Jana w Muzeum Wsi Lubelskiej
23 czerwca 2018, 18:00

Noc św. Jana w Muzeum Wsi Lubelskiej 4 0

Co Gdzie Kiedy. Muzeum Wsi Lubelskiej zaprasza na wspólne świętowanie Nocy św. Jana. 23 czerwca o godz. 18 na terenie Skansenu w sektorze Powiśle odbędzie się ciekawe wydarzenie kulturalne.

Rozpoczęcie wakacji w klubie Radość
23 czerwca 2018, 18:00

Rozpoczęcie wakacji w klubie Radość 0 0

Co Gdzie Kiedy. W sobotę, 23 czerwca o godz. 18 w klubie Radość (ul. Bernardyńska 15) odbędzie się impreza na rozpoczęcie wakacji.

Powiat puławski: Potrafią oszczędzać, zarząd z absolutorium

Powiat puławski: Potrafią oszczędzać, zarząd z absolutorium 4 3

Starosta puławski Witold Popiołek i cały zarząd powiatu w środę otrzymał absolutorium. Radni nie mieli poważniejszych zastrzeżeń, ale nie wszyscy zagłosowali „za”. Część opozycji symbolicznie wstrzymała się od głosu.

Zielny smak Cieleśnicy. Spotkania, inspiracje, przepisy

Zielny smak Cieleśnicy. Spotkania, inspiracje, przepisy 0 0

W Cieleśnicy i Pratulinie odbywa się w ten weekend Święto Ziół. W piątek w pałacu w Cieleśnicy eksperci i zielarze rozmawiają o Ziemi Zielonej Planecie. W sobotę w Pratulinie czekają na was wykłady, występy muzyczne i stoiska z produktami ziołowymi zakończone puszczaniem wianków na Bugu. A w niedzielę w ogrodach i zielnikach cieleśnickiego pałacu odbędzie się wspólne gotowanie

„Dyrekcja”. Klimatyczne miasto w mieście. Reportaż o niezwykłym osiedlu
galeria

„Dyrekcja”. Klimatyczne miasto w mieście. Reportaż o niezwykłym osiedlu 0 1

Zapomniana i zaniedbana sprawa. 112 gmachów wartości z górą 20 mln zł stoi pustką i niszczeje. Martwe miasto o 22 ulicach... Niedokończone gmachy – mieszkaniem dla puszczyków.

Województwo lubelskie kupuje 11 pociągów. Z klimatyzacją, ładowarkami i WiFi

Województwo lubelskie kupuje 11 pociągów. Z klimatyzacją, ładowarkami i WiFi 30 7

11 nowych pociągów elektrycznych zamawia samorząd województwa lubelskiego. To już drugie podejście do tego zakupu - za pierwszym razem przetarg unieważniono, bo oferowane pojazdy były zbyt drogie.

Asian Street Food Festiwal w Radości
23 czerwca 2018, 12:00

Asian Street Food Festiwal w Radości 2 0

Co Gdzie Kiedy. W sobotę, 23 czerwca o godz. 12 w klubie Radość (ul. Bernardyńska 15) rozpocznie się Asian Street Food Festiwal, czyli impreza dla miłośników azjatyckiej kuchni ulicznej.

Taito w Stars Disco Club
23 czerwca 2018, 21:00

Taito w Stars Disco Club 0 0

W sobotę, 23 czerwca o godz. 21 w klubie Stars Disco (Krakowskie Przedmieście 40) wystąpi popularny Taito.

Eurojackpot 22.06.2018 - wylosowane liczby. Kto wygrał 385 mln zł?

Eurojackpot 22.06.2018 - wylosowane liczby. Kto wygrał 385 mln zł? 1 0

Losowanie Eurojackpot z 22 czerwca 2018 r. Sprawdź wylosowane liczby. Czy ktoś zgarnie dziś główną wygraną w wysokości 385 mln zł?

Jest nowy kandydat na prezydenta Puław. To prezes spółdzielni mieszkaniowej
film

Jest nowy kandydat na prezydenta Puław. To prezes spółdzielni mieszkaniowej 40 35

Podczas piątkowej konferencji w puławskim hotelu "Prima" oficjalnie zaprezentowano kandydata PO, Nowoczesnej, KOD-u, SLD i Komitetu Obywatelskiego na prezydenta Puław. Został nim Mariusz Cytryński, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej "Powiśle".

Albo zapłata za bezpłatny podręcznik albo świadectwo szkolne. Ceny zaskoczyły rodziców

Albo zapłata za bezpłatny podręcznik albo świadectwo szkolne. Ceny zaskoczyły rodziców 28 11

Nawet kilkaset złotych w ciągu kilku dni musieli wpłacić do szkół rodzice przerażeni tym, że jeśli tego nie zrobią ich dzieci nie dostaną w piątek świadectw. To opłaty za książki, z których dzieci korzystały przez minione dziesięć miesięcy.

Remonty i utrudnienia w ruchu na drodze krajowej nr 82

Remonty i utrudnienia w ruchu na drodze krajowej nr 82 5 2

Kierowcy mogą spodziewać się utrudnień na drodze krajowej nr 82. Korki są spowodowane letnimi remontami cząstkowymi.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.